Zand in de mest - wat helpt echt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 22:11

In korte tijd heeft mijn shet tot 2x toe lichte koliek gehad. Vage verschijnselen, die deden denken aan zandkoliek. Na de eerste keer dan ook een kuur gegeven van Psyllium zaad van een week (2x daags). Helaas was het 3 weken na stop van de kuur toch weer raak. Mest in een emmer gedaan. Ik heb een volledige hoop poep in een emmer gedaan met water, wat gehusseld en een dagje laten staan. Bij het leeggooien van de emmer bleef er duidelijk een laagje zand achter (1 of 2 eetlepels, best wat dus!). Ondanks die kuur psyllium van laatst dus!

Er staat een hoeveelheid op de verpakkingen en dat je het dan 7 dagen moet geven. Mag (moet) je in zo'n geval meer geven, langer geven? En welk spul werkt nu écht?

Ik heb shetlief psyllium met zemelen gevoerd. De grote heeft daarna een weekje op Puur Psyllium gestaan. Dit ben ik na de vondst van het zand direct ook aan pony gaan voeren, maar wel netjes de 2 schepjes 1x daags die op de verpakking staat. Moet dit meer? Intensiever? Of kan ik beter iets anders voeren? En werkt het psyllium ook echt als je het met (een veel) water aanmaakt zoals op de verpakking staat?

Hoe gaan jullie vervolgens te werk om de darmen schoon te houden? hoe zorg je er voor dat ze geen zand meer eten? Ze krijgt haar voer al in bakken/netten op een verhard stuk dat ik meerdere malen per week schoonveeg en alle hooiresten iedere dag op ruim.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:17

Bij de kliniek waar ik geweest ben met mijn ruin voor zandkoliek kreeg ik het advies om iedere maand psylliumzaad te geven, en daarbij dagelijks lijnolie. Sinds ze dat bij mij krijgen is mijn ruin een stuk minder koliekerig :j

Anoniem

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:26

Ik test elke maand op zand en zit er zand in dan krijgt ze weer een kuurtje. Tussendoor geef ik haar nog lijnzaad gekookt/ongekookt/olie door haar voer.

Anders misschien even in overleg met je dierenarts om een goed plan van aanpak te maken? Het is idd veel zand wat er nu na 3 weken weer inzit.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:03

Misschien eet je pony wel zand door mineralen te kort. Liksteen, zeewier of vitamine korrel kan dit voorkomen.

Om zand goed uit de darmen te krijgen kun je het best de psyllium vezels voeren ipv de zaden. Een paard moet 7 dagen 100 gr. Een shet kun je denk ik wel 40 gr geven. Liever iets meer dan te weinig, dit kan geen kwaad zolang er voldoende water is.

Zorg ook dat de vezels niet helemaal zijn opgenomen door het water. Hierdoor zet het in de darmen meer uit. Maak je zemelen dus goed nat en doe daarna de psyllium er doorheen en meteen voeren

Anoniem

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:08

Ik gebruik sand oil 369, meegekregen van de dierenarts toen bleek dat er iets zand was gevonden in de mest.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:57

Bij zand in de darmen is minimale dosering 100gram/100kg pony voor 5-7 dagen. Die hoeveelheden op de verpakking zijn onzinnig.

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:08

Tamary, hoe bedoel je dat? Ik kan hem op twee manieren lezen.

100gr/100kg verdelen over 5-7 dagen. Of die hoeveelheid per dag?

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:10


Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:19

Ik merk dat mijn paard sinds ze onbeperkt hooi krijgt zoveel vezels tot zich krijgt dat zand ook minder problemen geeft.

Zandeten zelf; zorg voor een sluitend rantsoen. Ik heb goede ervaring met een inwendige reinigingskuur met groene leem (op de site van Paardendrogist staat daar informatie over) en het aanbieden van water met keltisch zeezout naast het gewone water dat ze aangeboden krijgen.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:21

Idd, de nieuwste inzichten zijn voor zover ik weet hele vlozaadjes. Die zouden meer zand meenemen. Bij vezels geef ik ze juist niet met water, want dan is de werking toch minder? Dan is het al pap voor het de slokdarm ingaat. De betere dierenzaak kan vlozaad bestellen.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:23

Rocamor schreef:
Tamary, hoe bedoel je dat? Ik kan hem op twee manieren lezen.

100gr/100kg verdelen over 5-7 dagen. Of die hoeveelheid per dag?

Per dag.

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:27

Oh wacht je bedoelde de vezels zelf? Ik heb van dat poeder. Dan zou ik daar 600-700 gram per dag van moeten voeren. Snapte het al niet :o?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 11:55

Puur Psyllium geeft een vrij lage dosering. Moet ik dat ook opschroeven? Een pony is niet zo groot, dan vallen de hoeveelheden wel mee. Maar als ik dat bij mijn grote merrie zou doen, dan komt dat op 600 gram uit, dat is best pittig toch? Denk dat ze dat niet eens op krijgt?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:22

Bij mij op stal staat een paard die snel last heeft van zandkoliek.
Er zijn al diverse kuurtjes in gegaan om het er uit te krijgen.
Momenteel staat ze weer wat minder. Geen koliek maar wel ongemak.

De vlozaad is bijna op, ik moet dus iets nieuws bestellen.
Wat is nou het beste? Het zaad of het husk? En wat zijn de hoeveelheden die gevoerd moeten worden?
Van Subli heb ik de kuur ook al eens gegeven maar ik heb het idee dat daar meer bijproducten in zitten dan de husk zelf?
Kan ze eventueel preventief lijnzaad er bij krijgen?

Ik heb iets gelezen over stro voeren, misschien doe ik dat er ook nog wel bij.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:24

Mijn pony met maagzweren had veel vage koliek verschijnselen. Ik zou het niet uit sluiten

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:33

Dat doen we ook niet. Het is wel een stress gevoelig paard dus dat zou zo kunnen.
Ze heeft wel weer zand in de mest en ook dunne zo nu en dan echt dunne mest dus eerst willen we dat verhelpen en kijken hoe dat gaat. Als dat niet helpt komt de dierenarts en laten we direct ook haar gebit doen want dat is ook al even niet gedaan geloof ik.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:54

Krijgt hij hooi op de paddock? Of trekt hij gras met zand uit. Misschien ook de oorzaak aanpakken. Zorgen dat er geen hooi in het zand komt. Misscjien verharde voorplek maken. Verder idd psyliumvezel. Kan je ook gewoon online bestellen is vaak goedkoper. Gewoon psyliumvezel Google dan vind je vaak goedkopere soorten. En ik zou elke maand ff checken. Eventueel bloedonderzoek op tekorten

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:59

Afbeelding
Daar is al wat aan gedaan.
Het komt vooral door het grazen. Ik heb haar zelf geen zand zien eten, mijn eigen doet dat wel. Die heb ik net een paar weken.
Het betreffende paard heeft vorig jaar een zware zandkoliek gehad en heeft het net overleefd.

Mijn vraag is vooral wat het beste helpt. De vezel of de hele zaad. Er zijn onlangs weer dingen op internet voorbij gekomen dat de zaad beter zou zijn.

En, zou een basis onderhoudsdosering van lijnzaad iets toevoegen en hoeveel zou dat moeten zijn voor een kleine fries.

Ik heb gelezen dat stro zelfs beter zou zijn vanwege de harde structuur. Dat zal ik dus ook proberen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:22

Ik heb altijd de vezels gebruikt. Werkte goed bij mijn shets. En paar keer per week deed ik een slobber maken van gebroken lijnzaad fibra en heet water. Even laten staan roeren en als het afgekoeld is geven. Was hier een hit en was snel van het zand af. En idd overgegaan op onbeperkt voeren. Ik voerde een mengsel van hooi graszaadhooi en stro

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:24

callum schreef:
Ik heb altijd de vezels gebruikt. Werkte goed bij mijn shets. En paar keer per week deed ik een slobber maken van gebroken lijnzaad fibra en heet water. Even laten staan roeren en als het afgekoeld is geven. Was hier een hit en was snel van het zand af. En idd overgegaan op onbeperkt voeren. Ik voerde een mengsel van hooi graszaadhooi en stro


Onbeperkt voer krijgen ze ;)
De slobber kan ik wel doen. Ik zal een waterkoker vragen voor op stal.

Anoniem

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:52

Mijn hoefsmid zei laatst dat zonnebloemolie ook gewoon voldeed tegen zand. Geen idee of dat ook echt zo is...

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:54

Langdurig zonnebloemolie geven is niet echt mijn ding. Ze zou grote hoeveelheden moeten hebben.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:38

Heb je al eens gekookte lijnzaad geprobeerd? Dat wil nog wel eens meer effect geven dan Psyllium :j

Rocamor

Berichten: 10846
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:50

Amanda, hoeveel geef je dan en hoe lang? En wat is verhouding paard/lijnzaad?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Zand in de mest - wat helpt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:54

Als ik een kuur deed, dan gaf ik elke dag een half/heel kopje gekookte lijnzaad en dan een week lang, na een maand nog een keer herhalen. Daarna onderhoud eens per 2 weken.
In verhouding minimaal 1:2 met water (1 lijnzaad:2 water), 20 minuten laten koken zodat het goed slijmerig wordt, afkoelen en voeren. Meer water mag. Ik deed het door slobber heen, anders at hij het niet. Maar als ze het lekker vinden, kun je het ook gewoon zo geven.
Het is wel even wat meer werk, maar het werkte bij de mijne erg goed. Nu had hij geen koliek, maar wel wat zand in de mest. De slijmerige lijnzaad nam veel mee naar buiten.