asielhonden castreren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 17:13

In een ander topic werd een aantal keer gesproken over het (verplicht) castreren van asielhonden.

Ik snap dat dit wordt gedaan om straathonden tegen te gaan, maar aangezien Nederland geen straathonden heeft en de honden die gedumpt worden meteen in een asiel belanden, vraag ik mij af waarom dit precies gedaan wordt?

Bij een teef kan het nog voorkomend werken, maar bij een reu heeft castreren vaak meer risico's dan dat er problemen zijn.

Onze hele angstige reu is door de opvang meteen gecastreerd, maar bij angstige dieren wordt het door dierenartsen net aangeraden om alles te laten zitten. Kijk, als een hond echt ernstige gedragsproblemen heeft kan je eens chemisch castreren ( bij een reu, NIET bij een teef. voor een teefje is dat spul dus echt rotzooi. ) en kijken of het verdrag veranderd en dan pas kijken of je eventueel overgaat tot definitief castreren.

Argument van broodfok voorkomen begrijp ik ook, maar moet je dan niet beter screenen? De kosten van een castratie kan je dan stoppen in het screenen en herbezoeken van adoptanten.

Voor mij is het verplicht castreren van een hond een reden om niet meer naar aan asiel te gaan voor een volgende hond.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:22

Bij teven ja en bij reuen absouut nee. Bij vele reuen werkt castreren alleen maar averechts ivm gedrag.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:26

Ik vind het goed dat ze honden castreren. Dit voorkomt fokken met de dieren.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 08-04-17 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:27

Ik volg even.
Ik heb een reu uit het asiel gehaald die niet gecastreerd is. Dit was volgens mij wel de bedoeling, geen idee waarom het er niet van gekomen is. Er staat nu in mijn contract dat ik er niet mee mag fokken (en dit was/ben ik ook helemaal niet van plan).
Heb er een tijdje aan gedacht hem te laten castreren omdat we een nieuwe pup kregen, een teefje. Maar uiteindelijk is besloten haar de laten steriliseren. Hij is erg onderdanig, lief, aanhankelijk etc.. ik zag verder geen reden om hem te castreren, mbt zijn gedrag dan, maar heb er wel veel over opgezocht. Ik kwam inderdaad tegen dat het ook negatieve effecten kon hebben, dit had ik nooit eerder gehoord.

Ik betwijfel echter of die screening veel zou doen, als mensen je écht voor de gek willen houden maken ze je vanalles wijs. Kun je volgens mij screenen zo veel je wilt, ook zij zijn experts dan wel op hun gebied van 'vermommen'.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:27

Volgens mij is het gewoon routine. Ik moet zeggen dat ik het niet zeker weet eigenlijk, heb wel in een asiel gewerkt maar er staat me niet direct iets bij van gecastreerde reutjes die moesten herstellen oid. (Maar is ook alweer een paar jaar geleden.)

Mij dunkt dat ze willen voorkomen dat zo'n reu oepsnestjes veroorzaakt. Daarnaast is het natuurlijk ook niet leuk als er een loops teefje naast zit (of in de gang, of wel eens langsloopt), en tactisch in kennels plaatsen is door ruimtegebrek ook niet altijd mogelijk.

Nazorg deed het asiel waar ik werkte al aan. Het probleem daarmee is echter dat als er dan al problemen zijn het lastig op te lossen kan zijn (voorkomen is beter dan genezen). Bovendien kan iemand die kwaad wil eenvoudig een ander adres opgeven, niemand die je gaat opvragen bij de gemeente (want dat mag dan weer niet ivm privacy). En wat het screenen van adoptanten betreft... Ik vraag me af hoe je dat voor je ziet. Iemand kan zich nog zo netjes voordoen en in werkelijkheid een dier naar de broodfok willen doorsluizen, of gevechten, of 'leuk voor de kinderen'-nestjes, of weet ik het wat.

Maar nogmaals, dit is een aantal jaar terug :) Goed mogelijk dat de inzichten tegenwoordig anders zijn. Ik zou hier best wel eens een dierenarts of een asielmedewerker over willen horen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 17:35

Maar ze komen toch ook bij je thuis controleren? Gewoon eens ' ik was toevallig in de buurt' binnenwandelen en nog eens controleren. Voor gedrag van angstige dieren kan het bijvoorbeeld weer heel nadelig werken om ze te castreren. Een vorm van dementie komt vaker voor bij gecastreerde honden. Urineverlies, botkanker etc...

Merk ook dat dierenartsen meteen beginnen te steigeren als je zegt je hond (reu of teef ) niet te willen castreren. Ze geven wel de voordelen, maar niet de nadelen van castratie en voor een reu zit er echt bijna geen voordeel aan voor de hond zelf. Teven beginnen ze ook wat van terug te komen.

Goof

Berichten: 28768
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:37

Wilawander schreef:
Bij vele reuen werkt castreren alleen maar averechts ivm gedrag.


Hoezo?

Ik zou juist zeggen dat het een goede zaak is om alles te castreren in een asiel voordat het de deur weer uit gaat om, zoals wesco al zei, fokken te voorkomen.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:41

wij hebben iemand in de straat wonen, die honden uit asiel 'redt' ze laat ook dieren uit het buitenland komen, dat gaat met z'n alle in 1 kleine tuin, en de pups worden gewoon doorverkocht.. zelfs ondanks dat mensen de situatie van deze honden zien, ze komt er altijd mee weg, en ik weet zeker dat dit vaker geberut, overal in nederland. dus ik vindt dat ze dieren die moeten worden herplaats, dat zonder papier is. gewoon moeten laten helpen..

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:41

Gewoon castreren, zowel de teven als de reuen.

Er gebeuren te veel "per ongeluk" ongelukjes, honden zijn zo hitsig als wat vooral de reuen.
Wat een flauwekul dat reuen gevoeliger zou zijn als de teven als het gaat om een castratie........want voor de reuen is het maar een kleine ingreep en voor de teven is het een grotere en ingrijpender ingreep.

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:45

Onze asielhonden waren ook geholpen.
Zowel de teef van mijn zusje als mijn reu.
Onze reu heeft een stamboom.
Lijkt mij juist handig om oepsnestjes te voorkomen.

Overigens is er nog nooit controle geweest vanuit het asiel.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:46

Wilawander schreef:
Bij teven ja en bij reuen absouut nee. Bij vele reuen werkt castreren alleen maar averechts ivm gedrag.


Omdat?

Altijd gecastreerde reuen gehad en nooit problemen.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:47

Ik heb nog nooit bezoek gehad van het asiel om te controleren.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 17:47

Ho ik zeg nergens dat reuen gevoeliger zijn voor de ingreep. Voor een teef heeft het meer voordelen dan voor een reu. De klachten na castratie komen zowel bij reu als teef voor, met uitzondering van de ' dementie ', die komt alleen bij reuen voor.

Gedrag veranderd in veel gevallen niet na castratie omdat er nog iets onder ligt. Ja de reactie op teefjes zal in de meeste gevallen afnemen, maar angst en agressie kunnen vaak nog heftiger worden.

Ik zou graag zien dat het geen standaard beleid is om alles maar te castreren. Kijk ook eens naar de hond zelf voor je besluit. Een angstige hond zou je dus niet moeten castreren totdat deze wat stabieler is. Neem ook aan dat een asiel voor de angstige honden iets beter kijkt naar de plek waar die naartoe gaat.

Anoniem

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:49

Ik vind het alleen maar goed dat ze het doen, zo voorkom je dat mensen leuke pupjes willen van hun o zo lieve geredde hond.. En aangezien het asiel er niet is om dekreuen te 'verkopen' lekker castreren die handel.

TrIjNiE__

Berichten: 2507
Geregistreerd: 05-03-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:54

Onze 2 asielhonden zijn ook allebei gecastreerd, dit was toevallig wel al bij de vorige eigenaar gebeurd, maar anders werd het ook sowieso gedaan :j Ik vind het goed dat ze dit doen. Inderdaad om fokken met de dieren te voorkomen of nestjes met niet volledig gezonde dieren. Controleren is gewoon bijna onmogelijk. Je kan niet zomaar om de zoveel tijd de hond gaan checken, daar hebben ze gewoonweg de tijd en het geld niet voor. Bij ons werd de hond gebracht zodat ze konden zien waar het dier terecht kwam, maar dat is ook alles. Dan kan het dier daarna alsnog doorverkocht worden aan iemand anders...

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:59

Goof schreef:
Wilawander schreef:
Bij vele reuen werkt castreren alleen maar averechts ivm gedrag.


Hoezo?

Ik zou juist zeggen dat het een goede zaak is om alles te castreren in een asiel voordat het de deur weer uit gaat om, zoals wesco al zei, fokken te voorkomen.


Omdat je bij reuen een stukje zelfverzekerdheid neemt en dat vaak resulteert in onzeker (agressief) gedrag. Daarom werkt castreren ook 9 van de 10 keer niet bij gedragsproblemen daar deze vaak al uit onzekerheid zijn ontstaan en daardoor juist nog eens versterken.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:00

Reuen worden makkelijker teven worden feller. Ik zou dus eerder reuen castreren. Echter ik ben niet voor verplicht laten helpen vsn asiel honden hier in NL.
Veel mensen die voor een asielhond kiezen die kiezen daar vaak bewust voor. Ik heb 10 jaar in een opvang gewerkt. Twijfelden we of een match oke was dan ging de hond niet mee. Wilde iemand een fokdier dan ging die niet mee maar heb dat nooit mee gemaakt eigenlijk en vaak mensen de regel uitgelegd in het contract van waarom niet fokken.

Mensen die goedkoop iets zoeken om mee te fokken die kijken wel op marktplaats. Meer dan zat gratis honden.

Nogmaals mensen die zomaar willen fokken die krijgen dat toch wel voor elkaar en die zoeken geen asielhond.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:04

Hoeveel hondenbezitters willen nu werkelijk fokken?? Uiteindelijk hoe je het ook doet veel winst heb je niet tenzij je het grootschalig doet en de volwassen dieren niet geeft wat ze nodig hebben. Dat soort mensen haalt echter niet in een asiel hun hond (en)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 18:06

dierenfan schreef:
Hoeveel hondenbezitters willen nu werkelijk fokken?? Uiteindelijk hoe je het ook doet veel winst heb je niet tenzij je het grootschalig doet en de volwassen dieren niet geeft wat ze nodig hebben. Dat soort mensen haalt echter niet in een asiel hun hond (en)

Precies. Dat moeten dan vaak ' rashonden ' zijn om makkelijk te verkopen. Hoeveel populaire rashonden zitten er in de asiels, niet veel als ik zo de websites bekijk.

En al castreer je het grootste gedeelte om fokken te voorkomen, kijk eerst naar de hond. Een bange of onzekere hond verplicht castreren werkt echt averechts. Laat dan die keus over aan de adoptant.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:41

Hier zijn ze ook nog nooit komen controleren. Ik stuur ze wel vaker foto's en updates, gewoon omdat ik dat zelf leuk vind

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:07

In principe moet het niks uitmaken om een bange of angstige hond te castreren.
Die staat zo wie zo al láger in de rangorde bij confrontatie met stoerdere hoger geplaatste dieren.

Ik vind het overigens wel "apart "dat een hengst of een stier of varken castreren veel minder verontwaardiging op roept als de zelfde ingreep bij een hond of een kat.

Is dat omdat we beseffen dat deze dieren méér over ons te vertellen hebben als de ballen er nog aan zitten ( plastisch gezegd ) dan bij een kleiner dier??
Voelt men zich "minder waardig "om eigenaar te zijn van een gecastreerde reu of kater.
Ik ben geneigd om daar "Ja! op te antwoorden, terwijl de wereld er toch een stuk beter uit zou zien zonder om te beginnen al die "oeps "nestjes.
Maar ook de vechtpartijen en ruziënde eigenaars zou in het bos of park een stuk minder worden.
Want vaak zijn de eigenaars nog meer opgefokt over het gedrag van andermans hond dan de dieren zelf.
En maar wedijveren wie zijn dier/en het best onder apél heeft staan en wie "gelijk" heeft.
Zo komen op dit forum ook regelmatig dit soort zaken voorbij.

Hondentrainers die met grote eigen roedels werken waar alles harmonieus lijkt te verlopen zijn niet altijd even goede opvoeders.........9 van de 10 keer zijn hun dieren geholpen......de angel is er uit zullen we maar zeggen.
Daardoor heerst er rust in de groep, al zal er altijd een alpha zijn, ook al zijn zijn zaadleiders in de knoop gelegd.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:20

Uhm dus gecastreerd dan betekent het gelijk dat honden nooit problemen meer maken en relaxt in roedels leven??

Mmmm vandaar dat onze roedel zo relaxt is op pup na (nog een jaar) is alles geholpen namelijk.

Ja het haalt de scherpe randjes absoluut weg maar het voed de hond niet op hoor!! Serieus vechten gebeurd hier nooit maar ook hun hebben wel eens een woorden wisseling. Overigens hier 5 reuen en 1 teef. Reuen zijn toch sowieso gezeglijker zeker na castratie

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: asielhonden castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:25

Ik ben voor castratie omdat er toch best wel veel mensen zijn die loopsheden enzo niet herkennen of denken dat die voorbij is zodra het bloeden over is of nog erger 'kijk ze eens leuk spelen' terwijl de reu erop zit en dan verrast worden met een nest pups.
En vlak degenen niet uit die hun hond niet laten neutraliseren omdat dat 'zo/te duur' is.
Om alleen al dat soort gevallen tegen te gaan is castratie imo noodzakelijk, daarnaast goede voorlichting.

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:30

dierenfan schreef:
Uhm dus gecastreerd dan betekent het gelijk dat honden nooit problemen meer maken en relaxt in roedels leven??

Mmmm vandaar dat onze roedel zo relaxt is op pup na (nog een jaar) is alles geholpen namelijk.

Ja het haalt de scherpe randjes absoluut weg maar het voed de hond niet op hoor!! Serieus vechten gebeurd hier nooit maar ook hun hebben wel eens een woorden wisseling. Overigens hier 5 reuen en 1 teef. Reuen zijn toch sowieso gezeglijker zeker na castratie


Natuurlijk zal je altijd een dier moeten opvoeden.......alleen castratie is nooit voldoende.
Maar de hormonen stuiteren niet meer in het rond zodat het in veel gevallen wat gemoedelijker gaat.
Maar sommige mensen kunnen hun pluche hond nog niet opvoeden, die zullen er altijd bij zijn ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:36

Hier helaas wel meegemaakt dat mensen niet betrouwbaar bleken,ondanks getekend contract. Het kan ook per ongeluk gebeuren, hoeveel oeps nestjes zijn er niet? Ik vind die zekerheid wel fijn, gewoon zorgen dat er niks kán gebeuren, neemt het alle kans op oeps ze zaten vast, of jij hebt een leuke teef ik een leuke reu dus laten we ze op elkaar zetten weg,hoeveel kruisingen staan er niet op marktplaats? Overgrote deel is niet van verantwoordelijke eigenaren die zo graag een nestje wilden dat ze over alles nagedacht hebben helaas.. En als je dat 100% wil voorkomen dan moet alles wat de deur uit gaat geneutraliseerd zijn, anders kan je dat nooit helemaal voorkomen.