Schuwe kat miauwt s'nachts.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Anoniem

Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:56

Ik heb al veel gegoogeld, gezocht en het asiel gevraagd maar helaas komen we er niet uit. De kat is na gekeken door de DA en gezond verklaard, ze is niet doof, niet dement en gaat goed op de bak.

Drie maanden terug hebben we ene tweede kat uit het asiel gehaald. De eerste kat hebben we negen maanden geleden uit hetzelfde asiel gehaald en samen met de mensen van het asiel hebben we de tweede kat gekozen als match voor de eerste.

De eerste kat is zes jaar en is vriendelijk, en op haar gemak. De tweede kat is geschat op negen jaar en was al enorm schuw. We wisten dit van te voren en wouden haar graag een kans geven. Ze is er schuw tegen over mensen, zodra we in de buurt komen begint ze te blazen en nog een stap dichterbij spurt ze weg. Uiteraard zijn we niet zo direct en overweldigende, maar probeer gewoon kort haar reactie op ons te beschrijven.
Tussen de twee katten klikt het echter wel en zodra het schemert en donker wordt gaat kat twee op stap richting kat nummer één. Sinds een week volgt ze kat nummer één richting ons en daar zijn we al heel blij mee.

Zodra wij echter naar bed gaan miauwt ze de hele nacht door. Nonstop. Als we dan gaan kijken, al dan niet heel stil met de lichten uit, dan zit ze gewoon ergens midden in de kamer, ligt ze op de zetel of in haar mandje in haar veilige hoekje.

Overdag weg gaan levert dus geen gemiauw op. Als ik eerder ga slapen en kat nummer één gaat nog even mee dan is ze ook rustig. Maar zijn we beide naar bed en kat nummer één is wel weer in dezelfde ruimte, dan begint het geklaag.

Het geluid zelf vinden we niet erg, maar ze klinkt zo vreselijk zielig. :+ Misschien is het vermenselijken, maar toch zou ik graag een oorzaak vinden.

Ze is dus niet alleen, alleen zonder mensen. En dat terwijl ze eigenlijk een gruwelijke hekel aan ons lijkt te hebben. Ruzie onderling is er ook niet, er is altijd eten en drinken, ze zit op die momenten niet op de bak, en het is alleen als het donker is.

Wie heeft er ervaring mee?

Beide katten zijn geholpen poezen trouwens.


The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:02

Dus als kat nr 1 er niet bij is miauwt ze niet?


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Anoniem

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:04

Kat nummer één is er eigenlijk altijd als wij er niet zijn. Ze een enkele keer is kat nummer één mee naar de slaapkamer en dan miauwt ze niet. Maar meestal zit er dan nog iemand in de woonkamer.

Als we gaan kijken tijdens het miauwen ligt kat nummer één vaak gewoon rustig te slapen op haar eigen plekje.

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:05

Wat een apart gedrag zeg. Heb je al een keer geprobeerd een lampje aan te laten? Omdat je zegt dat ze het alleen 's nachts doet. Wellicht dat ze een soort nachtblind is oid wat haar angstig maakt, ik heb geen idee of dat kan.

Be the change you wish to see in the world.

Anoniem

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:06

Daar hebben we nog helemaal niet aangedacht! Is uiteraard het proberen eens waard.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:07

Onze asielkat (inmiddels haast twee jaar) was absoluut niet schuw en volgt mij nog steeds als een schaduw, maar ook zij hield 's nachts niet op met huilen. Ze huilde zich uiteindelijk gewoon in slaap aan onze slaapkamerdeur, om na een uurtje wakker te worden en wéér te miauwen tot wij moesten opstaan. Na vier maanden te denken: het houdt wel eens op, ze zal wel eens leren dat ze 's nachts alleen moet zijn, hebben we toegegeven. Sindsdien slaapt ze op onze slaapkamer, ofwel op bed ofwel in een doos met sjaals van me, en geeft ze geen kik. Als we uitslapen in het weekend, slaapt ze gewoon mee uit, en wanneer het bedtijd is gaat ze van zelf op haar plekje liggen en slaapt ze. Ze weet ook erg goed dat ze 's nachts stil moet zijn, dus als ze even wil spelen gaat ze gewoon zelf de kamer uit, om na twintig minuutjes terug te komen en verder te slapen. Ze kan het gewoon niet aan om 's nachts alleen te zijn. Misschien is dat bij jouw kat ook het geval?

Overigens houdt onze poes sinds een dik half jaar niet meer van bezoek, en gaat ze arrogant blazen op vb. mijn broertje als hij langs haar loopt. Maar wanneer wij op reis zijn en mijn broertje komt babysitten, ligt ze op zijn schoot te spinnen en te slapen :+ Misschien wantrouwt de poes mensen op zich wel, maar kan ze het toch niet aan om zich 'zonder mensen' te voelen, net als de onze...

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Anoniem

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:18

Kat nummer één schaduwt ons ook het liefst. :+ Wellicht voelt ze zich toch te alleen dan in het donker?

Ik bedenk me nu wel dat ze tegenwoordig in de nacht naar het toilet toe komt als iemand daarheen gaat. Dus op het licht en de mensen af komt. Ze blijft dan wel op twee meter staan kijken maar dan nog...

Vanavond blijft de slaapkamer deur open en een klein lampje in de woonkamer aan. :)

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:25

Die van ons (aanlopertje) deed het ook veel, hier werk van dat anti stress poeder (zylkene) of voer (hills c/d urinary stress - maar dat krijgt hij ook om blaasgruis te voorkomen) goed. Bij hem lijkt gejammer door stress te komen want hij kreeg er ook blaasgruis/ontsteking. We hebben nog 2 katten en het maakte bij hem niet uit of die erbij waren of niet. Veranderingen maakten het erger, hij heeft een maand gejammerd vanwege de kerstboom (die kwam en die ging natuurlijk ook weer weg) en hij jammert ook als we eens een avondje weg zijn en daarom laat thuis. Wil je graag lekker slapen, gaat die kat urenlang mauwen...


Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:41

Soms duurt wel een half jaar tot een jaar voordat schuwe katten echt goed gewend zijn. Ik denk ook dat het vooral angst is.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:44

Voelt poes zich niet juist op haar gemak in het donker en heeft ze verlang naar jullie 's nachts? Ik heb hier laatst een topic over geopend. Mijn kat is helemaal wereldvreemd en komt snachts tot leven. Kijk hier even: [BB] Wat is er aan de hand met onze kat?

M. 21-07-2017. <3

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:45

Judith_ schreef:
Kat nummer één schaduwt ons ook het liefst. :+ Wellicht voelt ze zich toch te alleen dan in het donker?

Ik bedenk me nu wel dat ze tegenwoordig in de nacht naar het toilet toe komt als iemand daarheen gaat. Dus op het licht en de mensen af komt. Ze blijft dan wel op twee meter staan kijken maar dan nog...

Vanavond blijft de slaapkamer deur open en een klein lampje in de woonkamer aan. :)


Misschien inderdaad dat wel, als je ze niet op je kamer wil hebben, kan je misschien eens proberen een oud kledingstuk of een dekentje dat je niet meer gebruik in een doos leggen? Misschien dat de geur haar dan wel kalm houdt


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:50

Laptopmuis schreef:
Soms duurt wel een half jaar tot een jaar voordat schuwe katten echt goed gewend zijn. Ik denk ook dat het vooral angst is.


Dat kan ik helemaal begrijpen hoor! We gaan er ook niet vanuit dat er geen vooruitgang meer in zit. :) Maar dat geklaag klinkt zo ontzettend zielig en we kunnen / konden daar echt geen verklaring voor vinden.

Ze lijkt actief te worden als het donker wordt, maar dan is het in huis natuurlijk niet zo donker als dat het wordt als we gaan slapen. Misschien dat schemer oké is voor haar maar donker te ver gaat?

Ze zou opzich wel in onze slaapkamer mogen, dus die gaan we open laten s'nachts vanaf vandaag. Of ze onze geur geruststellend vind weet ik niet, ze is nooit dichterbij ons geweest dan een goede meter.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! Kom nu toch dingen tegen waar wij nog helemaal niet aangedacht hadden!

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:46

Het is lastig, want je wil het dan goed doen en het maar uitzitten (want welke opvoeding gaat nou beter als je maar steeds toegeeft), maar naar mijn ervaring is dat huilen op vier maand tijd alleen maar erger geworden. Ik was bang dat indien we poeslief op de slaapkamer zouden laten, ze ons 's nachts net zou wekken door te spelen, maar wanneer ze dit in het begin probeerde kreeg ze een 'Neen!' en zette mijn vriend haar beneden of op de gang, maar met alle deuren wel open, zodat ze zelf terug kon, en dat snapte ze snel genoeg.

In het begin ging ze dus ook 's nachts mee naar de wc (en nu doet ze dat overdag ook nog steeds, dan zit ze een meter voor me op het handdoekkenrek naar mij te kijken :+ ), maar nu slaapt mevrouw 's nachts gewoon lekker verder op onze kamer, omdat ze weet dat ik toch terug kom. Wie weet zijn onze katjes snel bij de moeder weggehaald/verlaten oid, en associëren ze de geur en geluid van mensen met een nestgevoel, zoals ze die in het asiel kregen? Als in: arme kitten zonder moeder --> opgepikt door asiel --> associatie met 'er wordt voor me gezorgd, dit is mijn nestje nu'?

Dat zielige gejank voelt ook aan als messteken in je hart, als je het moet uitzitten! Ze kan nog wel zeuren om haar zinnetje te krijgen, maar dan hoor je dat ze gewoon aan het zeuren is. Dat eenzame gehuil klinkt echt anders :(:) Wij hebben net een poes gehaald zodat we ze af en toe alleen konden laten, maar wat ben ik blij dat ik inmiddels haast altijd van thuis uit kan werken, de arme stakker. Daarentegen merk ik wel op dat ze al iets beter tegen een paar uur alleen kan; zo weet ze dat wanneer ik naar de paarden ga, ik maar een uur of twee drie weg ben, en daar heeft ze geen problemen meer mee. Maar oh wee als ze ziet dat ik me opmaak om een dag naar kantoor te gaan, dan rent ze agressief en boos rondjes in heel het huis, terwijl ze luid AWAWAWAW roept :')

Ik ben benieuwd of het lichtje aan laten helpt, ik volg!

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Anoniem

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 07:57

Helaas heeft het vannacht niet echt verschil gemaakt. Het licht is aan gebleven en ze is zelfs eens komen kijken in de slaapkamer. Maar na vijf minuten begon haar geklaag en dat heeft de hele nacht geduurd. Nu is het licht buiten, liggen wij nog op bed maar is ze wel rustig.

We hebben het drie maanden genegeerd, dat werd niet minder. Zolang we niet echt weten waarom ze miauwt kunnen we het ook niet echt bewust negeren. Maar het lampje zal s'nachts nog wel even aan blijven. Wie weet heeft ze daar toch behoefte aan maar kost het tijd.

Kat nummer één begon ook mee te miauwen. Maar die bleek graag op bed te willen slapen maar de hoogte niet in te kunnen schatten in het donker. Die heeft met een beetje hulp dus wel de hele nacht bij ons geslapen. :+

dierenfan
Berichten: 9568
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:12

Katten zijn nachtdieren. Bij mijn kat was het verveling. Overdag lag ze heerlijk te slapen. S avonds lag ze op schoot en liep wat rond en s nachts doelloos mauwen.

Toen s avonds poosje spelen met haar en overdag wat stimuleren om wat te doen en daarna s nachts rust ;)

Anoniem

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 08:17

Er liggen stapels speelgoed door het hele huis. Ook in de nacht. Maar zelf met haar spelen gaat niet. Wij moeten op twee meter afstand blijven anders raakt ze in paniek. Ze is inderdaad actiever in de avond en nacht. Maar vanaf de minuut dat we uit de woonkamer zijn begint ze, tot dat het buiten licht wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:17

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar was het voorheen een kat die buiten kwam? Misschien werd ze door de vorige baas 's nachts buiten gelaten en voelt ze die behoefte?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

kiwiwitje

Berichten: 20087
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 14:24

Is ze geholpen?
Wij hebben een ''ex'' zwerver, en sinds ze geholpen is, mauwt ze niet meer. Eerst was het zoals jij zei, iedere nacht. Af en toe een nachtje stil.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Anoniem

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:30

We weten niets van haar achtergrond, alleen dat ze op straat gevonden is. Ze lijkt niet echt nieuwsgierig te zijn naar buiten. Maar dat is een gok dus eigenlijk. We hebben wel bewust overleg gehad met het asiel dat we graag binnenkatten zouden hebben ivm veiligheid en een tuin die niet af te zetten is.

Ze is geholpen toen ze het asiel binnen kwam.

We blijven proberen met een lampje, maar dat lijkt geen invloed te hebben. Met de slaapkamerdeur open komt ze af en toe buurten en onderzoekt ze de hele ruimte. Dat lijkt haar een beetje rustiger te maken, maar ze miauwt nog.

Nu halen we haar voerbakje aan het einde van de middag weg, het water niet natuurlijk, en krijgt ze als we naar bed gaan verse brokjes. Dit lijkt ze wel interessant te vinden, maar daarna miauwt ze weer. :')

Onze volgende zet wordt een radio in de woonkamer die we zachtjes aan zetten zodat het niet oorverdovend stil is in de nacht. :+

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:39

ze heeft heus geen gruwelijke hekel aan jullie hoor ! ;)
mijn kater heeft er jaren over gedaan ! die was ook erg schuw, en blies alleen maar.
nu raak je niet van hem af, en is de grootste schootkat, die je kan indenken..

** Alive & kicking ! **

Anoniem

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:48

Dat geeft veel hoop! Vinden we het prima als ze nooit helemaal op schoot zal komen, maar zou zo fijn zijn als ze een beetje ontspant en rust vind.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:50

Mijn kat heeft er soms ook last van, maar die is overdag ook verbaal.
Meestal is het als ze 1 van ons kwijt is, maar dat is bij jullie niet aan de orde.
Zijn er geen andere katten buiten waar ze op kan reageren?

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Anoniem

Re: Schuwe kat miauwt s'nachts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:03

Er lopen katten van andere door de tuin, maar in de nacht ziet ze die niet. Het is in de nacht ook echt nonstop. Overdag reageert ze niet op de katten en of die in de nacht nog langs komen weet ik niet, zie ze zelf nooit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110485
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:22


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:28

feliway kan idd helpen..
wat ik deed :
ik had schootkatten genoeg, en dacht bij mezelf : je komt maar, of niet.
gewoon met rust laten.
op een gegeven moment worden ze toch nieuwsgierig, en kalmer.
probeer iets te vinden, wat hij/zij graag heeft.
bij de mijne was dat aaien (horendol word ik er nu van :') , overal loopt hij je mauwend achterna ).
maar het kan ook wat lekkers zijn, snoepjes, of spelen.
zodra je erachter bent, wat ie graag heeft, moet je dat doen, iedere keer als ie een soort van toenadering doet.
en ja, hij/zij rent dan 40 x weg, maar nr. 41 gaat ie er toch op in.
geduld , geduld, en geduld.. :j

** Alive & kicking ! **


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: katha, Lizeeetjr en 46 bezoekers