Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 10:10

Hallo bokkers,

Mijn paard heeft helaas een kapotte mondhoek. Ik heb al verschillende bitten geprobeerd dik en dun enkel gebroken en dubbel gebroken. RvS en koper, maar op een gegeven moment gaat het plekje weer open. Hebben jullie nog tips wat ik zou kunnen doen?

Ik ga nu eerst een tijdje Bitloos proberen te rijden. Ook heb ik een bitbandage gehaald en bit butter.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile


Kidde
Berichten: 3444
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:26

Heb je nu een watertrens? Misschien kan je dan nog bit ringen proberen. Is de maat ook goed?

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:28

Ik laat bij al mijn paarden een bitfitter komen. Zo weet ik zeker dat ik het beste uit mijn bithaal.
Mijn bitfitter is Linda Dorland

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:49

De sprenger flex control is bij veel paarden de oplossing.

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:50

Binnen in de mond?? scherpe rand aan een van de tanden of sperriem toch te strak??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:52

Tja, hoe komt het?
Geen enkel bit snijdt de mondhoeken, dat doet de druk die er op het bit wordt gezet richting de mondhoek.
Er zijn paarden die hun mondhoek beschadigen bij het eten van riet, maar doorgaans is het toch echt de ruiterhand die de ellende veroorzaakt. Kijk eens naar jezelf: kan dat?

Bitloos rijden is handig zodat de mondhoek iig kan genezen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 11:25

@kidde: Ik heb wel bitringen de goedkope zeg maar. Ik heb wel een watertrens in, maar het is niet een standaard watertrens. Het loopt door een breed buisje heen dus er kunnen geen velletjes tussen komen. Maat is goed ik heb een tijd terug een bitfitter erbij gehad.

@Renske: ik heb er al een bitfitter bij gehad die zei dat dit bit prima was om te gebruiken.

@Niello: Oké, ik zal dit bit eens opzoeken!

@Bigone: Bit heeft geen scherpe randjes en sperriem kunnen twee vingers tussen.

@Dees: Ik rijd haar voorwaarts en vanuit de voorwaartse drang vraag ik met halve ophoudingen haar nageeflijk. Ik hang niet en ik trek niet aan de teugels etc. Voorheen werd ze met een myler bit gereden die was erg dun toen heeft ze dat plekje gekregen en sindsdien is het een zwakke plek. Dikker bit heb ik ook geprobeerd, maar ik merk aan mn paard dat ze dat niet accepteert.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile


Kidde
Berichten: 3444
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:42


Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:50

Grote kans dat het bit te groot is. Echt heel veel mensen hebben veel te grote bitten er in hangen.
Kijk eens goed naar het bit. Zitten er ' afdrukken' van tanden op? Hoeveel ruimte zit er tussen de bitring en het paard zijn mond als die gewoon stil ligt?
Hoeveel ruimte heb je als je het bit naar 1 kant trekt?
Heb je anders een foto van het bit in de paardenmond zonder dat er aan getrokken etc wordt. Liefst van voorkant en/of zijkant.

Voor nu kun je een beetje vaseline in de mondhoek smeren om het te beschermen.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 12:04

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of het hier op te zien is? Er zitten altijd wel krasjes op het bit inderdaad. Maar dan bij het dubbelgebroken stuk in de buurt.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:33

Ik bedoelde een scherp randje aan een van de tanden, niet aan het bit.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 12:36

bigone schreef:
Ik bedoelde een scherp randje aan een van de tanden, niet aan het bit.


Heb ik nog niet naar gekeken eigenlijk. Maar denk persoonlijk dat dit plekje echt van het bit komt.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:44

Doordat het bit daar in de mond ligt kan er heel snel een velletje tussen bit en tanden komen, heel klein stukje scherpe tand en je hebt dit al heel snel.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 12:50

bigone schreef:
Doordat het bit daar in de mond ligt kan er heel snel een velletje tussen bit en tanden komen, heel klein stukje scherpe tand en je hebt dit al heel snel.


Oké, ik zal er vanmiddag naar kijken.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:26

Als ik het zo zie, is het bit te groot.
Een bit hoort in de lagen te liggen. Zie de foto, zoals je ziet is dat een tandloos gedeelte. Dus hoe komen die krasjes erop? Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.
Afbeelding

Het bit is goed passend dat als je het bit aan 1 kant aantrekt, en de bitring aan de andere kant dus echt tegen de mondhoek aanzit, dat je 1/1.5 cm(ongeveer een pink) er tussen kunt houden.
Echt het gros van de bitten is te groot en ik controleer vrij regelmatig ook echt in de mond. Dus in de wang van het paard waar het bit ligt.

Zitten de krasjes ook echt richting het midden van het bit?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 14:37

Seventeen schreef:
Als ik het zo zie, is het bit te groot.
Een bit hoort in de lagen te liggen. Zie de foto, zoals je ziet is dat een tandloos gedeelte. Dus hoe komen die krasjes erop? Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen.
[ Afbeelding ]

Het bit is goed passend dat als je het bit aan 1 kant aantrekt, en de bitring aan de andere kant dus echt tegen de mondhoek aanzit, dat je 1/1.5 cm(ongeveer een pink) er tussen kunt houden.
Echt het gros van de bitten is te groot en ik controleer vrij regelmatig ook echt in de mond. Dus in de wang van het paard waar het bit ligt.

Zitten de krasjes ook echt richting het midden van het bit?


Oké, dat zal ik even gaan bekijken als het wondje is geheeld. Dus een bitbandage heeft dan ook geen enkel nut?

De krasjes zitten gewoon aan beide zeiden van het bit, wel richting het midden. Ze is ook altijd stug, dit is echter wel wisselend. De ene keer links de andere keer rechts. Ik heb nog steeds geen bit gevonden die ze echt accepteert. Ze wil er eigenlijk nooit echt goed doorheen, omdat ze het bit niet wil aannemen. Daarom is het met buiging heel moeilijk en ik wil niet gaan rukken en plukken natuurlijk.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:46

Moet je je voostellen: Als de krasjes daar zitten, betekent dat dat daar tanden hebben moeten gezeten. Controleer of er iets in de mond is waardoor het bit niet wordt geaccepteerd. Bult op tong? Wondjes op wangen. Zal sowieso een kleiner bit er in hangen als ik dit zo lees. Heb een paard van 1.74, die heel lang hengst is geweest. Normale mond, zal eens meten hoeveel cm daar in hangt. :P

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 17:35

Aan de buitenkant wel een plekje, want daar schuurt de bitring tegenaan maar daar smeer ik nu elke keer vaseline op en trek alweer weg. Ik heb een 12,5 cm bit erin. Heb ook een slagje kleiner, maar die zit echt tegen de mondhoeken aan. Ben benieuwd wat voor maat jij hebt!

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:39

Misschien ook niet meer aan de teugels zitten om nageeflijk te krijgen? Dat hoor je niet met halve ophoudingen te doen. Imo zit je dan toch echt te plukken aan dat bit. Verder even iemand laten kijken met verstand van bitten ;) Of nog beter...bitloos ;)

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 17:48

Cinnepin schreef:
Misschien ook niet meer aan de teugels zitten om nageeflijk te krijgen? Dat hoor je niet met halve ophoudingen te doen. Imo zit je dan toch echt te plukken aan dat bit. Verder even iemand laten kijken met verstand van bitten ;) Of nog beter...bitloos ;)


Ik krijg les van twee personen op grand prix niveau die zullen vast wel weten wat ze doen. Zoals ik al zei heb ik er een bitfitter bij gehad die zei dat dit bit prima was. En ik ben niet van plan om Bitloos te rijden, want ik mag niet starten in het Z zonder bit.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:52

Als je op grandprix niveau rijdt, betekent niet dat je altijd rijdt zoals het zou moeten. Helaas zie ik in de moderne dressuur wel meer trek en pluk werken.

Het nageven moet vanuit de ontspanning komen. Gewicht meer op de achterhand, de rug opbollen en dan komt de voorkant vanzelf. Jij zegt nu eigenlijk dat je hem zonder bit dus niet nageeflijk kan rijden.
Helaas gaat het tegenwoordig meer om het plaatje dan de daadwerkelijke kunst. En dat moet altijd maar met irritatie in de mond zodat het paard vanzelf toegeeft...:n

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 18:07

Cinnepin schreef:
Als je op grandprix niveau rijdt, betekent niet dat je altijd rijdt zoals het zou moeten. Helaas zie ik in de moderne dressuur wel meer trek en pluk werken.

Het nageven moet vanuit de ontspanning komen. Gewicht meer op de achterhand, de rug opbollen en dan komt de voorkant vanzelf. Jij zegt nu eigenlijk dat je hem zonder bit dus niet nageeflijk kan rijden.
Helaas gaat het tegenwoordig meer om het plaatje dan de daadwerkelijke kunst. En dat moet altijd maar met irritatie in de mond zodat het paard vanzelf toegeeft...:n


Ik weet niet wat jij onder een halve ophouding verstaat, maar een keer een halve ophouding en ze geeft na. Ik ga echt niet lopen te trekken. Buiten dat ik vraag niet of het iets rijtechnisch is, want je weet ook niet hoe ik rijdt. Ze heeft een te dun mylerbit in gehad toen is dat plekje gekomen en sindsdien is het een zwak plek. Met een dikker bit had ze dit niet, maar dat ligt niet fijn in haar mond.

En ik weet ook niet waar je vandaan haalt dat ik haar niet nageeflijk kan rijden bitloos. Ik heb het nog niet eens geprobeerd. Als ik met been en zit rijdt dan geeft ze ook gewoon na. Ik zou het prima vinden om bitloos te rijden, mits het bevalt. Maar ik mag niet starten in het Z zonder bit. Dus dit is gewoon een tijdelijke oplossing.

/3 M.T.N. /3
Never regret anything that made you smile

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:46

armyhorse schreef:
Aan de buitenkant wel een plekje, want daar schuurt de bitring tegenaan maar daar smeer ik nu elke keer vaseline op en trek alweer weg. Ik heb een 12,5 cm bit erin. Heb ook een slagje kleiner, maar die zit echt tegen de mondhoeken aan. Ben benieuwd wat voor maat jij hebt!


Ben vergeten te meten verdorie!
Als je dat bit aan 1 kant aantrekt, waardoor de bitring aan de andere kant echt tegen de mondhoek aan zit, past er dan 1 pink tussen of niets? Als daar 1 pink(1/1,5cm) dan is het een passend bit.
Ook zouden er geen krasjes van tanden op het bit mogen komen, het bit hoort immers in de lagen van het paard te liggen en daar zitten geen tanden.

cayenne123
Berichten: 344
Geregistreerd: 25-07-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:06

Wat ik gebruik als een paard zijn mondhoeken kapot zijn/gaan is Sealtex. Dat doe ik dan zeg maar aan de binnenkant van de bitringen er omheen. En altijd vaseline voor en na het rijden. Hierbij nog een linkje naar Sealtex: http://www.dochorse.nl/sealtex-bandage.html

I just came out to have a good time and I honestly feel so attacked right now

Lukasje
Berichten: 11214
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Paard heeft aan de binnenkant open mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:37

Zou mss je neusriem iets lager moeten? Op foto lijkt hij net tegen het jukbeen aan te zitten.

Don't take anything for granted


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 99 bezoekers