Hypotheek vragen...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Hypotheek vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 09:56

Tjonge, plaatste ik gisteren nog vol enthousiasme een topic over een huis waar ik twijfels over had. En nog wat eerder over een perspectiefverklaring (verklaring voor uitzendmedewerkers), krijg ik vandaag weer wat op mijn bordje, waardoor alles weer in de war is.

Ik plaats dit topic ter voorbereiding op vanavond, ik heb met spoed een afspraak gemaakt met mijn hypotheekadviseur. Maar allicht kan ik opties van hier meenemen.

Ik ben uitzendkracht, al sinds vorig jaar maart. Ik wil graag een huis kopen, wat in mijn omgeving gewoon super voordelig is, veel voordeliger dan huren.
Om als uitzendkracht in aanmerking te komen voor een hypotheek kan je een perspectiefverklaring aanvragen, deze is half februari ongeveer aangevraagd, maar door wat hobbeltjes duurt het wat langer (verkeerd invoeren van mailadressen, niet mijn fout).
Voorwaarde om deze perspectiefverklaring te gebruiken is dat je nog werkzaam bent via het uitzendbureau (in mijn geval Randstad) en de verklaring is 6 maanden geldig.

Nu moest ik vanochtend bij mijn leidinggevende komen voor 'iets'. Dat iets is dat ze mij graag zelf op contract willen overnemen. Ik heb ruim 1000 uur voor ze gewerkt, dus ik ben vrij over te nemen. Ik ga iets meer verdienen en het contract loopt tot het eind van het jaar.

Dit gooit mijn hele 'planning' in de war... Want omdat ik in verband met vervanging door ziekte wordt aangenomen, krijg ik natuurlijk niet zomaar een intentieverklaring. Een vervolg elders binnen het bedrijf is mogelijk, maar er is nu geen zicht op.
Het betekent echter ook dat een perspectiefverklaring straks geen optie meer is, tenzij ik die volgende week krijg en binnen 2 weken een huis koop.

Net heel kort met mijn adviseur gebeld en hij gaf aan dat het dan wel kan, maar dat je loon van 2014, 2015 en 2016 dan op een hoop wordt gegooid en gemiddeld wordt. Zou prima zijn, maar in 2014 en 2015 verdiende ik bruto net 1000 en 1200 euro. Niet echt een fijne start dus...

Vanavond heb ik dus een afspraak en hopelijk kan ik wat tips van hier meenemen in dat gesprek.

Mochten er vragen zijn, hoor ik het graag!


NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Hypotheek vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:00

Waarom zou een intentieverklaring geen optie zijn? Hiermee zit jouw werkgever verder nergens aan vast, maar heb jij wel een basis om een hypotheek te kunnen krijgen. Heb je dit al voorgelegd aan je (toekomstige?) werkgever?

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 10:03

NadjaNadja schreef:
Waarom zou een intentieverklaring geen optie zijn? Hiermee zit jouw werkgever verder nergens aan vast, maar heb jij wel een basis om een hypotheek te kunnen krijgen. Heb je dit al voorgelegd aan je (toekomstige?) werkgever?


Nog niet, dat ga ik maandag doen (omdat ik dan ook meer hoor van P&O).
Kan dit dan inderdaad? Ondanks dat ik niet op een vacature zit?

Dankjewel!


JoT

Berichten: 4007
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:04

Ik heb bij een gloednieuwe werkgever zelfs wel eens gevraagd om een intentieverklaring. Werd helemaal niet moeilijk over gedaan. Gewoon open kaart spelen met je werkgever dus en uitleggen wat er momenteel speelt in jouw leven. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)

En zoals hierboven gezegd, een intentieverklaring is niet bindend, ze zitten dus echt niet aan jou vast.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

KellyR

Berichten: 1500
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:05

Het probleem is dat er op uitzend basis bijna altijd een gemiddelde genomen wordt over de afgelopen 3 jaar. Dit kan terug gedraaid worden naar 3 maanden met een perspectief verklaring.

Je hebt dus nog geen huis? Wanneer gaat het contract in bij je werkgever dat ze je willen geven?
Een intentie verklaring an sich stelt niet veel voor. Hoop schijn en er kunnen geen rechten aan verleend worden.
Op het moment dat jij al in het contract zit kan er prima een intentieverklaring opgesteld worden. Zolang je niet +- 3 maanden voor het einde van je contract zit, zullen ze geen extra bewijsmiddelen op gaan vragen.

Echter als jij zegt; over 2 maanden krijg ik een contract en kan ik een intentie verklaring krijgen dan zit je. Het eerst volgende contract moet dan een vast contract zijn en de geldverstrekker wil dit 99% zien als bewijs.


Maar dit is allemaal eigenlijk als je al in het proces zit. Een hypotheek (neem aan dat je een starter bent) is prima binnen 2 weken te regelen als je al je gegevens op orde hebt.

Ik zou zeggen, geen paniek. Kijk het aan. Alleen als je geen perspectief verklaring kan krijgen, en geen contract hebt (plus intentie) komt de 3 jaar regeling. Maar de meeste bedrijven zijn echt niet heel lastig met een intentie verklaring.

72Melanie27
Berichten: 187
Geregistreerd: 05-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:06

Je kan een verklaring vragen aan je werkgever.
Dit doe je ook wanneer je een hypotheek wilt aanvragen en er aangegeven is dat je wellicht loonsverhoging krijgt.
Wij hebben dit ook gedaan, maar of jou werkgever dit vandaag nog wilt doen weet ik niet.

Je zou dan bij de bank moeten aangeven wat je gaat verdienen (mocht het een vast contract zijn) en wanneer dit contract ingaat.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6581
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:07

Volgens mij kan dat gewoon inderdaad en doen de meeste werkgevers daar ook niet heel moeilijk over als je open kaart speelt. Moet je wel voor jezelf er zeker van zijn dat je straks ook nog je vaste lasten kunt dragen als je wel deze baan kwijt bent straks, maar daar had je zelf ook al wel aan gedacht denk ik ;)

Succes in ieder geval!

1 april, wat een dag! Of toch een nacht?


Volg ons ook op instagram: @elfinadja! <3

Dispar_Vulgo

Berichten: 2996
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:16

Janine1990 schreef:
...

Nu moest ik vanochtend bij mijn leidinggevende komen voor 'iets'. Dat iets is dat ze mij graag zelf op contract willen overnemen. Ik heb ruim 1000 uur voor ze gewerkt, dus ik ben vrij over te nemen. Ik ga iets meer verdienen en het contract loopt tot het eind van het jaar.
..


Dat is toch positief? Ze willen je in dienst hebben, dus blijkbaar doe je het goed! Straks is je moment om te onderhandelen.. zeg dat je wel bij hun in dienst wil, maar onder voorwaarde dat je een intentie verklaring krijgt.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 10:17

Oke, bedankt voor jullie reacties! Ze weten inderdaad wat er speelt en waarom ik graag via Randstad werk op dit moment.

Contract zou dan op 1 mei ingaan. Dat betekent dat ik voor 30 september iets moet kopen eigenlijk.

Voel me toch weer iets gerustgestelder...

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 10:18

Dispar_Vulgo schreef:
Dat is toch positief? Ze willen je in dienst hebben, dus blijkbaar doe je het goed! Straks is je moment om te onderhandelen.. zeg dat je wel bij hun in dienst wil, maar onder voorwaarde dat je een intentie verklaring krijgt.


Ja opzich, leidinggevende zei ook dat de directeur onder de indruk was van een analyse die ik had gemaakt. Hartstikke leuk hoor, maar ik vind dit toch wel weer stressss...

Goed punt ook, die onderhandelingspositie!

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:19

Een intentieverklaring lijkt mij geen probleem. Hier verstrek ik ook gewoon een intentieverklaring bij een tijdelijk contract. Een intentieverklaring is nl niet bindend voor de werkgever.
Dit hoeft ook geen dagen te duren, binnen 15 minuten is die verklaring opgesteld. Kwestie van wat gegevens invullen en handtekening en stempel erop. Succes!

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 10:21

amies100 schreef:
Een intentieverklaring lijkt mij geen probleem. Hier verstrek ik ook gewoon een intentieverklaring bij een tijdelijk contract. Een intentieverklaring is nl niet bindend voor de werkgever.
Dit hoeft ook geen dagen te duren, binnen 15 minuten is die verklaring opgesteld. Kwestie van wat gegevens invullen en handtekening en stempel erop. Succes!


Wat voor functie heb jij dan?
Dan weet ik een beetje aan wie ik het moet vragen zeg maar :P

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:22

Janine1990 schreef:
amies100 schreef:
Een intentieverklaring lijkt mij geen probleem. Hier verstrek ik ook gewoon een intentieverklaring bij een tijdelijk contract. Een intentieverklaring is nl niet bindend voor de werkgever.
Dit hoeft ook geen dagen te duren, binnen 15 minuten is die verklaring opgesteld. Kwestie van wat gegevens invullen en handtekening en stempel erop. Succes!


Wat voor functie heb jij dan?
Dan weet ik een beetje aan wie ik het moet vragen zeg maar :P


Personeelszaken :)

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hypotheek vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 10:27

Aaah thanks!

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hypotheek vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-17 22:23

Nou ik ben redelijk voorbereid op maandag!

Leuk om te weten dat ik weer wat meer kan lenen! *\o/*
Daarnaast is het een kwestie van een intentieverklaring, mocht de werkgever hier niet mee instemmen (niet hele grote kans, ik denk niet dat ik de eerste van 800 medewerkers ben die er om vraagt), kan ik alsnog me beroepen op mijn perspectiefverklaring, maar dan wel binnen 3 maanden na 30 april ivm het loonstrookje dat niet ouder mag zijn dan 3 maanden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huni en 24 bezoekers