Solliciteren anno 2017!!!??!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-17 19:56

Solliciteren anno 2017, hoe?!

Het begint bij een brief. Of moet ik zeggen filmpje?
Motivatie brief, of ....?

Wat is solliciteren anno nu?
Hoe val je op tussen 200 andere. Of is het juist de kunst alle poespas weg te laten?

Brand los!! Voorbeelden zijn super welkom!!


madeliefw

Berichten: 2665
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:34


[o]

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:38

Dat ziet er fantastisch uit zeg.

Warboel
Berichten: 14675
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:46

Ik heb mijn CV ook zo en wordt eigenlijk altijd wel teruggebeld met complimenten :j het valt dus zeker op!

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

_Nelleke_

Berichten: 8054
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:47

Ik vind zo'n infographic heel tof als je solliciteert voor een grafische functie of als het helemaal jouw hobby is om zoiets in elkaar te zetten, maar over the top als het niet bij jou of bij de functie past.

Dat is denk ik ook belangrijk, het moet bij jou en bij de functie passen.

Mijn CV ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Ik heb mijn foto destijds afgestemd op de functie. Brief in dezelfde 'huisstijl' met dezelfde kleuren en lettertype (ik had bijv donkerblauw ipv oranje).

Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-17 14:32

Heel gaaf dames, thanks!
Maken jullie dat met een speciaal programma?

Ik ben ook erg benieuwd naar een voorbeeld motivatie brief. Wat is belangrijk te vermelden en wat niet.
Ik kom aan mn eerste zin al niet uit..

#nog nooit gesolliciteerd..

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:37

Jeetje, ik ga binnenkort voor het eerst van mijn leven solliciteren maar dacht dat ik gewoon een rijtje met scholen en diploma's moest maken. Zit ik er even naast! Mag wel een cursus gaan doen.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:44

Die voorbeelden zijn erg gaaf!

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:52

Motivatiebrief hangt veel af van de functie, organisatie en jezelf. Belangrijk is dat je aangeeft waarom je voor die functie solliciteert; wat spreekt jou aan? En wat zijn jouw kwaliteiten voor de functie?

_Nelleke_

Berichten: 8054
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:34

Ik heb de mijne gewoon in Word gemaakt en een CV van internet als voorbeeld gebruikt. Met tekstvakken en een paar lijnen en kleuren kom je een heel eind. Opslaan als PDF en het ziet er een stuk meer profi uit dan een blaadje met een paar zinnen tekst.

Connie

Berichten: 1828
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:56

Zo'n CV als hierboven is erg netjes, maar let er wel op dat je je vaardigheden niet in zulke bolletjes of progressiebalken weergeeft. Dit is ontzettend nietszeggend. Waar baseer je dat bijvoorbeeld op?

_Nelleke_

Berichten: 8054
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:11

Nee dat stukje heb ik ook weggelaten. :') Vond ik ook een beetje gek.

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:10

Let er ook op dat computers die hele grafische tekstvlakken niet kunnen herkennen als tekst. Grote bedrijven gebruiken soms een robot voor de eerste selectie, en die selecteert op herkenning van woorden. Zou jammer zijn als je daardoor afgewezen wordt.

ǝſ uɐv uǝvoqǝtsrǝpuo uǝq
[JITP] We are the perfect two
rust zacht lieve puck (26-08-'11)

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:18

Wauw wat een mooie cv's hebben jullie. Ik heb een motivatie brief geschreven en een cv op een wit a4-tje, gewoon alleen zwarte tekst heel saai. 2 brieven geschreven en 2 keer uitgenodigd op gesprek. Begin mei kan ik aan de slag.

Misschien viel m'n cv wel op door zn eenvoud.

*****

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:47

kohtje schreef:
Jeetje, ik ga binnenkort voor het eerst van mijn leven solliciteren maar dacht dat ik gewoon een rijtje met scholen en diploma's moest maken. Zit ik er even naast! Mag wel een cursus gaan doen.

Ik heb geloof ik vijf blauwe lijnen gebruikt in dat hele document om de tekstvakken van elkaar te scheiden, meer niet. De indeling is een beetje zoals het voorbeeld dat Nelleke gepost heeft, maar dan dus met lijnen in plaats van kleurvakken. Het heeft echter meer te maken met het benutten en indelen van de ruimte dan met een 'flashy' cv willen maken, aangezien ik het buiten de creatieve sector echt onzin vind om zo los te gaan met graphics. Het voorbeeld van madeliefw vind ik persoonlijk ontzettend onoverzichtelijk en veel teveel van het goede, zeker met die nietszeggende buzzwords als 'strategic', 'leadership' en 'analysis' (misschien stoort dat laatste me nog wel meer eigenlijk :o ).

onpaard: Mijn vader werkt in een positie waar hij ook zo nu en dan sollicitatiebrieven moet beoordelen en hij laat een potentieel goede werknemer echt niet lopen omdat er geen regenbogen en eenhoorns op het cv staan. := Daarnaast is hij lichtelijk allergisch voor de bovengenoemde buzzwords en trendy managementtaal, want dat is allemaal veel te vaag; supertof dat recruiters doen voorkomen alsof dat dé manier is om aan een baan te komen, maar uiteindelijk moet je daar ook gewoon concrete voorbeelden van kunnen geven op een sollicitatiegesprek en dat is waar een heleboel mensen toch door de mand vallen. Dus ook zonder flashiness ben je inderdaad absoluut niet reddeloos verloren. :))

    Νέων Χαμιου, στρατιότης τέρτη Κυρνακέ, ἐτῶν λʹ.

    — PPUAES IIA 3.349

Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:27

https://www.etsy.com/nl/search?q=cv+template

Voor als je zelf niet handig bent met Word en het een kleine investering waard vindt.

Je krijgt de downloads tot je beschikking in je profiel.

Het voorbeeld CV hierboven van Nelleke komt ook van Etsy.

Life is too short. If you can't find your passion, look harder..

Alja

Berichten: 25578
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:32

als je cv er zo uit moet zien zal ik wel nooit meer aan het werk komen :+

ONDERSCHRIFTLOOS

Chrissie

Berichten: 3676
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Frl

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:35

Nee, maar je kan wel je best doen om er tussenuit te springen ten opzichte van de andere kandidaten.
Dus hoe graag wil je die baan, kan je jezelf dan afvragen.

Life is too short. If you can't find your passion, look harder..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:36

Met Word kom je ook tot een prima ontwerp. Zelfs als je niet super handig bent.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:36

Ach, ik had gewoon een simpel word document en toen heb ik ook nog eens de verkeerde (incomplete) versie verzonden. Toch werd ik na 1 dag direct gebeld voor een gesprek en vandaag waren ze na het gesprek nog steeds enthousiast.
Zat daar dus half in paardenkloffie omdat ik geen andere kleren mee had en ik niet had gedacht dat ik zo snel terecht kon.
Maar goed, de persoon die het gesprek afnam reed zelf ook paard en ik heb gewoon uitgelegd dat ik me normaal anders kleed, maar ik het gesprek niet wilde verplaatsen omdat ik de goeie schoenen niet bij me had.
Werd juist gewaardeerd.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Elicious

Berichten: 742
Geregistreerd: 05-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-17 20:35

eilleen333 schreef:
Ach, ik had gewoon een simpel word document en toen heb ik ook nog eens de verkeerde (incomplete) versie verzonden. Toch werd ik na 1 dag direct gebeld voor een gesprek en vandaag waren ze na het gesprek nog steeds enthousiast.
Zat daar dus half in paardenkloffie omdat ik geen andere kleren mee had en ik niet had gedacht dat ik zo snel terecht kon.
Maar goed, de persoon die het gesprek afnam reed zelf ook paard en ik heb gewoon uitgelegd dat ik me normaal anders kleed, maar ik het gesprek niet wilde verplaatsen omdat ik de goeie schoenen niet bij me had.
Werd juist gewaardeerd.


Dat ligt denk ik ook wel heeel erg aan het type functie.
Weet zeker dat ik retour gestuurd zou worden :o :')

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:37

Wees in je motivatie eerlijk en open. Laat het passen bij je persoonlijkheid. Laat je CV netjes opmaken. Zo moeilijk is het allemaal niet.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:41

CV net zoals hierboven maar ook je brief kort maar krachtig. Vertel hoe jij bent en hoe je dingen aanpakt, waar je tegen aanloopt en hoe jij er voor wilt zorgen dat dit veranderd.

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 20:49

Ik heb mijn CV gemaakt via https://piktochart.com werkt erg makkelijk! In mijn CV staan mijn kwaliteiten maar wat vooral belangrijk is wat er ook bij staat is hoe ik die ontwikkeld heb. Door zijn opvallende CV heb ik ook mijn huidige baantje gekregen omdat ik op viel.

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Solliciteren anno 2017!!!??!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:37

Wat een leuk topic.

Het belangrijkste is natuurlijk de inhoud. Als je solliciteert op een tandartsfunctie, maar ervaring en of opleiding in de bouw hebt kan je cv er nog zo cool uitzien, je zal nooit uitgenodigd worden.

Verder vind ik die nieuwe lay out er mooi, maar het moet niet te druk worden. Regel is ook wel dat je cv niet meer dan 2 pagina's moet zijn.

Wat betreft de brief. Houdt die ook kort en krachtig. Officiele indeling is

-ik heb de vacature gezien en ben se perfecte kandidaat
- dit is waarom ik de vacature fantastisch vind
- dit is waarom ik perfect ben (en alles wat je in je cv zet hoeft niet ook nog eens in de brief)
- dit is waarom ik bij jullie wil werken en niet bij jullie buurman
-graag licht ik mijn sollicitatie te in een persoonlijk gesprek.

Wat ook een trend is, is de brief in een verhaalvorm. Vind ik zelf ook eeg mooi.

Be your best self


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers