Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:27

Ik kwam er op door het topic over bewust kinderloos en daarbij dat er dan niemand zou zijn om voor je te zorgen. Nu heb ik een oma van 90 en die woont wel in een seniorenflat maar doet bijna alles nog zelf, eens in de week komt er iemand schoonmaken. Ze gaat regelmatig buiten de deur eten, meedoen aan de bingo, naar de kerk of ze het weer een dag weg met de bejaardensoos. Haar zus is 100 en word bijna 101 en is qua lopen zelfs nog mobieler dan mijn oma alleen hoeft alles van haar niet meer zo.

Ik heb altijd het idee van als ik 80 + mag worden wil ik op reis en als ik genoeg geld heb ergens anders ter wereld sterven :') er start binnenkort ook een programma over 80 en de wereld rond.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:30

Mijn oma is 83, gaat nog iedere zaterdag zwemmen, gaat 1x per week fietsen, 1x per week naar bloemschikken, 1x per week met haar zus op stap en met regelmaat op vakantie met haar zus en nog 3 dames naar de meest exotische oorden. :))
Woont nog op zichzelf, heeft wel een poets die iedere week komt.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:32

Mijn oma van 85 gaat ook nog wekelijks met haar rollator naar de bingo, ze heeft zelfs het regelen van de prijzen maar overgenomen. Want de vrouw die het voor haar deed, deed het niet goed genoeg :Y) Ook loopt ze nog geregeld naar de Albert Heijn, twee kilometer verderop. Terug heeft ze dan wel de taxi nodig.

En inderdaad, elke zondag twee keer naar de kerk :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:33

Mijn eigen opa helpt bij het gemeentelijke volkstuintje, geeft computerles aan bejaarden en doet de belasting voor andere ouderen. Mijn oma pluist genealogie uit. Ze gaan dit jaar samen 6 maanden op de camping zitten aan de andere kant van het land :+

De opa van mijn vriend doet zwaar lichamelijk werk, hij sloopt materiaal voor oud ijzer. Oma drinkt koffie met de volledige omgeving geloof ik, huis is altijd vol. Oja en ze zingt in het koor.

Allemaal rond de 80 :)
Laatst bijgewerkt door Azmay op 05-04-17 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:33

Mijn opa was 87 toen hij overleed, en ging toen nog regelmatig op pad. De dag voordat hij gestorven is is hij nog lekker naar het strand geweest om een portje te drinken aan zee. Ook maakte hij elke week verse ossenstaartsoep en deed hij zijn boodschappen etc gewoon zelf, maar dan wel met hulp. Hij woonde ook gewoon thuis (wel met thuiszorg) dus eigenlijk was hij nog super ondernemend.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:34

Mijn oma wordt over 2 maandjes 93 en doet nog alles zelfstandig. Ze woont ook nog zelfstandig dus geen hulp van de thuiszorg in een woonhuis! Vorig jaar heeft ze nog een nieuwe heup gekregen en sindsdien neemt ze als ze boodschapjes gaat doen wel de rollator mee :+ ze heeft zelfs tot ver in de 80 nog op het familiebedrijf gewerkt!
Laatst bijgewerkt door lucifertje op 05-04-17 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:34

Mijn opa van 86 gaat nog dagelijks werken, 5 dagen van 07.00 tot 12.00, op zijn scootertje :j

Helaas nu even niet omdat hij een nieuwe heup moet krijgen, maar werken is zijn lust en zijn leven.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:35

Mijn grootouders langs vaders kant zijn 81 en 83 jaar en zijn nog mega actief. Opa zit op Facebook (en hij begrijpt het nog ook!) en ze maken elk jaar verre reizen met de mobilhome met hun vrienden.

Zo reden ze vorig jaar naar Moskou via een trip langs allerlei tussenliggende landen, ze zijn twee maanden weg geweest in totaal. Maar ook Ijsland (zelf heen gereden met de mobilhome), Australië, Japan, (die twee met vliegtuig ;) )... zijn de revue al gepasseerd.

Mijn oma stapte enkele jaren geleden nog (succesvol :P ) in de dorpspolitiek en stelde haar verkiesbaar en haalde 500 stemmen _/-\o_

Coole grootouders 8-)

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:40

Zo te lezen hebben jullie nog energieke opa's en oma's =:) . Bij ons was dat helaas anders. Mijn oma was dementerend en is door een val overleden (had daarnaast botkanker). Van beide kanten heb ik geen opa's/oma's meer en mis dat soms best wel. Vond het vroeger altijd wel leuk om op bezoek te gaan en gezellig met ze te kletsen.

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:45

Wat een energieke oudjes! Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen.

Mijn opa's en oma's hebben allemaal de 75 niet eens gehaald. Oma's hadden allebei de laatste jaren van hun leven ook veel zorg nodig, o.a. door vasculaire dementie. Opa 1 heeft zelfs de 45 jaar niet gehaald. Hij heeft zich letterlijk dood gerookt. Opa 2 kreeg op zijn 60e een hartaanval tijdens het tuinieren en is dood omgekieperd.

Of telt dat niet? Gaat dit alleen over vitale ouderen? :+

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:49

Mijn opa jeu de boulet 1x in de week, tenniste voor zijn knieoperatie nog 2 x in de week(momenteel 1x), doet zijn boodschappen zelf, laat onze hond uit 's ochtends, heeft een groentetuintje bij ons thuis, fietst heel regelmatig. Het enige wat hij niet kan is koken en schoonmaken, dat vindt hij een vrouwentaak hihi. Ik maak elke week een keer bij hem schoon en mijn moeder kookt 3 x in de week voor hem en verder 2x in de week zijn zus. Hij wordt dit jaar trouwens 81 :D.

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Re: Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:32

Ik heb nog 2 oma's met de 1 heb ik bijna geen contact en die woont in een bejaardentehuis. Waar ze vaak nog wel flinke stukken wandelt.

Mijn andere oma is heel erg ziek geweest en is pas nu na half jaar tijd weer een beetje aan het bijkomen. Ze doet weer kleine klusjes in huis en maakt dat ook stap voor stap af. Ze gaat nu ook 2x in de week een ochtend naar handwerken op het revalidatiecentrum waar ze heeft gezeten. Zodat ze bezig is en blijft maar vooral onder de mensen komt. Anders zit ze in middag alleen maar op de bank en niets te doen.

Birgit__

Berichten: 2247
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Heeze

Re: Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:36

Ik heb twee oma's die allebei even oud zijn: 92. De een zit al een aantal jaren in een verzorgingsflat en kan niks meer zelfstandig. Al was zij altijd al het type persoon wat snel zelfmedelijden had en niet veel durfde.

Oma nummer twee woont nog zelfstandig, heeft wel een hulp in het huishouden en (schoon)dochters/zoons die helpen. Helaas begint ze nu te dementeren, maar heeft altijd na het overlijden van mijn opa alleen gewoond, zelf gekookt, het huishouden en de stijle trap op en af. Oh en nog altijd mee op pad met de Zonnebloem, iedere week naar het koor en naar de Bingo :D Jammer dat dat steeds minder wordt vanwege de dementie, het gaat nu snel bergafwaarts maar heeft gelukkig ook nog goede momenten. Ze woont nog steeds zelfstandig alhoewel we dat nu toch iets minder fijn vinden.

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:40

Mijn oma van 92 is alles hoe ik niet oud wil worden, klagen, niets leuk vinden, achter de geraniums zitten, zelfmedelijden en dat projecteren op alles en iedereen.

Mijn overige opa's en oma zijn al overleden. Mijn oma en opa al jong. 1 opa een aantal jaren geleden na 6 weken de diagnose longkanker te hebben.
Maar die was alles zoals iedereen oud wil worden: zelfstandig, op 75e nog hertrouwd (oma was jong overleden), nog een hond, paardjes en koeien om het huis enz.

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Wat doet jou 80 + opa of oma nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:42

Mijn oma is 92 en woont nog zelfstandig :j Ze heeft nu volgens mij wel om de week hulp in de huishouding, elke dag komt de thuiszorg haar steunkousen aandoen en ze heeft 4x per week tafeltje dekje (de andere dagen kookt ze wel nog zelf). Ze is helemaal geen klager eigenlijk! Heb er echt bewondering voor hoe ze het allemaal nog alleen doet.
Kinderen hebben zegt weinig helaas, ik probeer wekelijks bij haar langs te gaan met m'n moeder maar we zijn de enige. M'n moeder heeft 6 broers en zussen maar die gaan maar af en toe naar hun moeder toe.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:43

Ik heb 2 oma's, een gezonde van 75 die meer doet dan. Actief in de kerk, zit in allerlei commissies, is voorzitter van het koor en fietst 2 keer per week. En een oma die helaas pech heeft met haar gezondheid en op dezelfde leeftijd bijna het huis niet meer uitkomt omdat ze bijna niet meer kan lopen door slechte benen en kortademigheid.

Het is nogal een loterij vrees ik. Al helpt het wel echt heel erg om gezond te leven, veel sporten mensen en niet roken, niet dik worden en weinig zuipen :P . En dan met wat mazzel kun je op je 80ste nog een wereldreis maken.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:47

1 opa en oma hebben de 80 nog niet gehaald, maar hebben al een hoop kwaaltjes en komen niet heel ver meer. Oma komt het verzorgingstehuis nog uit om op een duo fiets te fietsen en als mensen met haar gaan wandelen, opa af en toe een stuk op zijn elektrische fiets.

Aan de andere kant nog 1 opa, ruim tachtig en gaat elke dag minstens 5 km wandelen om fit te blijven, elke zaterdag hardlopen in de bossen. Wel een keer per week eens schoonmaakster, maar hij heeft nog nooit in zijn leven een huis schoongehouden :Y) Dus hij wist anders niet hoe :') En hij en oma hebben altijd heel veel gereisd, vorig jaar is hij alleen naar curacao geweest, nu is hij in de VS bij kennissen en over 2 maanden gaat hij met mij naar Bonaire! Wel had hij nu iemand die hem hielp met het overstappen op Atlanta want dat was zo'n groot vliegveld, en als je oud wordt , wordt je toch wat onzekerder over de goede gate vinden volgens opa :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:50

Mijn oma (86) zet zich nog 2 keer per week in voor de voedselbank (via de kerk). Ze verdelen dan de benodigdheden in dozen en delen deze uit aan de minderbedeelden.
En ze zit op Relatieplanet :+

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:52

Cayenne schreef:
En ze zit op Relatieplanet :+


Ik vind dat zo tof! Ik hoop van harte dat ze nog iemand vindt om wat jaartjes plezier mee te hebben :j

Colaaa

Berichten: 4121
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:00

Mijn beppe van bijna 90, woont nog zelfstandig, doet alles zelf, rijd nog auto, fiets regelmatig ook grote afstanden, gaat ook geregeld met busreisjes mee.

Een tante van mijn vader is 79, gaat elke week nog naar de gymnastiek, woont in een super groot huis, met een huge tuin die ze samen met haar man onderhoud, rijd ook auto, fiets zónder hulpmotertje, is ook nog helemaal zelfstandig en ze hebben samen een hond waarmee ze aardige wandelingen maakt.

Mijn oude buurvrouw van 83 woont ook in een enorm huis, ook huge tuin die ze helemaal alleen onderhoud, gaat elke week te zwemmen, naar de kerk, rijd nog zeflstandig auto, fietst elk jaar de 4daagse en is elke dag de hort op(Kaarten,dansen,uitjes,zwemmen) En ook geregeld busreisjes!

Mijn Opa is 75 geworden maar deed tot zijn laatste dag, ook alles zelfstandig! Auto rijden, markten afstruinen, huis en tuin onderhouden !

Mijn Oma heb ik niet gekend zij is 63 geworden maar was een ook een flinke Oma !

Respect voor onze ouderen ! :+:

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:00

Al mijn opa's en oma's zijn ouder geworden dan 80 maar niet alle 4 even gezond.

Had een oma die was nog hartstikke fit en vitaal, ging nog op vakantie met haar 'vriendinnen'. Ging nog regelmatig wandelen en fietsen. Al was zij wel echt een kettingroker. Helaas door complicaties bij een darmoperatie overleden. Mijn opa (van de andere kant) hetzelfde, die was over de 80 en deed zo nu en dan nog steeds aan body-building (nouja, soort van haha). Als ik oud mag worden zoals hun dan teken ik ervoor, maar dan zonder het roken haha.

Mijn andere opa had op 70 jarige leeftijd een hersenbloeding gekregen en was hier eigenlijk nooit meer echt bovenop gekomen. En mijn oma was zwaar dementerend, dat was echt verschrikkelijk om te zien hoe zij geestelijk en lichamelijk ontzettend aftakelde. Dat laatste hoop ik echt nooit mee te maken :n.

Het is denk ik echt mazzel hebben hoe je oud mag worden. Mijn opa en oma die 'slecht' oud zijn geworden waren juiste de 2 die vrij gezond hadden geleefd. :)

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:03

Mijn oma is 82 en gaat 2x per week naar de bingo. Verder kan ze niet veel omdat ze LS heeft en bijna niet kan lopen. Met mooi weer mag ze wel nog graag af en toe naar de winkel op de scootmobiel. Ook doet mijn oma nog graag koken en wassen zolang ze dit nog kan.
Mijn opa is 84 en mag ook niet veel ivm bloeddruk en copd. Zomerdag gaat hij wel regelmatig vissen.
Ze gaan elk jaar 2 weken op vakantie naar emmen hier genieten ze allebei nog volop van.

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:07

Mijn ene opa en oma waren na hun 80e niet echt meer actief. Mijn opa nog beter dan mijn oma.
Zij kwakkelde met haar gezondheid, zat tegen haar 85e alleen nog maar in een gesloten verzorgingstehuis voor zich uit te staren en was dolblij dat het einde er eindelijk was.

Mijn opa ging toen nog wel biljarten of zelfstandig naar het kerkje (naast het verzorgingstehuis) maar verdwaalde hier op het einde wel regelmatig bij :(:)
Hij had echter na het overlijden van mijn oma wel een nieuw "vriendinnetje" in het verzorgingstehuis! Bets, 91 en superhelder en superfit. Was ontzettend leuk om te zien hoe gelukkig zij samen nog 2 jaar waren.
Hij is heel vredig in zijn slaap overleden, gelukkig geen lang ziektebed.

Andere opa en oma zijn pas 75 en nog topfit.
Laatst bijgewerkt door xSannee op 05-04-17 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:09

Szan schreef:
Wat een energieke oudjes! Daar kan ik me helemaal niets bij voorstellen.

Mijn opa's en oma's hebben allemaal de 75 niet eens gehaald. Oma's hadden allebei de laatste jaren van hun leven ook veel zorg nodig, o.a. door vasculaire dementie. Opa 1 heeft zelfs de 45 jaar niet gehaald. Hij heeft zich letterlijk dood gerookt. Opa 2 kreeg op zijn 60e een hartaanval tijdens het tuinieren en is dood omgekieperd.

Of telt dat niet? Gaat dit alleen over vitale ouderen? :+

Ja zoiets is hier de score ook.
Oma 1 werd 54 Kanker. Daar kregen we een nieuwe oma die 72 werd.
Opa 1 werd 68 en kieperde om door een hartaanval.
Opa 2 werd ik meen 72 en is gestorven door suikerziekte type 1. Hij was al jaren een been en een voet kwijt.
En dan oma 2, die is wel netjes oud geworden 89. Maar die had flinke artrose in haar rug en begon ook al flink dement te raken.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:15

Mijn ouders zijn tussen de 70-80 jaar (moeder en stiefvader), mijn oma is 90 jaar. Mijn oma is echt een oud mensje, ziek en gebrekkig, maar gaat nog wel regelmatig naar de kaartclub.
Mijn ouders zijn ook opa en oma en nog enorm kwiek, fit en ondernemend. Ze zijn net terug van een reis naar de VS voor een bezoek aan mijn zus die daar woont. Ik vind het geweldig dat ze nog zo 'jong' zijn, ondanks dat mijn stiefvader hartpatiënt, suikerpatiënt en ex-kankerpatient is. Hij doet echt nog heel veel om up to date te blijven <3