[BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

[BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 16:16

Bokt.nl
Bokt community, Blog

Arno8 heeft al sinds zijn 21e paarden. Eigenlijk was hij met zijn paard Volare vooral bezig met natural horsemanship. Tot hij wel een heel bijzondere discipline ontdekte... Exclusief voor Bokt schrijft Arno een reeks blogs over boogschieten te paard!

Eerdere blog: [VN] [BLOG] Boogschieten te paard: hoe geef je daar demo's in?

In het vorige blog heb ik flink opgeschept over wat voor een coole demo's wij wel niet geven. Ik vond het zo cool dat we op EquiDay stonden, dat de roem naar mijn hoofd dreigde te stijgen. "Hoog tijd voor jou om letterlijk en figuurlijk met beide benen weer op de grond te worden gezet", moet Volare hebben gedacht. En dus gebeurde er dit:



Volare maakt het goed. Het mooie aan EquiDay is dat alle paarden die meedoen aan een demo eerst worden gekeurd op locomotie, dus dat hebben we meteen na de demo ook laten doen. De dierenarts verwachtte dat hij de volgende dag stijf zou zijn, maar de volgende dag liep hij weer goed. Het aantal mensen dat dit filmpje heeft gezien komt ongeveer overeen met het aantal meningen dat er bestaat over hoe dit heeft kunnen gebeuren. Kort door de bocht varieert het van pech tot niet goed opgelet tot niet genoeg dressuurmatige africhting tot hartprobleem tot artrose tot beschadigde ruggegraat tot hersenafwijking.

Het is de eerste keer dat zoiets gebeurt en we houden het natuurlijk goed in de gaten, hij heeft nu even rust en over een paar dagen lopen we even de Parelli-oefeningen na om te controleren of ergens een moeilijkheid zit. Maar waar ik het eigenlijk over wil hebben is een ander belangrijk detail uit het filmpje: er zijn namelijk geen paarden of mensen met pijlen doorboord.

Gatenkaas
Natuurlijk kun je niet garanderen dat een val van een paard (met of zonder boog en pijlen) altijd goed afloopt. Maar het is volgens mij geen 'gelukkig toeval' dat ik niet als een gatenkaas naar huis ging. De Hongaarse manier van pijlen vasthouden is niet alleen handig om supersnel achter elkaar pijlen te laden, het is ook nog eens bijzonder veilig.

Veilige techniek
Afbeelding
Ik zal de techniek niet tot in detail uitleggen, maar hier is een foto van hoe het eruit ziet als je een flinke bos pijlen in je hand hebt. Een belangrijk detail is dat alle pijlpunten naar links steken, van het paard af dus. Ook tijdens het laden is er geen een moment waarop de punt richting het paard (of de ruiter) gericht staat.

Automatische reactie
Uit ervaring kan ik zeggen dat als je paard opeens op de grond smakt, je automatisch je handen naar voren brengt om je val te breken. Als je daarbij de boog en zoals in bovenstaand voorbeeld nog drie pijlen op deze manier vast hebt, leveren die in deze automatische reactie geen gevaar op.

Naast deze val ben ik een paar keer zelf gevallen toen ik achterstevoren zittend op een paard probeerde te schieten. Dat was voor een Facebookuitdaging waarvoor je iets vreemds moest doen met boogschieten te paard. Er is een filmpje van maar ik plaats het maar niet want het is nou niet echt een mooi voorbeeld van hoe je deze sport veilig hoort te beoefenen.

Hoe vaak wordt iemand nou gespietst?
Ik vroeg me af of ik nou 'geluk' heb gehad dat ik nog geen stekelvarken met overal uitstekende pijlen ben en dus vroeg ik het aan onze Hongaarse trainer. "Is er in jouw lessen weleens een ongeluk gebeurd waarbij een paard of een ruiter werd gespietst door een pijl?"

Bloopers
Hij vatte het echter op als 'is er weleens een ongeluk gebeurd' en dus kreeg ik een vermakelijke lijst met voorvalletjes, vrij vertaald:

- Johara (een paard) draait soms opeens om (en dan vallen onervaren ruiters eraf).
- Toni (een jongen van een jaar of 16) had Taltos (een paard) een keer niet goed aangesingeld. Op volle snelheid hing het zadel opeens onder zijn buik en viel Toni op de track.
- Agi (een meisje van ongeveer 17 jaar) legde de baan van 90 meter een keer in 6 seconden af (dat is dus 54 kilometer per uur) met Csenge* (een snel paard). Op het einde stopte Csenge opeens en maakte Agi een salto.
- Noel (een jongen die toen tussen de 10 en 13 was) is een keer met Csardas gevallen, waarbij Csardas op zijn been terecht kwam. We zijn naar het ziekenhuis gegaan maar er was niks gebroken.
- Ik ben zelf bij een demonstratie in Duitsland met Johara (een arabier) gevallen op dezelfde manier als jij.

*Ja, Csenge gaat écht zo hard. Dat hebben we afgelopen zomer wel gezien. Het is een paard waar je bij een wedstrijd écht niet op wilt zitten want je trefkans is ongeveer 1 procent. Volgende maand organiseert de trainer een wedstrijd met 48 deelnemers uit 13 landen en op Facebook hebben ze de voor de wedstrijd beschikbare paarden als volgt gepresenteerd: "19 x normal speed, 2 x fast speed, 2 x very fast speed, 2 x deadly fast speed (only if you would like to visit the Hungarian hospitals)"

Toch maar nagevraagd of er nooit iets met een pijl was gebeurd. Nee, dat was niet het geval.

Veiligheidscultuur
Dit heeft mijn kijk op de Hongaren toch iets veranderd. Hun veiligheidscultuur is in vergelijking met die van Nederland nou niet bepaald... eh... nou ja, die lijkt er soms niet echt te zijn. Neem bijvoorbeeld een berichtje over het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners dat daar bijna twee keer zo hoog is als hier.

Of neem het voorval van een puber die tijdens het trainingskamp wat meisjes probeerde te imponeren door over een vuur heen en weer te springen. Alle Nederlanders smeekten hem bijna om hiermee te stoppen (okee, ik moedigde hem aan want ik houd van dat soort dingen). Toen een van de Hongaarse trainers voorbij liep en naar ons keek aarzelde jongen even en sprong toen weer over het vuur. Vol verwachting wachtten de Nederlanders de reactie van de trainer af. Maar tot hun teleurstelling reageerde zij met: Oeh! Nice jump!

Afbeelding
Ook heel veilig, als je Hongaar bent
Ook tijdens de training nemen ze het niet zo nauw als wij Nederlanders. Hier is het uit den boze om te schieten op een doel terwijl er tot negentig graden links of rechts van je iets levends in de buurt is. In Hongarije gaan ze rustig schuin achter elkaar staan terwijl ze op hetzelfde doel schieten. Zodat de pijlen van een 13-jarige enkele meters achter je soms langs je oren zoeven (zoals in het filmpje hiernaast op 3:50). Het enige wat je dan kunt doen is denken: Ach, ze doen het al jaren zo en als er in het verleden doden bij waren gevallen zouden ze het vast niet meer zo doen."

Veiligste sport van Nederland!
Het lijkt voor ons vaak onveilig, maar toch weten ze het zo klaar te spelen dat er nauwelijks gewonden vallen. Ik ben wel heel benieuwd hoe deze sport zich verhoudt tot andere paardensporten. Helaas is het nog te klein om er betrouwbare statistieken over bij te slepen. Tja, bij onze lessen zijn tot nu toe nul gewonden gevallen dus dan zou je boogschieten te paard de veiligste sport van Nederland kunnen noemen. Maar als morgen iemand bij onze les een pink kneust kun je concluderen dat er geen een sport is waarbij per gegeven lesuur zo veel gewonden vallen als bij boogschieten te paard.

Het is dus nog even aftasten hoe veilig onze sport nou eigenlijk is. Ik durf in ieder geval aan te nemen dat het in vergelijking met andere paardensporten veiliger zal zijn dan paardenrennen en misschien wat minder veilig dan dressuur. Je moet net als bij iedere andere paardensport altijd op blijven letten. Er zijn heel wat statistieken te vinden over paardensportblessures en daaruit blijkt dat de sport relatief veilig is, maar áls je een keer een blessure hebt dan is het vaak ook meteen goed raak, zie bijvoorbeeld dit rapport van VeiligheidNL.

Het meeste risico zit naar mijn mening in het rijden zelf en niet zozeer in het boogschieten. Google op paardensport en je wordt overstelpt met cijfers over blessures, maar cijfers over boogschietblessures heb ik niet kunnen vinden. Misschien omdat het zelden voorkomt? Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat in het nieuws is geweest dat er een dode of gewonde valt door een ongeluk bij het boogschieten. Maar ja, je moet natuurlijk ook hiermee blijven oppassen....

Wat ik zelf wat het boogschieten betreft nog de engste situatie vind is wanneer onervaren ruiters de pijl al op de pees hebben, maar dan hun hand van de pees af halen om de teugels te pakken als het paard wat sturing nodig heeft. Met de booghand (de hand waar ze de boog mee vast hebben) doen ze dan een vinger over de pijl heen zodat die op zijn plek blijft zitten. Vervolgens zijn ze afgeleid door het sturen van het paard en laten ze de boog iets zakken, waardoor de pijlpunt richting het oog van het paard wijst.

Een klein rukje aan de linkerteugel om het paard iets meer naar links op de baan te krijgen kan het paard ook opvatten als een aanwijzing om het hoofd naar links te draaien. Doodeng dus! Als we iemand hierop betrappen stampen we het er dan ook gelijk uit.

Tot slot nog kort wat ik ongeveer dacht in de val:
Afbeelding

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 21:34

Dat ging net goed,

Maar kun je nog iets opnemen in je trainingen,
Vallen van je paard met een boog in je hand.

zoals ze doen met jockeys https://www.youtube.com/watch?v=WgjVORA9LIE

Uit ervaring weet ik dat het trainen van vallen veel schade bij leerlingen kan voorkomen.

Maar hoe je met pijlen in je hand dan zo valt dat je niet je pols breekt, of een pijl door je heen krijgt en toch door kan rollen weet ik ook nog niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:41

Ik denk eigenlijk dat je met pijlen ( of iets anders) in je hand aanzienlijk minder kans hebt je pols te breken. Het voorkomt de vaak fatale opvangreactie, die de meest voorkomende breuk (radius collum fractuur) veroorzaakt.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 15:08

Aha, dus eigenlijk is paardrijden veiliger met een boog in je hand :D

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:46

Kuggur schreef:
Ik denk eigenlijk dat je met pijlen ( of iets anders) in je hand aanzienlijk minder kans hebt je pols te breken. Het voorkomt de vaak fatale opvangreactie, die de meest voorkomende breuk (radius collum fractuur) veroorzaakt.


Of tijdens de opvangreactie komt een pijl in de grond en de achterkant doorboort de ruiter ?

Waarom ik verwacht dat je je pols breekt is omdat je met wegrollen met een boog in je hand je linker hand fixeert op de grond (met behulp van boog en pijlen ) waardoor je de rolbeweging blokkeert. Maar het klopt dat je dan een aangeleerde rolreflex moet toepassen in plaats van de vaak fatale opvangreactie.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 22:40

In theorie zou dat misschien kunnen, maar dan moet je wel flink je best doen en dan nog is het moeilijk. Als je de pijlen als een waaier vast hebt (op de Homgaarse manier) wijzen de punten niet recht naar de grond. Bij een val heb je voorwaartse snelheid, dus om de pijlen dan in zo'n hoek te krijgen dat ze zich in de grond kunnen boren moet je je booghand ongeveer naar je oog aan de andere kant brengen, met de handpalm naar je toe. Ongeveer het tegenovergestelde van wat de normale reactie bij een val zou zijn.

En zelfs als de pijl in de goede hoek zit, dan moet hij ook met genoeg kracht de grond raken om erin te prikken. En als dat gebeurt, moet je lichaam er ook nog in een perfecte hoek op landen om de kracht zo te verdelen dat de schacht niet breekt of dat je lichaam de pijl niet plat op de grond drukt.

Maar goed, het kán wel natuurlijk.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 03:09

Leuke blog!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:44

leuk om te lezen en tja ook het beste paard struikelt wel eens....

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:04

Ik vind je blogs echt heel erg leuk om te lezen Arno! Boogschieten te paard lijkt mij onwijs gaaf om eens te doen. Maar eerst maar eens op de grond oefenen :P

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:06

Heeyy.. oefen je zoms ook in Duitsland? Een oude vriend is daar behoorlijk mee bezig

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: [BLOG] Boogschieten te paard: hoe veilig is dat eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 18:26

Bedankt Maureen! Oefenen op de grond kun je nooit te veel doen :)

Ik oefen niet in Duitsland Sasja, wel komen we op het trainingskamp bijna ieder jaar een vrouw uit Duitsland tegen die het actief doet. Ze heet Patricia. Misschien kent hij haar?