Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 05:58

Weidegang vraag: nu het 's nachts zo koud is en overdag wel zonnig, is de fructaangehalte in het gras de hele dag behoorlijk/extreem hoog. Het lijkt er op dat dit ook nog wel even door blijft gaan de komende twee weken. Onze paarden waren net zo goed als klaar voor 24/7 weidegang maar met dit type weer komen ze helaas helemaal niet meer op het gras. Hier zijn de dames het natuurlijk totaal niet mee eens. Maar veiligheid voor alles, of zie ik spoken?

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]


janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:07

Ik laat ze ook maar 2 uur per dag op de wei n7. Better safe than sorry

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 06:09

We waren bij 6 uur per dag blijven hangen totdat het ineens dus veel kouder werd 's nachts.
We hebben al een oudere merrie die vorig jaar hoefbevangen is geraakt, vandaar dat ik nu zo voorzichtig ben geworden.
Om me heen zie ik toch veel paarden gewoon de hele dag in de wei lopen. Hebben deze dan gewoon geluk of is het een kwestie van tijd?

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:14

Onze paarden mogen nu ook niet op de wei, hoor. We hebben één hb'er en drie die jeuk krijgen (waarvan er twee ook een verhoogde hb-kans hebben, de derde krijgt dunne mest). Wij bouwen heel langzaam op, ze zouden naar 20 minuten gaan maar toen werd het koud.
Uiteraard zijn ze het er bij ons ook niet mee eens en gaan ze bij elke potentiële toegang tot de wei staan als wij in de buurt zijn :D

Oy with the poodles, already

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:16

Staan ze in de winter niet op gras? Hier hele jaar rond de hele dag op de wei, geen problemen met gras

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:17

Die van ons hebben gewoon een strookje gras dat ze mogen grazen. Ook hebben we niet echt opgebouwd dus verwacht dat onze 3 fjorden en 1 tinker niet echt hb gevoelig zijn ( klopt af)

Ze kwamen van overdag op een paddock en 's nachts op stal.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:20

Gras van gisteren is niet het gras van vandaag. Voor paarden die gevoelig zijn voor teveel suiker, is de hoeveelheid suiker fructaan in het gras nu heel gevaarlijk. Dat staat los van of ze al 24 uur per dag op de wei staan.
Fructaangehalte is nu hoog.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 06:21

Ja onze dames lopen wel 24/7 buiten maar waar ze nu staan daar is eigenlijk geen gras meer. Dat hebben ze allemaal al afgeknabbeld.
We hebben voor de weidegang tijd twee andere grote weides die we in de winter afsluiten. We waren dus al goed op weg kwa weidegang maar helaas vanwege het weer moeten staken. En onze dames zijn er net zo slecht gehumeurd onder als ik haha.

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

janouk
Blogger

Berichten: 17812
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:27

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/338/ ... rjaarsgras hier staat een berekening dat paarden met dit hoge fructaangehalte onder sommige omstandigheden per 4 uur 270 gram suiker binnen krijgen en dat is omgerekend 54 suikerklontjes.
Misschien klopt de berekening niet helemaal, maarnvoor een paard dat gevoelig is voor suikeroverschot, is dit funest.
Helaas ooit een paard hoefbevangen gehad, dus ik ben liever te voorzichtig nu

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:29

Mijn haf is er ook niet mee eens dat hij verplicht langer in de paddock moet. Hinnikt rond de middag de hele straat bij elkaar :')
Maarja het kan niet anders. Dan krijgt ie weer een plukje hooi. Is hij weer even tevreden.
Later op de dag mag hij de weide in. Tot een uur of 23:00. Ipv de hele dag.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 06:31

Ik heb zelf ook gedacht aan om ze dan 's avonds op de wei te zetten voor een paar uur maar zelfs dan is de fructaangehalte volgens de app momenteel te hoog.

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:35

Ik denk dat ik ze maar een tijdje op de paddock laat. Dan hinniken ze maar de hele buurt bij elkaar. Beter dat dan hb :(


sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:36

Nope, gras is nu verboden en de pony's zijn het er niet mee eens. Vorig jaar hebben we precies hetzelfde gehad qua weer eind april/begin mei. Ook toen konden we weer van voor af aan beginnen omdat het weer besloot om met natte sneeuw te strooien.
Nu op het gras met 4 gevoeligere pony's zie ik als een vorm van Russisch roulette.

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:45

Magica schreef:
Ik heb zelf ook gedacht aan om ze dan 's avonds op de wei te zetten voor een paar uur maar zelfs dan is de fructaangehalte volgens de app momenteel te hoog.


Welke app heb je?

• Liberty <3

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 06:54

Hier staat alleen de magere shet op het hoge gras en die wordt s nachts binnen gehaald (ze gaat onder het draad door vanaf de track). De 2 dikke shetten mogen niet op hun korte weitje en moeten het doen met de paar sprieten die ze nog in hun paddock vinden (vette kleigrond wat ooit grasveld is geweest) naast 2 porties zeer schraal hooi waar ze 8 uur zoet mee zijn en 2 plukjes rijk hooi voor het lekker en het eiwit (+s avonds 150g luzerne en 50g force per shet).

Het feest van het hoge gras is ook voor de laatste shet binnenkort afgelopen maar dat komt omdat de schapen erop gaan, niet vanwege het weer.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 07:22

xRiiannex schreef:
Magica schreef:
Ik heb zelf ook gedacht aan om ze dan 's avonds op de wei te zetten voor een paar uur maar zelfs dan is de fructaangehalte volgens de app momenteel te hoog.


Welke app heb je?


Als je zoekt op Fructaan Index dan vindt je de app wel :-)

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 07:23

sakvis schreef:
Nope, gras is nu verboden en de pony's zijn het er niet mee eens. Vorig jaar hebben we precies hetzelfde gehad qua weer eind april/begin mei. Ook toen konden we weer van voor af aan beginnen omdat het weer besloot om met natte sneeuw te strooien.
Nu op het gras met 4 gevoeligere pony's zie ik als een vorm van Russisch roulette.


Ja klopt,vorig jaar was het net zo gek. Toen hebben we ze niet van de weide afgehaald en dat liep voor 1 van onze 3 paarden dus niet zo goed af helaas. Vandaar nu dus de voorzichtigheid.

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:28

Ik heb ze hier er gisteravond opgezet. Toen stond de index op gemiddeld en mocht het van mij weer. Ik denk dat ze vanavond er weer op gaan. De rest van de tijd hebben ze er steeds iedere ochtend opgelopen dus nu draai ik het om.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:36

Ik had zo ook al bijna klaar om 24/7 de wei op te gaan, het fructaan was tot vorige week zo fijn laag maar dit zat er aan te komen natuurlijk. Momenteel heb ik ze in de bak staan, gister middag zijn ze even 3,5 uur op het land maar vandaag bekijk ik het nog wel even. De kleine pony die gevoelig is voor HB gaat momenteel sowieso niet zonder graasmasker het land op, erg sneu maar het is even niet anders.
Ik baal er wel enorm van en de paardjes zelf ook. Ik houd de fructaanindex meerdere malen per dag in de gaten, ik denk dat ze vandaag eind vd middag weer even een paar uurtjes het land op kunnen.

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:38

Ik ben heel erg aan he twijfelen mijn moeder zegt ze hebben maar een klein strookje,maar juist als het kort word is het gevaarlijk toch?

Ze hebben er gisteren ook gewoon opgestaan.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 07:48

Dat is mij idd ook altijd verteld dat kort gras gevaarlijker is dan lang gras. Gras heeft die suikers nodig om te groeien en hoe korter het gras hoe meer suikers er in zouden zitten heb ik mij ooit eens laten vertellen. Mijn kleintje die gevoelig is voor HB gaat als het fructaan weer wat zakt ook een paar uurtjes per dag op lang gras en de rest in de paddock.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:08

In Enschede geeft ie aan 'zeer hoog' (42). Heb de app net gedownload. Ik laat ze maar lekker op de paddock. Net een plukje hooi gegeven.

Izie

Berichten: 1384
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: overijssel

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:15

Mijne heeft ook een paar dagen paddock-arrest :(:) dan maar even zielig kijken en hooi eten ipv gevaarlijk gras

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-17 08:20

Chasey schreef:
In Enschede geeft ie aan 'zeer hoog' (42). Heb de app net gedownload. Ik laat ze maar lekker op de paddock. Net een plukje hooi gegeven.


Wij zitten ook in die hoek helaas ;-)

Eye of the Wolf Fotografie


[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Izie

Berichten: 1384
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: overijssel

Re: Fructaan laatste tijd hoog = geen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:24

Ik ook, heb m zelden zo hoog gezien


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 44 bezoekers