Myler, maat, ziet er raar uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 07:21

Iheb voor mijn paard een myler level1 bit gekocht. Maat 13.5. Mijn paard zit tussen 13.5 en 14.5 in qua bitmaat. Beiden gaan, maar mylers vallen breed.
Nu loopt mijn paard er ok op, of het het echt is weet iknog niet, maar het gedeelte inde mond is zodanig voorgevormd dat je altijd het idee hebt dat je trekt, zelfs zonder teugeldruk. Geef je een ophouding, dan schuift het gebogen stuk uit de mond. Oftewel, gaatje punten kosten op knhs wedstrijden ook al rijje netjes.
Maat kleiner? Maar 12.5 is normaal te klein.
Level2? Die laat de tong nog vrijer. Maar ook naar voren gebogen.

Of zal ik maar op de enkelgebroken bustrens blijven rijden omdat het naar vorengebogen mondstuk er gewoonniet uitziet?

Dubbelgebroken bitjes zijn het niet. Billy allen ga ik nog proberen, maar werkt meer ongebroken in.

Rc trens werkt goed, maar mag bij knhs opeens niet meer.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


different1
Berichten: 3629
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:35

Hangt het bit wel op de juiste hoogte?
Een halve centimeter kleiner?
Is je hand wel stil genoeg, heb je gelijke druk op beide teugels?

Ik heb een myler level 2, 12cm waar mijn paard normaal 12,5 heeft.
Maar ik heb nooit last dat het bit beweegt, bij de myler niet maar bij andere bitten ook niet.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 07:58

Bit hangt goed, ik rij op z niveau, dus dat is in orde, geen rijtechnisch issue. Bijrijder heeft zelfde. Stang en trens gaat goed, maar rij liever op 1 of geen bit. Maar het is net of de 13.5 te breed is, maar het niet is. Ga ik een maat kleiner dan ishet 12.5 en dat is altijd te klein geweest. Ben blij dat ik geen 14.5 heb, dat was zeker te breed geweest.
Op dit moment denk ik dat myler het gewoon niet is. Of ze moeten er golden wings aanmaken. Paard loopt ergoed op, maar het lijkt niets. Met golden wings zou jejet niet meer zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:03

Zijn bijtringen geen optie, onze myler leek ook snel te ruim paard liep er echter geweldig op dus bit ringen geprobeerd en daardoor was hij nog fijner.

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 08:17

Seven schreef:
Zijn bijtringen geen optie, onze myler leek ook snel te ruim paard liep er echter geweldig op dus bit ringen geprobeerd en daardoor was hij nog fijner.
Het oog wil ook wat, en bitringen zien er niet uit. Sorry, dus nogo.
Als ze mylers met golden wings zouden maken dan was dat een optie, maar ook dat vind ik niet mooi.
Het moet bij mijn paard een bustrens zijn, watertrens betekent snel wondjes, misschien dat een watertrens anders ligt, maar helaas isdat geen optie.

Zijn er geen nepmylers in tussenmaten? Dus geen billy allen, maar echt het myler mondstuk?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:22

germie schreef:
Seven schreef:
Zijn bijtringen geen optie, onze myler leek ook snel te ruim paard liep er echter geweldig op dus bit ringen geprobeerd en daardoor was hij nog fijner.
Het oog wil ook wat, en bitringen zien er niet uit. Sorry, dus nogo.
Als ze mylers met golden wings zouden maken dan was dat een optie, maar ook dat vind ik niet mooi.
Het moet bij mijn paard een bustrens zijn, watertrens betekent snel wondjes, misschien dat een watertrens anders ligt, maar helaas isdat geen optie.

Zijn er geen nepmylers in tussenmaten? Dus geen billy allen, maar echt het myler mondstuk?


Sorry? Dus als dat een oplossing is wil je dat niet omdat het niet mooi is? Zou ik dikke schijt aan hebben, als mijn paard daardoor fijner is.
Ik ken helaas wel je problemen met watertrens, heeft mijn paard ook last van.
Succes met zoeken naar het juiste bit, kom ik wat tegen laat ik het je weten.

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:24

Oog gaat bij mij niet voor functie dus dat gaat bij mij niet op ;)
Maar dat is een eigen keuze

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 11:44

Iris92 schreef:
Sorry? Dus als dat een oplossing is wil je dat niet omdat het niet mooi is? Zou ik dikke schijt aan hebben, als mijn paard daardoor fijner is.
Ik ken helaas wel je problemen met watertrens, heeft mijn paard ook last van.
Succes met zoeken naar het juiste bit, kom ik wat tegen laat ik het je weten.

Bitringen kost je punten. Dan koop ik liever een ander bit.
Het bit zo is goed maar ziet er niet uit, alsof je trekt wat niet zo is, dus is exact hetzelfde als bitringen. Beiden oogt niets en kost je punten. Het is dus niet dat de myler zonder bitringen niet fijn voor paard is. Dat ishet wel, maarlijkt lelijk. Net als bitringen.

Ik zoek dus wel een mooie oplossing, anders was het rc bitje al prima, maar niet meer toegestaan, net als veel ns bitten.
Dus zonder bitringen loopt paard fijn, met vast ook, maar beiden geen optie bij deze 13.5 cm myler.
12.5 lijkt mij zo klein? Hebje het dan niet? Dat is 1.5 maat kleiner dan normaal omdat mijn paard zowel 13.5 als 14.5 normaal past.

Billy allen? Nepmylers?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:46

Bitringen kosten je punten? Waar haal je dat vandaan? :') Heb je überhaupt al een 12,5 geprobeerd? De maatvoering van Myler is anders omdat ze het anders opmeten, je moet altijd een kleinere maat kopen dan je paard normaliter heeft.

Spenk
Berichten: 21743
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:48

Wat een vooroordelen zeg.. Bitringen kosten geen punten. En een bit dat verder uitsteekt in de mond ook niet. Ik start ook met een myler en die steekt ook verder uit waardoor het lijkt alof het bit heel hoog aangetrokken zit. iedereen met een beetje verstand ziet dat dat de vorm van het bit is. Het kost mij nóóít punten.

Quir

Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 11:52

Nou wat een onzin vertel je. :+
Bitringen kosten je geen punten en dat je op Z niveau rijd zegt verder ook niets, kunnen er nog steeds rij technische issues zijn. :)

Maar ik zou gaan voor een functionele oplossing en niet omdat je het niet mooi vind, gaat om wat het paard vind.

Kabayo

Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:01

Bitringen kosten inderdaad geen punten :+ in Nederland teminste niet :')

Koop gewoon een ander bit ? Wat is de reden dat je met myler rijd? Vind die bitten niet zo vriendelijk ogen..

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 13:47

Ik heb op advies de13.5 gekocht. Nu een keer getest en paard liep ok, niet wezenlijk anders dan met een enkelgebroken bustrens van 23 mm. Het idee van myler is bustrens, dunner omdat 23mm eigenlijk aan de dikke kant is, toegestaan knhs, goede drukverdeling, vriendelijk, goed afgewerkt en verdeelt de druk.
Heeft niets met rijtechnisch te maken of niet vriendelijk.ik wil ook geen rijtechnisch advies, ik wil weten wat anderen gedaan hebben. Dat wordt hier weer geheel verkeerd gelezen. Maar er is misschien iets beters dan het allersimpelste bit die ik in 14.5 gebruik. Niets rijtechnisch, niets dieronvriendelijk.
Dubbelgebroken werkt niet, en hoewel myler misschien hier onder valt wilde ik het wel proberen.
Dus dit is het verhaal.

Het bit oogt gewoon lelijk ( net als bitringen). En dat stoort mij, dat is mijn vraag, cq probleem. Maat 13.5 had 12.5 moeten zijn? Ik heb dus een goed bit, maar mogelijk is myler beter. Dat is het idee. En anders billy allen?
Niets, maar dan ook niets rijtechnisch of huidige bit niet goed.

Maar ok, anderen hebben het ook met de myler. Het lijkt dus het mondstuk te zijn, de vorm. Tja, dan denk ik dat ik misschien billy allen probeer en anders bij de bustrens van 14.5 cm blijf. 12.5 lijkt me echt te klein en dit bit ruilen kan niet meer helaaas. Ik kan er nog mee doorrijden en als het bevalt een 12.5 halen ( met terugbrengrecht, er zijn winkels die dat doen zag ik) om te proberen.
Bitringen vind ik zo lelijk dat ik dat alleen in uiterste uiterste nood iets tot overwegen vind, dan moet het bit duidelijk beter zijn dan de bustrens.

Dus dit is alles. Nothing more.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:06

Bij veel paarden zit zo'n Myler bit als bij jouw paard.
Dit is gewoon de vorm.
Vriendin van mij is van dit bit afgestapt omwille van hetzelfde probleem zoals bij jou.
Ik zou eerder naar Billy Allen of zo kijken.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 15:04

_Alarm_wlkp schreef:
Bij veel paarden zit zo'n Myler bit als bij jouw paard.
Dit is gewoon de vorm.
Vriendin van mij is van dit bit afgestapt omwille van hetzelfde probleem zoals bij jou.
Ik zou eerder naar Billy Allen of zo kijken.

Aha idem dus. Beviel jouw vriendins paard billy allan of niet? Of niet geprobeerd? Het is toch een ander bit.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:19

Haar paard loopt op een correctietrens, gaat een pak beter, geen gerommel en lossingheid meer van het bit.
Maar goed, dat paard zijn tong is gewoon té dik voor een gewoon bit, Myler was voor de tongbrijheid maar werkte slecht.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 15:58

_Alarm_wlkp schreef:
Haar paard loopt op een correctietrens, gaat een pak beter, geen gerommel en lossingheid meer van het bit.
Maar goed, dat paard zijn tong is gewoon té dik voor een gewoon bit, Myler was voor de tongbrijheid maar werkte slecht.

De gewone correctietrens mag niet meer. De myler mb33 correctietrens wel. Die ken ik niet, maar heeft ze nu de myler of die van kk, danwel merkloos?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 16:38

Ik heb het nagevraagd, maat bit is goed, 12.5 zal te smal zijn. En dat je het ziet bij de myler is normaal. Dat hoort zo. Hmmmmm. Ik zal nog paar keer rijden, en dan zien of ze echt beter reageert.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 10:35

En toch snap ik het niet. De bitten worden in Nederland aangeboden in 5, 5.5 en 6 inch. Geen van deze maten is een 13.5
Ik heb het bit als 13.5cm gekocht. Het ziet er zo uit, en volgens anderen is het de juiste maat (denk ik ook, want breder is zeker niet goed en smaller denk ik ook niet):
Afbeelding

Afbeelding

Als je eenzijdig inwerkt, en je hoeft niet eens te trekken , dan lijkt het helemaal raar. Ik heb even een moment gekozen waarop paard ook nog eens kauwt, en dan is het net of het verzet is, en dat is het helemaal niet. Dat ligt puur aan het bit, maar zo kun je de tong ook even zien:
Afbeelding

Dit is een level 1. Ik heb er nu een paar keer mee gereden en op zich loopt ze best fijn. Ze geeft na, kauwt, aanleuning is niet 100% stil, maar ze is losser dan met de bustrens vind ik. Ik heb het idee dat een level2 mogelijk beter is, maar ja, ziet dat er nog steeds zo raar uit? Een Myler is dus best een fijn bit, maar of het echt het ideale bit is? Ik weet het niet. En om nu te investeren in een level2 zonder te proberen is ook een beetje zonde van het geld.
Met de enkelgebroken bustrens is ze iets zwaarder in de hand, wel iets rustiger, en daar ziet het er mooier uit. Maar ik vind haar daar net iets te zwaar op. Daarom dus de Myler. Dikke tong, paard heeft liever geen druk op de tong.

Billy Allen werkt toch weer geheel anders in, die werkt meer in als ongebroken trens, dus dat lijkt me juist minder fijn.

En dan dus de maat. 5 of 5.5 inch? Deze is gekocht als 13.5, maar hoe meet ik nu de inchmaat? Bit is immers niet vlak.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:47

Als het bit op de 1e 2 foto's recht zit, dus niet aan 1 wel getrokken (laatste foto niet mee genomen)gaat 12,5 zeker wel passen want deze is te groot.

[o]

Quir

Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:24

Deze is inderdaad te groot, ik zou ook een 12,5 proberen (als dit dan een 13,5 is).

Als je het bit houdt, zoals die in de mond ligt en dan op meet, op hoeveel cm kom je dan uit?

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 11:35

Men zegt dat je het gebogen stukje niet mag zien. Dat zie je niet. Dan is het te groot, en deze zou volgens de beschrijving goed zijn? Maar deze oogt ook te groot. Van voren gezien (heb ik geen foto van) heeft het bit aan beide kanten iets over, maar gelijk met de 14.5cm bustrens en die is niet te breed. De 5 inch zou een 12.7 cm zijn. Ik heb dan denk ik de 5.5 inch wat een 13.9 is. Deze is mij verkocht als 13.5. Dus dat kan dan net te breed zijn. Jammer dat deze niet terugkan, dus dan moet ik echt een andere Myler kopen. Dat heb ik er wel voor over als ik zeker weet dat het een goed bit is, maar dan ga ik naar een winkel waar je ze 2 weken kunt proberen. Anders heb ik straks weer een duur bit waar ik niets mee kan.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-05-17 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:36

Hier heb ik laatst ook een discussie mee gehad met de winkel.

Ik had een 13,5cm besteld en kreeg een 5.5" opgestuurd (dat is 13.97cm).

De meeste Engelse bitten zijn beschikbaar in 5", 5.5" en 6" (*2.54 om cm's uit te rekenen).

Voor mij zat de 5,5" net als bij jou, de winkel hield vol dat het goed zat (gebaseerd op foto's, dus in stilstand). Op zich liep mijn paard er superfijn op, maar ik vond het geen fijn gezicht. Misschien probeer ik in de toekomst nog eens een 5".

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Quir

Berichten: 17354
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Myler, maat, ziet er raar uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:38

Inderdaad naar een winkel gaan waar je het bit mag proberen en dan zou ik een 5 inch eens proberen. Als die te klein is kan je m dan gewoon terug brengen.

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-17 11:53

astridastrid schreef:
Hier heb ik laatst ook een discussie mee gehad met de winkel.

Ik had een 13,5cm besteld en kreeg een 5.5" opgestuurd (dat is 13.97cm).

De meeste Engelse bitten zijn beschikbaar in 5", 5.5" en 6" (*2.54 om cm's uit te rekenen).

Voor mij zat de 5,5" net als bij jou, de winkel hield vol dat het goed zat (gebaseerd op foto's, dus in stilstand). Op zich liep mijn paard er superfijn op, maar ik vond het geen fijn gezicht. Misschien probeer ik in de toekomst nog eens een 5".

Dat heb ik dus ook en bit is nu gebruikt, en kan dus niet retour. Paard kauwt er ook krasjes op. Maar ik heb dus ook zoiets dat het groter is dan besteld. En dus mogelijk te groot.
Online zie je ook dat ze ze aanbieden als 12.5, 13.5 en 14.5

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, MerleSimone, Trendiction en 98 bezoekers