Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 23:24

Hey Bokkers!

Ik ben daarstraks gaan rijden op de manege en moest rijden op de op één na vervelendste pony van de manege :( . Naar mijn mening kan ik echt nog niet goed genoeg rijden om hem aan te kunnen... Toen ik zei dat ik eigenlijk echt niet op hem durven, antwoordde de lesgever gewoon met: Je kan dat wel aan, je moet leren je grenzen te verleggen. Ja, dat is makkelijk gezegd! -O- Toch maar gaan opzadelen en in het begin van de les lukte alles goed, tot we bij de galop kwamen... 8)7 . Eerst beginnen bokken zoveel als hij kon en met veel moeite weer op de hoefslag gekregen. Toen het daarna nog niet lukte even aan de longe in galop. Dat lukte nog vrij goed. Daarna weer draven, alles ok, tot de galop... Weer bokken en uiteindelijk zelfs steigeren!! Dit gaat er voor mij eigenlijk sowieso al over voor een manegepony! Toch nog gegalopeerd aan de longe wat vrij goed ging, wel af gevallen door mijn eigen stomme fout. Gelukkig niks erg, heb me nog goed kunnen laten vallen. Weer erop, maar je kan wel begrijpen dat ik hem niet meer vertrouwde, en dat voelt zo'n beest. Gelukkig daarna alles goed gegaan maar toch... Dit is gewoon een manier om mij bang te krijgen, zoiets pakt bij mij niet. En waarschijnlijk moet ik volgende les weer op die pony, want zo leer je het meest -:(- . Wat vinden jullie van zoiets? Ik vind het eigenlijk echt niet aanvaardbaar, en dat je zo'n pony al koopt voor een manege... 8)7

Groetjes Margaux

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:27

Aparte gang van zaken... Als je aangeeft het liever niet te willen, wie zijn hun dan om jou te dwingen wel op dat paard te rijden?

Volgende keer misschien even je ouders meenemen? Je betaald waarschijnlijk een hoop geld om te lessen, dus dan mag je best op je strepen staan met wat je wel en niet wil.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:30

Heel duidelijk je grens aangeven bij je instructeur, grensen verleggen is een ding maar het moet veilig en leuk blijven.

Ze kunnen je niet dwingen om op de pony te rijden, weet niet hoe oud je bent maar anders even je ouders meenemen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 23:35

Bedankt voor de snelle reacties! Ja, dat begrijp ik dus ook niet... Wie ben je om iemand te verplichten? Ik moet niet persé de beste ruiter van de wereld worden, ik wil gewoon plezier hebben. Hij is voor de rest een heel goed instructeur, kent er echt wat van, maar zoiets... Ik ging ook sowieso mijn ouders meenemen volgende week. Ik voel me er echt nog niet klaar voor om op zo'n pony te rijden! En steigeren vind ik er echt over gaan persoonlijk. Paardrijden is niet de veiligste sport, maar je moet de risico's niet opzoeken...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:44

Belachelijk dat zo iets kan. En dat moet je echt niet nemen. Gewoon niet opstappen de volgende keer als je weer moet! En zeggen dat je dan je geld terug wil als er vooraf betaald is.
Je gaat rijden voor je plezier en je betaald ervoor dus daar hebben hun zich maar aan te passen. Wellicht moet je eens naar de eigenaar gaan om hem te vertellen hoe de lesgever met zijn klanten omgaat. Gok dat die daar ook niet blij mee is als klanten op deze manier bang gemaakt worden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:47

Ik vraag me af of die pony eigenlijk wel klaar is om bereden te worden!? Waarom bokt en steigert hij zo? Heeft hij pijn in zijn rug bijv? Of ligt het zadel niet goed of past het zadel gewoonweg niet en doet dat hem pijn?
Ik vind dit geen normaal gedrag in ieder geval en ik snap goed dat jij daar niet op wilt rijden. Dat je niet zelf wekelijks mag kiezen op welke pony je rijdt oké, maar ik vind het niet meer dan normaal dat je bij zo'n pony aan kunt geven dat je niet wilt/durft. Het is ook gewoon zonde van je les en geld als het puur uitzitten is i.p.v. lekker rijden. En daarbij vind ik het nog gevaarlijk ook.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:54

Je hebt gelijk hoor.
Daar leer je niks van, behalve dat je misschien onzekerd of angstig wordt.
En een bokkende en steigerende pony, daar leer je ook niets van.
En daar heb je niks aan, vooral omdat je aangeeft vooral plezier te willen hebben in het paardrijden.

Goed dat je ouders volgende keer meegaan, die kunnen misschien met de instructeur overleggen.
Geef goed aan, aan je ouders wat je hier in je topic opschrijft.
Dan kunnen je ouders er voor je zijn en het voor je oplossen met de instructeur.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:59

Vroeger toen ik op de manege reed was er ook zo'n paard, elke week weer werd ik erop gezet, keer op keer, elke week weer zeggen dat ik het paard absoluut niet leuk vond (trappen in stal, halster kapot trekken en met rijden vreselijk zijn) na een tijdje kwam ik niet meer met een lach op de manege toen hebben mijn ouders er wat van gezegt dat ik dat paard niet leuk vond en sindsdien nooit meer op dat paard gereden en is later ook weggaan. Lesgever dacht dat ik het paard wel leuk vond (ik gaf elke week aan dat ik het niet leuk vond, reed altijd met een lach behalve bij dat paard etc.)

Dus idd gewoon zelf er iets van zeggen wordt het niet geaccepteerd gewoon je ouders er even bijhalen

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 09:48

Tigra: Dat ben ik helemaal met je eens! Alleen ben ik niet de meest zelfverzekerde persoon en ik durf dat niet te zeggen. Heb wel gezegd dat ik eigenlijk echt niet op hem durf, maar toen zei hij dat ik het wel zou kunnen. Ja, dat heb ik gezien! Ik ben er bijna 100% zeker van dat het mijn fout is dat hij steigerde, dat ik iets heb gedaan wat blijkbaar niet zo slim is. En ik geef dat zeker toe, maar als ik nog niet klaar ben voor die pony, moet je mij er ook niet opzetten. En ik vind het trouwens ook niet kunnen dat die pony op een manege staat, maar daar kan ik niks aan veranderen natuurlijk. De lesgever is jammer genoeg ook de eigenaar, dus dat zal niet lukken ;) .

Delphi: Dat zou ook zeker kunnen. Nu moet ik wel zeggen dat de paarden daar goed verzorgd worden. Maar hij bokt echt bij elke ruiter, zelfs de beste van heel de manege. Alleen weten die daar mee om te gaan. Dat je niet zelf wekelijks mag kiezen op welke pony je wil, dat begrijp ik ook heel goed! Als het zo'n les is ga ik liever niet rijden, en er moet al veel gebeuren als ik dat zeg want ik doe het super graag!

Barbet: Voor ruiters die heel goed kunnen rijden, en die graag een uitdaging willen oké. Maar je moet zeker kunnen zeggen dat je niet op hem wilt. Zo is er een meisje die ik ken, die echt niet op de vervelendste pony van de manege wilde/durfde, ze was zelfs aan het Wenen, en toch moest ze erop. Pony werd vervelend van het hondje dat altijd meeloopt in de lessen ( :D echt hilarisch beest eigenlijk, hij denkt dat hij het even moet voordoen) en ging er vandoor. Meisje is er keihard afgevallen...
Natuurlijk wil ik graag iets bijleren, maar ik moet er wel plezier in hebben. Van zo'n pony leer je niks bij, en als ik later eigen paarden zou hebben, hoef ik niet eens op zo'n paard te rijden want die koop ik gewoonweg niet.

FleurSandro: Ja, dat gedrag ken ik ook! Als je hem uit de stal wil halen, trappen en bijten. Als je aansingelt, trappen en bijten. Als je, als hij al terug in de stal staat, te dicht bij zijn eten komt trappen en bijten... Snap ik heel goed dat het dan niet meer leuk is! En mijn ouders gaan sowieso mee volgende week.

Eigenlijk ben ik al een tijdje aan het twijfelen om bij die manege weg te gaan. Langs de ene kant kent de lesgever er echt wat van, en worden sommige goede ruiters naar hem gestuurd omdat ze op die manege niets meer kunnen bijleren, maar langs de andere kant, vind ik de lessen een beetje saai soms. We springen bijna nooit en we moeten bijna nooit figuren rijden of iets van dressuur oefenen. Hij zegt wel dat je figuren zelf moet rijden, maar ik ga daar ook niet als een kieken zonder kop figuren liggen rijden als niemand dat doet. Ik vind het veel leuker als ze zelf zeggen wat je moet doen. En ten tweede, die reden weet je waarschijnlijk ook wel al ;) . En dan de derde: Ik heb op de achtergrond acht maanden (denk ik toch) dat ik rij, nu nog maar op twee pony's gereden terwijl er nog genoeg andere brave pony's zijn. De manege waar ik naartoe wil, daar kan je elke les springen als je (!) wil (!), je mag er figuren rijden als hij het zegt, de bak is veel groter dus je hebt meer plaats en je mag op veel pony's tot je er één hebt gevonden waar het echt goed mee gaat, en daar mag je dan vaker op. Af en toe mag je ook zelf kiezen op wie je wil. De lesgevers zijn wel minder "goed", je leert er misschien iets minder en dat vind ik dan weer wel echt een nadeel... Dus ik weet eigenlijk echt niet wat ik ermee moet...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:55

Ik vind het heel knap van je dat je aangeeft dat jjj nog niet klaar bent voor die pony en jij waarschijnlijk iets fout hebt gedaan. In de plaats van, het is een rot pony die niet luistert.
Echt heel goed van je!

Maar ik denk dat je inderdaad meer voor jezelf op mag komen.
Nee, ik ga niet meer op die pony want (zoals je zelf ook al mooi aangeeft) het is en hobby van me en dat moet het blijven.
En zeg dat gerust een tweede keer als de instructie toch aandringt op die pony te moeten rijden.


Zelf figuren rijden is juist wel goed. En gewoon doen.
Dat is wat er bij een verenigingsles met eigen paarden ook gedaan wordt.
Dat is toch hoe je zelfstandig leert rijden.
Heb je ooit een verzorpony staat er ook niemnd in de bak te vertellen dat je een volte moet rijden.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 10:01

Ik zeg niet dat ik niet kan rijden, maar nog zeker niet goed genoeg voor op die pony. Vind ook dat je gewoon eerlijk moet zijn. Bedankt!

Ok, dan zal ik dat toch proberen. Maar zoals ik ook al zei, de bak is echt klein, en als er veel mensen mee rijden dan is er echt weinig plaats om goede figuren te rijden. Dan moet je altijd wel een deel binnenhoefslag houden en dat is ook niet echt ontspannend vind ik. Je moet altijd alles berekenen en goed uit je doppen kijken. Anders is het botsing... En dat wil je ook niet. En sommige pony's kunnen het niet hebben dat je te dichtbij komt dus daar moet je ook al rekening mee houden.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 12:29

Even een toevoeging ;) : Met dat steigeren, ik ben ervan overtuigd dat ik iets heb gedaan wat die pony niet leuk vindt, maar het is niet dat ik hem (te hard) sloeg met de zweep of te hard trok aan de teugels. Hij bokte en liep naar het midden, dus ik gaf benen om hem weer vooruit te krijgen. Maar blijkbaar wordt die pony heel snel vervelend als je nog maar iets kleins verkeerd doet... Dus wat ik eigenlijk bedoel, die pony steigert eigenlijk al voor het minste. Ofwel omdat hij ergens pijn heeft, ofwel omdat hij op de foute manier is ingereden. Want ik vind het niet normaal dat een pony die al lang op de manege staat nog steeds bij elke ruiter elke les bokt.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:30

Wat zouden jullie doen? Veranderen van manege of niet?
PS: Zie laatste alinea voor het bericht van Bruintje.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:32

Je kunt toch altijd een paar keer lessen bij de andere manege. Gewoon op een andere tijd dan je huidige.
Dan hoef je op de huidige plek nog niets te zeggen, maar beslis je pas als je een paar keer op de nieuwe manege hebt gereden.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:41

MoppieFilou schreef:
Wat zouden jullie doen? Veranderen van manege of niet?
PS: Zie laatste alinea voor het bericht van Bruintje.


Ik zou dat wel als optie zien ja. Zeker als de eigenaar instructeur is en niet luistert naar z'n klanten.
Daar zou ik me niet op me gemak voelen.
Je kan gewoon eens rond gaan kijken welke maneges er zitten en kijken hoe het bevalt qua sfeer en dan een keer een proefles nemen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:20

Ok bedankt! Dat is misschien wel een idee. Op verschillende maneges een les nemen of eens rondvragen aan andere mensen. Dan kan ik uiteindelijk nog beslissen.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 19:45

Daarstraks weer gaan rijden, en gelukkig moest ik niet op Sabri (die vervelende pony) :) !

Maar heb blijkbaar horen zeggen dat hij er een spelletje van maakt 8)7 , galopperen = bokken + steigeren. Elke les... }> Het is nu al beter onder controle, maar hij doet het nog wel. Deze les reed er een meisje op die echt goed kan rijden en goed met hem kan omgaan, maar ook zij is niet ontkomen aan het bokken en steigeren. Het lag dus niet aan mij +:)+ . Volgens mij is hij zelfs nog hengst (dus geen ruin bedoel ik ;) )! Dat snap ik ook al helemaal niet van een manege. Als een pony zo vervelend doet en hij zelfs niet gecastreerd is, laat je dat toch doen om te zien of het helpt :? ?

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:00

Persoonlijk vind ik niet dat een lesgever je mag verplichten om op een paard/pony te rijden waar je zich niet zeker op voelt. Jij betaalt voor je les en je moet zich op zijn minst veilig voelen. Laat je ouders met hem praten. Als 14 jarige is het moeilijk om een dergelijk gesprek aan te gaan met een volwassene als deze niet wil luisteren.

Als hij je dan toch nog eens wil laten rijden op die pony (of een andere pony waar je zich niet zeker op voelt) dan moet je vooral niet meer opstappen en als hij je niet op een andere pony wil laten rijden dan zou ik gewoon zeggen dat je niet wilt rijden tenzij hij je op een andere veilige pony laat rijden. Indien hij niet plooit gewoon niet rijden en je ouders inschakelen. Je veiligheid is belangrijker.

M.b.t de nieuwe manege. Je kan altijd proberen en dan kan je vergelijken waar je het liefste rijdt.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 20:44

Bedankt voor je reactie!

Ik dus ook niet. En zoals je zegt, het is inderdaad niet makkelijk om als 14-jarige te vertellen tegen een volwassene dat je echt niet op een pony wilt rijden en je hele verhaal te doen...

Mijn moeder gaat volgende keren mee en gaat ook zeggen dat ik van haar (voorlopig) niet op die pony mag rijden. Zij is al niet zo voor paardrijden en vindt het gevaarlijk, ik mag nu wel rijden maar je moet de risico's nu ook niet gaan opzoeken. Deze keer moest ik op een andere pony dus heeft ze er niets van gezegd. Vorige keer reed ik ook éénmalig in een andere les, in mijn huidige les zit dat ene meisje bijna altijd op Sabri, dus is de kans ook kleiner dat ik op hem moet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:07

"Je grenzen verleggen"? Bullshit. Laat die instructeur fijn zelf zijn grenzen verleggen op die bokkende en steigerende draak.
Je hebt groot gelijk dit te weigeren, en goed dat je je moeder hebt ingeschakeld.
En vergeet niet, me rijd voor je lol, en je moet niets, als jij een paard niet vertrouwt, gewoon niet doen!
Succes ermee.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:19

Bedankt voor je reactie! Ik vind het ook echt stom dat iemand je verplicht op een bokkende en steigerende pony te laten rijden! En naar mijn mening leer je daar echt niet beter mee rijden...

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:21

Andere manege zoeken.
Ik heb een keer flink ruzie gehad op manege de Ripse Ruiters omdat mijn dochter op een paard een springles moest rijden en ik had dat paard de dag daarvoor heel gevaarlijk gedrag zien vertonen tijdens het springen (veel en veel en veel te hard op de hindernissen, niet te houden voor kinderen). Verder had dat paard sowieso een slechte reputatie (had de staleigenaar al een keer vierkant zijn stal uitgeslagen). Ik had dus gezegd dat mijn dochter niet op dat paard mocht. Ik kreeg een flinke grote bek van de instructrice, dat zij bepaalt wie op wie rijdt en niet de ouders. Ik heb toen gezegd dat ik niet bepaal op wie ze rijdt, maar dat ik niet wil dat ze op dat paard rijd en anders neem ik haar mee naar huis. Werd een enorme rel, maar als mijn dochter een rotval had gemaakt had ik de rest van mijn leven met de consequenties gezeten en niet die instructrice met haar grote bek. Wij zijn daar toen ook weggegaan. Ik denk dus dat je dit onbeschofte en domme gedrag wel op meer maneges hebt. Mijn advies is dan ook weggaan en een andere manege zoeken. Succes.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Hoe omgaan met vervelende manegepony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 22:35

Ook jij bedankt voor je reactie! Vindt het eigenlijk ook niet kunnen dat de lesgevers bepalen wie op wie moet en dat dan ook niet meer aanpassen. Ik vind het geen probleem dat je niet mag kiezen op wie je rijdt, maar dat je wel het recht hebt om te zeggen dat je niet op een bepaalde pony durft. Je betaalt immers voor de les en dan vindt ik dat je ook iets te zeggen hebt!

jodovi
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:38

Hoii,
Ik vind het niet kunnen dat je op een manege wordt gezegt dat je op een pony moet rijden waar je echt niet op wilt rijden. Ik rijd ook op een manege, wanneer je daar op een pony moet waar je absoluut niet op wil mag je in overleg altijdt ruilen. De pony waar ik altijd op rijd bokt ook, ik vind het echt een schatje van een pony en rijd er graag op (dat bokken is wat minder maarja. :9 )
Ik zou proberen een andere leuke manege te zoeken bij jou in de buurt.
Ik begrijp dat op veel plekken maar 1 manege is, dus ik zou het wel begrijpen als je bij die manege blijft
als je nog een keer op die pony moet zou ik aan je ouders vragen of ze willen praten met jou instructrice,
Veel suc6 ermee!!
Xxx

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 19:44

Kuggur schreef:
"Je grenzen verleggen"? Bullshit. Laat die instructeur fijn zelf zijn grenzen verleggen op die bokkende en steigerende draak.
Je hebt groot gelijk dit te weigeren, en goed dat je je moeder hebt ingeschakeld.
En vergeet niet, me rijd voor je lol, en je moet niets, als jij een paard niet vertrouwt, gewoon niet doen!
Succes ermee.



Juist! Ik had het niet beter kunnen verwoorden -:(-
Misschien een beetje zwartgallig, maar helaas ben ik ook getuige geweest van dit soort sadistische praktijken op manege sandra poelpolder in Haarlem.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 18-04-17 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt