Koeien vastgebonden in de wei?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Koeien vastgebonden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 16:15

Ik reed net langs een weide met drie koeien erin. Elke koe was vastgebonden met halster+touw aan een boom. Het leek me geen prettige of veilige situatie.

Mijn vraag is of dit kan/mag? Wordt dit vaker gedaan, en waarom?

Ik woon trouwens in België. Ik kon via Google hier niets over vinden (mbt regelgeving).

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Koeien vastgebonden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:18

Gewoon rechtstreeks aan de boer zelf gaan vragen.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:19

Ik denk dat ze het een dagje doen ivm wennen aan fel licht en dan geen draad zien... wij deden het ook wel eens naar dan achter het huis of in een klein hok van hekken dat scheeld koeien vangen en draad maken

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 16:24

Ragdollcat schreef:
Gewoon rechtstreeks aan de boer zelf gaan vragen.


Ik weet niet van wie de koeien zijn. Er zijn wel enkele huizen in de omgeving, maar geen idee of de weide bij één van die huizen hoort (en welke). Anders had ik het natuurlijk meteen even gevraagd :j

Snorkel: dank je voor je reactie! Dit zou inderdaad een verklaring kunnen zijn. In dat geval is het dus ook maar tijdelijk, en dan ben ik gerust :D

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:31

snorkel1986 schreef:
Ik denk dat ze het een dagje doen ivm wennen aan fel licht en dan geen draad zien... wij deden het ook wel eens naar dan achter het huis of in een klein hok van hekken dat scheeld koeien vangen en draad maken

Dit. Gebeurd hier in de omgeving ook veel, na een paar uur gaan ze gewoon weer los. Mag trouwens ook gewoon.

Zelf doen we het met kalfjes, anders gaan die door de draden heen, na een uur of 2 weer los en dan is alles prima.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:46

Goh nooit geweten, ik zou ook raar kijken hoor TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:53

snorkel1986 schreef:
Ik denk dat ze het een dagje doen ivm wennen aan fel licht en dan geen draad zien... wij deden het ook wel eens naar dan achter het huis of in een klein hok van hekken dat scheeld koeien vangen en draad maken


Dit inderdaad. Zou even de boer opzoeken en vragen, IPV gelijk instanties te bellen.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Koeien vastgebonden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 17:04

Ik was sowieso niet van plan gelijk instanties te gaan bellen. Ik ken niets van koeien, vandaar mijn vraag hier, aan de Bokkers die hier meer over weten.

Nu weet ik dus dat er een hele logische verklaring voor is, en ben ik gerustgesteld :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Koeien vastgebonden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:14

Ik heb jaren op een koeien boerderij gestaan en dit nooit gezien.De staldeuren gingen open en de koeien gingen vanzelf naar buiten.Er nooit geen 1 vastgebonden gezien.

Anoniem

Re: Koeien vastgebonden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:44

Koeien zijn meestal al vaker buiten geweest en die worden dan ook niet vastgebonden.

Dit gebeurt vaak met pinken en kalveren.

Ts, ik zou gewoon even kijken of ze er vanavond nog staan of morgen... Zeer waarschijnlijk lopen ze morgen gewoon los in het land.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 17:55

Wij deden dat vroeger ook. Idd om de overgang stal/land te maken. Toen we het een keertje gokte op gewoon deuren open gooien konden we er 4 na een tocht van 10 km en diverse wegen en sloten pas weer vangen. Daar werden we niet blij van. Die 4 zijn ook als eerste biefstuk geworden. Wilde rotkoeien...

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Koeien vastgebonden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 21:54

Op de terugweg stonden er helemaal geen koeien meer in de wei. Dus ze waren inderdaad slechts tijdelijk vastgebonden :) (en nu naar een andere wei gebracht neem ik aan)

Ik heb in ieder geval weer iets bijgeleerd over koeien vandaag :D