April, de maand van knutten en ijzers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

April, de maand van knutten en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 06:11

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding

Knutten
De lente is begonnen! Voor ons, voor de paarden, maar helaas ook voor de knutten, de knut is een klein zandmugje van de Culicoïdes familie en deze wordt ervan verdacht de oorzaak te zijn van SME (staart- en manen eczeem). Als de eerste mooie lentedagen aanbreken, komt de knut zijn overwinteringsplek uit en zullen de vrouwtjes (de mannetjes bijten niet) op zoek gaan naar bloed welke ze nodig hebben voor het leggen van de eitjes.

Deze knutten geven tijdens het steken speeksel af om stolling van het bloed tegen te gaan, hierdoor kunnen ze makkelijk bloed opzuigen. En dat speeksel veroorzaakt de allergische reactie bij paarden die hier overgevoelig voor zijn. Het paard gaat histamine produceren die de enorme jeuk veroorzaakt. De klachten van paarden met deze allergie verschillen van lichte jeuk in manen en staart tot het tot bloedens toe schuren van het gehele lijf. De huid wordt door het schuren dik en er vormen zich korsten en wonden met eventuele huidontstekingen.. De jeuk voor het paard wordt door de verwondingen nog erger. IJslanders, friezen, arabieren en shetlanders zijn vaak gevoeliger dan andere rassen, maar de allergie kan bij elk ras voorkomen.

Afbeelding

Per streek of plek zitten er veel verschillen in de hoeveelheid knutten. Knutten houden van warmte, vocht en windstilte, ze zullen zich niet laten zien bij regen, wind, kou of een hete zomerzon. Een koude winter overleven ze met gemak, maar een lange, droge zomer nekt ze.

Er zijn heel veel ‘wondermiddelen’ op de markt, maar eigenlijk zijn deze producten allen symptoom bestrijdend en lossen het niet op. De beste preventie is het contact met deze zandmugjes vermijden. Hier een aantal tips als je paard allergisch is voor de knut:
Afbeelding

• Leg al vroeg in het voorjaar een eczeemdeken op, deze zijn speciaal ontworpen om het paard geheel te beschermen.
• Leg de mesthoop niet te dicht bij de weide of stallen, de knut is geen lange afstandvlieger (300 m max.). Als je de broedplekken zoals de mesthoop op die afstand kunt houden, scheelt het al een hele hoop.
• Zet je paard op stal tijdens de actieve uren van de knut, bij zonsopkomst (06.00-10.00) en zonsondergang (17.00-22.00). En het schijnt dat de meeste knutten rondvliegen bij zonsondergang.
• Stallen voorzien van heel fijnmazige horren.
• Larven van knutten ontwikkelen zich in stilstaand water. Probeer dit te voorkomen door spullen binnen te zetten waar regenwater in kan blijven staan en de drinkbak te voorzien van een fontein. In bewegend water zal de knut geen eitjes leggen.

Maar de wakkere knutten betekenen ook het begin van het rij- en wedstrijd seizoen en de discussies over het wel of niet beslaan van onze paarden.


IJzers, wel of niet.

Afbeelding

Aan het begin van de lente zijn de hoefsmeden weer druk bezig vele paarden van ijzers te voorzien.
Discussies genoeg over ijzers, de één vindt het bijna dierenmishandeling en de ander vindt het een onmisbaar iets in de paardensport. Als je terug kijkt naar het ontstaan en gebruik van de ijzers, ben ik geneigd te denken dat ijzers onmisbaar zijn voor tal van paarden en sporten, mits het goed gebeurd.

De geschiedenis van het ijzer gaat ver terug, al bij de domesticatie van het paard, kwamen mensen er al achter dat de hoef extra bescherming nodig had voor hetgeen de mensen van hen vroeg. Er is een soort voorloper van de hoefschoen gevonden in Azië, oudheid geschat op 2000 voor Christus, deze schoenen waren gemaakt van leer en planten.

Deze leren hoefschoen is ook gebruikt door de romeinen om hun paarden te beschermen op het slagveld. Daar werd door de vijand kraaienpoten gestrooid (vlijmscherpe ijzeren punten) om zo de Romeinen tegen te houden. Met de dikke leren hoefschoenen hadden de paarden daar geen last van. Ook waren de Romeinen in de éérste eeuw vooruitstrevend met het aanleggen van wegen en om slijtage van de hoeven te voorkomen werd toen de hoefsandaal uitgevonden, dik metaal met profiel voor grip en een soort zak erboven, deze kon makkelijk om de hoef heen worden gedaan en weer verwijderd.


Afbeelding

Afbeelding

Waar ons huidige ijzer zijn carrière is begonnen is niet helemaal duidelijk, De één denkt dat ons huidige beslag bij de Kelten is begonnen, maar er zijn ook aannemelijke verhalen over de Romeinen. En sommige denken dat het ijzer uitgevonden is in China en door de Hunnen over is gebracht. Het eerste bewijs wat er is, is een beschrijving van een hoefijzer met nagels uit een lijst van de cavalerie, ongeveer 900 na Christus. Rond die periode werd ook het metaal steeds goedkoper en wordt er steeds meer beschreven. William de veroveraar, de eerste Nomadische koning van Engeland, had hoefsmeden mee in zijn leger tijdens de invasie van Engeland in 1066. Heet bekappen werd vanaf de 16e eeuw populair en ging vanuit Engeland en Frankrijk de wereld over. Vanaf dat moment werd bekappen en beslaan steeds meer een speciaal vak.

De hoef is een slim apparaat, alles werkt samen voor de juiste (veer)kracht, groei en soepelheid, elke gezonde hoef heeft niets aan schoeisel nodig. Een gezonde hoef kan prima basis belast worden. Maar er zijn ook genoeg situaties op te noemen dat een paard juist gebaat is met ijzers. En de vergelijking trekken naar wilde paarden is te makkelijk. De vroegere oerpaarden hadden dikkere hoeven en hadden een veel kortere levensverwachting dan onze gedomesticeerde paarden. En natuurlijk zouden de paarden niets nodig hebben als zij nog steeds wild zouden rond rennen, maar wij hebben zelf de afgelopen eeuwen de hoeven te veel beschermd en is het een ondergeschoven kindje geweest met fokken in die tijd. Het enige wat wij nu kunnen doen is per paard bekijken of beslaan wel of niet nodig is en als je je paard van de ijzers af wil hebben, doe dat in een rustig tempo en een goede hoefsmid is goud waard!

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:50

Duidelijk stuk, alleen 1 foutje , heet bekappen bestaat niet, wel heet beslaan al heet het eigenlijk warm beslag.

Verder is mijn ervaring met 2 zomereczemers dat de echte ellende begint zogauw de dazen er bij komen.
Alles wat steekt trikkert maar zogauw de dazen er bij komen beginnen ze heel fanatiek te schuren.

Hopelijk houden mensen eens op met het fokken van paarden met slechte hoeven/beenstanden en worden jonge dieren al vanaf 3 maanden door een hoefsmid nagekeken, er kan dan nog zoveel gedaan worden.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 12:59

[quote="spatter"]Duidelijk stuk, alleen 1 foutje , heet bekappen bestaat niet, wel heet beslaan al heet het eigenlijk warm beslag.

Haha, je hebt gelijk! Dom foutje :o?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: April, de maand van knutten en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 04:05

Amai wat een slecht stuk. Tjonge tjonge.... je hebt je duidelijk echt 0,0 verdiept in waarom er zo ontzettend veel mensen van mening zijn dat hoefijzers onnodig zijn. Evenmin heb je je verdiept in al die paarden, die in vele takken van de paardensport (ook op hoog niveau!) super presteren zónder ijzers.

Je hoeft zelfs dan nog niet een tegenstander te zijn van ijzers. Maar verdiep je wel fatsoendelijk er in voordat je een artikel vol met klingklare onzin schrijft

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:21

Maartje1990 schreef:
Amai wat een slecht stuk. Tjonge tjonge.... je hebt je duidelijk echt 0,0 verdiept in waarom er zo ontzettend veel mensen van mening zijn dat hoefijzers onnodig zijn. Evenmin heb je je verdiept in al die paarden, die in vele takken van de paardensport (ook op hoog niveau!) super presteren zónder ijzers.

Je hoeft zelfs dan nog niet een tegenstander te zijn van ijzers. Maar verdiep je wel fatsoendelijk er in voordat je een artikel vol met klingklare onzin schrijft


Wat ben jij een verschrikkelijke hork. Ik vind dat het artikel prima onderbouwd is. Ijzers alleen als het nodig is.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:30

Kan me de reactie van Maartje1990 wel enigszins voorstellen hoor.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: April, de maand van knutten en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 09:06

Is dit weer zo'n blog ofzo? Ik zie vooral een mening, is geen echt nieuwsredactie stuk of zo lijkt me?

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 10:10

Gypsy schreef:
Is dit weer zo'n blog ofzo? Ik zie vooral een mening, is geen echt nieuwsredactie stuk of zo lijkt me?


Geen blog, puur geschiedenis hoe en wanneer het ijzer ontstaan is volgens onderzoekers. Dit hebben ze gebaseerd op grondvondsten en geschriften uit de afgelopen eeuwen. Een hoop paardenliefhebbers denken vaak ten onrechte dat het ijzer "redelijk nieuw" is, maar is volgens de onderzoekers al een eeuwen oud feit. En zeer interessant om je in te verdiepen, zowel voor tegen- als voorstanders van het ijzer.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:11

QuintaenJojo schreef:
Gypsy schreef:
Is dit weer zo'n blog ofzo? Ik zie vooral een mening, is geen echt nieuwsredactie stuk of zo lijkt me?


Geen blog, puur geschiedenis hoe en wanneer het ijzer ontstaan is volgens onderzoekers. Dit hebben ze gebaseerd op grondvondsten en geschriften uit de afgelopen eeuwen. Een hoop paardenliefhebbers denken vaak ten onrechte dat het ijzer "redelijk nieuw" is, maar is volgens de onderzoekers al een eeuwen oud feit. En zeer interessant om je in te verdiepen, zowel voor tegen- als voorstanders van het ijzer.


Dat stuk is inderdaad geschiedenis, maar vervolgens (laatste alinea) geef je alleen maar je mening.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 11:51

Maartje1990 schreef:
Gypsy schreef:


Geen blog, puur geschiedenis hoe en wanneer het ijzer ontstaan is volgens onderzoekers. Dit hebben ze gebaseerd op grondvondsten en geschriften uit de afgelopen eeuwen. Een hoop paardenliefhebbers denken vaak ten onrechte dat het ijzer "redelijk nieuw" is, maar is volgens de onderzoekers al een eeuwen oud feit. En zeer interessant om je in te verdiepen, zowel voor tegen- als voorstanders van het ijzer.


Dat stuk is inderdaad geschiedenis, maar vervolgens (laatste alinea) geef je alleen maar je mening.


Klopt, aangezien de paarden door de eeuwen heen steeds minder werk verrichten en steeds meer alleen gebruikt worden als hobby, vind ik ijzers steeds minder nodig voor een paard met gezonde hoeven. Maar ook kan het voor een paard die iets aan de hoeven mankeert juist verlichting geven. Je kan nu eenmaal niet alles over één kam scheren. Als je de vergelijking doortrekt naar mensen, is de één gebaat bij speciaal schoeisel en een ander loopt moeiteloos zijn hele leven op goedkope slippers. Daarom ben ik voorstander van het per paard bekijken. Maar je kan onze paarden niet meer vergelijken met paarden die wekenlang op veldtocht gingen of 8 uur per dag aan het ploegen zijn op het land.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: April, de maand van knutten en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:00

Maar mensen met paarden vergelijken is als appels met peren vergekijken. Je lijkt je inderdaad wel goed verdiept te hebben in stukje hoefijzer geschiedenis, maar niet in het stukje blootsvoets. Dat is jammer. Verder geef je voor de hoefijzers geschiedenis, geen concrete redenen waarom het goed zou zijn. En vervolgens ga je je mening geven over blootsvoets. Ik meen zelfs dat dat niet de bedoeling is van de voorpagina omdat het om feiten moeten gaan. En sorry dat is dit duidelijk niet. Had graag een wat objectiever stuk gezien

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:25

Napie schreef:
Maartje1990 schreef:
Amai wat een slecht stuk. Tjonge tjonge.... je hebt je duidelijk echt 0,0 verdiept in waarom er zo ontzettend veel mensen van mening zijn dat hoefijzers onnodig zijn. Evenmin heb je je verdiept in al die paarden, die in vele takken van de paardensport (ook op hoog niveau!) super presteren zónder ijzers.

Je hoeft zelfs dan nog niet een tegenstander te zijn van ijzers. Maar verdiep je wel fatsoendelijk er in voordat je een artikel vol met klingklare onzin schrijft


Wat ben jij een verschrikkelijke hork. Ik vind dat het artikel prima onderbouwd is. Ijzers alleen als het nodig is.


Waar heeft ze dan ook maar iets onderbouwt? Ze begint met een titel "ijzers wel of niet" dan komt er geschiedenis over hoefijzers (nergens iets over waarom wél hoefijzers en een goede onderbouwing hier van). En dan een stuk over blootsvoets houden wat nergens onderbouwt wordt en ook nog eens op foutieve info is gebaseert en alleen maar haar mening is.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:35

Maartje1990 schreef:
Had graag een wat objectiever stuk gezien

Zeg degene die volledig anti ijzer is...
Niemand is in jouw ogen objectief zodra iemand alleen maar zegt: in bepaalde situaties (kan dus alles betekenen) is een ijzer soms handig.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 14:39

Brainless schreef:
Maartje1990 schreef:
Had graag een wat objectiever stuk gezien

Zeg degene die volledig anti ijzer is...
Niemand is in jouw ogen objectief zodra iemand alleen maar zegt: in bepaalde situaties (kan dus alles betekenen) is een ijzer soms handig.


Het stuk over ijzers zelf is wel objectief, het stuk over knutten ook..... maar zodra ze het over blootsvoets heeft niet meer. Dat is jammer. Je kunt prima zeggen "de ene persoon gebruikt ijzers omdat....." de ander is van mening dag blootsvoets beter is omdat..." daar hoef je niet je eigen mening im te zetten

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 17:49

Maartje met het verkeerde been uit bed gestapt >;)

Ik lees van jou alleen maar een hoop commentaar maar totaal geen reden of uitleg waarom je het er niet mee eens bent.
Verder heb ik persoonlijk dan ook nog een hekel aan mensen die kritiek leveren terwijl ze anoniem blijven.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: April, de maand van knutten en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:31

Dat iets eeuwenoud is, zou juist een argument moeten zijn tégen hoefijzers. Met moderne wetenschap zou je zeggen het is tijd voor een update, er zijn betere alternatieven!

We hebben nu inmiddels ook rubberen banden om de wielen en geen houten wielen met metalen strips meer.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 07:17

Arabesk schreef:
Dat iets eeuwenoud is, zou juist een argument moeten zijn tégen hoefijzers. Met moderne wetenschap zou je zeggen het is tijd voor een update, er zijn betere alternatieven!

We hebben nu inmiddels ook rubberen banden om de wielen en geen houten wielen met metalen strips meer.


Mee eens, er zijn wel allerlei soorten kunststof beslag, maar er schijnt weinig animo voor te zijn vanuit de paardenhouders. Volgens mijn eigen hoefsmid houdt de prijs veel mensen tegen en wordt er snel gedacht dat het harder slijt. En als de vraag er niet is vanuit de consument zullen leveranciers weinig veranderen.

Bij racepaarden hebben ze inmiddels kunststof bescherming wat niet vernageld hoeft te worden en waarbij de hoef zijn natuurlijk mechanisme behoudt.

Afbeelding

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar zou het graag eens uitproberen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: April, de maand van knutten en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 07:24

Ik lees steeds knuFFelen en ijzers en denk dan,...raarrrrr topic :o

Maar knutten..ja die zijn er weer. :+

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:29

QuintaenJojo schreef:
Arabesk schreef:
Dat iets eeuwenoud is, zou juist een argument moeten zijn tégen hoefijzers. Met moderne wetenschap zou je zeggen het is tijd voor een update, er zijn betere alternatieven!

We hebben nu inmiddels ook rubberen banden om de wielen en geen houten wielen met metalen strips meer.


Mee eens, er zijn wel allerlei soorten kunststof beslag, maar er schijnt weinig animo voor te zijn vanuit de paardenhouders. Volgens mijn eigen hoefsmid houdt de prijs veel mensen tegen en wordt er snel gedacht dat het harder slijt. En als de vraag er niet is vanuit de consument zullen leveranciers weinig veranderen.

Bij racepaarden hebben ze inmiddels kunststof bescherming wat niet vernageld hoeft te worden en waarbij de hoef zijn natuurlijk mechanisme behoudt.

[ [url=m/twbu9U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar zou het graag eens uitproberen.


Hoefschoenen zijn ook een goed (beter) alternatief als je bescherming zoekt. Er komt ook steeds mewr op de markt en de kosten zijn tov de ijzers lager.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 08:39

Leuk stuk! Zeker het eerste deel!

Ben direct gestopt met lezen toen het niet meer objectief was. Is dat niet de strekking van nieuws? Daar hoort geen mening doorheen te sijpelen.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:30

Arabesk schreef:
Dat iets eeuwenoud is, zou juist een argument moeten zijn tégen hoefijzers. Met moderne wetenschap zou je zeggen het is tijd voor een update, er zijn betere alternatieven!

We hebben nu inmiddels ook rubberen banden om de wielen en geen houten wielen met metalen strips meer.


Dat vind ik grappig, want als je kijkt naar de rijderij, met name dressuur, is men van mening dat de oude meesters het beste zijn. Althans, als ik op Bokt kijk...

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:38

spatter schreef:
Maartje met het verkeerde been uit bed gestapt >;)

Ik lees van jou alleen maar een hoop commentaar maar totaal geen reden of uitleg waarom je het er niet mee eens bent.
Verder heb ik persoonlijk dan ook nog een hekel aan mensen die kritiek leveren terwijl ze anoniem blijven.


Bijv. Stukje van dat naar wilde paarden kijken te makkelijk is. En vervolgens verwijst ze naar het oerpaard. Ja er wordt (bij natuurlijk bekappen) uitegaan van wilde paarden die leven op de steppes. Tal van onderzoeken zijn oa gedaan naar de paarden in de great bassins in Amerika. Dna van die paarden is hetzelfse als dat van onze gedomesticeerde paarden. Die hoeven zijn niet vanwege dna of genen dikker maar zullen zeker dikker/steviger zijn dan een paard dat op ijzers staat omdat de hoef zich heeft aangepast aan de ondergrond/slijtage.

Verder is er ook onderzoek geweest naar in hoeverre hoefproblemen zorgen voor een korte levensverwachting. Wat blijkt..... dit is niet de oorzaak hiervan.

bronnen kun je zelf anders even googlen: pete ramey, jaime jackson...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:49

Janine1990 schreef:
Arabesk schreef:
Dat iets eeuwenoud is, zou juist een argument moeten zijn tégen hoefijzers. Met moderne wetenschap zou je zeggen het is tijd voor een update, er zijn betere alternatieven!

We hebben nu inmiddels ook rubberen banden om de wielen en geen houten wielen met metalen strips meer.


Dat vind ik grappig, want als je kijkt naar de rijderij, met name dressuur, is men van mening dat de oude meesters het beste zijn. Althans, als ik op Bokt kijk...


En iets gebruiken dat al eeuwenlang gebruikt wordt (maar wel vernieuwingen doorgemaakt heeft) zoals ijzers is een no go, maar iets gebruiken van eeuwen gelden dat geen enkele vernieuwing door gemaakt heeft ondanks dat het paard dat er op moet lopen wél veranderd, dat is de enige juiste manier. :))

Maartje; ze zegt niet dat hoeven de oorzaak zijn van de kortere levensverwachting. Ze zegt gewoon dat er een kortere levensverwachting was in het wild.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:50

Maartje grote verschil is dat die paarden geen ruiter hoeven te dragen/ geen kar hoeven te trekken , dus alleen hun eigen gewicht moeten verplaatsen en dat ze zelf kunnen kiezen waar ze lopen.

Wij sturen ze over onnatuurlijke asfalt wegen met extra belasting, slijtage is totaal niet te vergelijken.

Het klopt dat de consument niet duurder uit wil zijn als de ijzers, kwa alternatief.
Verder zien een aantal dingen er leuk uit maar zogauw de hoef gaat groeien past het niet goed meer, net als hoefschoenen en niet iedereen heeft zin om de hoeven van zijn paard zelf regelmatig te vijlen en doe je dat niet loop je risico dat je hoefschoenen verliest of dat ze gaan schuren.

Verder is de vraag of lijm niet veel meer schade oplevert omdat dat in de poreuze hoefwand naar binnen kan, als de nagels in een hoef.
Er zijn tegenwoordig ook nagels met koper omhult omdat dat gezonder schijnt te zijn.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:58

Ayasha: klopt maar ze noemt het in 1 adem met dat ze dikkere hoeven hadden dus daaruit trok ik (mogelijke foute) conclusie dat dat komt door hoeven. Vraag me anders af wat het voor veschil zou moeten maken?

Spatter, zeker is die slijtage anders. Grappig dat je dat noemt, die slijtage die onze paarden krijgen op oa asfalt etc valt in het niks met de slijtage die paarden in het wild krijgen.

En wbt die belasting, het rijden en het mennen. Waarom zouden dan de hoeven opeens anders moeten zijn? En verklaar mij dan eens waarom zoveel paarden zowel bereden als aangespannen in verschillende takken van de sport het zo goed doen met hoeven waarbij de slijtage van de natuur op wordt nagebootst?

Wbt je laatste stukje, ja zeker waar. Ijzers zijn wat dat betreft gemakkelijk. Wel zonde want voor het paard zou het wel beter zijn als er een alternatief gebruikt zou worden.