Veulen van een half jaar trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha1986
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-10-16

Veulen van een half jaar trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 22:04

Hallo allemaal,

Op mijn werk hebben we een shetland pony veulen van nu ruim een half jaar. Er is niet veel nog met haar gedaan. Ik heb haar al wel zo ver om netjes mee te lopen aan het halster, maar het halster omkrijgen is echt een ellende. Ze staan altijd in een wei met schuilstal. De moeder en het veulen komen wel naar me toe, maar ik kan haar niet zo het halster omdoen.

Heeft iemand hier tips voor? Ik heb altijd wat lekkers voor haar bij me, waar ik haar rijkelijk mee beloon als ze bij me komt en ik het halster uiteindelijk wel omheb.

Dan hebben we nog een probleempje met "hanteren". Vorige week kwam iemand om haar te chippen. Die heeft het zwaar moeten bezuren, want ze heeft hem flink met haar voorbenen in zijn buik geschopt. En een collega van mij had een zeer blauw been. Ze is echt onhandelbaar als er iets moet gebeuren. Gisteren ook met enten was het een drama.

De dierenarts adviseerde om elke dag een stuk met haar te gaan wandelen en haar veel te borstelen.
Jullie nog tips? Alles is welkom!

Anoniem

Re: Veulen van een half jaar trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:06

Ze is niet onhandelbaar, ze is het niet gewend en waarschijnlijk gewoon bang. :)
Hele kleine stapjes nemen, heel veel geduld hebben...
Lekker in de wei zitten, in de stal zitten, gewoon tutten, beetje poetsen.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:05

Ik ga mee met KBK.

Zorg dat je zelf rustig bent. Ieder paard weet het verschil tussen iemand die rustig IS en iemand die rustig DOET. Ieder paard merkt het al van meters afstand dat je wat van 'm wil. Aan jou om die druk zo laag mogelijk te maken. Dus adem door, adem met je buik, maak geen plotselinge bewegingen enz. Voor een shet is het vaak ook fijner (minder bedreigend) als je niet te veel boven ze uit torent. Ga dus eens op je hurken zitten, wedden dat ze je dan al veel minder eng vinden?

Met andere woorden: neem niet het doel (halster om, wandelen) als uitgangspunt maar de samenwerking met de ponies. Dus als ze naar je toe komen, kijk dan hoe ze reageren wanneer je ze aait. Kun je ze overal aaien? Wat vinden ze fijne kriebelplekjes? Het voorjaar is een heel handig seizoen om aan ponies te laten merken dat het fijn is als mensen aan ze zitten. Bij voorbeeld doordat mensen ze helpen het losse winterhaar kwijt te raken.

Het handigste om te doen is de ponies veel in handen te hebben. Dwing ze niet. Kijk of je ze gewoon kan aanraken zoals je met een hond of kat zo doen wanneer die naast je op de bank ligt. En leer van de reacties van een pony. Kijk hoe ze aangeven dat er genoeg gefriemeld is en houd dan ook op. Veulens kunnen zich maar kort concentreren. Na een minuut of 10 is een veulen echt wel op qua aandacht. Doe dus elke dag heel kort iets.

Succes.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:07

KoudbloedKim schreef:
Ze is niet onhandelbaar, ze is het niet gewend en waarschijnlijk gewoon bang. :)
Hele kleine stapjes nemen, heel veel geduld hebben...
Lekker in de wei zitten, in de stal zitten, gewoon tutten, beetje poetsen.

En niet opgevoed.


Het advies van de DA vind ik helemaal niet gek, gewoon vaker wat mee doen, dan leert ze het vanzelf. Op die leeftijd hoeven ze toch niet meer te kunnen dan braaf meelopen en hun voeten op tillen.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Veulen van een half jaar trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:13

Indien mogelijk zou ik het halster omlaten in het land. Met een tweede halster kun je dan oefenen om die om te doen (dus om het andere halster heen).

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:16

Nies_ schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ze is niet onhandelbaar, ze is het niet gewend en waarschijnlijk gewoon bang. :)
Hele kleine stapjes nemen, heel veel geduld hebben...
Lekker in de wei zitten, in de stal zitten, gewoon tutten, beetje poetsen.

En niet opgevoed.


Het advies van de DA vind ik helemaal niet gek, gewoon vaker wat mee doen, dan leert ze het vanzelf. Op die leeftijd hoeven ze toch niet meer te kunnen dan braaf meelopen en hun voeten op tillen.


Dat dus en het is handig als je ze even vast kan zetten, maar ook dat moet je ze netjes leren en in het begin heel kort. Diertje kent gewoon nog niets.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:21

Sjolvir schreef:
Dat dus en het is handig als je ze even vast kan zetten, maar ook dat moet je ze netjes leren en in het begin heel kort. Diertje kent gewoon nog niets.

Kort qua tijd. Niet kort qua aan kort touw vast zetten.

Ik snap wel dat jij dit bedoelt Sjolvir. Ik probeer ruimte voor misverstanden te voorkomen :+

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:25

Je dierenarts geeft goed advies!
Lekker al erbij zijn, en tutten- leren dat mensen leuk zijn, en vooral niet de hele tijd voeren!

Voor je het weet heb je een shet die de hele tijd vervelend doet om eten

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:35

quickie schreef:
Indien mogelijk zou ik het halster omlaten in het land. Met een tweede halster kun je dan oefenen om die om te doen (dus om het andere halster heen).


NIET doen!
Wij hebben een veulen verloren omdat ze ergens bleef hangen met het halster op de wei en is gestikt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:48

Koper schreef:
Sjolvir schreef:
Dat dus en het is handig als je ze even vast kan zetten, maar ook dat moet je ze netjes leren en in het begin heel kort. Diertje kent gewoon nog niets.

Kort qua tijd. Niet kort qua aan kort touw vast zetten.

Ik snap wel dat jij dit bedoelt Sjolvir. Ik probeer ruimte voor misverstanden te voorkomen :+


Ha ha, ik snap ook wat jij bedoelt :+ (Ziet in gedachten een aan 1 cm lang ehhh, kort vastgeknoopt shetje aan de muur hangen)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:57

Maanlicht schreef:
quickie schreef:
Indien mogelijk zou ik het halster omlaten in het land. Met een tweede halster kun je dan oefenen om die om te doen (dus om het andere halster heen).


NIET doen!
Wij hebben een veulen verloren omdat ze ergens bleef hangen met het halster op de wei en is gestikt.


Daar heb je speciale losbreek halsters voor die losbreken bij grote druk. Werkt erg goed

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Veulen van een half jaar trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:20

Ja, in dat geval kan het gewoon, maar als je niet zo'n halster hebt zou ik het niet doen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Veulen van een half jaar trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:31

Ik zou het sowieso niet doen. Je kan beter oefenen zodat dat makkelijk gaat dan dat je een halster aan laat. Is leuker voor het veulen en voor jou. Geen risico op de nadelen van een halster aanlaten. Want stel dat je zo een losbreek halster gebruikt. En het paard komt vast te zitten en trekt en het halster komt los. Wat leert je paard dan?

Een veulen van een half jaar kent niets en het is een voorrecht om daarmee aan de slag te kunnen en alles vanaf de basis op een goede manier te kunnen aanleren.