Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:32

Gewoon stap voor stap blijven oefenen! Iedereen kan het :)

Ik zou zelf ook niemand aanraden om van YT-filmpjes dingen te leren. Want naast het feit dat je alleen 'trucjes' leert speel je alleen maar dingen na. Je leert niet je eigen interpretatie eraan te geven.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!


Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:34

Nee heb al veel geoefend op van die sites, dat je noten voor je linkerhand leert lezen.

Niet perfect is ook goed

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:35

Maar kun je dan je probleem eens omschrijven? Noten lezen voor links is niet anders dan voor rechts.

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:39

rechts heb ik vroeger op blokfluitles geleerd :+ Dus die zitten er allemaal in. Je linkerhand werkt natuurlijk anders en ik kan in mijn hoofd gewoon niet omzetten omdat ik ze zo lang alleen van rechts ken.

Niet perfect is ook goed

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:43

Ga dan alleen maar met links spelen. Gewoon alleen de F-sleutel en dan liedje smet links oefenen :)

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:58

Ik heb 4 jaar lang pianoles gehad waar ik heel veel vaardigheden gelukkig heb geleerd. Momenteel print ik of voor mijzelf bladmuziek of doe het via youtube. Maar net welke er een leukere versie heeft ;)

:)

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:55

Rooss_24 schreef:
Sokje_6 schreef:
Waarom geen handen nadoen, kun je daar wat over uitleggen?


Nog even een toevoeging:
Wij hebben op school een aantal piano's waar op wordt gespeeld. Ik hoor precies wie er speelt van filmpjes op YouTube (synthesia) en wie er speelt van noten.

Mensen die leren van YT filmpjes gebruiken vaak (niet altijd!!) nooit een pedaal, niet echt dynamiek, qua verschil in hard en zacht enzo. Vaak zijn die synthesia filmpjes ook compleet eentonig met hetzelfde tempo gespeeld.

Ook is bladmuziek op den duur veel makkelijker als je het eenmaal kan, en eigenlijk is het wel makkelijker dan de meeste mensen denken.


Ik bedoelde trouwens niet dat het perse mindet mooi is als je een liedje via YouTube leert, maar eerder als je 'piano spelen' via YouTube leert, en verder niet snapt wanneer je een pedaal moet induwen/loslaten enzo. Sorry dat het er een beetje krom staat

@Jolandeee
Je hebt ook liedjes met twee rechterhandsleuteldingen (geen idee hoe dat ook alweer heet) maar ik zou toch wel gewoon gaan oefenen met linkerhandnoten. Want als je het alleen maar andersom doet leer je het natuurlijk nooit.

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:16

Hoi allemaal!
Ik meld mij ook graag :)
Heb voor mezelf met kerst een keyboard cadeau gegeven, omdat ik de Fur Elise wil kunnen spelen :')
Zo gezegd, zo gedaan _O- in ieder geval, tot zover t kan op deze (5 octaven).
En t middenstuk waar t ff hardcore wordt lukt nog niet met beide handen, maar dit wil ik pas met een echte piano onder de knie krijgen, dus oefen ik half tussendoor nu.

Ik speel heel koppig, via youtube filmpjes, puur omdat ik nog niets weet en niet perse echt alles volgens de regeltjes wil doen. (naar mijn idee speelt iedereen toch een beetje op zn eigen manier).
Inmiddels is de Fur Elise wat roestig, heb em net weer gespeeld na 3 maanden niet, maar komt wel weer.

Verder wissel ik nu af met Una Mattina van Ludovico, die ik bijna op normale snelheid kan nu, ben ik in februari mee begonnen.
Sinds 2 weken ook Moonlight Sonata aan t meepakken, om echt te oefenen met toonladders, handigheid etc. En sinds afgelopen donderdag Faded van Alan Walker, deze zit er nu bijna helemaal in, maar de refreinen samen spelen is nog een dingetje :P (ach ik heb mezelf tot eind deze maand gegeven als doel, dus moet haalbaar zijn als ik wat meer ga zitten ervoor :j ).
Ik begin vaak met 2 handen tot ik t niet red, dan speel ik alleen links, dan alleen rechts en voeg dan samen. Over t algemeen is t apart spelen van de handen niet zo een probleem, maar die coördinatie samen is nog lastig. Tips om dat te verbeteren/oefenen? :D

Ik wil dit jaar een digitale piano kopen met pedaal en gevoeligheid, puur omdat, zoals jullie hier al zeggen, dat heel anders speelt :) Ben benieuwd hoe dat zal gaan en heb een kennis in de stad wonen die me wel zou willen helpen eventueel.

Kennen jullie nog een leuk nummer/stuk/symfonie die voor een beginner leuk zijn?
Wil ook nog es tijd stoppen in noten leren lezen, lijkt me toch wel handig op den duur.

Mijn huidige rijtje is dus:

-Fur Elise, Beethoven
-Una Mattina, Einaudi
-Moonlight Sonata, Beethoven
-Faded, Alan Walker

Nog 1 vraagje, iemand hier die Comptine d'un Autre Été van Tiersen speelt?
Ben benieuwd hoe moeilijk die in de praktijk is :)


bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:10

YamaSaki schreef:
Nog 1 vraagje, iemand hier die Comptine d'un Autre Été van Tiersen speelt?
Ben benieuwd hoe moeilijk die in de praktijk is :)


Heel gemakkelijk eigenlijk, de snelheid is misschien wel een dingetje als je dat nog niet eerder gedaan hebt, maar dat komt vast wel goed ;)

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Isabel

Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:30

Leuk topic! Ik heb een keyboard maar eigenlijk nooit veel mee gedaan

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:32

YamaSaki schreef:
Nog 1 vraagje, iemand hier die Comptine d'un Autre Été van Tiersen speelt?
Ben benieuwd hoe moeilijk die in de praktijk is :)

Op zich is die vrij makkelijk, vooral omdat je met je linkerhand non-stop hetzelfde doet. Het is het begin alleen wel irritant om het met beide handen tegelijk te doen, maar dat moet makkelijk lukken.

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:56

Ah fijn om te horen! Dan ga ik me er gewoon aan wagen haha :D
Ik vind t zo een mooi nummer! En de snelheid doe ik eerst gewoon omlaag idd, anders word ik gek denk ik :') Gewoon veel oefenen dus!

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:20


Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:40

Ja ik ga meedoen! :D
Wordt vast hilarisch _O-

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:49

Faded van Alan Walker, welke spelen jullie dan van YouTube of bladmuziek? Ik vind hem toch wel vrij moeilijk met links als ik hem zo zie op internet.

Niet perfect is ook goed

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:50

YamaSaki schreef:
Ah fijn om te horen! Dan ga ik me er gewoon aan wagen haha :D
Ik vind t zo een mooi nummer! En de snelheid doe ik eerst gewoon omlaag idd, anders word ik gek denk ik :') Gewoon veel oefenen dus!

Ik heb hem ook gespeeld! Valt heel erg mee inderdaad :), hij klinkt moeilijker dan hij is vind ik :)
Laatst bijgewerkt door nienke555 op 05-04-17 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:50

@Jolandeee, Ik gebruik deze atm, vind ik erg fijn :)
https://www.youtube.com/watch?v=aCJxjDzyAT8
Bladmuziek kan ik niet lezen O:) En hij is pittiger dan ik had verwacht idd haha, maar wil em toch leren! Individueel gaat prima...samen..nog ff lastig. Maar wie weet hoe dat eind van de maand zit :)

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:05

Thanks voor de link!

Ik wilde deze graag :D En ben bang als ik de easy aan leer dat ik dan daarna helemaal om moet, maar die link die ik stuurde vind ik dan wel weer heel moeilijk. Maar Easy vind ik beetje saai klinken vandaar :P

https://www.youtube.com/watch?v=3T6xLa-OC78
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 05-04-17 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Niet perfect is ook goed

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:18

Ik vermijd idd ook de "easy" varianten, puur om tzelfde als wat jij noemt haha, dan moet je daarna weer helemaal omschakelen enz, dat schiet niet op :P

Tortilla

Berichten: 474
Geregistreerd: 30-05-14

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:47

Wat gaaf YamaSaki, dat het al zo goed gaat!

Ik heb gister van een vriend op zijn digitale piano mijn allereerste lesje ooit gehad :D Ik kan nu twinkle twinkle little star incl. noten lezen, was daar stiekem al heel blij mee :o

Mijn doel was origineel om Comptine d'un Autre Été te kunnen spelen, maar als die zo relatief makkelijk is, wordt dat een mooi 'tussendoel' om naartoe te werken.

[o] [o] [o]

YamaSaki

Berichten: 4864
Geregistreerd: 28-03-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:36

Dankje Tortilla! Una Mattina vind k trouwens makkelijker dan Comptine d'un Autre été, nu ik die laatste gister ff heb geprobeerd :')
Wat fijn dat je nu noten kunt lezen!

fleurvosje

Berichten: 378
Geregistreerd: 07-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:44

Hoi allemaal, ik heb een vraagje.
Ik ben toe aan nieuwe boeken maar heb eigenlijk geen idee waar en wat voor soort ik ze vinden kan. Ik speel momenteel heel veel van Einaudi, Yann Tiersen en Johansson maar merk dat deze echt te makkelijk beginnen te worden. Is er iemand bekend met boeken met liedjes van een soortgelijk genre maar een slag moelijker?

Alvast bedankt!

:)

F_Orumster

Berichten: 15306
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:43

Mag ik hier even een vraag stellen? Mijn pianoleraar heeft nu al twee lessen afgezegd wegens ziekte dus ik blijf even met deze vraag zitten.

Met welke vingers mag je de zwarte toetsen níet spelen, duim en pink toch?

Verder volg ik een coursera cursus "Fundamentals of music theory" van de universiteit van Edinburgh. Leuk! Ik denk dat ik na afloop ga betalen voro het certificaat, om ook voor hun moeite te betalen eigenlijk.

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:55

F_Orumster schreef:
Met welke vingers mag je de zwarte toetsen níet spelen, duim en pink toch?

Het mag best.
Het geniet alleen meestal niet de voorkeur, zeker de duim op een zwarte toets zal je niet heel vaak tegenkomen omdat het gewoon niet handig 'ligt' (kijk maar naar je hand, je duim is zo kort, je zal vaak erg veel moeite moeten doen om die op een zwarte te krijgen... en dan is er meestal wel een andere vingerzetting die veeeeeel handiger is waarbij je de duim fijn op een witte krijgt (of helemaal niet gebruikt bij een bepaald stukje noten).
Maar soms is het gewoon noodzakelijk. Komt ie een keertje op een zwarte, nou, dan zal daar wel een hele goede reden voor zijn (en dan bedoel ik niet eens grote akkoorden met de laagste of hoogste noot een zwarte toets!), en als het maar a. makkelijk speelt en b. je het niet *hoort* (misschien nog wel belangrijker!). :)

Amado7

Berichten: 10717
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:33

Wanneer komt de volgende challenge? :D

En weet iemand toevallig een pianoleraar in [plaats], die niet al te duur is?

Niet perfect is ook goed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy en 6 bezoekers