PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 13:24

Bokt.nl / www.1limburg.nl
Medisch

Afbeelding
Bericht Manege Galop. Foto: Facebook.

Op verschillende maneges in Oostelijk Zuid-Limburg is een besmettelijke paardenziekte uitgebroken, maar dat wordt angstvallig stil gehouden, zegt de Partij voor de Dieren in het Limburgs Parlement. Daarmee verwijzen ze naar "diverse berichten die zij hebben ontvangen van zeer verontruste paardeneigenaren."

Het zou gaan om het zeer besmettelijke rhinopneumonie. Op een van de maneges waar de Partij van de Dieren over spreekt, zouden al vier merries hun veulen hebben verloren als gevolg van de rhinopneumonie uitbraak.

Volgens fractievoorzitter Pascale Plusquin is het 'absoluut onwenselijk' dat er geen bekendheid wordt gegeven aan besmettelijke dierziekten met zulke ernstige gevolgen. Er is geen formele meldingsplicht, maar Plusquin heeft het provinciebestuur gevraagd een gedragscode te ontwikkelen voor dergelijke zaken. Ook wil zij dat de provincie, samen met de betrokken gemeenten, bekijkt hoe evenementen kunnen worden afgelast op maneges waar de ziekte rhinopneumonie heerst.

De Landgraafse manege Galop, waar rhinopneumonie is uitgebroken, geeft aan dat zij niets geheim gehouden hebben, maar 'het ook niet van de daken hebben geschreeuwd', omdat rhinopneumonie geen officiële meldplicht kent. De manege heeft in overleg met een dierenarts besloten de manege niet te sluiten omdat de merries op de stal geen koorts en andere ziekteverschijnselen vertonen, behalve het aborteren. De manege heeft naar eigen zeggen de voor hen mogelijke maatregelen genomen om verspreiding van de infectie te voorkomen.

De merries van de Landgraafse stal staan de hele zomer op de weide in een kudde met alleen fokmerries. De merries staan nu in een afgezonderd stalgedeelte, waar ze staan sinds dat ze in januari naar binnen gingen. Het stalgedeelte is afgezet en andere paarden kunnen niet in contact komen met de fokmerries. De wedstrijdruiters van de manege zijn gevraagd om voorlopig niet op concours te starten en de onderlinge wedstrijden zijn afgelast.

Anoniem

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:31

Ik vind persoonlijk dat bij een ziekte zoals rhino wel de meldingsplicht verplicht zou moeten worden. Je zal er maar langskomen met je paard en van noets weten, en als die het net oppikt andere paarden besmetten.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:32

"Handig" dat ze er geen bekendheid aan geven.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:46

Gebeurd stiekem veel. Manege in de buurt had eens droes en personeel werd veel te laat geïnstrueerd maar mocht niet praten. Ze zeiden niet eens dathet droes was (zijn we zelf achter gekomen) en werd vaag gedaan. Ik heb het toen naar mij eigen pony's meegekregen.
Mocht ik niks van zeggen. Maar toen ik eens een zieke had en dat netjes vertelde en mijn eigen maatregelen nam werd er door mijn baas geroddeld en hysterisch gedaan

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:49

Rhino is zo'n rare ziekte dat meldplicht weinig gaat helpen heb ik het idee.
Een groot deel van de paarden is sowieso al permanent besmet (zonder symptomen). Je kunt dus alles potdicht houden en toch spontaan een uitbraak krijgen.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:53

Sizzle schreef:
Rhino is zo'n rare ziekte dat meldplicht weinig gaat helpen heb ik het idee.
Een groot deel van de paarden is sowieso al permanent besmet (zonder symptomen). Je kunt dus alles potdicht houden en toch spontaan een uitbraak krijgen.


Dit. En ik zou ook niet weten waarom je het zou moeten melden als paarden op eigen terrein staan. Veroorzaakt alleen maar paniek.
Als ik zie wat voor kul verhalen voorbij komen over hoe het overgedragen wordt...

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:44

Simbaa schreef:
Sizzle schreef:
Rhino is zo'n rare ziekte dat meldplicht weinig gaat helpen heb ik het idee.
Een groot deel van de paarden is sowieso al permanent besmet (zonder symptomen). Je kunt dus alles potdicht houden en toch spontaan een uitbraak krijgen.


Dit. En ik zou ook niet weten waarom je het zou moeten melden als paarden op eigen terrein staan. Veroorzaakt alleen maar paniek.
Als ik zie wat voor kul verhalen voorbij komen over hoe het overgedragen wordt...

Als paarden op eigen terrein staan en er niet af gaan, geen moeite mee. Als dit op een pensionstalling/manege gebeurd heb ik er wel moeite mee. Zeker wedstrijd ruiters kunnen dit makkelijk verspreiden, maar ook mensen die veel buitenrijden. Ik hoor tot die laatste groep en ben me er van bewust dat dit nu risicovol is. Daarom ga ik nu niet naar andere stallen, blijf bij andere paarden uit de buurt en andersom. Vind het netjes als een stal open is over wat er gebeurt. Ook als het iets onschuldigs is.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 14:58

Huh? Wat is dit weer een raar bericht...
Maneges houden zich stil hierover, een van de maneges waar de PvdD over spreekt heeft het op FB gezet. Dus huh????

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:07

Janine1990 schreef:
Huh? Wat is dit weer een raar bericht...
Maneges houden zich stil hierover, een van de maneges waar de PvdD over spreekt heeft het op FB gezet. Dus huh????


Dat bericht op FB is geplaatst nadat het artikel van de PvdD gepubliceerd was.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:10

Simbaa schreef:
Sizzle schreef:
Rhino is zo'n rare ziekte dat meldplicht weinig gaat helpen heb ik het idee.
Een groot deel van de paarden is sowieso al permanent besmet (zonder symptomen). Je kunt dus alles potdicht houden en toch spontaan een uitbraak krijgen.


Dit. En ik zou ook niet weten waarom je het zou moeten melden als paarden op eigen terrein staan. Veroorzaakt alleen maar paniek.
Als ik zie wat voor kul verhalen voorbij komen over hoe het overgedragen wordt...


Juist door meer openheid en uitleg raak je de kulverhalen kwijt denk ik. Ik ben dan ook voor een meldingsplicht en een duidelijk protocol zodat iedereen weet waar je aan toe bent en er niet zo angstvallig over wordt gedaan.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 15:17

Wat raar he.. Maar ook de insteek: ze hebben geen symptomen behalve aborteren.
Maar dan kan het toch nog verspreid worden als mensen op de manege komen en dan naar hun eigen of een ander paard gaan? En dan kan het daar toch erger aan pakken lijkt mij? Geen idee hoor, ben daar een leek in, is gewoon een vraag..

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:12

Als die fokmerries in een apart afgesloten stalgedeelte staan, de evenementen zijn afgelast en de wedstrijdruiters niet op concours gaan dan is het toch keurig geregeld?!

Snap de logica om naar het provinciebestuur te gaan ook niet, stap dan naar de sectorraad paarden of de diergeneeskundige faculteit of de instantie die over meldingsplichtige ziekten gaat (humaan is dat RIVM, voor paarden heb ik geen idee :+ ).

Igniss

Berichten: 984
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:24

Ik ben wel blij dat het nu duidelijk is, sta met onze drachtige merrie zo'n 15 min rijden met de auto ervandaan dus ik wil gewoon graag duidelijkheid. Hoop dat het nergens anders uitbreekt.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:24

Wedstrijdruiters zijn helaas wel op wedstrijd geweest, manege was ook gewoon open voor bezoekers.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:26

Op concours gaan is geen echte besmettingsbron behalve als je ze gaat laten neuzen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:27

Elk jaar weer uitbraken van rhino. Nou ineens gaat de PVDD zich ermee bemoeien?

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:32

Op mijn oude werk hebben wij het ook weleens gehad. De opfok is toen getroffen.
Wedstrijd afgelast maar geen reden opgegeven (iig niet de juiste).

Wij mochten niks zeggen, mochten niet bij de opfok komen (mochten maar 2 mensen) en elke dag schone kleren aan. Als we naar onze paarden gingen even douchen en omkleden.

Popstra
Berichten: 13739
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:46

cissy schreef:
Elk jaar weer uitbraken van rhino. Nou ineens gaat de PVDD zich ermee bemoeien?

Ik dacht hetzelfde!

IJp

Berichten: 1584
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Cheesecity me not like cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:51

cissy schreef:
Elk jaar weer uitbraken van rhino. Nou ineens gaat de PVDD zich ermee bemoeien?

Niet alleen Rhino, maar ook droes.
Wat wil je bereiken met meldingsplicht? Er zijn paarden die het permanent meedragen.
Of zoals bij droes; in het verleden een stal die sowieso al geïsoleerd lag is toch besmet geraakt. Er zijn geen andere mensen daar op stal geweest ( is een privestal) en een stal die hemelsbreed 7 kilometer verwijderd zit van deze stal had droes en even later de privestal ook.

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: PvdD: 'Maneges houden besmettelijke paardenziekten stil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:56

Hier in de buurt is ook Droes en daar gaan de lessen en activiteiten al die tijd gewoon door. Onbegrijpelijk...

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:57

Ineke2 schreef:
Hier in de buurt is ook Droes en daar gaan de lessen en activiteiten al die tijd gewoon door. Onbegrijpelijk...


Maar ook als in dat mensen met andere paarden komen?
Wij mochten toen echt geen paarden meenemen, paarden van buitenaf mochten niet komen lessen, en wij moesten ons echt omkleden als we naar onze eigen paarden gingen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:59

Er is geen meldingsplicht. De manege's houden zich aan de wet. Als de PvdD iets nuttigs wil doen moeten ze in DenHaag aan de slag ipv te klagen over mensen die zich houden aan de regels.

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:11

Es_ther schreef:
Ineke2 schreef:
Hier in de buurt is ook Droes en daar gaan de lessen en activiteiten al die tijd gewoon door. Onbegrijpelijk...


Maar ook als in dat mensen met andere paarden komen?
Wij mochten toen echt geen paarden meenemen, paarden van buitenaf mochten niet komen lessen, en wij moesten ons echt omkleden als we naar onze eigen paarden gingen.

Ja, er mogen mensen van buitenaf met hun paarden mee doen met de activiteiten.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:14

MariekeS_ schreef:
Janine1990 schreef:
Huh? Wat is dit weer een raar bericht...
Maneges houden zich stil hierover, een van de maneges waar de PvdD over spreekt heeft het op FB gezet. Dus huh????


Dat bericht op FB is geplaatst nadat het artikel van de PvdD gepubliceerd was.


Oooh vandaar! Ik begreep het al niet :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:14

rapido schreef:
cissy schreef:
Elk jaar weer uitbraken van rhino. Nou ineens gaat de PVDD zich ermee bemoeien?

Ik dacht hetzelfde!


Ik vraag is; is het een kapstokje? Of een opstapje?