Minuren.....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 18:36

Ik werk nu bijna 10 jaar in de thuiszorg(huishoudelijk)
Maar dit jaar bouw ik dus voor het eerst minuren op,en dat worden er best veel.
Ik heb een contract van 15 uur per week,maar daar kom ik dus niet aan.
Heb al contact gehad op het hoofdkantoor,planner moet mij inroosteren.
En dat gebeurt dus niet.
Ik heb aangegeven wanneer ik kan werken samen met de tijden.
Maar ze gaan mij nu dus buiten deze tijden inroosteren.
En dan kan ik dus niet.
Als het zo doorgaat heb ik aan het eind van het jaar rond de 200 minuren.
Voor mij dus met geen mogelijkheid weg te werken.
Aan mijn salaris mogen ze niet komen en zonder mijn toestemming mogen ze ook niet aan mijn bovenwettelijke vakantie uren komen.
En mochten ze volgende week een nieuwe cliënt hebben,wil ik gerust wat water bij de wijn doen.
Ik zal morgen even contact opnemen met de rechtsbijstand,want ik wil graag weten wat mijn rechten,maar ook wat mijn plichten zijn.

Ik heb diverse dagdelen doorgeven met tijden waarop ik beschikbaar ben,
Maar daar gebeurt weinig mee.
Ik heb dit zowel mondeling als schriftelijk doorgegeven.

Wie heeft er ervaring mee en hoe is dat vergaan?
Vandaag ook meerdere sollicitatie's eruit gedaan,want ik ben dit zo zat aan hwt worden.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:39

Nogmaals het hoofdkantoor met mails bestoken en zeggen dat er niets met je verzoek gedaan word.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:29

Die wijzen direct naar de planning... Schiet ik niet zoveel mee op helaas.

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:37

Staat er in je contract ook dat je zelf aan kan geven wanneer je kan werken? Het klinkt voor mij alsof je soort van oproepkracht bent met 15 uren op contract. Maar met een bepaald aantal uren is dat lastig. In de zorg weet je dat je onregelmatig werkt. Waarschijnlijk kun je wel iets van voorkeuren aangeven, maar niet dagelijks. Dat zou iedereen wel willen. Ik kan me voorstellen dat je daar wel van baalt. Mogelijk kun je een gesprek aangaan met je leidinggevende of de planner, dan heb je in ieder geval duidelijk welke wensen ze wel kunnen nakomen en welke niet. Zou je vast meer rust geven. Succes!

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:47

Ja daar staat de thuiszorg bekent om.
Ik werkte 20 uur in de zorg, sommige weken maakte ik 40 uur en sommige weken maar 14 of zo.
Je kan er niks aan doen. En als ze willen houden ze het van je vakantie uren af.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:49

Het is toch logisch dat je niet je eigen rooster kan maken :? Hier mag je een vaste vrije dag en de rest wordt ingeroosterd :j

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:50

Waarschijnlijk word je zo meteen met vakanties zo veel mogelijk ingepland maar dan nog, gewoon bij de planning aangeven dat het op deze manier niet goed gaat komen en dat ze je moeten inplannen op de aangegeven tijden.

StalNollie

Berichten: 9112
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:51

Hoe staat het op je contract?

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:56

Ik heb een contract van 15 uur vast.
Geen min/max.
Ja ik werk al jaren op dezelfde dagen en tijden.
Helaas zijn er cliënten overleden en heb ik uren over.
Die moeten wel worden ingevuld eant ik krijg ze uitbetaald.
Ik heb de vraag gekregen wanneer ik kan werken.
Dat heb ik doorgegeven.
Dan kan je niet naar eigen inzicht zomaar mijn rooster veranderen en aanpassen.
In de vakantie werk extra. Ook daarin moeten we aangeven wanneer we kunnen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:01

Ik zou ook zeker overwegen om lid te worden van de vakbond. Die kunnen dit soort vragen beantwoorden, maar kunnen ook zorgen dat de minuren-regelingen en dergelijke beschermd worden. Voor dat soort dingen heb je toch nodig dat thuiszorgmedewerkers niet alleen individueel maar ook samen opkomen voor bv goede planning. "Je kan er niks aan doen" is zeker te simpel: als er structureel aandacht voor gevraagd wordt, kan het wel degelijk anders.

Verootjoo: je hebt de neiging om regelmatig die verbaasde smiley te gebruiken, maar zo raar is het toch niet? Dat planners rekening houden met de beschikbaarheid van medewerkers en juist proberen te zoeken naar een planning die zo goed mogelijk werkt voor iedereen?
Roosteren is niet altijd makkelijk, zeker niet als je inderdaad met allerlei verschillende wensen rekening wilt houden, maar hier klinkt het niet alsof er naar oplossingen gezocht wordt, en dat is wel raar. Dat is immers min of meer de taak van planning.

Bij de thuiszorgorganisatie Buurtzorg is het overigens juist wel gewoon om zelf / samen een planning te maken. Dus zelfs binnen de sector is het niet onbekend.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 21:08

Ik heb altijd zelf kunnen aangeven wanneer ik kan werken.
Daarvoor ben ik destijds gaan werken voor de thuiszorg.
Goed te combineren met de kinderen nu zijn mijn kinderen al weer wat ouder en zijn er 2 honden bij gekomen.
Heel gezellig en een bewuste keuze.
Dat betekent dat ik mijn werk ook plan om thuis situatie heen.
Ik werk 5 ochtenden en daarin dus nog de ruimte voor inval.
De middagen werk ik in principe niet een uitzondering daar gelaten.
Mede door wat ik lichamelijk zelf niet meer red en anderzijds dat im mijn honden niet de hele dag alleen wil laten en toch ook thuis wil zijn als de kinderen uit school komen.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:09

Birdie60 schreef:
Ja daar staat de thuiszorg bekent om.
Ik werkte 20 uur in de zorg, sommige weken maakte ik 40 uur en sommige weken maar 14 of zo.
Je kan er niks aan doen. En als ze willen houden ze het van je vakantie uren af.

Dat mag dus niet.
Als je een contract hebt met vaste uren en zij kunnen je niet inroosteren, dan is het heel jammer maar hoor je gewoon die 15 uur betaald te worden.
Binnen een betaalperiode (meestal 1 maand) mag je plussen minnen (dus de ene week bv 20 en de andere week 10) maar je hoort gewoon je vaste salaris te krijgen.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 21:18

Ik word gewoon betaald hoor. Krijg keurig mijn 15 uur.

Ze mogen het niet verreken aan het eind van het jaar met mijn salaris en aan mijn wettelijke en bovenwettelijke vakantieuren mogen ze ook niet komen.
In principe gaat het dus aan het eind van het jaar mee naar volgend jaar. En dat wil ik nu uitzoeken. Kan en mag dat ?
Ik blijf vragen om uren dat sowieso.
En voor de zomervakantie al doorgegeven wanneer ik extra kan invallen.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:44

Bij ons werd het wel van de vakantie uren afgehaald.
Vraag maar eens na.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:45

Birdie60 schreef:
Bij ons werd het wel van de vakantie uren afgehaald.
Vraag maar eens na.

Dat mag wettelijk gewoonweg niet.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 21:51

Birdie60 schreef:
Bij ons werd het wel van de vakantie uren afgehaald.
Vraag maar eens na.


Ik heb contact gehad met de loonadministratie en van je wettelijke vakantieuren mag het sowieso niet af en van je bovenwettelijke uren zou het mogen met je eigen toestemming.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:02

Weet niet of het een wettelijke regeling is of of iets wat bij mijn werk geldt, maar eens per jaar krijgt iedereen met een contract tussen de 16 en 24 uur al zijn extra uren tot een bepaald maximum uitbetaald. Als in 16 uur contract, 40 uur extra in de plus krijgt diegene 36 uur uitbetaald.
Dit geldt ook voor de minuren maar dan worden ze kwijtgescholden. Dus -40 uur op 16 uur contract worden er 36 uur kwijtgescholden.


Vakantie uren mogen nooit zonder toestemming gebruikt worden.

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 05:33

Je geeft al jaren aan wanneer je kan werken en tot hiertoe werd daar rekening mee gehouden. Nu heb je dit ook aangegeven als antwoord op hun vraag, maar wordt er geen rekening mee gehouden. Je hebt nu al een heleboel minuren.
In dit geval lijkt mij de meest logische oplossing dat je in zekere mate toch afstapt van het feit dat je niet wil werken buiten de uren die je opgegeven hebt als mogelijk.
Wellicht mogen cliënten ook opgeven wanneer er wel en niet iemand kan komen werken bij hen. Voor de planner geen makkelijke kwestie om dit zoveel mogelijk in overeenstemming te brengen met de vragen van de werknemers. Misschien is er niet genoeg werk op de uren die je hebt opgegeven als uren waarop je kan werken?

Ik maak de uurroosters dan wel niet, maar bij ons is 't wel zo dat mensen ook hun voorkeuren mogen opgeven en daar zoveel mogelijk rekening mee wordt gehouden, maar dat ze soms toch ook ingeroosterd worden op dagen dat ze normaal niet werken of dat ze na een tijdje een bepaalde dag vrij te hebben gehad, een andere dag vrij krijgen. Bij ons is de woensdag bv erg in trek als vrije dag. Echter kan niet iedereen woensdag als vrije dag hebben want dan is er te weinig personeel meer op woensdag. Daarom wordt daar zo nu en dan wel eens in gewijzigd wie de woensdag krijgt.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 07:07

Ik werk 5 ochtenden. En de de dinsdagmiddag.
Ik kan dinsdagochend prima invallen. Geen enkel probleem.
Maar dan wil ik wel even tussen de middag kunnen eten en de honden uitlaten. Daar gaat het dus even mis.
De maandag en donderdagmiddag zijn gereserveerd voor mijn helaas noodzakelijke bezoeken aan de huisarts. Dat is voorlopig noodzakelijk.
En ik kan dus niet veel schuiven.
Vaak ben ik rond. Half 1/1 uur thuis.
Dan wil ik even eten en mijn honden doen.
Daarna is tijd voor mijn eigen huis.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:05

Hittepit, wat staat er in je contract hierover? Dat je enkel hoeft te werken op de tijden die jij als beschikbaar opgeeft? Staat er een minimum(percentage) genoemd aan beschikbaarheidsuren die jij op moet geven?

Cowboy55
Berichten: 8486
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:16

hittepit_12 schreef:
Birdie60 schreef:
Bij ons werd het wel van de vakantie uren afgehaald.
Vraag maar eens na.


Ik heb contact gehad met de loonadministratie en van je wettelijke vakantieuren mag het sowieso niet af en van je bovenwettelijke uren zou het mogen met je eigen toestemming.


Klopt. En dat TS een contract heeft voor 15 uur maar de werkgever klaarblijkelijk geen werk voor 15 uur ligt in principe in de risicosfeer van de werkgever. Dus werk of geen werk, betalen. En niks inhouden.

MAAR: TS is niet altijd beschikbaar, of in elk geval niet op de momenten dat de planning van de werkgever zegt werk voor haar te hebben. Ik heb geen idee hoe de kaarten dan liggen, juridisch gezien.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 08:28

Ik ben vabaf eind april de dinsdagochtend beschikbaar tot half 12(smiddags ben ik al aan het werk)
Woensdagochtend werk ik tot half 1
Donderdag ochtend het eerste deel van de ochtend of (zodra mijn injecties zijn afgelopen)de donderdagmiddag. Het tweede deel van de ochtend ben ik aan het werk.
Vrijdagochtend ben ik ook aan het werk.
Momenteel ben ik ook de woensdag middag beschikbaar.
Alleen de maandagmiddag hou ik bewust vrij.
De ochtend werk iktot half 1.

Tijden en keuzegenoeg om mij in te plannen.
En dinsdag tussen de middag willen lunchen en even mijn honden uitlaten is niet teveel gevraagd dacht ik.

Maar ik wil werken,dat heb ik aangegeven.

Ik ben op zoek naar iets erbij of vervangends.
Stel dat ik wat vind voor de zaterdag kan ik mijn contracturen naar beneden zetten en los ik mijn minuren wel in met mijn bovenwettelijke uren. Dat vind ik niet erg.
Maar ik ga dat niet zomaar doen.

Ik werk al vanaf 2008 op deze manier.
Nooit een probleem geweest,paar jaar geleden is het bedrijf verkocht aan een ander bedrijf en ben ik meevethuisd op voorwaarden van mijn oude contract.
Verleden jaar had ik een paar minuren en dat heb ik ook zonder morren ingelost.
Maar nu trek ik al vanaf februari regelmatig aan de bel dat dit nu wel erg hard gaat en dit graag wil voorkomen.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:35

Ik ben ook heel benieuwd wat er over je inzetbaarheid in het contract staat, daar valt of staat alles mee. Jij hebt als ik het zo lees 15 garantie uren per week, ergens loopt bij je werkgever het boekjaar af en is het doorgaans de bedoeling dat je die uren gewerkt hebt. Bij ons is het zo dat een werknemer met minuren van de werkgever de gelegenheid krijgt om die uren in te lopen. Omdat er in het contract staat dat de inzetbaarheid flexibel is, maar met een rooster als uitgangspunt, kan de werknemer ook ingeroosterd worden buiten zijn of haar 'vaste' rooster om. Deze planning wordt drie weken van te voren kenbaar gemaakt. Kan en wil de medewerker dan niet, dan gebeurt er nog niks met de minuren. Pas bij drie keer weigeren worden de uren van die geroosterde dag op eigen rekening geboekt. Die minuren worden dan van dat totaal afgetrokken. Bij ons letten we er dan ook erg op dat iedereen aan zijn of haar uren komt, en wordt er dus volop de kans geboden om in te halen. We willen immers niet aan het eind van het boekjaar betalen voor uren die niet gewerkt zijn. Kijk dus na wat er in je contract staat over inzetbaarheid en wat jouw rechten zijn als werknemer bij het 'weigeren' van geboden inhaaluren. Als je werkgever het recht heeft om die minuren straks weg te boeken maar wel al die tijd niet gewerkte uren heeft uitbetaald zit je straks misschien met een groot probleem. Sterkte ermee, vind het bijzonder dat je werkgever hier zo laks mee omgaat, maarzou ook goed uitzoeken wat je rechten hierin zijn dat je niet voor verrassingen komt te staan

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:57

pateeke schreef:
In dit geval lijkt mij de meest logische oplossing dat je in zekere mate toch afstapt van het feit dat je niet wil werken buiten de uren die je opgegeven hebt als mogelijk.


Waarom is dat de meest logische oplossing? Waarom zou al die inspanning van Hittepit moeten komen, en dat zonder initiatief vanuit de planner?

Stel dat dit bv waar is:

Citaat:
Wellicht mogen cliënten ook opgeven wanneer er wel en niet iemand kan komen werken bij hen. Voor de planner geen makkelijke kwestie om dit zoveel mogelijk in overeenstemming te brengen met de vragen van de werknemers.


Dat zou mooi zijn als clienten dat mogen! Want dat klinkt wel heel clientvriendelijk.

Maar dan is de vrij simpele oplossing dat je als planner even een gesprekje aangaat met TS, en zegt 'je weet dat onze clienten voorkeurstijden mogen aangeven, en die geven allemaal 's middags op, zijn er mogelijkheden dat we je structurele tijden zo veranderen dat het voor jou haalbaar wordt om een deel 's middags te doen?'
Overleg dus! Waarbij je dan samen kijkt of er een oplossing is te vinden.

En misschien is die er wel niet, en dat komt dan ook in zo'n gesprek naar voren. Als er allerlei dingen vaststaan die niet veranderd kunnen worden, is het bv ook een prima taak van de planner om eens te overleggen met andere mensen die 's ochtends werken, kijken of zij misschien ruimte hebben om een deel van hun tijden aan te passen.

Overleg, bespreek, vraag, leg uit. Er zijn zoveel mogelijkheden. Misschien dat TS als ze betrokken wordt bij de roosterproblemen ineens een briljant idee heeft en ziet 'oh, die kan ik er makkelijk bijnemen' ofzo.

Maar daarvoor moet men wel wat doen.

Hittepit: bedrijf verkocht? Dat klinkt wel een beetje zorgelijk. Ik ben in dat soort situaties bijzonder argwanend, staat eea ook op mail? Zo nee, dan zou ik er wel een briefje / mailtje van maken. Dat ze niet over een jaar ineens het niet opnemen van minuren kunnen gebruiken als bewijs van gebrek aan inzet aan jouw kant ofzo.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 09:07

Alle mails bewaar ik. Ook mijn eigen verzonden mails.
Ik heb al jaren vaste cliënten,en als die eens een ziekenhuisbezoek hebben valt daar altijd wel een mouw aan te passen. Doe ik niet moeilijk over.
Maar buiten dat heb ik ook een priveleven en een kind met een beperking. Dat is bekend op kantoor,vandaar dat ik smiddags graag thuis ben als die thuiskomt.

Maar voldoende tijd om ergens uren te kunnen werken.

Mijn oorspronkelijke contract zal ik eens op moeten zoeken.
Bij het vorige bedrijf werkte ik altijd boven mijn uren. Maar dit bedrijf houdt echt mijn contracturen uren aan.
Maar wel een normaal de tijd willen nemen om fatsoenlijk een broosje te eten tussen de middag.
Inmiddels contact gehad met de rechtsbijstand,alles uitgelegd en dan is het toch echt het risico van de werkgever.
Ik ben voldoende inzetbaar wekelijks
En zolang ik dit regelmatig blijf aangeven is er dus vrij weinig aan de hand(klinkt rot maar zo bedoel ik het zeker niet.)