Van angstig paardje naar meedoen in de VD Challenge!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Van angstig paardje naar meedoen in de VD Challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 21:32

Hoi allemaal!

Gisteren was Equiday weer aan de gang en mocht ik met Flo meedoen aan de VD Challenge, iets wat ik absoluut niet had verwacht ooit te kunnen doen! Ik ben ontzettend trots op hoe hij het heeft gedaan en ben nog volop aan het nagenieten :)
Ik zal bij het begin beginnen!

In september 2015 kocht ik Flo als een heel angstig paardje. Er kon geen mens bij in de buurt komen en om eerlijk te zijn weet ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet waarom ik nou persee hem wilde hebben. Iets in hem trok mij gewoon aan en ik besloot om de uitdaging aan te gaan.
Ik ben heel lang bezig geweest om hem te laten zien dat omgang met mensen heel prettig is. Twee weken lang, twee keer per dag maakte ik een kleine afgesloten ruimte om hem heen en probeerde ik hem aan te raken. Na deze weken was het al zover dat ik hem zonder lint om hem heen te pakken kon krijgen! Toen begonnen wij pas.

Ik heb wekenlang heel veel grondwerk met hem gedaan, puur contact met hem gemaakt. Poetsen, wandelen, gewoon bij zitten, aanraken en langzaamaan wat meer werken. Uiteindelijk had hij dan toch een zadel op zijn rug, en toen ging het snel! In november zat ik er voor het eerst op en wat deed hij het toch goed! Hij vond helemaal niets eng en vertrouwde mij volledig. Hij heeft in het hele proces geen stap verkeerd gezet. In december kreeg hij zware koliek waarna hij een week op de kliniek moest staan. Hierna was hij mentaal nog erger dan eerst. Toen ik hem ging ophalen was er geen ziel te zien in zijn ogen. Hij had het, ondanks alle goede zorgen, zo onwijs zwaar gehad. Hij steigerde bij alles en het was heel moeilijk contact maken met hem. Na een hoop rust, geduld en zelfs een reading werd hij een maand later weer de oude. Vanaf maart 2016 pakten wij het rijden weer op en toen ging hij pas echt vooruit!

In de tussentijd heeft hij nog een hoop mankementjes gehad en hij is er lichamelijk nog steeds niet 100% bovenop, maar hij is geweldig. Hij leeft vooral voor twee dingen: reining (western) en vrijheidsdressuur! Reining vindt hij misschien nog wel net iets leuker dan VD, galopperen is echt zijn ding en vooral zijn uitlaatklep. Rond crossen, spins en stops doet hij geweldig thuis, op locatie vergeet hij soms nog wel eens te stoppen :')
Vrijheidsdressuur vindt hij ook geweldig! Dit is iets wat ik heb opgepakt vanwege zijn angsten en terugvallen. Rijden en 'normale' omgang ging niet, dus ik moest iets bedenken wat mentaal niet te zwaar belastend was maar dat hij wel plezier kon hebben. En dus begon ik met wat kleine trucjes, maar deze had hij in 2 keer al door! Dus toen werd dat steeds meer en moeilijker, totdat hij uiteindelijk de grotere kunsten ging oppakken. Dit is iets wat wij nog steeds heel veel combineren naast de western training.

https://www.youtube.com/watch?v=c75YWsCd1U0
In bovenstaande video kun je zijn reis van 2015 tot nu toe zien. Eerste keer opstappen, eerste keer echt rijden, zijn terugval waarbij we begonnen met de kleine kunstjes, het rijden weer oppakken, eerste les en eerste keer galopperen, de eerste wedstrijd, zijn eerste spins, zonder hoofdstel rijden en uitbreiding van VD... Allemaal stuk voor stuk mijlpunten waar ik ontzettend trots op ben! Het toont ook precies wie Flo en ik zijn en wat wij graag doen: reining, VD en vooral samenwerken.

Een vriendin van mij wees mij op de VD challenge van Equiday. Hartstikke leuk allemaal, maar ik dacht al meteen dat ik geen schijn van kans had. Toch haalde zij mij over om mij in te schrijven en voor ik het wist stond ik een filmpje te maken. Dit zou zo'n mooie ervaring zijn voor ons allebei. Hoe gaaf is het dat hij daar zou staan, gezien zijn achtergrond?
Zodra alle deelnames online kwamen, keek ik stiekem naar de andere filmpjes (iets wat ik natuurlijk nooit moet doen :') ). Deze deelnemers konden zo veel, trucjes waar Flo en ik nog niet eens aan toe zijn! Maar toen de uitslag werd gemaild gebeurde het toch echt: mijn naam stond tussen de finalisten! Wauw wat was ik blij! Ik denk dat iedereen om mij heen wel 20x heeft gehoord hoe ongelofelijk dit was haha!

Een aantal dagen later braken de zenuwen aan. Ik kreeg steeds meer info over de beoordeling en hiermee raakte ik toch in de stress. Daarbij kwam natuurlijk ook nog eens dat Flo met een naar binnen geslagen hoefzweer stond. Ging hij op tijd goed lopen? Wat als hij dat niet deed? Wanneer moest ik hem afmelden? Of moest ik toch langer gaan afwachten?
Uiteindelijk was de ontsteking verholpen en mocht ik, naar mate hij beter ging lopen, hem langzaamaan weer voorzichtig belasten. Toen kwam natuurlijk nog de stress van de show. Wat ga ik er in doen? Hoe kan ik Flo zodanig laten ontspannen zodat hij er van kan genieten?

Na wat hulp van vrienden en familie had ik geweldige muziek, mooie kleding en leuke attributen kunnen bedenken. Omdat Flo steeds energieker werd en moeite had om rustig aan te doen, kon ik hier gelijk al mee aan de slag! Hij ging ook steeds beter lopen en ik mocht van de dierenarts weer gaan rijden. Enkel in draf was hij nog gevoelig vanwege alle gaten in zijn hoef, maar zolang ik dit zou vermijden en alleen de oefeningen deed waarbij hij goed liep, was er niets aan de hand. Dat was dus heel veel stappen en kleine stukjes galop.

En toen was de dag aangebroken! Twee dagen van te voren kreeg ik al nauwelijks eten door mijn keel vanwege de zenuwen en ik had toch besloten om het revalidatie proces door te sturen vanwege de VET check.
Op de dag zelf liep ik eerst nog wat rond om later Flo klaar te maken. Bij de VET check wisten ze wat zijn probleem was en wilden ze eigenlijk alleen kijken of het de moeite waard was om dit aan het publiek te melden of niet. Gelukkig liep hij zo goed als zuiver in de draf, zowel op het zachte als het harde! Ik was dolgelukkig! Dus snel nog ingereden, spullen klaar gelegd en toen was het tijd voor de introductie.

Afbeelding
Zijn paddockje :)

Afbeelding
Tijdens de introductie, even rondlopen en gelijk laten wennen aan de attributen

Hij deed het tijdens de introductie een stuk beter dan verwacht! Hij vond alleen de boxen een beetje spannend als ze kraakten, maar verder keek hij niet eens op. Geweldig, dit was al heel wat voor hem! Hij was natuurlijk wel een beetje publiek en muziek gewend, maar dit sloeg natuurlijk alles. Er zaten veel meer mensen dan ik had verwacht!

Toen moest ik mij snel klaar maken voor de show. Omdat ik zoveel grote dingen had, mocht ik als eerste. Dus turbo omkleden en opzadelen haha!
Ik had als thema de film 'Brave' gekozen. Ik wilde zowel een klein stukje rijden als natuurlijk VD laten zien, puur met de gedachten 'zo ver zijn wij gekomen'. Ik wilde oorspronkelijk een stukje reining op neckrope en zonder zadel doen, maar door te weinig tijd voor training werd dit hem niet. Ik twijfelde nog erg over het rij gedeelte maar het was al te laat om te veranderen!

Flo deed het ten eerste onwijs goed! We hadden wat schoonheidsfoutjes natuurlijk. Tijdens het rijden hadden we wat discussies, Flo wilde namelijk flink gaan showen en crossen, ik wilde beheerst en controleerbaar haha. Ik had wel bewust voor de galop gekozen omdat hij dan even stoom kon afblazen. Anders dan zou hij een bommetje energie blijven en niet geconcentreerd zijn. En natuurlijk omdat hij de galop geweldig vindt om te laten zien, iets té veel haha!
Tijdens het grond gedeelte raakte hij alleen zijn balans kwijt tijdens compliment en de spaanse pas was niet zo uitgebreid als dat ik wilde. Verder was hij zo ontzettend braaf en gefocust! Hij had enkel een neckrope om voor het geval dat, maar ik heb geen enkel moment gedacht dat hij weg zou lopen! De rest van de oefeningen voerde hij naar mijn idee ook erg goed uit, trotser kan ik niet zijn!

Wat ik misschien nog wel het allerleukste vind, is dat hij er zo van genoten heeft. Probeer maar eens een foto te ontdekken waarbij zijn oren niet naar voren staan en hij geen tuitlipje heeft. Die vind je bijna niet! Dat is voor hem toch echt een teken dat hij het super leuk vindt, vooral dat lipje doet hij dan altijd zo lief :o

Afbeelding
Oke, let ten eerste niet op mijn gezicht! Mijn commando voor de galop is een kusgeluidje... :')
Maar vond het zo'n gave foto!

Afbeelding
Nog een hele mooie :o

Afbeelding
Tuitlip! :D

Afbeelding

Afbeelding
Zo zo zo trots op hem!

Na de andere shows dan nog weer terug de bak in voor de prijsuitreiking. Ik heb qua plaatsing niet gewonnen, maar voor mij voelde het wel alsof ik won! Ik heb namelijk onwijs goede feedback gekregen, een heleboel complimenten en als toppunt Flo die met een ENORM ego naast mij liep! Ik heb hem nog nooit zo arrogant gezien, bij gebrek aan beter woord. Hij was zo zelfverzekerd en gegroeid, hij genoot echt van die aandacht. Na een rit van 2 uur stuiterde hij nog de trailer uit haha.
En dát vind ik nog het allerbelangrijkste! <3

Afbeelding

Bedankt voor het lezen! :D
Voor de liefhebbers plaats ik later nog een linkje met de video van de show :)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Van angstig paardje naar meedoen in de VD Challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 21:30

Helaas niet te zien op telefoon of tablet vanwege copyright, maar als het goed is wel gewoon op de computer.
Geniet van mijn spacekees! :o

https://youtu.be/u_JqIkozkZU

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Van angstig paardje naar meedoen in de VD Challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:03

Wat een mooi topic!
Écht heel knap, hoe ver jullie gekomen zijn in zo'n korte tijd.
Ik denk zomaar dat we jullie nog wel vaker op shows gaan zien :-)

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 23:55

Dankjewel voor het leuke berichtje! :D
Ik hoop het stiekem wel, zowel Flo als ik vond het erg leuk :o
In juli mogen we als het goed is naar de paarden dagen in Friesland, ben erg benieuwd wat dat ons gaat brengen!

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Van angstig paardje naar meedoen in de VD Challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:51

Superleuk! Mooie foto's en heel knap van jullie!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Van angstig paardje naar meedoen in de VD Challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 17:37

Dankjewel! :)

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:09

Yacintha schreef:
Dankjewel voor het leuke berichtje! :D
Ik hoop het stiekem wel, zowel Flo als ik vond het erg leuk :o
In juli mogen we als het goed is naar de paarden dagen in Friesland, ben erg benieuwd wat dat ons gaat brengen!



Leuk! Mijn thuisbasis :D

Starship

Berichten: 57
Geregistreerd: 05-01-17
Woonplaats: Ergens in Nederland :)

Re: Van angstig paardje naar meedoen in de VD Challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:03

Wat gaaf, ts!!! Ik hoop echt voor jullie dat jullie nog meer van dit soort dingen gaan doen in de toekomst, het plezier spat er van af!!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Van angstig paardje naar meedoen in de VD Challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-17 10:57

Wat een leuk berichtje, dankjewel! :D
We vonden het allebei inderdaad zó leuk om te doen! Echt ontzettend veel geleerd en onwijs goed voor de ervaring. Ben benieuwd wat de toekomst ons nog gaat brengen, ik hoop ook dat we dit nog heel vaak mogen doen! :)