Wat te doen..?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 14:53

Hallo allemaal,

Al een poosje zijn we aan het sukkelen met de gezondheid van mijn paard. het begon allemaal toen ze zandkoliek kreeg afgelopen zomer. Gelukkig was dit snel opgelost, meteen Da er bij paar injecties gegeven en na 10 minuten stond ze al weer vrolijk te grazen in we wei en keek ze weer goed uit haar ogen. Hiervoor had ik nog nooit eerder "gezondheidsproblemen" met haar gehad, maar nu ik terug kijk is dit toch wel echt de start van alles..

Het gaat over mijn paard VJ.. Ik heb haar sinds 25 oktober 2015. Voor ze bij mij kwam was ze verwaarloost en mishandeld, ze was en is enorm bang van mensen en uit zelfverdediging kan ze aanvallen. Toen ik haar vond klikte het wonderlijk wel meteen, ik wist dat dit HET paard was. Zo doende door mijn persoonlijke omstandigheden in die tijd, mijn ouders zover weten te krijgen dat ik haar mee mocht nemen. Hoe gevaarlijk en onbetrouwbaar ze haar ook vonden. Het was nodig anders hadden we nu beide niet meer geleefd ben ik bang :=

VJ was in die tijd onbeleerd, doodsbang voor mensen, veel te dik maar al wel 13 jaar oud.. Dit zou een grote moeilijke klus worden. iedereen zei dat ik aan een hopeloos en onmogelijk project begon.. maar het is ons samen gelukt! ze ging me vertrouwen ik kon haar logeren en na een half jaar ben ik zelfs voorzichtig op haar rug gekropen en ze vond het allemaal best! de training verliep vanaf toen vrijwel vlekkeloos. ze is slim en leert erg snel. maar toen kreeg ze koliek...

Ik heb een paar dagen niet gereden en toen ik er zeker van was dat ze echt niks meer mankeerde, ben ik toch weer gaan rijden. Vanaf toen begon ze flink moeilijk te doen. Ze had geen last van iets maar was me gewoon aan het testen dacht ik op een gegeven moment (ook mijn instructrice dacht er zo over). Dus aanpakken en doorrijden. (Ze is een echte merrie met echt merriegedrag en een sterk karakter).
Toen verliep alles weer een tijdje prima. Heerlijk samen buitenritten gemaakt en samen begonnen met springen, wat we allebei echt prachtig vonden.

Maar toen begon ze op een dag te staken en dit hielt aan. Ik zag aan haar ogen dat er iets serieus mis was dus fysio erbij gehaald. en ja hoor paard zat helemaal vast in de spieren... Hoe het kan is nog steeds de vraag, ik rijd haar altijd laag over de rug los en ga daarna langzaam hoger op rijden en wisselen voor spier ontwikkeling. Daar lag het ook niet aan. Toen hebben we de oorzaak bij het springen gelegd, wat ik niet wist is dat ze in het verleden aan een kant haar rug spier heeft gescheurd en hier nog steeds gevoelig op is. Waarschijnlijk heeft ze deze met het springen willen ontzien en zo haar rug fout gebruikt. Dus we zijn gestopt met springen. Lekker twee maandjes grondwerk gedaan en gelongeerd, toen weer de fysio erbij en ja hoor ze was weer helemaal beter en ik mocht weer langzaam aan gaan rijden.

Eerst hebben we veel rechte stukken gestapt langs de weg (op aan rade fysio) om haar rugspier, die we is de tussentijd flink hebben getraind en sterker hebben gemaakt, in alle rust weer aan deze andere druk te laten wennen. dit ging erg goed en ze genoot net als altijd van de heerlijke tijd die we buiten reden. maar eenmaal weer klaar om in de bak te gaan werken ging het weer fout...

Ik ben teneinde raad.. het begon van niet actief willen worden (wat niks voor haar is). toen naar bokken bij het geven van een tikje met de zweep (doet ze ook aan de longe wanneer in met de zweep 'knal'). En nu bokt ze het eerste kwartier aan een stuk door en daarna is ze super braaf... Kan het zijn dat ze nog pijn heeft? Of is ze bang weer pijn te krijgen? Of test ze me gewoon uit in de hoop niet te hoeven werken? Toen ik merkte dat ze last had van haar spieren ben ik een keer afgestapt en gestopt met rijden (daarna dus fysio erbij) toen ze flink aan het bokken was en ze is wel zo slim dat te onthouden.

Nu durf ik er niet meer op omdat ik bang ben haar pijn te doen, ze is mijn beste maatje en ik zou het mezelf nooit vergeven als ik haar pijn zou doen.. Ik zou haar het liefst naar een kliniek sturen en foto s laten maken en een compleet onderzoek laten doen, maar dat willen mijn ouders absoluut niet ook al wil ik het zelf betalen. En ja ik weet wat het kost maar ik heb zat gespaart dus dat zou me lukken.. Mijn ouders willen dat ik haar weg doe, ze zijn bang van haar en vinden dat ze door haar gedrag niet zo veel geld verdient aan therapieën. Maar dat arme beestje kan er ook niks aan doen dat ze zo'n slecht verleden heeft gehad en we werken heel hard aan haar gedrag maar de trauma's gaan natuurlijk niet zomaar weg en ik weet niet of het ooit gaat lukken ze weg te krijgen maar we doen ons best..

nog wat losse info: het paard staat zo'n 12 uur per dag buiten, in de zomer 24/7. heeft alle ruimte om te rennen dit doet ze alleen niet zo veel. Helaas staat ze alleen want ze heeft al sinds haar tweede niet meer samen gestaan met andere paarden en ik heb nog geen goede combinatie gevonden waar tussen het klikt. wel staat ze langs andere in de wei maar dat is toch anders... ik zal hier vast wel commentaar op krijgen en dat is ook echt niet erg want dat is gewoon terecht, een paard hoort niet alleen te staan.. Ze krijgt niet te veel voer dus daar kan het niet aan liggen...

Nog wat foto's van mijn grote meid..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu blijft het gokken wat het is en dat snap ik, maar wat vinden/ denken jullie hiervan?
Ik heb mijn ouder zo ver dat ik pijnstillers mag gaan proberen zo kan ik zien of haar gedrag veranderd of dat ze zich 'aanstelt' daarnaast mag ik de osteopaat laten komen, maar ook die kan niet IN het paard kijken.

Heel erg bedankt voor het lezen, sorry dat het zo n lang verhaal is geworden maar ik moest het even kwijt. En hoop natuurlijk ook jullie mening te horen. Ik sta voor alles open: commentaar, advies, alles.

Groetjes,
Yvet

BigOne
Berichten: 38258
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 15:06

Dus na de koliek en vooral na het veelvuldig springen is het begonnen, moeilijk. Wanneer ze zo heftig bokt kan het nog steeds een lichamelijk probleem zijn. Wanneer het rijden hiervoor wel goed ging denk ik toch aan een lichamelijke oorzaak, maar eens kijken of het met pijnstilling goed gaat. Is het wel lichamelijk dan begint je zoektocht overnieuw, zadel, nieren, darmen, eierstokken , rugspier, iets met haar benen, zeg het maar.

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 15:19

@bigone We hebben niet echt veel gesprongen in totaal misschien 7 keer en dat is dan hooguit eens per anderhalve week. Maar we konden geen andere mogelijke oorzaak aanwijzen waardoor haar spieren zo plotseling vast zijn gaan zitten. Het springen was het enige in onze training dat was veranderd dus daar legde de fysio de waarschijnlijke oorzaak neer of een val in de wei.. Inderdaad, stiekem hoop ik dat de pijnstilling niks aan haar gedrag veranderd anders wordt het nog een grote zoektocht ben ik bang..

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:06

Heb je wel eens een uitvoerig bloedonderzoek laten doen waarbij ze ook vitamines en mineralen in het bloed meten? Snel stijf in de spieren kan wijzen op vitamine E en/of magnesiumtekort.

Anoniem

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:08

Waarom laad je haar niet op en ga je naar een kliniek? Dit gedrag is een uiting van pijn, niet van onwil. Een fysio is geen dierenarts, die kan enkel de spieren voelen en behandelen. Het zou mij niets verbazen als er op foto's iets uit de rug komt.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:19

In de openingspost staat dat de ouders van de TS dat niet willen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:23

Wat een mooi paard.En ze heeft een vriendelijke uitstraling. Ik denk ook dat ze ergens last van heeft.Ik zou in elk geval voorlopig alleen werk met haar doen waar ze geen problemen mee heeft.

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:29

Inoterry schreef:
Heb je wel eens een uitvoerig bloedonderzoek laten doen waarbij ze ook vitamines en mineralen in het bloed meten? Snel stijf in de spieren kan wijzen op vitamine E en/of magnesiumtekort.

Bedankt voor de tip ik zal het laten onderzoeken!

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:33

WiancaR schreef:
Waarom laad je haar niet op en ga je naar een kliniek? Dit gedrag is een uiting van pijn, niet van onwil. Een fysio is geen dierenarts, die kan enkel de spieren voelen en behandelen. Het zou mij niets verbazen als er op foto's iets uit de rug komt.

Ja dat denk ik dus ook.. en dat denk ik niet alleen ik ben er vrij zeker van dat er iets mis is. En ik denk zelf ook aan haar benen of haar rug. Maar helaas ben ik nog (net) geen 18 en heb ik mijn trailer rijbewijs niet dus zonder mede werking (en goedkeuring) van mijn ouders kan ik niet veel beginnen... Daarnaast zijn mijn ouders doods bang voor mijn paard en zien ze haar liever vertrekken...

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:38

anjali schreef:
Wat een mooi paard.En ze heeft een vriendelijke uitstraling. Ik denk ook dat ze ergens last van heeft.Ik zou in elk geval voorlopig alleen werk met haar doen waar ze geen problemen mee heeft.

Bedankt voor het compliment ik ben ook echt trots op haar! Ja ik ga voorlopig gewoon lekker met haar wandelen dit vind ze geweldig en als ze zo in de wei staat is ze ook vrolijk en lijkt ze nergens last van te hebben. Dus ik ga gewoon alles proberen uit te sluiten (en mijn ouders over halen haar naar de kliniek te rijden). Ik geef haar niet op en weg gaat ze zeker niet.

Anoniem

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:45

Bovenstaande betekend eigenlijk dat je haar gewoon met pijn laat staan. Want in de wei zal de pijn minder aanwezig zijn, maar die is er wel.

Misschien helpt het om voor je ouders een overzicht te maken wat je paard kost terwijl je er niets mee kunt? Dus stel dat je haar nog 2 maanden laat staan zonder dat je kunt rijden of longeren, dan alle kosten van die twee maanden bij elkaar optellen plus nog een fysiobehandeling.

Of iemand van stal of een instructrice meevragen?

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 12:56

WiancaR schreef:
Bovenstaande betekend eigenlijk dat je haar gewoon met pijn laat staan. Want in de wei zal de pijn minder aanwezig zijn, maar die is er wel.

Misschien helpt het om voor je ouders een overzicht te maken wat je paard kost terwijl je er niets mee kunt? Dus stel dat je haar nog 2 maanden laat staan zonder dat je kunt rijden of longeren, dan alle kosten van die twee maanden bij elkaar optellen plus nog een fysiobehandeling.

Of iemand van stal of een instructrice meevragen?

Ja goed plan zal het proberen! Paard gaat geen pijn lijden want ze gaat aan de pijnstilling maar dit is natuurlijk geen oplossing.. Tussen door gaan we verder met een oplossing zoeken. Mijn ouders vinden alles prima Da, osteo, fysio... maar waarom dan niet gelijk naar de kliniek dat is veel minder omslachtig want dat is waarschijnlijk toch wel waar we belanden.. Ik zal de kosten eens opgaan tellen ik denk dat ik ze dan wel kan overtuigen.

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 12:59

Heeft hij andere "dingetjes"

Bv gapen, tandenknarsen, beetje nijdig bij aansingelen, af en toe opgetrokken buik, soms wel actief aan het been zijn en soms ineens niet of nog anders?

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 13:16

Femke_Tweety schreef:
Heeft hij andere "dingetjes"

Bv gapen, tandenknarsen, beetje nijdig bij aansingelen, af en toe opgetrokken buik, soms wel actief aan het been zijn en soms ineens niet of nog anders?

Gapen alleen als ik haar weer eens heel erg lang aan het vertroetelen ben en ze bijna in slaap valt :+ verder niks bijzonders ze knarst geen tanden, is niet boos met aansingelen en trekt haar buik niet op. Met rijden was ze vroeger meestal erg actief en werkte hard, de laatste keren dat ik haar reed was ze in het begin niet vooruit te krijgen en daarna net zo als vroeger heerlijk actief en braaf. Al mijn instructrices zeggen dat ze me uitprobeert (deed ze in het verleden ook vaak, maar dan was dat een dag en dan niet meer, maar nu houd het langer aan) en dat ik te soft ben maar ze is zo anders dat ik dat niet kan geloven..

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 13:39

Ik ga zo naar de stal waar mijn andere paard staat en waar mijn instructrice woont dan ga ik aan haar vragen of dat zij mogelijk mee wil rijden naar de kliniek. Hoop dat ze thuis is..

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 16:33

Je zou kunnen overwegen om een thermografie te doen.
Diverse paarden en die van mij op stal hebben er baat bij gehad,met name wat daar uit voor kwam.
Ook zijn er nog twee naar de kliniek geweest en daar kwam hetzelfde uit als de thermo.
Is 175 euro,altijd nog goedkoper dan de kliniek en mocht het toch niet werken kan je altijd nog foto s en echo maken.
Bij mijn paard kwamen diverse blokkades aan het licht,en gevoelig op de nieren.
Osteo erbij en druppels voor de nieren gaan geven,en magnesium.

ik heb weer een paard die los in de bovenlijn is en niet meer bokt.

Misschien een idee.

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 16:51

colette40 schreef:
Je zou kunnen overwegen om een thermografie te doen.
Diverse paarden en die van mij op stal hebben er baat bij gehad,met name wat daar uit voor kwam.
Ook zijn er nog twee naar de kliniek geweest en daar kwam hetzelfde uit als de thermo.
Is 175 euro,altijd nog goedkoper dan de kliniek en mocht het toch niet werken kan je altijd nog foto s en echo maken.
Bij mijn paard kwamen diverse blokkades aan het licht,en gevoelig op de nieren.
Osteo erbij en druppels voor de nieren gaan geven,en magnesium.

ik heb weer een paard die los in de bovenlijn is en niet meer bokt.

Misschien een idee.

Oh daar had ik nog nooit van gehoort maar klinkt goed! Mag ik vragen door wie je dat hebt laten doen?

Anoniem

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:17

Voor €175 kun je ook foto's laten maken en weet je direct wat er aan de hand is.. Een thermografie geeft alleen aan waar het knelpunt zit, dan zul je als nog foto's of echte echo's moeten laten maken. Thermografie drijft je alleen maar verder op kosten, dat is waarom ik naar een goede kliniek zou rijden. Je hebt niet allerlei randkosten maar weet echt direct waar het probleem zit en wat er aan de hand is.

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 19:31

WiancaR schreef:
Voor €175 kun je ook foto's laten maken en weet je direct wat er aan de hand is.. Een thermografie geeft alleen aan waar het knelpunt zit, dan zul je als nog foto's of echte echo's moeten laten maken. Thermografie drijft je alleen maar verder op kosten, dat is waarom ik naar een goede kliniek zou rijden. Je hebt niet allerlei randkosten maar weet echt direct waar het probleem zit en wat er aan de hand is.

Foto's zijn hier in de buurt over het algemeen wel een stuk duurder dan dat (ik wil haar gelijk helemaal op foto hebben: rug, nek, benen, gwn alles). ik zit helemaal niet in over de kosten zolang ze maar beter wordt. Ze moet gewoon naar de kliniek. ik moet er niet omheen draaien en m'n ouders te vriend proberen te houden. VJ heeft pijn en ze moet gwn goed onderzocht worden! Als mijn ouders niet willen helpen dan doe ik het wel anders, er is vast wel iemand die ons wil brengen. Bedankt allemaal voor het mee denken!!

Anoniem

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:55

Als je alles wil laten fotograferen ben je inderdaad wel flink meer kwijt. Wat is de reden dat je alles op de foto wil? Heb je de indruk dat de pijn/het probleem op meerdere plekken zit? Een fijne kliniek zou in principe het probleemgebied moeten kunnen vinden en aan de hand daarvan een diagnose moeten kunnen stellen.

Weet je ook hoe het gebeurd is dat de spier in haar rug gescheurd is? Als het door een trauma zou komen dan ben je vrij zeker van je beginpunt.

Wat trouwens ook een optie kan zijn; je paard twee weken op echte flinke metacam/pijnstiller zetten en kijken of ze dan ook veranderd qua gedrag aan de longeerlijn. Dan kun je wel inschatten of ze enorm veel pijn heeft of niet.

Verder vind ik wel dat je echt je best doet voor haar hoor +:)+ Ze heeft een knappe kop ook!

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:06

Thermografie kan niet alles 'zien', alleen aandoeningen die gepaard gaan met warmte. Ontstekingen dus bijvoorbeeld. Foto's lijkt me verstandiger.

BigOne
Berichten: 38258
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:24

mysa schreef:
Thermografie kan niet alles 'zien', alleen aandoeningen die gepaard gaan met warmte. Ontstekingen dus bijvoorbeeld. Foto's lijkt me verstandiger.

Niet helemaal waar, ergens waar eventueel wrijving in het lichaam zit en dat hoeft geen ontsteking te zijn, ook dat word gevonden. Ook overbelasting van bepaalde gebieden is te zien. Bij vage klachten, dus wanneer je echt niet weet waar je het moet zoeken kan een thermo soms goede diensten bewijzen.

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 13:41

WiancaR schreef:
Als je alles wil laten fotograferen ben je inderdaad wel flink meer kwijt. Wat is de reden dat je alles op de foto wil? Heb je de indruk dat de pijn/het probleem op meerdere plekken zit? Een fijne kliniek zou in principe het probleemgebied moeten kunnen vinden en aan de hand daarvan een diagnose moeten kunnen stellen.

Weet je ook hoe het gebeurd is dat de spier in haar rug gescheurd is? Als het door een trauma zou komen dan ben je vrij zeker van je beginpunt.

Wat trouwens ook een optie kan zijn; je paard twee weken op echte flinke metacam/pijnstiller zetten en kijken of ze dan ook veranderd qua gedrag aan de longeerlijn. Dan kun je wel inschatten of ze enorm veel pijn heeft of niet.

Verder vind ik wel dat je echt je best doet voor haar hoor +:)+ Ze heeft een knappe kop ook!

Ik weet weinig tot niks van haar verleden jammer genoeg, alleen dat ze er heel erg beroert aan toe was toen we haar vonden. De fysio kwam achter dat van haar spier maar hoe het komt weten we niet. Ze kon alleen voelen dat het een oude blessure was.
Dat ik foto's van alles wil is meer voor mijn eigen gevoel. Ik denk dat het bokken vooral uit haar rug komt maar ik maak me nog al snel zorgen om mijn paarden en denk van alles altijd gelijk het ergste. Verder is ze enorm dik geweest en wil ik graag weten of dit invloed heeft gehad op de staat van haar benen (niet dat het probleem straks opgelost is en dat daarna nog moet blijken, wanneer we weer aan het rijden zijn, dat ze Bv. artrose heeft) anders laat ik haar helpen en dan ook lekker meteen met pensioen gaan. Ik wil gwn voorkomen dat ik iets over het hoofd zie.. En als we dan toch bezig zijn dan wil ik het ook gelijk goed doen. Ze is nog al een taaie die niet snel laat merken wanneer er iets mis is (niet zo raar, is en blijft een vluchtdier) maar het zou soms handig zijn als ze kon praten...

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Re: Wat te doen..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 06:19

Equicare-Plus
Komt bij je op locatie,
Kan al verhelderend zijn.
Maar zoals zoveel dingen heb je voor en tegenstanders van behandelingen.
De een zweert bij dit terwijl er andere zijn die het niks vinden.
Ik heb tot nu toe er veel aan gehad.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 06:49

Er zijn ook dierenartsen die foto's op jouw locatie kunnen maken hè, dan hoef je niet naar een kliniek!