bijzetteugel aan de fiets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 21:45

Hoi hoi,

Ik zoek voor mijn Welshpony een hulp om hem nagefelijk te krijgen aan de fiets, zodat hij zijn rugspieren train en leert te ontspannen.

Hij is enorm voorwaarts en licht in de mond. Ik wil dus ook absoluut niet dat ik schade aanricht maar weet dus niet zo goed wat hier nu dus het juiste oplossing is.
Ik zou hem graag ontspannen en lager zien aan de fiets, gezien hij altijd alleen maar in zijn 5e versnelling wilt met zijn hoofd zo ver mogelijk de lucht in.

Ik heb gehoord dat elastisch elastiek bevestigd aan de longeersingel juist constante druk geeft en nooit volledig goed in te stellen is.

Ik wil het niet onprettig maken voor hem in zijn nek of mond. Hebben jullie hier ervaring mee of tips? Het zou me enorm helpen :)


Groetjes


Verderop in het topic staat de volgende moderatoropmerking, gelieve hier rekening mee te houden.
Moderatoropmerking:
Bedankt voor het temmen. Ik wil jullie verzoeken om gewoon op de vraag te antwoorden en niet op de persoon. Omdat er tussen de bovenstaande minder prettige berichten wel meer informatie over het betreffende paard en de achtergrond van TS gegeven wordt laat ik de berichten staan. Hopelijk kunnen jullie weer verder zonder nog te reageren op de negatieve sfeer die er zojuist was. Alvast bedankt.


Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:57

Ik mis hier de basisopvoeding. Hij bepaalt zelf niet of hij alleen maar hard gaat, dat bepaal jij. Lijkt mij verder gevaarlijk zo aan de fiets met een elastiek. Daarnaast ben ik nooit een fan van hulpteugels, dus ook niet aan de fiets.
Ik zou de focus leggen op opvoeden en als hij rustiger kan lopen zal hij vanzelf wel ontspannen naast de fiets.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:03

Correcte nageeflijkheid bereik je nooit door een paard vast te zetten met hulpteugels. Beter is fietsen zonder hulpteugels en longeren met (dubbele) longe zodat je een verwnd contact hebt

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:06

Ik heb regelmatig gefietst met touwtje zoals je die ook bij longeren kan gebruiken

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:09

Als je de bijzet wil gebruiken als middel voor tempo controle lijkt me dat heel onverstandig. Bovendien is het voor een paard wel fijn om in een omgeving met verkeer goed te kunnen rondkijken. Een paard in paniek met een vastgebonden hoofd is een recept voor ongelukken...

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 22:24

@Def
Opvoeding krijgt hij meer dan menig paard, dat is niet te bepalen vanuit mijn topic. Neemt niet weg dat hij alsnog liever harder wilt dan toegestaan en dus niet ontspant. Daarbij zoek ik een manier om zijn rugspieren te trainen.

Ik ben ook nooit fan geweest van alle touw-oplossingen, maar ik las in een topic dat het sommige paarden goed doet en mensen positieve veranderingen zien..


@Qimm

Het is geen middel voor tempo controle.. Het is niet mijn bedoeling 'zijn hoofd vast te binden' een touwtje kan uiteraard zeer los geplaatst kunnen worden. Ik zie ook niet in waarom ik het strak zou plaatsen gezien hij licht in de mond is.
Bovendien ken ik de pony door en door. Ik weet wat wel en niet mogelijk is.

Het enigste wat ik vraag is een ervaring of tips met het ontspannen en rug trainen naast de fiets.

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:32

De vraag kwam bij me op omdat je benadrukt dat hij zo vlug is. Dat gaf even de indruk dat je dat (ook) op die manier wilde beïnvloeden. Daarom zei ik ook 'als je het wil gebruiken als...'

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Zinzi_jewel

Berichten: 8772
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:34

Een touwtje is een mooie Oplossing
Of een Pessoa teugel
Gaat ie mooi van achter over de rug lopen
Met een lichte aanleuning
Laat hem waar je ook voor kiest eerst eraan wennen aan de longe bv

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:47

mijn paard is altijd stikbraaf en aan de fiets lijkt het wel een opgeblazen hengst met de staart erop en heel blij lichtvoetig mee, luistert ook in deze blije staat perfect. Dit doe ik ook als plezier voor mijn paarden en niet als africhting. Lijkt mij ook niet verantwoord om paard vast te zetten. Het paard moet wel in de hand blijven en super luisteren maar zoals gezegd, het is een afwisseling in plezier en geen aangesnoerd werk hier voor ze.

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:52

Niet doen! Als je buiten gaat fietsen moet je pony zijn volledige gezichtsveld kunnen gebruiken en dat gaat niet als hij naar beneden gedwongen wordt. Hij moet zelf zijn houding kunnen aanpassen. Daarom wordt het ook afgeraden om "in de krul" op buitenrit te gaan.

Qimm

Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:55

Ik zie ook meteen doemscenario's waarbij je met je trapper of stuur verstrikt raakt in de bijzet := kleine kans misschien, maar mij te spannend :+

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 22:58

@liekwnsancho

Precies, hier hetzelfde geval. Hij luistert, maar is niet relaxed. Hij heeft gewoon ontzettend veel plezier aan het meegaan aan de fiets. Ik sta op een wei waar ik op dit moment geen longeer mogelijkheden heb. Daarom wil ik af en toe wat werk doen met hem aan de fiets naast alle plezier ritjes, zodat zijn spieren wel behouden blijven :)

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:05

maximuss schreef:
Niet doen! Als je buiten gaat fietsen moet je pony zijn volledige gezichtsveld kunnen gebruiken en dat gaat niet als hij naar beneden gedwongen wordt. Hij moet zelf zijn houding kunnen aanpassen. Daarom wordt het ook afgeraden om "in de krul" op buitenrit te gaan.

Huh?

Nooit van gehoord en ook niet mee eens :n

Ook langs de weg of in het bos wil ik dat mijn pony zijn lijf goed gebruikt en ook dan rijd ik hem nageeflijk.
Hij hoeft alleen maar zijn aandacht bij mij te houden, ik kijk wel naar het verkeer en vertel hem waar die heen moet.
Om zich heen kijken mag hij als hij lange teugel krijgt tijdens het (uit)stappen, maar tijdens de training verwacht ik de aandacht gewoon bij mij en nergens anders.

Zelf geen ervaring met bijzetten langs de fiets. Ik fiets er maar met 1 en die zet ik sowieso niet (meer) bij, die train ik ook niet meer, die geef ik enkel nog beweging om te zorgen datie niet vastroest (hij is inmiddels 29).
Met de ander nog niet aan fietsen begonnen.

Zou het gewoon eens met een touwtje proberen. Je hebt m zo weer eraf als het niet werkt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:07

Oh wat een reactie's.. :')

Gewoon een touwtje met longeersingel, eerst even laten wennen op eigen terrein/bak als hij het niet gewend is.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:10

Al jaren mijn fiets bijgezet maar denk maar niet dat het iets gaat helpen, blijft sterrekijken...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:17

Als ik paarden of pony's naast de fiets, met hardlopen, wandelen of als handpaard meeneen krijgen ze bij mij negen van de tien keer een driehoeksteugel om. Makkelijk zelf te maken, ze kunnen hun hoofd nog alle kanten op draaien maar gaan wel fijn lopen.

Zo is ons jonge dier ook als handpaard meegegaan om verklaring te krijgen voor het zadelmak maken. Gaat perfect.

Nog een foto van de pony (niet het jonge dier) voor de zeikerds. :')


Afbeelding

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:21

piezze schreef:
Al jaren mijn fiets bijgezet maar denk maar niet dat het iets gaat helpen, blijft sterrekijken...


Ik las de titel en dacht ook al zoiets. Een bijzetteugel aan je fiets, zou m'n stuur dan lang, laag en rond worden, en zit dat nog wel fijn dan?

Zangles in Utrecht/ Utrechtse Heuvelrug.
Pb voor info

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 23:25

@Gypsy

Zoiets ja! Genoeg bewegings vrijheid, wordt niet 'vast/klem gezet' zoals hierboven genoemd, en loopt toch ontspannen.
Hoe heten de touwtjes die jij hiervoor gebruikt?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:39

Marije_jiplover schreef:
maximuss schreef:
Niet doen! Als je buiten gaat fietsen moet je pony zijn volledige gezichtsveld kunnen gebruiken en dat gaat niet als hij naar beneden gedwongen wordt. Hij moet zelf zijn houding kunnen aanpassen. Daarom wordt het ook afgeraden om "in de krul" op buitenrit te gaan.

Huh?

Nooit van gehoord en ook niet mee eens :n

Ook langs de weg of in het bos wil ik dat mijn pony zijn lijf goed gebruikt en ook dan rijd ik hem nageeflijk.
Hij hoeft alleen maar zijn aandacht bij mij te houden, ik kijk wel naar het verkeer en vertel hem waar die heen moet.
Om zich heen kijken mag hij als hij lange teugel krijgt tijdens het (uit)stappen, maar tijdens de training verwacht ik de aandacht gewoon bij mij en nergens anders.

Zelf geen ervaring met bijzetten langs de fiets. Ik fiets er maar met 1 en die zet ik sowieso niet (meer) bij, die train ik ook niet meer, die geef ik enkel nog beweging om te zorgen datie niet vastroest (hij is inmiddels 29).
Met de ander nog niet aan fietsen begonnen.

Zou het gewoon eens met een touwtje proberen. Je hebt m zo weer eraf als het niet werkt.


Dat zie jij verkeerd... Nageeflijk en zijn lijf goed gebruiken zijn heel andere dingen dan "in de krul" aan een bijzet... Maar in NL ziet men in de krul direct als goed lichaamsgebruik...

Dat je paard jou slaafs moet volgen... Dat gaat leuk worden als jij eens in grond ligt en hij/zij volledig tilt slaat omdat hij/zij nooit zelf heeft mogen zien/ nadenken over wat er zich rond haar/ hem afspeelt. Dat soort paarden rent recht de baan op en het verkeer in...

Vooral in het VK wordt hier altijd op gehamerd: paard moet zoveel mogelijk kunnen zien op buitenrit en dus niet in de krul. Natuurlijk dienen ze altijd lekker door het lijf gereden te worden en dat staat een volledig zicht echt niet in de weg. Ik heb de wetenschappelijke en rijkundige onderbouwing hiervan nog ergens staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 00:04

Fritser schreef:
@Gypsy

Zoiets ja! Genoeg bewegings vrijheid, wordt niet 'vast/klem gezet' zoals hierboven genoemd, en loopt toch ontspannen.
Hoe heten de touwtjes die jij hiervoor gebruikt?


Het ding an sich heet drieoeksteugel. Ik gebruik gewoon touwtjes van bv de action. :)

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 00:12

Alles wat je op wat voor manier dan ook vastzet, kan niet ontwikkelen.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

GabberGill

Berichten: 5672
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 00:13

Ik ga stuk hier!

Laten we het anders verwoorden.
Frits is een jonge energieke pony die graag wilt werken. Hij weet vaak niet hoe hij zijn vreugde moet uiten en geniet van het werken.

Frits heeft zoveel energie dat hij (zonder te liegen) 2 uur achter elkaar kan draven en dribbelen zonder een moment te stappen.

We zoeken een manier om hem zijn energie kwijt te laten raken en naast de fiets een hulpstuk en niet gelijk vastzetten zoals hier gelijk geroepen wordt kan echt geen kwaad.

Onze paarden mogen vaak genoeg mee aan de fiets voor ontspanning en luisteren aardig tot heel erg goed.

De Ts is te groot om hem.elke dag op te pakken. We vragen geen commentaar want hebben al 15 jaar paarden die prima functioneren en waar menig mens jaloers op is als het over gehoorzaamheid en losjes in het lichaam gaat.

Denk dat er best een touwtje aan kan toch? Paard is los in zijn lichaam en snapt de bedoeling. Zijn grootste probleem is dat hij met zijn nek als een giraffe in de lucht totaal niet bezig is met zijn.energie kwijt raken. Op die manier kan je 4 uur fietsen en is hij niet voldaan. Hij moet werken om voldaan te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Fritser

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Rotterdam

Re: bijzetteugel aan de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 00:31

@MiReRe

Mijn excuses, ik had gedacht dat gemiddeld persoon mijn kort samengevatte titel wel zou begrijpen :)

@GabberGill

Juist, dankje. Hopelijk geeft jouw reactie wat opheldering aan de altijd wat te zeiken bokkers onder ons.


GabberGill

Berichten: 5672
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 00:37

MiReRe schreef:
piezze schreef:
Al jaren mijn fiets bijgezet maar denk maar niet dat het iets gaat helpen, blijft sterrekijken...


Ik las de titel en dacht ook al zoiets. Een bijzetteugel aan je fiets, zou m'n stuur dan lang, laag en rond worden, en zit dat nog wel fijn dan?

Wat een lol

Ann99

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-11-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 00:45

Lijkt me doodeng...is hij super verkeersmak? Zou het anders niet durven... je zit op een fiets en hebt zelf al verminderde stabiliteit, dan nog eens de pony aan de bijzet: als hij schrikt, wat dan?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers