Stalling twijfels over voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:23

Hoi bokkers,

Sinds twee maand sta ik op een nieuwe stalling. All inclusief, dus er wordt gevoerd voor mij.

Mijn pony krijgt slobber wat minstens vier uur moet weken. De stalhoudster zegt dat ze het s ochtends klaar zet, vond ze geen probleem verder.
Soms kom ik op stal en staat het inderdaad klaar, soms kom ik op stal en kan ik de slobber niet vinden.

Ik heb laatst voor de zekerheid nagevraagd of ze het inderdaad vier uur laat weken. Ze zegt van wel, nou oké...

Pony krijgt ook medicijnen en andere troep wat ik klaar zet in potten. Dit wordt iedere ochtend over het voer gegeven. Ik heb vijf potten.

Dinsdag was ik op stal en heb er voor gezorgd dat alle 5 gevuld waren. Vanmiddag was ik er weer en zag dat er maar 3 leeg waren, terwijl er dus woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en vandaag gevoerd had moeten zijn. Vijf dagen, dus ze hadden allemaal leeg moeten zijn.

Het is oa medicatie voor cushing dus belangrijk dat dit iedere dag gegeven word.

Ik wil niet al te zeikerig overkomen en ben verder ook tevreden, maar twijfel dus over de correctheid van het slobber voeren en de medicijnen.

Hoe moet ik hier achter komen? Ik kan het wel vragen maar dat heb ik met de slobber dus al gedaan...

Nogmaals, ik heb zeker wel vertrouwen in haar maar vind dit raar...


SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:24

Ik zou het zelf klaarzetten... Dan weet je precies wat er in gaat.(of niet in gaat) ;)


Anoniem

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:26

Dat lukt mij dus helaas niet... Ik kan er niet iedere dag heen, vandaar mijn keus voor all inclusief.

Is trouwens een pony die op pensioen staat en waar verder niks mee gedaan wordt. Ik kom er meestal maar twee keer per week.

Siers83

Berichten: 7342
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:30

Lastig idd. Is er op stal iemand die je vertrouwd en die wel elke dag komt? Dat je die kan vragen om t te geven. Zeker met die prascend is t belangrijk dat t elke dag gegeven word.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:32

Dan zou ik de potjes maar even laten zijn en vragen hoe het komt dat er nog over is.
En dan duidelijk maken dat de Cushing medicatie heel belangrijk is dat het elke dag gegeven wordt.

MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:36

Mijn ervaring is dat het heel vaak niet goed gaat..heb dit zelf vroeger ook meegemaakt, heel erg vervelend vond ik dat.. Ik heb een andere stal gezocht waar ze wel echt serieus omgingen met het voeren.

Je bent er natuurlijk al achter dat het niet goed gaat, alle emmers hadden gevoerd moeten zijn en dat was niet zo.
Tja, als ze niet toegeven dat ze het niet goed doen, wat kun je dan nog.
Misschien iemand anders vragen die elke dag komt of een andere stal zoeken of het zelf doen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:36

Ik zou het vriendelijk benaderen, omdat je aangeeft wel tevreden over de rest van het pension te zijn. Misschien eens vragen of het zo lukt met de medicijnen, slobber etc. omdat het best veel is. Mocht ze dan aangeven dat het prima gaat (waar jij zo te lezen je twijfels bij hebt) kun je zeggen dat je vroeg of alles lukt omdat het ene potje sneller leeg is dan de ander en je twijfelt of de dosering goed gaat.

Dan benader je het vriendelijk, voelt zij zich niet 'aangevallen' en zijn jullie even goede vrienden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:37

Helaas ben ik de enige die er staat op moment...

Ik vind het best lastig om te vragen want wil geen ruzie of als een zeur over komen, maar met de prascend is het wel belangrijk dat dat goed gaat. Pony was ook best wel chagrijnig voor haar doen dus denk dat er gewoon niet gegeven is.

Twijfel of ik haar nu app of de volgende keer op let als ik weer heen ga... Het is nu Pasen natuurlijk maar het zit me niet lekker.

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:38

Bakjes medicatie klaar zetten en over het voer laten geven?
Ik zet voor mijn paarden ook de bakjes gevuld klaar.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:40

Bij twijfel; of er over praten of een andere stal gaan zoeken. Dit blijft aan je knagen...........

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:40

kking schreef:
Bakjes medicatie klaar zetten en over het voer laten geven?
Ik zet voor mijn paarden ook de bakjes gevuld klaar.


Klaar zetten zou in mijn ogen ook nog best een optie kunnen zijn.

Kan TS niet zelf van alle 5 de potten de juiste dosering in 1 bakje klaar zetten, zodat ze dat alleen over het voer hoeft te doen? Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken? :+

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:41

Ik zou gewoon aangeven dat, hoewel er is afgesproken dat de medicatie elke dag wordt gegeven, je toch merkt dat er na 4 dagen bijv maar 2 potjes met medicijnen gegeven zijn en dat jij daardoor met een doodeenvoudig rekensommetje helaas moet concluderen dat de medicatie niet elke dag wordt gegeven. Dat je je daar ernstig zorgen over maakt en dat je verwacht dat dit zoals afgesproken vanaf nu in orde is. Want het is afgesproken, je betaalt ervoor, en het veroorzaakt veel stress bij jou dat het toch niet naar behoren gebeurt. En dat je heus niet wilt zeuren maar dat ze met het al dan niet per ongeluk overslaan van de medicijnen bij jou echt een grens overschrijdt

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:42

De bakjes zijn helemaal klaar en moeten alleen over het voer gegooid worden, maar dat gebeurt zeer waarschijnlijk niet altijd.

Sorry, niet helemaal duidelijk. Maar potjes zijn dus klaar, daar zit alle medicatie in, hoeft ze alleen het potje over het voer te strooien.

Siers83

Berichten: 7342
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:44

En als je nou alles al klaar zet over t voer heen? Dus 5 emmers maken die ze alleen maar hoeven te geven? Zo doe ik t ook als ik zelf niet kan en mn schoonpa moet voeren. Ik maak zakjes klaar met alles erin die hij alleen in een emmerhoeft te doen en te geven. Makkelijk voor hem en ik kan zelf bepalen wat er gevoerd word en vooral hoeveel.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:47

Dorine92 schreef:
Ik zou gewoon aangeven dat, hoewel er is afgesproken dat de medicatie elke dag wordt gegeven, je toch merkt dat er na 4 dagen bijv maar 2 potjes met medicijnen gegeven zijn en dat jij daardoor met een doodeenvoudig rekensommetje helaas moet concluderen dat de medicatie niet elke dag wordt gegeven. Dat je je daar ernstig zorgen over maakt en dat je verwacht dat dit zoals afgesproken vanaf nu in orde is. Want het is afgesproken, je betaalt ervoor, en het veroorzaakt veel stress bij jou dat het toch niet naar behoren gebeurt. En dat je heus niet wilt zeuren maar dat ze met het al dan niet per ongeluk overslaan van de medicijnen bij jou echt een grens overschrijdt


TS geeft wel duidelijk aan dat ze het lastig vindt om te vragen. Denk dat als ze het gesprek begint als: "Ik wil niet zeuren, maar je vergeet de medicatie van mijn paard te voeren." Dan kan ik mij voorstellen dat de eigenaar van de stal zich misschien een beetje 'aangevallen' voelt. Vandaar mijn voorstel het gesprek iets makkelijker/vriendelijker te starten, om zo toch een voor TS lastig onderwerp aan te snijden.

Ik vind het wel iets voor de staleigenaar om zich daar ook zeer verantwoordelijk voor te voelen, en als het niet lukt dat aan te geven. Tenminste, dat zou ik doen. Maar dat is helaas dus niet vanzelfsprekend... :n

@TS, ik zou zeker het gesprek aangaan ipv een appje te sturen. Dan is de kans op misverstanden het kleinst.

MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:48

Ja ik snapte het wel van dat het klaar stond.
Weet je, je moet zelf opkomen voor je paard, het is belangrijk dat hij het krijgt.
Als ze het niet goed doen en jij zegt daar wat van, is dat logisch.
Als jij je werk niet doet krijg je dat ook te horen.
Ze kunnen je vervelend vinden, vonden ze bij mij toen ook, maar ik vond het belangrijk dat mijn paard goed gevoerd werd en je betaald er genoeg voor.
Als ze het teveel gedoe vinden moeten ze niet zeggen dat ze het doen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:51

Siersma schreef:
En als je nou alles al klaar zet over t voer heen? Dus 5 emmers maken die ze alleen maar hoeven te geven? Zo doe ik t ook als ik zelf niet kan en mn schoonpa moet voeren. Ik maak zakjes klaar met alles erin die hij alleen in een emmerhoeft te doen en te geven. Makkelijk voor hem en ik kan zelf bepalen wat er gevoerd word en vooral hoeveel.


Dit vind ik een heel goed idee. Ik denk ook dat er een alternatief moet komen als ik het zo hoor. :j

Joltsje

Berichten: 9022
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:51

Volgens mij doet ts dat dus.

Voor 5 dagen heb je 5 bakjes waar alles in zit. De staleigenaar hoeft dan alleen maar slobber te maken en dit er overheen te gooien (niet meer zelf scheppen, meerdere bakjes openen etc).

Kan slobber ook meerdere dagen vooruit gemaakt worden? Dan zou je dat ook nog kunnen doen. (Maar volgens mij kan dat niet).

Ik zou het inderdaad op de aardige manier aanpakken. Je verwonderen over dat niet alle bakjes leeg zijn. Of het wel lukt. En nognaals uitleggen hoe belangrijk het is.

Succes

Be your best self

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:52

MirandaFuego schreef:
Ja ik snapte het wel van dat het klaar stond.
Weet je, je moet zelf opkomen voor je paard, het is belangrijk dat hij het krijgt.
Als ze het niet goed doen en jij zegt daar wat van, is dat logisch.
Als jij je werk niet doet krijg je dat ook te horen.
Ze kunnen je vervelend vinden, vonden ze bij mij toen ook, maar ik vond het belangrijk dat mijn paard goed gevoerd werd en je betaald er genoeg voor.
Als ze het teveel gedoe vinden moeten ze niet zeggen dat ze het doen.


Denk niet dat de staleigenaar gaat toegeven dat ze het teveel gedoe vindt (als ze al niet eens toe geeft dat het voeren niet goed gaat). Denk bang voor ontevreden klanten. Wat alleen maar erger wordt als er geen nieuwe afspraken gemaakt worden/andere manier van voeren wordt gevonden.

Anoniem

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:56

Het idee van klaarzetten inclusief voer is een goed idee! Bedankt!

De inhoud van een bakje gaat sochtends over de muesli. Savonds krijgt ze slobber. Helaas kan dat inderdaad niet voor meerdere dagen klaar gezet worden, dan gaat het zuur ruiken dus dat durf ik niet aan...

Ik heb haar een vriendelijk berichtje gestuurd. Moeilijk, maar anders blijft het knagen inderdaad.

MirandaMalik

Berichten: 9877
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:59

Veel makkelijker kan het niet gemaakt worden denk ik.
Dus ik vraag me af wat de nieuwe afspraken dan moeten zijn, dat die wel gaan werken.
Maar goed, omdat ik meer als twintig jaar op verschillende pensionstallen heb gestaan en weet hoe het gaat, zal ik ietwat sceptisch kunnen zijn. :+
Tis niet voor niks dat ik de paardjes aan huis heb. ;)

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:03

Gekleurd briefje op de stal met de mededeling de noodzakelijke medicatie niet te vergeten :=

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:04

amoj schreef:
Het idee van klaarzetten inclusief voer is een goed idee! Bedankt!

De inhoud van een bakje gaat sochtends over de muesli. Savonds krijgt ze slobber. Helaas kan dat inderdaad niet voor meerdere dagen klaar gezet worden, dan gaat het zuur ruiken dus dat durf ik niet aan...

Ik heb haar een vriendelijk berichtje gestuurd. Moeilijk, maar anders blijft het knagen inderdaad.


Hou je ons op de hoogte? Denk namelijk dat je zeker niet de enige bent hierin.

En wat betreft voeren houden paarden ook echt geen rekening met pasen, dus goed dat je nu wel meteen er achteraan gaat. :j

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:05

Wat je nu gaat doen dus kant en klaar neerzetten, zo doen wij het ook op stal anders wordt het drama, heb gewoon alles in 1 klaar staan als er wat gevoerd moet worden.
(en geluk wij hebben stalgenoten, dus als er echt iets bijzonders is vragen we elkaar, aangezien de boer ook wel eens wat vergeet wat niet in het system zit)

Zou geen berichtje sturen zou gewoon er naar toe gaan en zeggen dat je opgevallen is dat het soms mis gaat en of het niet makkelijker is voor haar als je alles kant en klaar neer zet, dan hoeft ze alleen het voer (met medicatie er al in) maar te geven en de slobber.
Overigens tof dat ze dat wil maken, gaan ze hier echt niet doen, emmer erin zetten prima, maar slobber brouwen oid echt niet, dus prijs je daar in ieder geval gelukkig mee.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Veulen84

Berichten: 10876
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Stalling twijfels over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:19

Ik zet het zelf altijd klaar. Gewoon in een bakje met voer. Check wel geregeld dat het goed gaat. Maar zolang ze op stal weten dat het belangrijk is, blijft het hier wel goed gaan.
In de zomer voer ik het elke dag zelf. Op die stal geeft niemand het, dus mijn paard. Mijn taak.

Heb je trouwens wel eens gedacht aan slobber die snel klaar is? Die van havens is maar 15 minuten. Kan me best voorstellen dat je het wel eens vergeet. Dan is 4 uur lastig in te halen. 15 minuten is dan weer beter te compenseren.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers