Plotseling paars/rode oorlel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Plotseling paars/rode oorlel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 20:52

Hoi allemaal!

Vanmiddag viel het mijn collega ineens op dat ik een paars/rode oorlel heb. Nou vind ik het best apart en ik ben benieuwd of mensen dit herkennen! Ik heb al tijden geen oorbellen gedragen dus ik denk niet dat het daaraan kan liggen. Wellicht iets van eczeem.. Het jeukt echter niet. Herkenbaar? :D

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:02

Heb je er misschien een foto van?
Het zou een ophoping bacteriƫn kunnen zijn, bij de Ziekte van Lyme hoor je dat vaker op de oorlel. (Ik weet niet of het bij andere ziektes ook voorkomt maar ik herken het dus vanuit Lyme)
Volgens mij kunnen ze dat met een biopt testen. Ik zou sowieso even langs de huisarts gaan.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 21:09

Hmm dat klinkt niet echt fijn! Ik heb het pas sinds vanmiddag (tenminste ik denk dat het me anders wel eerder was opgevallen). Het is ook niet heel extreem.. Maar er is wel een duidelijk verschil.

Vanmiddag
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Mijn andere oor
Afbeelding

Ik hoop niet dat de foto's al te groot/gedetailleerd zijn. :+

Anoniem

Re: Plotseling paars/rode oorlel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:33

Misschien een beginnende ontsteking bij je gaatjes?
Ik heb dat soms, dan worst het wat warm en dik.
En vervolgens komt er dan wat eh pus uit.
Of meer wat vocht eigenlijk..

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Plotseling paars/rode oorlel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:54

Bedankt voor dit topic. Mijn dochter heeft sinds vandaag plotseling bovenop de bovenkant van haar oorlel een rood/paarse zwelling. Ik dacht gestoten ofzo, maar ik ga nu morgen even naar de huisarts om Lyme hopelijk uit te kunnen sluiten.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 23:16

Nee fijn is het zeker niet, maar de kans is natuurlijk niet zo groot gelukkig.
Alert blijven is belangrijk, het even na laten kijken ook (al heb ik geen idee of de testen die op een biopt uitgevoerd worden wel betrouwbaar zijn) en je er in ieder geval bewust van zijn. Als je nu ineens vage klachten krijgt of langdurig 'verkouden' bent dan weet je dat er iets niet klopt.

Ik heb even wat foto's voor je opgezocht (niet van mij, ik heb het wel meer dan eens gehad maar daar heb ik geen foto's meer van.) waar zo'n ophoping duidelijk te zien is.

Afbeelding

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Plotseling paars/rode oorlel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 23:35

Hmm er is bij mij volgens mij niet echt sprake van een zwelling, ook geen vocht of iets. Ben benieuwd hoe het morgen is!

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 10:44

Volgens mij is het al wat minder rood. :D

Afbeelding

Ik denk dat ik het nog even aankijk, als het niet snel wegtrekt zal ik de ha assistente weleens om advies vragen!

Anoniem

Re: Plotseling paars/rode oorlel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:34

Maak je het wel goed schoon? Anders kan het gaan ontsteken natuurlijk. Immers een open gaatje waar vuil zich kan gaan ophopen.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Plotseling paars/rode oorlel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 19:44

Maar ik heb deze gaatjes al jaren en ik draag eigenlijk nooit oorbellen. Ik heb niet het idee dat het
ontstoken is... Het doet geen pijn, jeukt niet, geen vocht, volgens mij is het ook niet echt dik of warm.
Meer alsof het een soort blauwe plekje is op mijn oorlel. :+