Dressuurhaflinger Lutz overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Dressuurhaflinger Lutz overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-17 21:35

*Bokt.nl / Facebook Lutz
In Memoriam
Afbeelding


De 14-jarige dressuurhaflinger Lutz is gisteren ingeslapen, zo is te lezen op Facebook. Al twee maanden vocht de ruin voor zijn leven. In februari werd het dier hoefbevangen en de beste zorg van meerdere dierenartsen mocht helaas niet baten.

Lutz heeft in de afgelopen twee maanden onder andere speciaal beslag gekregen en onderging zelfs stamceltherapie. 'Alhoewel er stabiele dagen tussen zaten, kreeg hij de ene na de andere aanval tot aan het punt dat er geen bloedstroom meer was naar zijn voeten,' staat er in het bericht op Facebook. 'De schade aan zijn hoeven was gewoonweg te groot. Hij ontwikkelde pijnllijke abcessen en een infectie tot op het bot. Toen gisteren zijn hoefbeen bijna door de hiel heen barstte, hebben we gezamenlijk de beslissing genomen een einde te maken aan zijn lijden.'

De ruin was erg succesvol in de dressuur. Afgelopen september won Lutz nog de Lichte Tour tijdens de regiokampioenschappen in de Verenigde Staten. Twee dagen voor hij hoefbevangen raakte, won de dressuurhaflinger nog de Two-tempi challenge met 58 two-tempi's in het Global Stadium.

'Moge je voeten geen pijn meer doen, kleine vriend. Galoppeer in groene weides en laat ze zien hoe het moet, daarboven', sluit het bericht af.


Gerelateerd artikel:
[ON] Haflinger Lutz wint LT regiokampioenschap in de VS

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:36

Ach, wat een verdrietig nieuws. Sterkte voor de eigenaren/betrokkenen.
Laatst bijgewerkt door Avalon_ op 19-04-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor positiviteit.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:37

Wat sneu dat de eigenaren zolang hebben gewacht totdat het hoefbeen zowat door de zool kwam. Wat moet dat dier een ontzettende pijn gehad hebben.... ;(

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:56

Wildgirl schreef:
Wat sneu dat de eigenaren zolang hebben gewacht totdat het hoefbeen zowat door de zool kwam. Wat moet dat dier een ontzettende pijn gehad hebben.... ;(

Hij stond continue onder da behandeling en ze zorgden er voor dat hij geen pijn had, de kanteling is op foto gezien en toen is er meteen actie ondernomen. Hij zal ongemakkelijke momenten hebben gehad maar geen pijn die ondraaglijk was. Het ga je goed Lutz, je was een topper.

https://www.dropbox.com/s/biya7vfn5eup0 ... 7.MP4?dl=0

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Dressuurhaflinger Lutz overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:00

soms helpen pijnstillers niet....rotziekte

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:04

bigone schreef:
Wildgirl schreef:
Wat sneu dat de eigenaren zolang hebben gewacht totdat het hoefbeen zowat door de zool kwam. Wat moet dat dier een ontzettende pijn gehad hebben.... ;(

Hij stond continue onder da behandeling en ze zorgden er voor dat hij geen pijn had, de kanteling is op foto gezien en toen is er meteen actie ondernomen. Hij zal ongemakkelijke momenten hebben gehad maar geen pijn die ondraaglijk was. Het ga je goed Lutz, je was een topper.

https://www.dropbox.com/s/biya7vfn5eup0 ... 7.MP4?dl=0


Meerdere paarden voorbij zien komen die op een olifantdosis aan bute nog steeds ondraaglijk veel pijn leden in dit stadium van hb. Dus nee, ze zullen vast pijnstilling hebben gegeven maar als je zolang door blijft dokteren ondanks verslechtering dan is dat imo niet dierwaardig. Overigens is stamceltherapie ook vaak pijnlijk en slecht te verdoven.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Dressuurhaflinger Lutz overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:12

wat een hel moet dat zijn geweest, voor de haflinger. sterkte voor de mensen die veel met het dier te maken hadden

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:24

Het punt waarop het echt klaar is is altijd moeilijk te bepalen. Als het dier was opgeknapt door de behandeling was het oké geweest, nu was het moment te laat imo. Sterkte voor iedereen die hem moet missen.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:55

Wildgirl schreef:
Wat sneu dat de eigenaren zolang hebben gewacht totdat het hoefbeen zowat door de zool kwam. Wat moet dat dier een ontzettende pijn gehad hebben.... ;(


Dat betekend dus dat je niet mag hopen op een genezing? Als eigenaar doe je er toch alles aan om je dier te helpen, ik neem aan dat zijn baasjes dat ook hebben gedaan! Super stom dat je zo'n onwetende reactie plaatst.. Ik wens de eigenaren echt super veel sterkte!

Volg mijn werk op mijn website http://www.grafies.nl/

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Dressuurhaflinger Lutz overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:08

Als ze er niet alles aan gedaan hadden, was dat weer reden geweest om er iets over te zeggen. Nu is het over te lang doorgaan..................het is ook nooit goed........ Sterkte met het verlies voor diegenen die van het paard hielden...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Dressuurhaflinger Lutz overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:17

Ze hebben er alles aan gedaan,ze moeten echt om het paard gegeven hebben wetende dat na een ernstige hb de gangen niet meer zo zijn als ze voorheen waren.Mijn vriendin haar paard is ook ingeslapen,aan vier hoeven bevangen en hoefbenen gekanteld...ze kregen de pijn zelfs niet onder controle met intraveneus morfine.Hb kan zeer ernstig zijn

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:19

knetterhard schreef:
Wildgirl schreef:
Wat sneu dat de eigenaren zolang hebben gewacht totdat het hoefbeen zowat door de zool kwam. Wat moet dat dier een ontzettende pijn gehad hebben.... ;(


Dat betekend dus dat je niet mag hopen op een genezing? Als eigenaar doe je er toch alles aan om je dier te helpen, ik neem aan dat zijn baasjes dat ook hebben gedaan! Super stom dat je zo'n onwetende reactie plaatst.. Ik wens de eigenaren echt super veel sterkte!


Onwetend? Ik heb zelf 2 paarden weg moeten brengen vanwege hoefbeenkanteling in een vroeg stadium.
Hierbij was de pijn al zodanig dat ik het met pijnstilling nauwelijks kon redden.
God allemachtig, ik blijf me verbazen over de onkunde bij zo'n grote groep paardenliefhebbers hier. On-voor-stel-baar.

GabberGill

Berichten: 5672
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Dressuurhaflinger Lutz overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:23

Ik snap jouw punt zeker wildgirl. Het is meer het verhaal "het was al te ver om nog te hopen." Dat punt moet je voor zijn. Ondanks dat ik het top vind dat ze alles voor het paard deden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:29

knetterhard schreef:
Als eigenaar doe je er toch alles aan om je dier te helpen


Bij 'alles voor een paard doen' hoort soms ook de moeilijke beslissing om je liefste bezit niet langer bij je willen houden. Soms is de natuur verwoestender en sterker dan wij mensen en onze geneeskunde en moet je weten wanneer het goed geweest is.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:34

Wildgirl schreef:
Onwetend? Ik heb zelf 2 paarden weg moeten brengen vanwege hoefbeenkanteling in een vroeg stadium.
Hierbij was de pijn al zodanig dat ik het met pijnstilling nauwelijks kon redden.
God allemachtig, ik blijf me verbazen over de onkunde bij zo'n grote groep paardenliefhebbers hier. On-voor-stel-baar.

Dat verschilt echt per paard (mijn ervaring).
Heb een merrie gehad die een sicker en een flinke kanteling had (beide voorbenen) en zonder pijnstillers nog jaren goed heeft gefunctioneerd.
In januari heb ik er 1 moeten laten gaan die al jaren chronisch bevangen was en ineens weer pijn kreeg (ondanks dat de kanteling niet verergerd was en niet bevangen was).
Bleek zij ernstig HKO erbij te hebben gekregen (was ook al 20+), dus die heb ik helaas in de kliniek in laten moeten laten slapen.

De DA zei tegen mij: soms zie je op de foto "amper" wat maar heeft een paard heel veel pijn; terwijl op een andere foto het "hopeloos" lijkt en het paard toch goed loopt.
Dus je kan niet zomaar zeggen: mijn paard had ondragelijk pijn bij een lichte kanteling, dus een ander paard (met een ergere kanteling) zal wel nog meer pijn hebben gehad.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dressuurhaflinger Lutz overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:52

Ik heb nog nooit gehoord van stamceltherapie bij hoefbevangenheid. Weet iemand daar meer van?Ik zie het om me heen wel eens bij peesblessures maar heb er ook nog geen spectaculaire genezing door gezien.Zelf heb ik er geen ervaring mee tot nu toe,vandaar dat ik me informeer.

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:55

Wildgirl schreef:
Onwetend? Ik heb zelf 2 paarden weg moeten brengen vanwege hoefbeenkanteling in een vroeg stadium.
Hierbij was de pijn al zodanig dat ik het met pijnstilling nauwelijks kon redden.
God allemachtig, ik blijf me verbazen over de onkunde bij zo'n grote groep paardenliefhebbers hier. On-voor-stel-baar.

Excuses voor mijn misschien botte bericht.. het is niet mijn bedoeling om zo kwetsend over te komen. Wat erg dat je het mee hebt moeten maken. Ik kan mij zelf als paardeneigenaar en dierenliefhebber gewoon niet voorstellen dat je zo egoïstisch bent om meer aan jezelf te denken dan aan de gezondheid van je dier.. vandaar mijn vorige bericht :j

Volg mijn werk op mijn website http://www.grafies.nl/

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:50

Ik heb ook afscheid moeten nemen van mijn paard met HB, je denkt achteraf echter altijd "wat als" .....
Ik kan me de behandeling en de hoop goed voorstellen.
Het is zo moeilijk het precies goed te doen.

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:14

Angela schreef:
Het punt waarop het echt klaar is is altijd moeilijk te bepalen. Als het dier was opgeknapt door de behandeling was het oké geweest, nu was het moment te laat imo. Sterkte voor iedereen die hem moet missen.


Het is ook nooit goed he?
Sterkte aan alle betrokkenen. Wat jammer wat jammer van zo'n kanjer.

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 21:53

knetterhard schreef:
Wildgirl schreef:
Onwetend? Ik heb zelf 2 paarden weg moeten brengen vanwege hoefbeenkanteling in een vroeg stadium.
Hierbij was de pijn al zodanig dat ik het met pijnstilling nauwelijks kon redden.
God allemachtig, ik blijf me verbazen over de onkunde bij zo'n grote groep paardenliefhebbers hier. On-voor-stel-baar.

Excuses voor mijn misschien botte bericht.. het is niet mijn bedoeling om zo kwetsend over te komen. Wat erg dat je het mee hebt moeten maken. Ik kan mij zelf als paardeneigenaar en dierenliefhebber gewoon niet voorstellen dat je zo egoïstisch bent om meer aan jezelf te denken dan aan de gezondheid van je dier.. vandaar mijn vorige bericht :j

No hard feelings!
Het stoort mij echter altijd enorm als dierenbezitters niet hun verantwoordelijkheid nemen.
Hier bezuinig ik ook niet op da kosten, of het nu om de kat of de pony gaat. Echter bij sommige aandoeningen weet je gewoon dat het dier, zelfs al komt het er bovenop, nooit meer dezelfde kwaliteit van leven (terug)krijgt. Dan ben je het als baas verplicht je verantwoordelijkheid te nemen is mijn mening.
Ook als dat pijn doet.

Citaat:
'Alhoewel er stabiele dagen tussen zaten, kreeg hij de ene na de andere aanval tot aan het punt dat er geen bloedstroom meer was naar zijn voeten,' staat er in het bericht op Facebook. 'De schade aan zijn hoeven was gewoonweg te groot. Hij ontwikkelde pijnllijke abcessen en een infectie tot op het bot.


Arm, arm dier. Zoveel gegeven in de sport en dan is dit je lot. Bah.

Neon

Berichten: 4922
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:16

Sterkte voor diegene die dit paard lief hadden...

Ik snap wel dat je toch probeert om je dier er boven op te helpen... het had kunnen lukken... en dan had hij nog jaren rond kunnen huppelen... het dier was ook pas 14... zo een jong dier kan best nog herstellen... ze hebben hem toch laten gaan toen uit de foto's bleek dat het niet meer goed ging komen... ik vind heg nogal cru om hier te gaan zeggen dat die mensen te lang door gedoktert hebben

aveline
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-15
Woonplaats: In de hondenmand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 23:54

Soms probeer je gewoon van alles om je dier te redden, niemand kan zeggen of je het te lang of te kort probeert. Het is niet alleen een kwestie van het dier, maar de eigenaar wil misschien wel van alles proberen en dierenartsen geven ook niet snel op. Iedere situatie is anders, je kunt dat niet zo zwart/wit stellen

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:50

Wat vreselijk! Ik ben gelukkig niet zo bekend ermee, maar blijkbaar kan het ineens snel gaan...Heel veel sterkte.

farahtjuh

Berichten: 2031
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: meeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:42

Vreselijk nieuws, ik Lutz gevolgd ook dat hij in de kliniek stond en ook dat het beter leek te gaan.
Hij was een voorbeeld voor velen en hij zal gemist worden.

heel veel sterkte Y;( Y;(

Farah Oet De Broekstreek & Fitany van de Dalgronden
Fanny Oet de Broekstreek & Neriva van de Tolberg & Maverick van de Dalgronden
Onze eigen fokkerij Haflingerstal van de Dalgronden

Equiine

Berichten: 463
Geregistreerd: 06-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:39

Bah, wat een ellende zeg. Rust zacht, topper. Y;(

Valar morghulis.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Celebi, DotBot, GrapeshotBot, kiwiwitje, Lalidan, MirjamRobin, Pierus, YvonneV en 64 bezoekers