Paard wat ontzettend erg zweet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Paard wat ontzettend erg zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:24

Hallo bokkers!
Ik heb een vraagje!
Als we minder dan 10 minuten mijn paardje longeren, zit ze al helemaal onder het zweet! Het zweet drupt er letterlijk helemaal van af! En het is dan ook geen beetje.
Ik heb dit nooit bij andere paarden gezien! Vandaar dat ik dit vraag!
Zijn er meer paarden die dit hebben? En is het normaal? Of is het erg? En wat kan ik er aan doen?
Alvast bedankt! :)
Uke is 7 jaar oud, en heeft vooraf altijd in het weiland gestaan. Sinds kort zijn we bezig met der met longeren. Daarvoor reden we nog wel eens in de stallen, maar daar had ze nooit zo erg last van zweten.
Ook vorig zomer, had ze er niet heel erg last van zoals nu!

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rietjee_xx op 10-04-17 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Paard wat ontzettend erg zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:26

rustiger opbouwen, maar ook spanning kan zweten veroorzaken. Misschien kent ze het niet goed genoeg of is er iets eng in het tuig of de omgeving?

Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:28

mystery1980 schreef:
rustiger opbouwen, maar ook spanning kan zweten veroorzaken. Misschien kent ze het niet goed genoeg of is er iets eng in het tuig of de omgeving?


Ik denk niet dat het door de omgeving komt aangezien het bij de boerderij is waar ze staat.

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Paard wat ontzettend erg zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:31

Sommige paarden zweten erg snel en veel. Kan inderdaad (oa) door te weinig conditie komen, of door stress.
Naast het zoeken van een oplossing is het bij dit soort paarden altijd wel belangrijk om de stoffen die ze door overmatig zweten kwijtraken, weer aan te vullen. Electrolyten geven na hard werk of veel zweten vult deze stoffen weer aan.

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:32

Is het geen optie om je paard gedeeltelijk of geheel te scheren (op de sokken na misschien omdat ze een Fries is)? Dat kan al helpen tegen het zweten. Dan moet je er wel rekening mee houden dat ze op koudere dagen/nachten onder een deken moet.

Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:34

Irma_Maandag schreef:
Sommige paarden zweten erg snel en veel. Kan inderdaad (oa) door te weinig conditie komen, of door stress.
Naast het zoeken van een oplossing is het bij dit soort paarden altijd wel belangrijk om de stoffen die ze door overmatig zweten kwijtraken, weer aan te vullen. Electrolyten geven na hard werk of veel zweten vult deze stoffen weer aan.


Electrolyten... zit dat in een bepaald voer? Of is dat eeb medicijn? >;)

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:35

Er zit ook nog wel een pak haar op het paard ook, als ik het zo zie. Dan is het met de stijgende temperaturen niet zo gek dat ze het te warm heeft.
Je schrijft dat ze binnen 10 minuten al zo erg gaat zweten. Ik hoop toch wel dat je haar daarvoor minimaal 10 minuten rustig laat los stappen aan de longe? Als ze gelijk flink moet draven en galoperen, dan vraag je ineens wel erg veel inspanning wat niet ten goede komt aan conditie opbouw en de spieren en pezen van het paard.

Probeer je werk even aan te passen aan de temperatuur van de dag en vul eventuele tekorten aan (met bv elektrolyten). Desnoods de luchtpijp, flank e.d. opscheren, mocht ze moeilijk uit het haar komen.

Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Re: Paard wat ontzettend erg zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:36

En het rare is ook... dat als ze stapt, ze eigenlijk meteen weer wilt draven!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:38

Rietjee_xx schreef:
Irma_Maandag schreef:
Sommige paarden zweten erg snel en veel. Kan inderdaad (oa) door te weinig conditie komen, of door stress.
Naast het zoeken van een oplossing is het bij dit soort paarden altijd wel belangrijk om de stoffen die ze door overmatig zweten kwijtraken, weer aan te vullen. Electrolyten geven na hard werk of veel zweten vult deze stoffen weer aan.


Electrolyten... zit dat in een bepaald voer? Of is dat eeb medicijn? >;)


Dat zijn opgeloste zouten, een goede liksteen kan dus ook ;)

xPabloBokt

Berichten: 9377
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:39

Rietjee_xx schreef:
En het rare is ook... dat als ze stapt, ze eigenlijk meteen weer wilt draven!


Dan is het daar aan jou om als leider op te treden en haar terug te pakken, zowel als je ernaast staat als op de grond. Je kunt een paard niet zo maar laten rennen als hij/zij daar zin in heeft, want dan gaat ze vroeger of later gewoon compleet met je aan de haal.

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:39

Rietjee_xx schreef:
Irma_Maandag schreef:
Sommige paarden zweten erg snel en veel. Kan inderdaad (oa) door te weinig conditie komen, of door stress.
Naast het zoeken van een oplossing is het bij dit soort paarden altijd wel belangrijk om de stoffen die ze door overmatig zweten kwijtraken, weer aan te vullen. Electrolyten geven na hard werk of veel zweten vult deze stoffen weer aan.


Electrolyten... zit dat in een bepaald voer? Of is dat eeb medicijn? >;)


Het is een mineralenmengsel dat je door het drinkwater / slobber / voer mengt. Het is verkrijgbaar als korreltjes en in vloeibare vorm. Liksteen is idd sowieso een aanrader! :j

Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:41

xPabloBokt schreef:
Rietjee_xx schreef:
En het rare is ook... dat als ze stapt, ze eigenlijk meteen weer wilt draven!


Dan is het daar aan jou om als leider op te treden en haar terug te pakken, zowel als je ernaast staat als op de grond. Je kunt een paard niet zo maar laten rennen als hij/zij daar zin in heeft, want dan gaat ze vroeger of later gewoon compleet met je aan de haal.


Dat doe ik ook wel, maar het is dus niet zo dat als ze heel erg zweet, ook helemaal uitgeput is.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:42

Hmmm, bontvacht.. en dat met 15 graden of soms meer, die van mij kan je dan ook uitwringen.
Mijn fjord kon je altijd uitwringen (die schoor ik ook hele jaar rond toen ze nog wedstrijden liep).

Rustig opbouwen als je zegt dat je nog maar net bezig bent, maar zweten is op zich niet zo raar.

Foto van mijn zwarte van 1 van de afgelopen weken... En hier was hij al 20 minuten aan het stappen geweest en maar 10 minuten gedraafd in totaal.
Afbeelding

Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:43

Sjolvir schreef:
Hmmm, bontvacht.. en dat met 15 graden of soms meer, die van mij kan je dan ook uitwringen.
Mijn fjord kon je altijd uitwringen (die schoor ik ook hele jaar rond toen ze nog wedstrijden liep).

Rustig opbouwen als je zegt dat je nog maar net bezig bent, maar zweten is op zich niet zo raar.

Foto van mijn zwarte van 1 van de afgelopen weken... En hier was hij al 20 minuten aan het stappen geweest en maar 10 minuten gedraafd in totaal.
[ [url=m/I1eY6X.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een dotje <3

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard wat ontzettend erg zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:57

Met alleen een liksteen kan je die tekorten niet aanvullen. Bij Pharmahorse zijn de electrolyten niet duur en het is van goede kwaliteit. Voer het wel meteen na de inspanning, dan neemt het lichaam het het beste op.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:59

Wendeltje schreef:
Met alleen een liksteen kan je die tekorten niet aanvullen. Bij Pharmahorse zijn de electrolyten niet duur en het is van goede kwaliteit. Voer het wel meteen na de inspanning, dan neemt het lichaam het het beste op.


Hoezo zijn opgeloste zouten anders dan vaste zouten dan?
Heb de hype tot nu toe vooral als goede marketing gezien maar leer graag bij ;)

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:04

Azmay schreef:
Wendeltje schreef:
Met alleen een liksteen kan je die tekorten niet aanvullen. Bij Pharmahorse zijn de electrolyten niet duur en het is van goede kwaliteit. Voer het wel meteen na de inspanning, dan neemt het lichaam het het beste op.


Hoezo zijn opgeloste zouten anders dan vaste zouten dan?
Heb de hype tot nu toe vooral als goede marketing gezien maar leer graag bij ;)


In electrolyten zitten veel meer soorten zouten en mineralen dan er in een liksteen zitten. Heeft niks met de vorm te maken.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:05

Het ligt er maar net aan wat voor een vacht er op zit.
Als ik mijn valk swinters niet scheer kan ik hem niet rijden, hij heeft zo'n dikke vacht dat hij met een minuut of tien dan al drijfnat is, kan zijn warmte dan gewoon niet kwijt.

En als je dan bv op een dag als gisteren met een ongeschoren paard die van zichzelf een behoorlijke vacht heeft aan het werk gaat, dan gaat zo'n dier inderdaad wel heftig zweten.

Verder...
electrolyten kun je niet ongestraft zomaar bijgeven en is eigenlijk zelden nodig.
Verbaas me steeds weer over het gemak waarop er allerlei mineralen id toegevoegd worden aan het dieet van gewoon normale recreatie of basissport paarden, zónder dat mensen zich afvragen wat dit betekent voor de normale mineraalhuishouding, wat het betekent voor de belasting van de nieren ( zelf niet zout eten omdat dit slecht is... maar wel mineralen ( wo zouten!!) toevoegen aan het dieet van een paard.) etc etc. Maar goed.. dat is een andere discussie.

Voor nu is mijn vraag aan TS dus mn hoe het met de vacht zit van het paard. Dat kon al wel eens veel van het zweten verklaren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard wat ontzettend erg zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:43

het ligt er maar net aan hoe je longeert...10 minuten stappen of 10 minuten rondjagen in galop?

Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 09:53

geerke schreef:
het ligt er maar net aan hoe je longeert...10 minuten stappen of 10 minuten rondjagen in galop?


Stap en draf, allebei. En er soms even een klein galopje tussen door. Maar dat is dan maar 1 rondje.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:18

Mijn paard zweet zijn hele leven al enorm. Dat is per paard verschillend.
Paarden zijn hele goede temperatuur regelaars en ik vind zweten alleen maar goed.
Wanneer we buiten rijden is hij altijd doorweekt, of hij nu zomer- of wintervacht heeft, of hij nu druk is of relaxed..... hij zweet gewoon erg snel.

Alleen toen we nog endurance reden heb ik af en toe electrolyten gegeven maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig als ze gewoon vers drinkwater beschikbaar hebben en genoeg mineralen uit hun voer halen. En hij vond ze niet lekker ook.....at zijn voer niet op waar het overheen zat en ook oplossen in water werd het niet.... en hij heeft nog nooit last gehad.
En ja, de turgor was af en toe discutabel maar meneer drinkt ook niet tijdens een rit.
Ook niet ala we een uur op de wagen staan, 3 uur rijden en wee een uur terug moeten....

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Paard wat ontzettend erg zweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 14:32

Mijn Fries zweet(te) zich ook rot.. combinatie van de zon op de zwarte vacht, spanning, dikke vacht en geen conditie. Ik heb haar daarom afgelopen najaar geschoren, dat hielp al veel. Nu ze steeds meer conditie begint te krijgen en steeds meer begint te wennen waardoor ze minder spanning heeft, zweet ze al veel minder en minder snel.
Je zegt ook dat ze hiervoor nog niet veel heeft gedaan.. Dan vind ik het niet gek dat ze gewoon nog 0 conditie heeft opgebouwd en dus snel bezweet is. Ook lijkt het alsof ze inderdaad nog een redelijk dikke vacht heeft, al zal die er de komende tijd ook natuurlijk wel steeds meer af komen waarschijnlijk (dus of je nu nog moet gaan scheren...?)

Denk dus dat je die 10 minuten gewoon moet gaan opbouwen om de conditie te verbeteren en lekker te laten wennen aan het longeren.

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:18

Een paard bij ons heeft dit ook heel erg het is een Tinker, alhoewel ze heeft er verder geen last van en heeft ook een topconditie.

Ik denk dat het bij jou paardje een kwestie van conditie opbouwen is. Nog niet te veel gaan doen in 1 week, omdat ze voorheen een poos stil heeft gestaan.
Zo minderd het zweten miss vanzelf. :D

Rietjee_xx

Berichten: 509
Geregistreerd: 14-02-16

Re: Paard wat ontzettend erg zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 17:09

Uke krijgt nu paar weekjes vrij!
1 van de andere friezen is drachtig en gebruikt de stal van Uke. Zij kan binnen 2 weken bevallen! :) <3
En dan word er misschien gedenkt dat ik dan alsnog wel iets met Uke kan doen.. maar nee, want anders staat de jomge merrie alleen in.het land en dat is niet vertrouwd!