Pony bang voor andere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Pony bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:14

Hallo,

Ik ken mijn pony nu al enkele jaren, hij staat sinds recent ook echt bij mij op stal.
Op de vorige stallen was buitenrijden nooit een probleem, alleen of met meerdere, hij ging altijd mee, ook gewoon voorop. Is ook gewoon verkeersmak (zelfs een bouwput vindt hij niet echt eng).
Nu sta ik op een nieuwe stal en wil hier ook graag buitenrijden. De eerste keer ging vrij soepel, wel wat spanning, soms wat kijkerig, maar niets wat we niet kunnen handelen! Eigenlijk ook precies wat ik verwachte (het is toch een andere omgeving)
De tweede keer ging helaas mis. Op nog geen 200m van de oprit van stal, is een weitje met andere paardjes. Hier durft mijn pony niet langs. Op de tweede buitenrit heeft hij zich losgerukt en is naar huis gerend. Daarna bleef hij schrikachtig (behalve in de bak, daar was hij dan weer prima te rijden).
Daarna nog een keer geprobeerd, maar nu met een ander paard. Het andere paard kon 'm geen lor schelen helaas. Hij is er uiteindelijk langs gekomen (en ook weer terug), maar met onwijs veel spanning (kop en staart in de lucht, knorren, weg proberen te rennen). Niet echt fijn dus!
Hij gaat vrij plotseling van 0 tot 100 spanning en is dan heel lastig te bereiken.
Hoofd omlaag vragen (dmv snoepje dat wel) helpt een halve seconde.
Nu vraag ik mij natuurlijk af hoe dit überhaupt is ontstaan.. Maar vooral hoe ik dit kan oplossen.
Beter steeds dichterbij komen en dan omdraaien voor de spanning er is? Steeds proberen met een ander paard erbij? Of er toch doorheen pushen? (met mogelijk weer losrukken en wegrennen), of iemand anders vragen er door heen te gaan, want mijn eigen spanning zal hierbij niet echt helpen.

Het bijzondere is dus op de vorige stal deed hij dit niet, daar kon ik gewoon bitloos & op een padje naar buiten. De eerste keer daar langs vreemde paarden had wel wat spanning, maar nadat een ander paard er gewoon langsdraafde, lukte dit mij ook steeds.
Ik heb ook weinig zin in dit gedoe elke keer als we een vreemd paard tegenkomen eigenlijk..

Kunnen jullie mij helpen?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Pony bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:52

Niemand?
Ik sta zelf namelijk echt voor een raadsel..

xSagan
Berichten: 664
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Pony bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:31

Hoe gaat hij er langs wanneer je naast hem loopt? Geeft hij dan zo'n zelfde reactie of loopt hij dan wel door?:)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:02

Paardje moet duidelijk nog wennen aan zij nieuwestal, stalgenoten, etc, hij zal zich nog niet veilig voelen en al teveel stress opbouwen bij het weggaan. Ik denk dat je hem even de tijd moet geven om aan zijn nieuwe omgeving te wennen, daarna zal het vast weer goed komen

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Pony bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 14:12

Aan de hand doet hij exact het zelfde, want dat was ook mijn eerste reactie.

@janouk, dankjewel! Vind alleen lastig hoe ik het op moet bouwen. Vorige keer gingen we echt heel relaxed weg, aan een lang teugeltje. Voor 100meter, tot we dus bij die Shetlanders aankwamen.

De standaard route over het terrein kent hij en vindt hij totaal niet eng. Ook over het terrein zelf vindt hij niet eng. Het is echt vreemde paarden waar hij zo op reageert.
Op de vorige stal was dit ook zo, maar wel stuk minder erg. Daar heeft hij overigens maar 3 maand gestaan.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Pony bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:15

Help je pony anders op weg door naast hem te lopen de eerste keren.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 14:18

piezze schreef:
Help je pony anders op weg door naast hem te lopen de eerste keren.


Geprobeerd.. De laatste keer kon mijn stalgenootje hem net houden, toen hadden we hem aan de andere kant van de weg, en het andere paard tussen hem en het "gevaar" in, dat ging soort van (lees: nog wel draven op de plaats & proberen weg te rennen). Keer daarvoor kon ik hem niet houden, en is hij dus naar huis gerend. Toen was er geen ander paard mee.

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Re: Pony bang voor andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:29

Is hij bekend met andere shetlanders of ziet hij die eigenlijk nooit? Sommige paarden reageren enkel heel heftig op shetlanders. Zondag toen ik buiten reed hadden wij ook onze shetlander mee en we kwamen een paard tegen dat er echt niet langs durfde terwijl hij andere paarden geen probleem vond.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 14:30

Ja dan zou ik voorlopig veilig in de bak blijven. De pony heeft onvoldoende vertrouwen in jou dat hij veilig is. Dit los je niet even op, kost tijd en geduld. Gewoon lekker aan het werk gaan in verteouwde omgeving en rustig uitbouwen. Eventueel hulp vragen van instructie.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 14:50

Hij staat met een Shetlander in de wei :') .

Denk idd in de bak blijven en rustig opbouwen..
Het raarste vind ik nog echt dat ik op de vorige stal in de eerste week al rustig alleen naar buiten kon.. En hier niet.
Daar kwamen we dan eigenlijk geen paarden tegen overigens.

Ik heb nu ook een route uitgestippeld zonder paarden langs de weg. Denk dat ik die binnenkort wel ga proberen. Wel met ander paard mee.

Nikkylove

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:11

Misschien dat hij niet bang is voor de shetlanders, maar voor iets anders?

Staan de shetlanders achter schrikdraad? Wellicht dan het tik-geluid van de stroom?
Nestje vogels in het gras? Iets wat jou misschien niet direct opvalt.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 15:19

Nikkylove schreef:
Misschien dat hij niet bang is voor de shetlanders, maar voor iets anders?

Staan de shetlanders achter schrikdraad? Wellicht dan het tik-geluid van de stroom?
Nestje vogels in het gras? Iets wat jou misschien niet direct opvalt.


Dat is op zich best een goede. Zal even goed kijken! Schrikdraad is hij gewend, maar kan zeker wel wat anders zijn.

Op de oude stal deed hij soms ook lastig, maar daar moesten we of langs een hengst (en die bleef niet rustig grazen als we langskwamen), of over een weg met aan beide kanten paarden. Daar had ik het gevoel dat hij zich echt opgesloten voelde. Toen stapte hij overigens na wat aansporen wel gewoon dapper door.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:19

Hoe lang sta je hier? Als je binnen korte periode 2 x bent verhuisd dan doet dat wel wat met je paard. Vermoedelijk moet hij echt nog wennen, en dat kan tot 3 maanden duren, en soms nog wat langer. Rustig de tijd geven, en vertrouwen opbouwen. Als het voorheen lukte dan lukt het hier ook wel maar met een rustiger tempo.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:17

LoveBodin schreef:
Hij staat met een Shetlander in de wei :') .

Denk idd in de bak blijven en rustig opbouwen..
Het raarste vind ik nog echt dat ik op de vorige stal in de eerste week al rustig alleen naar buiten kon.. En hier niet.
Daar kwamen we dan eigenlijk geen paarden tegen overigens.

Ik heb nu ook een route uitgestippeld zonder paarden langs de weg. Denk dat ik die binnenkort wel ga proberen. Wel met ander paard mee.


Maar teun is natuurlijk veel liever :')

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 16:44

Minoes schreef:
LoveBodin schreef:
Hij staat met een Shetlander in de wei :') .

Denk idd in de bak blijven en rustig opbouwen..
Het raarste vind ik nog echt dat ik op de vorige stal in de eerste week al rustig alleen naar buiten kon.. En hier niet.
Daar kwamen we dan eigenlijk geen paarden tegen overigens.

Ik heb nu ook een route uitgestippeld zonder paarden langs de weg. Denk dat ik die binnenkort wel ga proberen. Wel met ander paard mee.


Maar teun is natuurlijk veel liever :')


Haha, ja die kan je gewoon aan z'n halster mee proberen te sleuren :') . Hoop dat dit halster het nog even uithoudt haha.

@Floortz, ik sta hier vanaf ong 1 januari. Het is voor hem zeker een schok geweest, hij heeft 10 jaar op dezelfde stal gestaan, toen verhuisd voor een castratie, daar uitgeziekt, daarna verhuisd en toen nóg een keer verhuisd en nu ben ik van plan 'm niet meer te gaan verhuizen haha.
Ik hoop ook zeker dat het gewoon hier ook weer lukt! Voor mij is buitenrijden echt iets wat erbij hoort, zou niet zonder kunnen.
Maar dat wordt dus geduld hebben

dakalan

Berichten: 10
Geregistreerd: 04-01-17
Woonplaats: futeneiland 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:50

wat erg voor je maar zelf ben ik niet zo'n paardenbetweter. Ik hoop dat je er snel eeng voor vind. Gr Daklan /3 *\%/*