Draad of lint

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Lint of draad

Lint
59 (57%)
Draad
39 (37%)
Anders
5 (4%)

Totaal aantal stemmen: 103


belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 12:01

Over een tijdje komt mijn paard aan huis te staan.
Weide moet nog aangelegd. Maar wat is nou beter, handiger, duurzamer lint of draad?
Ik wil er het liefst zo min mogelijk onderhoud aan moeten plegen en het in een keer goed aanleggen.

Dus brand los. Andere tips zijn ook welkom :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:03

Lint gaat heel gauw klapperen en loshangen doordat de wind er meer vat op heeft.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:04

Wij hebben koord (dikke draad 8mm) en dit bevalt prima. Ook omdat het door een standaard ring isolator past. Makkelijk te bevestigen en blijft mooi op spanning na een jaar.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:07

Zowel draad als lint is bij ons gaan hangen. Echter lint vind ik makkelijker strak te spannen dan draad.

Ook knapt lint voor mijn gevoel sneller dan draad en ivm ongelukjes vind ik dat een fijn idee.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:27

Ik zou lint doen. Dat is ook veel buigbaarder. Wij hebben altijd irritaties van draad dat niet om wil buigen als we het moeten verstellen. Met het hek open doen ook niet zo fijn als je een schok krijgt doordat het draad naar je toe buigt.... :') . Nee, ik zou lint doen. Vind het ook veiliger ivm ongelukken.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:35

Draad heb je natuurlijk ook nog metaal of kunststof-met-metaal

Afbeelding Afbeelding

Tussenvorm kan ook: bovenaan lint en onderaan een draad/draden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:39

Lint is beter zichtbaar en ik denk dat het visueel meer indruk maakt op de paarden. Je moet het wel goed onderhouden en zorgen dat er altijd stroom opstaat. Eens het beschadigd is, is het moeilijk terug helemaal 'als nieuw' te krijgen. Het vangt ook wel veel wind.
Cord vind ik makkelijker in onderhoud. Als het wat doorhangt, span je het terug aan en het ziet er weer terug even mooi uit als in het begin.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:40

Ik vind lint fijner persoonlijk. Voor het spannen, gewon lintspanners gebruiken. En nog een tip neem isolatoren met rubber erin, hierdoor gaat je lint minder snel stuk op de plaatsen van de isolatoren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:42

Bij ons was het onderaan twee ijzeren draden en bovenaan wit lint. Dat was heel netjes en makkelijk in onderhoud. Maar als je het echt duurzaam, mooi en meteen goed wil hebben is hout ideaal. Kost wel wat, maar een nieuwe plank staat er zo tegen als er iets stuk is terwijl je bij draad of lint al heel de draad moet vervangen of stukken moet gaan bijknopen. Dat vind ik er echt niet uit zien.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:20

Ze hebben allebei hun voor- en nadelen.

Lint is beter zichtbaar omdat het breder is. Als je een visueel ingesteld paard hebt kan het zicht van 40mm lint al genoeg ontmoediging zijn voor een sloop- of uitbraakpoging. En mochten ze dan toch in de afrastering terechtkomen dan breekt lint eerder, waardoor je paard ook makkelijker weer vrij komt.
Nadelen van lint zijn het vangen van wind, het op spanning houden en ik heb zelf echt een hekel aan lintisolatoren. Ook staan de geleiders van lint niet met elkaar in contact, ze lopen parallel aan elkaar. Op het moment dat er metaaldraadjes kapot gaan mis je dus stroom. Dit kun je opvangen met lintverbinders, die zijn sowieso handig om verschillende rijen lint met elkaar te verbinden.

Koord (dat dunne draad van 3 mm moet je niet pakken, dat gaat al kapot als ze er naar kijken) heeft als voordelen dat het door die ringisolatoren kan. Dit vind ik echt het allergrootste voordeel aan koord. Ook zijn de geleiders wat meer in elkaar gedraaid, waardoor het wat minder dramatisch is als er draadjes kapot gaan. Verder kan koord ook zonder gedoe met verbindingsstukjes aan elke poortgreep. Qua "montagegemak" geef ik echt de voorkeur aan lint. Wanneer het wat door begint te hangen wikkel ik koord ook zo her en der om een isolator, dan staat het weer strak. Eens in de zoveel tijd doe ik dan over de hele linie weer strak zetten. Ja ik ben lui :Y)
Nadeel aan koord is dat het minder makkelijk breekt. Het is ook minder zichtbaar.

In het landschap staat bruin koord/lint het rustigst en, vind ik, het mooist. Wit is nogal fel, en groen lint vloekt op de één of andere manier altijd met het groen in de omgeving. Er zijn geloof ik ook gemeentes waar je iets van een premie kunt krijgen als je landschapsvriendelijk bruin lint gebruikt.
Voordeel van gekleurd koord en lint (bruin, groen, elke andere kleur) is dat het ook wanneer het sneeuwt nog zichtbaar is. Ooit ben ik om die reden begonnen met onder wit koord en boven een rij GEEL lint :P
Laatst bijgewerkt door Koper op 10-04-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:22

Ik heb lint gedaan en als ik opnieuw kon beginnen deed ik het nooit meer.
Lint gaat hangen, die isolatoren waren duur en gaan hele tijd open, veel meer werk om weide af te maken en ik vind het niet eens meer mooi.

Volgende keer: KOORD!

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:25

Lintisolatoren die steeds open gaan is inderdaad een grote ergernis. Die ringisolatoren zijn veel makkelijker: die draai je zo in een paal. Met lintisolatoren is het altijd gedoe met voorboren, schroefjes d'r in, schroefjes raken natuurlijk kwijt, die mag je dan in het gras gaan zoeken want je wil niet dat de paarden er in gaan staan enz enz enz. Mateloze irritatie met lintisolatoren. Je zou bijna smaller lint pakken en dat door ringisolatoren frotten :Y)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:27

Koord vind ik echt niet fijn. Niet veilig als ze er in komen. Op een klein stukje waar de paarden toch niet komen maar wel geleiding nodig was eens gebruikt. Nou dure Galagher maar na 2 jaar al geen stroom er meer op. Nooit meer dus.

Buitenom hebben we equifence draad.
Duur maar duurzaam.
https://www.schrikdraad.net/gallagher-permanentkabel/

Binnenin hebben we lint, zowel bruin als wit voor de zichtbaarheid.
Tip die er al eerder stond, gebruik isolatoren met rubber, zonder dat waait het zo stuk.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:35

Wij hebben een combi. Boven draad is lint en de drie onderdraden zijn draad. Lint is goed zichtbaar.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:37

Mijn lintisolatoren kunnen niet open gaan?

Afbeelding

einahpetS
Berichten: 21
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:38

Wij hadden vroeger lint, maar hebben dit al snel vervangen door dikke draad.
Het enige voordeel van lint vind ik dat het goed zichtbaar is voor het paard. Maar verder vind ik er geen enkel voordeel aan.
Draad (koord, wel dik) is veel makkelijker, fijner, mooier uitzicht, sterk, gaat niet hangen of wapperen met de wind,...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:38

Afbeelding
deze gaan ook niet open want die schroef je nog een keer na. Ook erg fijn met opspannen.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:42

Had vroeger altijd lint, tegenwoordig koord. Lint is wel gevoelig voor veel wind hoewel het bij ons wel lang meeging, sterker nog, om de bak van zo'n 20 jaar oud zit het nog steeds hoewel daar het stroom wel weglekte op den duur. Er staat nu geen stroom meer op maar moet het nu onderhand wel vernieuwen en komt nu ook koord omheen. Denk dat het doorhangen ook te maken heeft met het aantal palen want dat is bij koord ook wel zo als de afstanden te lang zijn, tenminste dat is mijn ervaring.
Gebruik nu Ako koord Economyline, 6 mm dikte. Bij de paddocks 3 draden en voor de rest 2 gedaan. Heb 3 paarden waarvan 2 hengsten en ze blijven er prima achter.
Heb expres voor 6 mm gekozen omdat ik 3 mm gewoon te dun vind maar 8 te dik voor als ze er toch eens doorheen zouden gaan, dan wil ik wel dat eea knapt om zo min mogelijk kans op verwondingen te krijgen.
Mocht je bang zijn bij koord dat ze het niet zien zou je ook wat stukjes waarschuwingslint kunnen gebruiken hoewel dat misschien niet zo netjes staat.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:43

Ja die wat jullie hebben zijn idd beter maar die ben ik dus nergens tegen gekomen, anders wist ik het wel! Ondingen hier :+
Ik heb er zoals die van bruintje maar dan met een kliksysteem ipv een extra schroef. Al mijn nagels afgebroken met de de eerste keer dicht te doen en ho maar als je er eens eentje open wilt hebben, dan zijn ze niet meer open te krijgen tenzij je grove middelen gebruikt.
Als ze niet open mogen, dan gaan ze natuurlijk vanzelf open.

Wet van Murphy zeker :p

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:44

Lint is heel fijn om mee te werken. Wij hebben verschillende isolatoren,

Voor doorlopende stukken deze:
https://www.agradi.nl/ako-isolator-voor ... -stuks.htm

Als tussen- en hoekspanner deze:
https://www.agradi.nl/ako-klem-hoek-iso ... i-10st.htm

Als verbinder hebben we deze:
https://www.agradi.nl/ako-klem-hoek-iso ... i-10st.htm

We hebben meerdere dingen uitgeprobeerd en bovenstaande combi werkt erg fijn. De isolatoren kunnen niet open springen, i.c.m. de klemisolatoren staat overal dezelfde spanning op de draad tussen 2 klemisolatoren in.
Door de klemisolatoren kun je de draad beetje bij beetje goed spannen, ook goed in je eentje te doen terwijl de paarden bij je staan te kijken.

De lintverbinder werkt prettig omdat er geen lint scheef tussen kan gaan zitten. Met die gespverbinders is dat vaak wel het geval.

Hoewel we veel wind hebben, hebben we eigenlijk nooit last van kapot gewaaide draden of doorhangend lint. Dat heeft ook echt te maken met paalafstanden, de isolatoren en het onderhoud (2x per jaar strak trekken)
Toch zouden wij bij een nieuwe afrastering niet meer voor lint kiezen. Na een paar jaar zijn veel metaalverbindingen verroest en/of gebroken waardoor ze geen stroom meer doorgeven.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:45

waar waren die dingen toen ik m'n wei ging afzetten...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:45

Waar ik de foto van heb geplaatst is met klik systeem en met schroef als je wilt.
Wij hebben die schroef dus wel overal er in gedaan omdat we hier echt in de open vlakte zitten en dus veel wind vangen.
Ze zijn van Galagher. Zoals alles van hun, schrikbarend duur, maar wel goed.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:47

bruintje123 schreef:
[ Afbeelding ]
deze gaan ook niet open want die schroef je nog een keer na. Ook erg fijn met opspannen.

Welja, nóg meer schroefwerk.

Die ring/lintisolatorcombi vind ik er wel goed uitzien, die ken ik niet. Waar komen die vandaan?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Draad of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:57

Ja van dat schroefwerk heb ik geen last. Ik vind het wel fijn dat je het nog eens extra op kunt spannen.
Maar het hoeft niet bij die, kan ook zonder de extra schroef, maar daar kiezen wij niet voor :)

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:59

Wij gebruiken onderstaande lintklemmen en insolatoren. Lint hangt nooit en staat strak gespannen. Paard is er een keer met de voet in blijven hangen en geen verwondingen omdat zij dan breken.

https://www.nedlandic.nl/1264-new_categ ... -stuks.jpg

https://www.nedlandic.nl/1270-new_categ ... -stuks.jpg

https://wms.flexious.be/editor/plugins/ ... -zwart.jpg

https://wms.flexious.be/editor/plugins/ ... 4030-1.JPG

Deze zijn op meerdere sites te koop en verschillen in prijs, dus goed kijken. Maar ze werken perfect.