Merrie drachtig te koop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Merrie drachtig te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 12:13

Hee allemaal,

Soms zie ik wel eens een drachtige merrie te koop staan. Ik vraag me echt altijd af: waarom? Ik kan me voorstellen dat de merrie misschien per ongeluk drachtig is geworden en dat de eigenaar sowieso al misschien de merrie niet meer wilde hebben of dat hij / zij hoopt iemand blij te maken met een drachtige merrie. Maar ik heb het idee dat er ook wel eens bewust voor wordt gekozen. Dat concludeer ik als ik zie dat er best een goede hengst is gekozen (of als de kans me zeer klein lijkt dat dit een "oeps de hengst van de buurman sprong in mijn wei"-gevalletje was).

Ik vraag me oprecht af wat hier de gedachte achter is. Heeft het iets met de kosten te maken? Dat een drachtige merrie kopen een soort voordeelverpakking is? Mij lijkt me dat als je graag een veulen zou willen hebben, je dan liever zelf kiest welke merrie en welke hengst. De kans dat het ongeboren veulen precies de juiste combinatie is, lijkt me meestal best klein.

Voor mijn gevoel komt het ook nog best vaak voor dat er een drachtige merrie te koop wordt gezet, maar misschien valt het me meer op. Het zijn dus (in mijn beleving) niet een paar toevallige merries, maar is er echt een soort markt voor?

Even een disclaimer: Het is niet zo dat ik mensen die een drachtige merrie te koop zetten / willen kopen veroordeel. Juist niet, ik ben gewoon nieuwsgierig naar het waarom? Is er een bepaald slim voordeel bij het verkopen / kopen van een drachtig paard dat ik niet snap? Zou jij een drachtig paard kopen? Zou jij, als je je merrie te koop gaat zetten, er voor kiezen haar ook nog te insemineren om je verkoopkansen te vergroten?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Groetjes, Iris

Na lang wikken en wegen besloten dit topic hier aan te maken, ben erg benieuwd of ik zowaar dit keer een topic zelf goed heb geplaatst =P

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:16

Jahoor, daar is zeker een markt voor. Toen ik mijn jonge merrie jaren geleden te koop aanbood vroegen ze zelfs waarom ze niet drachtig was. En dan kreeg je ook nog vragen of ze niet gedekt was of dat ze niet drachtig geworden was....?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:16

Ik zie het niet zoveel bij stamboekpaarden zoals het KWPN.
Ik zie het voornamelijk bij import tinkers, die komen volgens mij zelden niet dragend binnen.
Maar dat weet je daar eigenlijk bij voorhand al. Maar sommige die niets van het ras weten zijn dan toch ineens verrast.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:18

Is een veulen van een gave hengst erin stoppen niet een manier om een 'saaie' merrie, die zelf weinig kan/gepresteerd heeft, of eerder wel gepresteerd heeft maar nu 'te oud' is duurder te verkopen?
Zo komt het op mij vaak wel over namelijk, bij stamboekpaarden dan.

Ik bedoel dit absoluut niet onaardig trouwens, sorry als het zo overkomt.
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 11-04-17 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:20

Als je een fokmerrie te koop zet is het handig dat ze drachtig is, dan weten de geïnteresseerden dat ze vruchtbaar is.
Daarnaast kan tijd een factor zijn. als je geen tijd meer hebt om te rijden bv en niet zeker weet of je je paard snel genoeg kan verkopen, dan kan je haar laten dekken, als ze niet verkocht wordt, heeft ze iig nog "nut" door een veulen te geven.

Als ik een merrie zou kopen dan zou ik aan het begin van het seizoen niet willen dat ze drachtig is (zodat ik zelf nog een hengst kan kiezen), aan het einde van het seizoen juist wel, want anders staat ze nog een half jaar oid voor niets, voor ik haar zou kunnen laten dekken...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Merrie drachtig te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:24

Inderdaad. Als je opzoek bent naar een fokmerrie is het heel handig als ze drachtig is.
Is ze drachtig van een hengst die je zelf ook leuk vind is het nog eens extra bonus.

@Watchbesky, voor mij zou dat niet zo zijn. Je kijkt toch eerst naar de merrie zelf. Uit welke stam komt ze en heeft ze predikaten? Als dat niks is hoef ik haar niet. Drachtig zijn maakt het dan minder interessant.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 14:48

Oke, maar voor een koper is het eigenlijk financieel ongunstig toch? Je zou goedkoper uit zijn als je een merrie zou kopen die niet zwanger is en zelf een hengst kiest. Dan heb je meer controle over de prijs-wensen verhouding van zowel merrie als veulen.
Behalve als de kans op onvruchtbaarheid zo extreem groot is dat je graag zeker wilt zijn dat de merrie drachtig kan worden. Al vraag ik me wel af of je dat niet ook kunt afleiden uit een eventueel eerder veulen van die merrie en de leeftijd van de merrie.

Even een voorbeeldje: Stel je hebt als verkoper een niet heel erg aantrekkelijke merrie, die je misschien voor 1500 zou kunnen verkopen maar je wil er per see 2000 voor krijgen (weet ik veel je hebt net nieuwe banden erop laten zetten en je wilt sowieso dat geld eruit halen =P). Je laat de merrie vervolgens insemineren door een tophengst voor 1000 euro. Je zet de drachtige merrie sowieso niet te koop voor maar 3000 euro, want dan heb je nog weinig winst gemaakt en je hebt ook kosten gehad aan het insemineren, scannen et cet. Dus laten we de merrie te koop zetten voor 3500 euro.

Als koper had je ook de keuze kunnen maken voor een niet drachtige merrie van dezelfde kwaliteit, zeg dat je die voor 1800 hebt kunnen kopen. Die had je zelf kunnen insemineren met een hengst naar keuze die wellicht iets goedkoper was (zoals ik al zei: meer controle over prijs-wensen verhouding), zeg 800 euro. Alle andere dingen enzo erbij qua scans, zeg dat je dan met 3000 euro klaar was geweest. Dan ben je toch nog steeds 500 euro goedkoper uit. Nou zit ik die bedragen ook maar een beetje te verzinnen, maar ik kan me wel voorstellen dat het ongeveer zo kan lopen.

Is die verzekering van "het kan fokken" zo belangrijk dat het er minder toe doet hoe de merrie zelf is en of de hengst wel echt naar je zin zijn? Ik kan me ook inbeelden dat fokstallen misschien makkelijker bepaalde deals kunnen sluiten met dierenartsen / hengstenhouderijen en zelf goedkoper kunnen laten dekken dan dat ze betalen voor een al gedekte merrie.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Merrie drachtig te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:52

Jullie vergeten een ding: een goede fokmerrie wordt niet verkocht.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:55

Je maakt uiteraard als koper de afweging of de deal gunstig genoeg is.

Het ligt er maar helemaal aan. En het is als verkoper ook niet gezegd dat je het geld van de dekking eruit haalt.
Soms is de merrie gewoon onder gunstige voorwaarde gedekt.

Het komt ook nog wel eens voor dat een hengstenhouder de merrie gekocht heeft en gedekt heeft met zijn net goedgekeurde hengst maar geen zin heeft om al die merries aan te houden.
Hij weet dan vrijwel zeker dat er een paar veulens geboren worden uit goede merries maar heeft de merrie niet meer in de kost.
Als koper heb je dan een goede merrie, soms voor leuk geld, en wel een veulen erbij. Maar vaak is de hengstenhouder ook nog bereid die terug te kopen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:56

hoogendroog schreef:
Jullie vergeten een ding: een goede fokmerrie wordt niet verkocht.


Meestal niet. Maar soms kan je geluk hebben. Overlijden van de fokker, financiële problemen etc.

En dan kan het zijn dat de merrie drachtig is.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:57

hoogendroog schreef:
Jullie vergeten een ding: een goede fokmerrie wordt niet verkocht.


Hoezo niet?
Je kunt toch te weinig tijd hebben/ziek worden/geen geld meer hebben? :o?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:58

Happy16 schreef:
hoogendroog schreef:
Jullie vergeten een ding: een goede fokmerrie wordt niet verkocht.


Hoezo niet?
Je kunt toch te weinig tijd hebben/ziek worden/geen geld meer hebben? :o?



Wat ze bedoeld is dat fokkers meestal de hengsten en de net iets mindere merries eerder zullen verkopen dan die hele goede (fok)merrie.

Daar moet je of serieus geld voor bieden of geluk hebben dat er een rede is dat ze te koop komt te staan.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:08

hoogendroog schreef:
Jullie vergeten een ding: een goede fokmerrie wordt niet verkocht.


Behalve als de fokker inmiddels al genoeg vrouwelijke nafok heeft en daar mee verder wil fokken.

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Merrie drachtig te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:09

Soms stappen ze ook over op een andere lijn

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:10

NatasjavE schreef:
Wat ze bedoeld is dat fokkers meestal de hengsten en de net iets mindere merries eerder zullen verkopen dan die hele goede (fok)merrie.

Daar moet je of serieus geld voor bieden of geluk hebben dat er een rede is dat ze te koop komt te staan.


Ja dat bedoelde ik ook met te weinig tijd hebben/ziek worden/geen geld meer hebben.

_Roxanne

Berichten: 1060
Geregistreerd: 15-08-10
Woonplaats: Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:17

Ik heb toevallig vorige maand een drachtige merrie gekocht.

Ik had zelf een elite merrie, top papier, super sportpaard. Alles geprobeerd, maar niet dragend te krijgen. Lastig als je graag wil fokken...

Daarom op zoek gegaan naar een fokmerrie, met als voorwaarde dat er een levend veulen in zit. Dat laatste puur zodat ik weet dat ze dragend kan worden/zijn en je geen 'verloren' jaar hebt.

Haar vorige eigenaar wist toen ze in 2016 liet insemineren nog niet dat ze deze merrie in 2017 wilde gaan verkopen. Ik weet echter zeker dat ze haar ook hadden geïnsemineerd als ze wel al wisten dat ze haar gingen verkopen.

Hoezo: als je kijkt naar wat de merrie zonder veulen - dus als gewoon 'sport-'-paard zou opbrengen, zou dat vies tegenvallen. Leeftijd en niveau zitten niet op een lijn.

Ik heb lang gezocht naar een merrie die aan mijn eisen voldeed. De merrie zelf, de papieren erachter en dan ook nog de hengst waarvan ze draagt. De zoektocht is het voor mij, tot zover zeker waard geweest


Even snel antwoord vanuit het werk, maar als er vragen zijn wil ik daar heel graag antwoord op geven

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Merrie drachtig te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:14

Mijn ervaring is ook dat als je een merrie verkoopt voor de fok, je ze beter drachtig kan verkopen. Immers worden er ook vaak merries verkocht die niet drachtig willen worden..zoals bovenstaande en dan ben je soms wel weer een of twee jaar en een hoop kosten verder voordat je daar achter bent.

En je drachtig gekochte merrie kun je in de veulenhengstigheid gelijk weer insemineren, dan heb je altijd meer kans dat het pakt door de hormonen en kun je een hengst naar eigen keuze kiezen en heb je dus met een beetje geluk al weer twee veulens achter elkaar.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:25

Dat fokken. Ik zie dat veel mensen hier hun merrie elk jaar een veulen laten krijgen. Is dat in het belang van de merrie of enkel voor de bankrekening?
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 11-04-17 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:25

Nabster schreef:
Dat fokken. Ik zie dat veel mensen hier hun merrie elk jaar een veulen laten krijgen. is dat ook nog in het belang van de merrie of enkel voor de bankrekening?


Is fokken ooit in het belang van de merrie?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:27

Suzanne F. schreef:
Nabster schreef:
Dat fokken. Ik zie dat veel mensen hier hun merrie elk jaar een veulen laten krijgen. is dat ook nog in het belang van de merrie of enkel voor de bankrekening?


Is fokken ooit in het belang van de merrie?


Dat vraag ik. Ik weet het niet.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:28

hoogendroog schreef:
Jullie vergeten een ding: een goede fokmerrie wordt niet verkocht.


Ik verkocht een fokproduct (merrie) uit mijn fokmerrie en dat was gewoon puur omdat ik met de moeder fokte en niet teveel paarden wilde. Deze merrie werd dus verkocht. Of het een goede fokmerrie zou worden dat wist ik toen niet natuurlijk, ze was nog nooit gedekt.

Later heb ik vanwege beeindiging fokkerij de moeder ook nog verkocht. En dat was een goede fokmerrie uit een interessante lijn (hengstenmoeder). Die komen inderdaad niet heel veel te koop maar het gebeurt wel.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:30

Nabster schreef:
Dat fokken. Ik zie dat veel mensen hier hun merrie elk jaar een veulen laten krijgen. Is dat in het belang van de merrie of enkel voor de bankrekening?


Fokken is duur..gaat meestal meer geld in dan je er uit kan halen.
Is natuurlijk nooit in het belang van de merrie want anders zou je haar sowieso niet die risico's aan doen imo.. :o

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:33

hoogendroog schreef:
Jullie vergeten een ding: een goede fokmerrie wordt niet verkocht.

Echt wel, ken meerdere fokkers die bvb al een stuk of zes veulens uit een merrie hebben gefokt, daar zelf een merrie van aanhouden en de merrie op 16 jarige leeftijd drachtig verkopen. Zo kun je als beginnend fokker som pareltjes in handen krijgen maar loop je wel een risico gezien de leeftijd merrie. Kennis van mij heeft zo'n merrie gekocht, twee jaar geleden. nakomelingen van deze merrie, die had al acht veulens gehad, lopen allemaal hoog in de sport. Fokker heeft er zelf twee merries van aangehouden en de moeder verkocht, veulen wat daar uitkwam bij de nieuwe fokker is voor serieus geld verkocht.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:33

Wij hebben nu een 3-jarige onbeleerde palomino merrie te koop die vrij veel moet kosten i.v.m. bloedlijnen. Ook hebben we een goedgekeurde dekhengst op stal, dus om haar te laten dekken is in principe gratis (de huur van de hengst is immers toch al betaald, dus of we nou 1 of 5 merries dekken maakt niet uit). Wij zitten nu dus ook te denken om haar te dekken en dan te koop zetten, of juist niet. Als je ze laat dekken zullen mensen uit de fokkerijwereld vaak wat sneller geïnteresseerd zijn en heb je er feitelijk gezien 2 voor de prijs van 1, maar de mensen die op zoek zijn naar een leuke kinderpony zullen juist snel afhaken, omdat die niet op een veulen zitten te wachten. Die afweging moeten we nu dus even maken.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:35

SaraViavia schreef:
Wij hebben nu een 3-jarige onbeleerde palomino merrie te koop die vrij veel moet kosten i.v.m. bloedlijnen. Ook hebben we een goedgekeurde dekhengst op stal, dus om haar te laten dekken is in principe gratis (de huur van de hengst is immers toch al betaald, dus of we nou 1 of 5 merries dekken maakt niet uit). Wij zitten nu dus ook te denken om haar te dekken en dan te koop zetten, of juist niet. Als je ze laat dekken zullen mensen uit de fokkerijwereld vaak wat sneller geïnteresseerd zijn en heb je er feitelijk gezien 2 voor de prijs van 1, maar de mensen die op zoek zijn naar een leuke kinderpony zullen juist snel afhaken, omdat die niet op een veulen zitten te wachten. Die afweging moeten we nu dus even maken.

Ik denk dat je de merrie beter heel goed kunt beleren, dan trek je een veel groter publiek. Heb je een goede dekhengst dan kun je een gratis dekking voor volgend jaar er bij geven. Fokkers trekken niet zo snel op merries die nog nooit drachtig zijn geweest.