Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Typexisaura
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-04-17

Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-17 13:04

Dag iedereen!

Enkele maanden geleden is er een paardje op onze manege toegekomen dat vel over been was. Het paard stond enorm mager, was wat verwaarloosd. Het kwam van bij een handelaar. Het paardje is 13 jaar en ondertussen is het al heel wat bijgekomen. Het is een doodbraaf paard en loopt af en toe een uurtje mee (2 tot 3x per week) in een paardrijles.

Paard loopt makkelijk nageeflijk en heeft duidelijk ooit een goede basis gekend. Anderhalve maand geleden was een meisje met dit paard aan het rijden en tijdens de galop begon het paard in kwestie alsmaar sneller te galopperen en zocht ondertussen ook echt de muren op (precies of het paard had geen evenwicht meer). Het meisje is er afgevallen en paard bleef doorgalopperen. Uiteindelijk begon het paard enorm te trillen op zijn benen en kleine cirkeltjes te lopen met zijn nek stijf langs een kant gebogen. Het leek alsof hij elk moment ging neervallen. De lesgever heeft het zadel er zo snel mogelijk afgehaald en deed het hoofdstel uit en plots was alles terug normaal bij het paard.

De weken erna was het paard weer heel normaal en kon je er perfect mee rijden. Tot vandaag, opnieuw een aanval! Tijdens de galop begon het paard weer naar de muren te lopen en het meisje kon hem niet meer sturen. Ze is er afgesprongen en het paard was weer aan het trillen op haar benen en hield weer haar hoofd in die vreemde positie, alsof heel de nek verstijft was. Maakte weer hele kleine cirkeltjes. Opnieuw meteen zadel en hoofdstel afgedaan maar bleef nog 5 minuten trillen en cirkels lopen en deze keer viel het paard wel op de grond. Paard stelde zich terug recht en trilde nog enkele minuten en daarna begon het gewoon terug te stappen alsof er niets gebeurd was. Je ziet er nu ook echt niets meer aan.

De dierenarts is uiteraard gebeld maar aangezien je er nu niets meer aan ziet, zal hij waarschijnlijk ook weinig kunnen doen.
Iemand die dit al meegemaakt heeft of een idee heeft wat dit kan zijn?

Alvast bedankt!


nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:06

Phoeh, lijkt me zeer heftig zoiets mee te maken.
Het klinkt als een epileptische aanval.

Het leven is als een kerstmuts

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:17

nuscaniels schreef:
Phoeh, lijkt me zeer heftig zoiets mee te maken.
Het klinkt als een epileptische aanval.


Klinkt mij ook als iets van een epileptische aanval. Lijkt me wel dat dit paard helaas geen dienst meer kan doen als rijpaard i.v.m. de veiligheid.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:18

Ik denk meteen aan pijn. De manege zou eens de hals en rug op de foto (röntgen) moeten zetten.

Ik hoorde laatst toevallig een verhaal van iemand die een paard in training had die na het opstijgen knettergek werd (het dier werd daarbij door zijn vorige berijders met slof strak in een houding gedwongen om dit te voorkomen).
Deze ruiter heeft het paard toen zonder hulpmiddelen vrij snel zover gekregen dat hij rustig kon opstijgen en met de losse teugel weg kon rijden in stap. Maar zodra hij de teugels iets aannam, ging het weer mis. Toen hebben ze het paard laten doorlichten op een kliniek.
Hals en Rug op de foto laten zetten. Paard bleek een gebroken nekwervel te hebben, wat hem ontzettend veel pijn veroorzaakte in bepaalde houdingen en bewegingen. Achteraf hadden ze pas gehoord dat dit paard als jong dier blijkbaar een nare val heeft meegmaakt... Paard hebben ze toen laten gaan omdat hij er zelfs last van kon hebben als hij op de wei met het hoofd een vlieg zou willen wegjagen oid.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:20

weet niet of jij invloed hebt op het materiaal. maar anders eens bitloos rijden. of los in de galop. Kijken of het licht of het paard genoeg lucht krijgt in de galop?
Lijkt mij wel gevaarlijk om zo'n dier in de galop in de les mee te laten lopen. Aangezien het nu al een paar keer in de galop gebeurt is.
ben wel nieuwschierig wat het zou kunnen zijn.

Typexisaura
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-17 13:21

Delphi schreef:
nuscaniels schreef:
Phoeh, lijkt me zeer heftig zoiets mee te maken.
Het klinkt als een epileptische aanval.


Klinkt mij ook als iets van een epileptische aanval. Lijkt me wel dat dit paard helaas geen dienst meer kan doen als rijpaard i.v.m. de veiligheid.


Neen, we gaan het paard inderdaad niet meer in de lessen steken nu.. De dierenarts komt vandaag nog en we gaan het eens voorleggen aan hem wat we eventueel nog kunnen doen.


Typexisaura
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-17 13:22

floorsil schreef:
weet niet of jij invloed hebt op het materiaal. maar anders eens bitloos rijden. of los in de galop. Kijken of het licht of het paard genoeg lucht krijgt in de galop?
Lijkt mij wel gevaarlijk om zo'n dier in de galop in de les mee te laten lopen. Aangezien het nu al een paar keer in de galop gebeurt is.
ben wel nieuwschierig wat het zou kunnen zijn.


Ja maar het blijft echt raar want ik heb er zelf de laatste 2 weken verschillende keren mee gereden en ook elke keer een galop gedaan op beide kanten, en dan was alles heel normaal..
Nu gaan we ze voorlopig sowieso niet meer in de lessen steken want kan inderdaad gevaarlijk zijn.

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:32

mairead schreef:
Ik denk meteen aan pijn. De manege zou eens de hals en rug op de foto (röntgen) moeten zetten.

Ik hoorde laatst toevallig een verhaal van iemand die een paard in training had die na het opstijgen knettergek werd (het dier werd daarbij door zijn vorige berijders met slof strak in een houding gedwongen om dit te voorkomen).
Deze ruiter heeft het paard toen zonder hulpmiddelen vrij snel zover gekregen dat hij rustig kon opstijgen en met de losse teugel weg kon rijden in stap. Maar zodra hij de teugels iets aannam, ging het weer mis. Toen hebben ze het paard laten doorlichten op een kliniek.
Hals en Rug op de foto laten zetten. Paard bleek een gebroken nekwervel te hebben, wat hem ontzettend veel pijn veroorzaakte in bepaalde houdingen en bewegingen. Achteraf hadden ze pas gehoord dat dit paard als jong dier blijkbaar een nare val heeft meegmaakt... Paard hebben ze toen laten gaan omdat hij er zelfs last van kon hebben als hij op de wei met het hoofd een vlieg zou willen wegjagen oid.



Ik zou mocht het inderdaad door pijn komen verwachten dat het paard dan telkens zo reageert.
Gezien het beschreven gedrag, trillen, vreemde houding en het net zo snel als het komt er weer uitkomen denk ik aan iets neurologisch.
Wat ook nog zou kunnen is hormonaal. Weet niet of het een merrie is. Dat het samenhangt met de hengstigheid.

Het leven is als een kerstmuts

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:34

Of pijn als er ineens iets vast schiet zeg maar. Dat zou wel kunnen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:36

Het leest als een hersenbloeding.
Zou er zelf iig niet meer op durven rijden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:38

Maar dan zou het in draf ook moeten voorkomen, zou je denken. Het klinkt als angst.

@TS, weet je welke stappen de manege gaat doorlopen om uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn?

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:52

Hier ook een paard dat ook zoiets heeft gehad (is niet van mij maar staat op de club). Zij bleek een hersenbloedig te hebben. nu zeg ik niet dat dit bij jullie paard ook het geval is maar het is wel meteen het eerste waar ik aan dacht toen ik de OP las. Al vind ik het wel erg vreemd dat ze het alleen in de galop heeft..

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:56

Een hersenbloeding, gebroken nekwervel en epilepsie. Het loopt erg uiteen, maar volgens mij is iedereen het er over eens dat er iets goed mis is. Zou toch echt zo snel mogelijk een professional hier naar laten kijken. :\

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:57

bruintje123 schreef:
Of pijn als er ineens iets vast schiet zeg maar. Dat zou wel kunnen.

Dit.
Het kan zelfs een botsplinter zijn die af en toe op de verkeerde plek terecht komt.

En ik weet niet of het twee keer bij dezelfde ruiter voorgekomen is? Misschien reed deze ruiter het paard toch net even in een wat andere houding als TS zelf?

Hoe dan ook lijkt het me idd niet verstandig om nog (iemand) op het paard te (laten) rijden en het paard zo spoedig mogelijk te laten onderzoeken op een kliniek.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:59

Jeetje wat sneu. Daar moet idd wel wat mis mee zijn zou je denken. Ben benieuwd of er nog wat uit komt...

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:58

Het klinkt als iets neurologisch, maar het zou inderdaad ook pijn kunnen zijn. Mijn tip is om het paard zo snel mogelijk na laten kijken.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Femke_Tweety

Berichten: 11970
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 23:10

Ooit, lang geleden iets vergelijkbaars meegemaakt.
Op de manege waar ik toen, als kind, reed.

Ontzettend leuke pony, maar af en toe dit soort dingen. (en echt behoorlijk vergelijkbaar qua gedrag)

Die pony was op een gegeven moment weg.
Ingeslapen, bleek toen ik het navroeg.
Er werd verteld dat ze een tumor in haar hersenen had.

Of dat waar was, of alleen om van mijn kinder/pubervragen af tezijn weet ik niet.

Maar het leek mij toen, en nu nog eigenlijk, plausibel.
Het leek erg bij dat vreemde beeld te passen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:09

klinkt idd als een probleem in hals / rug? Mogelijk kissing spines en dus pijn.
Denk dat dit paard niet voor niets de handel in is gegaan. Hopelijk wordt er grondig onderzoek gedaan.

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:18

Hou je ons op de hoogte TS?

loempia93
Berichten: 489
Geregistreerd: 27-09-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:19

Is de dierenarts al langs geweest TS?

together we make our dreams come true

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:23

Wellicht een optie om eens te filmen? Wat doet hij aan de longeerlijn bijvoorbeeld?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Paard krijgt een soort aanval tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:37

Ik heb zo'n n vermoeden dat dit probleem al veel langer speelt en hij daarom dun was en bij de handelaar vandaan kwam.
Juist daarom denk ik niet dat het nog goed gaat komen. Dan kun je onderzoeken wat je wilt, maar verwacht de kans op een oplossing heel klein. Zeker de manege is geen instelling die veel geld over heeft voor paarden met grote medische problemen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dazai, EsmeeKKK, Hannanasjuh, kwinney, marte_kandia, Mediatoolkitbot, PeanutGuapa, Toushie en 107 bezoekers