Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 12:33

Helaas is mijn merrie Sam vorig jaar geblesseerd geraakt en kan ik haar niet meer (actief) berijden. Nu heb ik altijd al geroepen dat ik graag een opvolger bij haar zou willen fokken, maar omdat ik zelf actief met haar in de (basis)sport reed nooit doorgezet. Nu is mijn kans, al is het dan om een vervelende reden. De blessure is volgens de kliniek geen belemmering om een veulen bij haar te fokken.

Het veulen wil ik dus zelf gaan rijden in de dressuursport. Ik heb nog nooit een veulen gefokt en ben ook niet van plan dit vaker te gaan doen, maar het lijkt me heel leuk om in de toekomst verder te kunnen gaan in de sport met een zoon of dochter van Sam. Ik heb ook helemaal geen verstand van hengsten, waar je op moet letten e.d. Dus ik hoop dat jullie me tips kunnen geven!

Sam is een 13-jarige (van 4 april 2004) Osmium x Elegant

(om precies te zijn:
V. Osmium, M.V. E-Delypsa, V.V. Ferro
M. Orienza, M.M. D. Cassandra, V.M. Elegant)

Sam (is haar roepnaam) is heel lief, braaf paard, nuchter en koel in haar koppie. Dat karakter zou ik heel graag zoveel mogelijk behouden, een goed karakter (mag best wat wakker zijn, maar wel eerlijk en betrouwbaar) vind ik heel belangrijk. Haar maat ook (1.72 met best wat body). Ik ben zelf heel lang en het is belangrijk dat er een zo groot mogelijke kans bestaat dat haar veulen ook uitgroeit tot minimaal 1.70m.

Wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje kan ik op verzoek per PB sturen om haar gangen/beweging te kunnen beoordelen.

Wat ik graag zou willen verbeteren:
- iets meer go, activiteit
- ruim is Sam absoluut, sluiten is lastig, dat mag beter
- iets meer spektakel in haar beweging, iets meer 'dressuur', pit
- iets opwaartser gebouwd misschien?
- iets minder zwaar misschien, heb het idee dat ze doordat ze best wat body heeft ook wat minder makkelijk lengtebuiging kan aannemen bijvoorbeeld?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie tips en welke hengst jullie zouden kiezen!

Sam, mijn knapperd <3. Z1 + 5, helaas onze eindstand en nu met vervroegd pensioen
♥Proloog 15-07-1992 - 1-12-2010, R.I.P. Lieve Proloog, ik hoop dat je het fijn hebt in de paardenhemel. Ik mis je nog elke dag.♥


NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:37

Is deze Gelders of rijpaard geregistreerd?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 17:08

De merrie is geregistreerd als rijpaard. Mag ik vragen waarom dat belangrijk is? Heb er (nog) geen verstand van, maar leer graag :)

Sam, mijn knapperd <3. Z1 + 5, helaas onze eindstand en nu met vervroegd pensioen
♥Proloog 15-07-1992 - 1-12-2010, R.I.P. Lieve Proloog, ik hoop dat je het fijn hebt in de paardenhemel. Ik mis je nog elke dag.♥

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:43

De vader van de moeder is Gelders en bij fokken maak je verschillende afwegingen. Een commerciële is er daar een van.
En ik denk dat het commerciëler is om deze merrie Gelders te dekken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 19:41

Ok, dankjewel voor je uitleg. Ik ben groot fan van Gelderse paarden dus klinkt goed :)

Sam, mijn knapperd <3. Z1 + 5, helaas onze eindstand en nu met vervroegd pensioen
♥Proloog 15-07-1992 - 1-12-2010, R.I.P. Lieve Proloog, ik hoop dat je het fijn hebt in de paardenhemel. Ik mis je nog elke dag.♥

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:16

Dan zou ik voor deze voor Alexandro gaan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 20:49

De vader van de inmiddels beroemde Henkie van Adelinde bedoel je? Daar had ik helemaal niet aan gedacht, maar dat is helemaal niet zo'n gek idee! Waarom denk je dat het beter/commerciëler is om mijn merrie Gelders te dekken?

Sam, mijn knapperd <3. Z1 + 5, helaas onze eindstand en nu met vervroegd pensioen
♥Proloog 15-07-1992 - 1-12-2010, R.I.P. Lieve Proloog, ik hoop dat je het fijn hebt in de paardenhemel. Ik mis je nog elke dag.♥

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:53

In de dressuurpaardenrichting zien ze liever Elegant niet op het papier.
Stel je komt door omstandigheden in de situatie dat je moet verkopen dan is een afstamming die lekker ligt handig. In de Gelderse richting is Elegant juist een positieve aantekening op het papier.

Alexandro is inderdaad de vader van Henkie. Henkie kan ook. Maar is duurder. En er is minder bekend van zijn nafok.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-17 20:56

Aha ik snap het. Bedankt voor je uitleg, het meedenken en je advies! Ik ga morgen eens wat meer informatie over Alexandro zoeken!

Sam, mijn knapperd <3. Z1 + 5, helaas onze eindstand en nu met vervroegd pensioen
♥Proloog 15-07-1992 - 1-12-2010, R.I.P. Lieve Proloog, ik hoop dat je het fijn hebt in de paardenhemel. Ik mis je nog elke dag.♥

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:11

Aangezien je voor jezelf fokt is het commerciele toch van ondergeschikt belang lijkt me.

Heb je een linkje naar horsetelex voor de rest van haar afstamming?

Minder makkelijk lengtebuiging komt meestal door een kortere/ strakkere rug daar heeft haar massa niets mee te maken.
Heb je een goede standfoto van opzij waarop ook haar beenwerk goed te beoordelen is?

Gezien het bloed zou ik voor een hengst gaan die wat meer souplesse toe kan voegen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:11

Bella123 schreef:
Ok, dankjewel voor je uitleg. Ik ben groot fan van Gelderse paarden dus klinkt goed :)


Gezien je wensenlijstje zou ik juist weg blijven bij Gelderse hengsten.
Ik had een Elegant x Osmium, dat is een ruin, maar als het een merrie was geweest, had ik exact dat lijstje opgesteld. Henkie gaat dat met Cabochon erachter niet verbeteren.
Ik zou voor iets bloederigs gaan met go, met een wat meer gebogen achterbeen, compacter. Een Totilas-zoon bijvoorbeeld, Governor misschien omdat je dan gelijk Jazz er ook bij pakt. Of Jazz zelf, valt te proberen met de diepvries-aanbieding die ze nu doen.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 10:42

Citaat:
Gezien je wensenlijstje zou ik juist weg blijven bij Gelderse hengsten.
Ik had een Elegant x Osmium, dat is een ruin, maar als het een merrie was geweest, had ik exact dat lijstje opgesteld. Henkie gaat dat met Cabochon erachter niet verbeteren.
Ik zou voor iets bloederigs gaan met go, met een wat meer gebogen achterbeen, compacter. Een Totilas-zoon bijvoorbeeld, Governor misschien omdat je dan gelijk Jazz er ook bij pakt. Of Jazz zelf, valt te proberen met de diepvries-aanbieding die ze nu doen.


Maar ik wil wel het karakter behouden, koel in dr kop. Daar staat Jazz nou niet echt bekend om...

Sam, mijn knapperd <3. Z1 + 5, helaas onze eindstand en nu met vervroegd pensioen
♥Proloog 15-07-1992 - 1-12-2010, R.I.P. Lieve Proloog, ik hoop dat je het fijn hebt in de paardenhemel. Ik mis je nog elke dag.♥

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:55

Bretton Woods? Zie ik veel grote paarden van, en fijne karakters. Zeker fijn lopen ook. Ik denk ook dat een Gelderse niet aan je wensenlijst voldoen, zijn ook zat KWPN dressuur gefokte paarden die een goed karakter doorgeven.

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 10:56

Elisa2 schreef:
Aangezien je voor jezelf fokt is het commerciele toch van ondergeschikt belang lijkt me.

Heb je een linkje naar horsetelex voor de rest van haar afstamming?



https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/699442

Citaat:
Minder makkelijk lengtebuiging komt meestal door een kortere/ strakkere rug daar heeft haar massa niets mee te maken.
Heb je een goede standfoto van opzij waarop ook haar beenwerk goed te beoordelen is?


Is dit wat? Zo niet, laat even weten wat voor foto je graag wilt zien dan zoek ik nog even of maak er morgen een.

Afbeelding


Afbeelding
(Net op de wei, niet echt in sport conditie :o )

Citaat:
Gezien het bloed zou ik voor een hengst gaan die wat meer souplesse toe kan voegen.


Ja dat zoek ik inderdaad, iets meer schwung/souplesse.

Sam, mijn knapperd <3. Z1 + 5, helaas onze eindstand en nu met vervroegd pensioen
♥Proloog 15-07-1992 - 1-12-2010, R.I.P. Lieve Proloog, ik hoop dat je het fijn hebt in de paardenhemel. Ik mis je nog elke dag.♥

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:52

Bella123 schreef:
Maar ik wil wel het karakter behouden, koel in dr kop. Daar staat Jazz nou niet echt bekend om...


Ach.... is dat echt zo of puur reputatie?

Voor schwung, souplesse en betere verbindingen kun je Jazz-bloed ook vermijden. Trafalgar of Total US of Hermès (derde generatie) of El capone. Iets in die trant.
Dat karakter ben je heus niet in één klap kwijt. Anders een Vivaldi-zoon. Als voskleur geen bezwaar is Eye-catcher.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 12:02

Voskleur heeft zelfs mijn voorkeur :D

Sam, mijn knapperd <3. Z1 + 5, helaas onze eindstand en nu met vervroegd pensioen
♥Proloog 15-07-1992 - 1-12-2010, R.I.P. Lieve Proloog, ik hoop dat je het fijn hebt in de paardenhemel. Ik mis je nog elke dag.♥

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:18

Ik ben op bokt al meer paarden tegengekomen uit een Elegant moeder die volgens eigenaar een heel fijn karakter hebben. Leuk dat dit ook voor de jouwe opgaat.

Merrie heeft als ik het goed zie geen strakke lendenen, dan kan Alexandro of Henkie prima. Vivaldi zonen als genoemde Eye Catcher of Expression zijn een optie en de jonge Gelderse hengst Imposant zal ook wel genoemd gaan worden.

Oh wacht, komt de vader van Imposant niet uit een Elegant moeder? Is ver genoeg weg om niet direct inteelt te zijn maar afhankelijk van wensen kan terug fokken op Elegant positief of juist negatief zijn vermoed ik.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:37

Imposant is Danser x Elegant. Dat zou ik niet doen. Das wat dichtbij.

Danser zou weer wel kunnen uiteraard.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:34

Aimee schreef:
Bella123 schreef:
Maar ik wil wel het karakter behouden, koel in dr kop. Daar staat Jazz nou niet echt bekend om...


Ach.... is dat echt zo of puur reputatie?

Voor schwung, souplesse en betere verbindingen kun je Jazz-bloed ook vermijden. Trafalgar of Total US of Hermès (derde generatie) of El capone. Iets in die trant.
Dat karakter ben je heus niet in één klap kwijt. Anders een Vivaldi-zoon. Als voskleur geen bezwaar is Eye-catcher.


Mee eens, standfoto's zijn prima! ik zou "bloed" toevoegen en niet gelders gaan omdat je daar imo de souplesse niet mee gaat verbeteren.
Merrie lijkt wel aardig goed in elkaar te zitten dus je kunt er veel kanten mee op.

Expression, Totilas zonen, Guardian, Hermes/ For Gribaldi, El Capone..idd iets in die trant.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:28

Als ik naar de foto's van je merrie kijkt lijkt het of ze ook wat meer front zou mogen hebben. Ik vind het helemaal niet zo gek om toch naar een gelderse hengst te kijken. Ik denk dan zelf aan Wilson, die heeft maat en body. Hij heeft ook een goed verrichtingsonderzoek doorlopen.

Ook prijstechnisch is Wilson gunstig t.o.v. dressuurhengsten.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:40

Wilson heeft verkort verlichtingsonderzoek gelopen. Die is op basis van eigen prestatie 3 weken getest.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:56

Klopt, het geeft wel een indicatie van zijn veelzijdigheid (springen en mennen) en daarnaast zijn er nog zijn eigen prestaties in de dressuur. Ervan uitgaande dat de ambitie is dat het paard in de basissport wordt uitgebracht lijkt me dat wel voldoende indicatie van zijn kunnen.

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:20

Dé frontenmaker is Jazz, in combinatie met de andere wensen is iets in die richting toch veel logischer.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Jj15
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:50

Ik ben een meelezen en geen actieve reageerder, maar met de opmerking dat jazz een fronten maker is viel ik zowat van de bank. Als jazz iets niet doet is het wel het front verbeteren. Kort diep uit de borst komende halsje, waarbij de onderkant langer is dan de bovenkant.

Wilson mist zelf ook de lossigheid, dus daar zou ik bij weg blijven.

Weleens aan habanna gedacht?

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor merrie Osmium x Elegant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:34

Exactly my thoughts...wbt Jazz en front.

Volgens mij word er ook het ea door elkaar gehaald hier..de merrie heeft een beetje wat ze noemen "een aangestoken hals" wat je wilt is een hals die wat verticaler er op staat. {front} met meer bespiering aan de bovenkant.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker