Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 22:10

Nu wij meerdere keren per jaar een oppasadres zijn voor 2 verschillende honden begint het bij ons weer behoorlijk te kriebelen. De kinderen zijn wat ouder, 6 en 9 jaar, en vooral mijn jongste zou enorm graag een eigen hond hebben. Ze is telkens intens verdrietig als één van de logeerhonden weer terug naar huis gaat. Zelf vind ik het dan ook stil in huis.

Zelf heb ik een labrador gehad die 13,5 geworden is. Mijn oudste dochter heeft haar net niet meer meegemaakt.
Ik heb gewoon iets met labradors. Onze logeerhonden zijn een labrador en border collie. Beide enorm lief en totaal verschillend qua karakter. Toch trekt dat ondeugende in de labrador me.
We willen dus graag in de toekomst een labrador. En dan echt de gezinslabrador, geen field trial.
Mijn labrador hebben we destijds aangeschaft bij een fokker waar zowel moeder, vader als oma rondliep. Achteraf hoorden we wat negatieve berichten over deze fokker, maar onze hond is enorm lief en altijd gezond geweest. 13,5 jaar is natuurlijk een enorm mooie leeftijd voor een labrador.
Deze fokker fokt overigens niet meer.

Mijn vraag is een beetje hoe wij op zoek gaan naar een goede fokker? We zijn op zoek naar een fokker die fokt met verstand en liefde en niet voor het geld. Dus geen hond die aan haar 8e nest bezig is bijv. Ook moet de pup onder de mensen opgroeien de eerste weken i.p.v. in een schuurtje o.i.d.

Ik heb al gekeken op de rasvereniging naar de lijst met fokkers. Deze pups hebben een stamboom en de ouders zijn getest. Maar ik kom dus ook een fokker via de rasvereniging tegen die fokt met een (field trial) teef die positief is getest op SD2. Ook zijn veel websites niet up te date en de laatste berichten zijn soms van 2/3 jaar geleden.
Op marktplaats vind ik dan weer pups die 'maar' €400,00/450,00 zijn. Een groot deel zijn hobbynestjes en bijna geen enkele pup heeft een stamboom.

Waar begin je met zoeken naar een betrouwbaar adres? Wij komen uit West Brabant, maar we zijn niet provincie gebonden. Het liefst zoeken we een adres waar de teef nog gedekt met worden en we eventueel op een wachtlijst komen en zelf de pup uit mogen zoeken. We hebben geen haast en nemen alle tijd om alles eerst goed uit te zoeken.

EmptyWords

Berichten: 10573
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:15

Ik heb iemand op Facebook die een labrador bij kennel Dhalwinny vandaan heeft. Tot nog toen geen problemen en hele lieve hond.

Moet zeggen dat ik verder niet in de labradors zit

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:16

Je zegt zelf al wat je eisen zijn, neem contact op met een fokker die je zo al aanspreekt en ga eens vrijblijvend kijken/praten met je vragenlijstje en je eisen. Ga af op de mensen en de honden niet op een door een ander in elkaar gedraaide super website en door een duur reclame buro in elkaar gezet promotiepraatje, dan weet je eigenlijk nog niets.

Wat je kunt doen is naar een clubmatch gaan, daar eens kijken, zitten vast wel fokkers bij die je wat kunnen vertellen over hun kennel en honden. Je hebt de fokkerskring labrador en de Nederlandse labrador vereniging, hebben beide hetzelfde doel voor ogen. De labrador. suc6

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:18

Ik heb de fokkers van van de rasvereniging gemaild.
Alleen ik heb een Franse waterhond en daar zijn maar enkele fokkers van, dus dat maakte het makkelijker.

In de mail had ik verteld wat ik zocht, wie ik was etc.
Ik vroeg wat dingen over de honden, over hun fokbeleid etc.
En aan de hand van de antwoorden die ik terug kreeg, kreeg ik een sterke voorkeur voor een bepaalde fokker.
Daar ben ik toen op bezoek geweest, heb hun 2 honden gezien, en veel wijzer geworden over het ras, fok beleid en hoe hun daarin stonden.
Toen heb ik me op de wachtlijst gezet voor het eerstkomende nestje, moest anderhalf jaar wachten, ha ha.
En ondertussen is mijn hond al 3.5 jaar en het is de fijnste hond die ik kon hebben!

Zo heb ik het dus gedaan, en het is me heel goed bevallen! :)

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:22

Mijn tante fokt zo nu en dan een nestje :) ze is ontzettend goed voor haar honden en ze groeien op in huiselijke kring, als je wilt kan ik eens vragen wanneer ze weer een nestje krijgt

edit alles met stamboom en keuringen

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 22:58

Van de hooydamhoeve heeft erg mooie honden. Echter best wat werklijn of wetklijn x showlijn. Geen idee of ze nog puur showlijn honden hebben en fokken. De karakters van hun honden zijn erg fijn maar zijn ook zeker energieke honden die graag bezig zijn.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:09

http://www.labradorsuithetbetuwseveld.nl/202608381

Mijn instructrice fokt labradors. Nu voornamelijk zwart en bruin, maar inmiddels zijn er ook blonde teefjes. Groeien op in huiselijke kring. Je kunt je inschrijven voor een nest. En zij kijkt dan nav jullie wensen welk pupje het best bij jullie past qua karakter.

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 23:12

Positief op SD2? Staat dat op de site? NLV of LKN?

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 00:05

Bedankt voor jullie reacties!! Ik ga de fokkers die jullie noemen eens even bekijken!

kirri schreef:
Mijn tante fokt zo nu en dan een nestje :) ze is ontzettend goed voor haar honden en ze groeien op in huiselijke kring, als je wilt kan ik eens vragen wanneer ze weer een nestje krijgt
edit alles met stamboom en keuringen


Oh ja als je dat zou willen doen! :D




wwillemijn schreef:
http://www.labradorsuithetbetuwseveld.nl/202608381

Mijn instructrice fokt labradors. Nu voornamelijk zwart en bruin, maar inmiddels zijn er ook blonde teefjes. Groeien op in huiselijke kring. Je kunt je inschrijven voor een nest. En zij kijkt dan nav jullie wensen welk pupje het best bij jullie past qua karakter.


Hier ga ik ook naar kijken, al lijkt het me juist leuk om zelf een pup uit te mogen kiezen i.p.v. dat er één voor je wordt aangewezen.



Arabiansp schreef:
Positief op SD2? Staat dat op de site? NLV of LKN?

Sorry ik heb het verkeerd gezegd. Niet positief, maar ''de uitslag m.b.t. SD2 was afwijkend''. Dat stond op de website van een fokker zelf. Die fokker staat ook op de NLVsite vermeld.
Ik moet me echt eens goed verdiepen in al die onderzoeken en uitslagen, want ik begrijp dat bovenstaande uitslag niet hoeft te betekenen dat er pups met afwijkingen en gezondheidsrisico's geboren worden?

Maar zouden jullie sowieso voor een stamboekpup gaan, omdat de ouders uitgebreid getest zijn of zegt een stamboekpup jullie in die zin niet zo veel?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 00:30

Ik zou zelf wel altijd voor een stamboek pup gaan omdat die aan bepaalde eisen moeten voldoen (qua gezondheidschecks etc).

Wat voor kleur hond zou je willen? Ik heb wel eens gelezen dat bruine labjes qua karakter niet altijd even fijn zijn vanwege doorfokken

Edit: http://www.withara.nl/algemeneinfo.htm. Hier staat dat indd sowieso interssant om voor jou te lezen ts

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 00:36

Maartje1990 schreef:
Ik zou zelf wel altijd voor een stamboek pup gaan omdat die aan bepaalde eisen moeten voldoen (qua gezondheidschecks etc).

Wat voor kleur hond zou je willen? Ik heb wel eens gelezen dat bruine labjes qua karakter niet altijd even fijn zijn vanwege doorfokken


Ja he, dat gevoel heb ik ook. Een éénmalig hobbynestje klinkt leuk, maar als vader en moeder niet getest zijn weet je natuurlijk niet of je 2 ouderdieren pakt die toevallig drager zijn van dezelfde erfelijke afwijking. Of dat één of beide een nog niet geopenbaarde afwijking heeft. Ook weet je zonder stamboom natuurlijk niet in hoeverre ze (verre) familie zijn.

Ik heb dat ook al eens gehoord over de bruine. Hoewel ik ze ook erg leuk vind, willen wij een blonde of zwart teefje. Het wordt echt een gezinshond, wij hebben geen plannen om er ooit zelf mee te gaan fokken of echt shows te gaan lopen o.i.d.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 00:42

Hier is de mijne net een jaar geworden. Zijn oom hebben we ook lopen en is een geweldige massieve hond met een geweldig karakter. Uiterst koel en niet zo'n stuiterbal

De eerste afweging die je moet maken is wat voor een labrador je wil. Wij hebben hier gekozen voor rustige dieren ivm de zaak waar ze de hele dag zijn en ik wil geen stuiterbal in huis.

Een fokker fokt op uiterlijk,lijnen en karakter. Een goede fokker kan je vrij aardig vertellen wat het voor een dier gaat worden. Goede pups zijn prijzig 1000 euro of meer. Op marktplaats zijn er inderdaad ook labradors, zullen ongetwijfeld leuke dieren zijn alleen het zijn zoals wij ze noemen marktplaatslabs. Niet te vergelijken met een volle stamboomlab.

Het zelf kiezen van een pup zou ik je niet aanraden, wanneer je er bent zijn alle pups blij en 5 min later liggen ze weer te slapen. Je kan je slecht een beeld vormen van hoe een dier werkelijk is. Een beetje fokker weet precies welke pup in je gezin past en welke juist niet in een gezin moet. De onze komen uit het noorden weg en ze hebben regelmatig een nest, ze hebben meerdere teven in van jong naar bejaarde hond.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 01:36

Ik zou zelf voor een zorgvuldig bewust gefokte lab van een goede fokker gaan.Ik help op het asiel en geef les op een hondenschool en kom daar echt heel wat gestoorde labradors tegen.Deze zijn toch meestal afkomstig uit broodfok of van mensen die een labrador hebben en die laten dekken door de labrador van de buren want een nestje voor de kinderen is zo leuk.Deze honden hebben vaak toch iets raars in hun karakter van hyperactief of zo sloom dat je er niks mee kan en dan heb ik het nog niet over de gezondheids problemen die bij labradors ook veelvuldig voorkomen.
En ik ken ook hele leuke labradors hoor,maar die komen toch wel vaak uit werklijnen,je hebt dan toch een iets andere hond.Iets werkwilliger iets minder hyper.Als ik een lab zou nemen zou ik hier voor gaan.Hoewel er soms in het asiel ook schatten zitten hoor.Ik zie graag zo'n heerlijke echte labrador kop,zo'n knuffelhoofd.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 02:48

Je kunt aan de prijs ook redelijk zien of het 'klopt'. 1100-1200 euro is een normale prijs voor zo'n pup :j

Wij mogen onze pup over 4 weken ophalen :) Ook een labrador retriever. Bijna alle fokkers werken zo dat ze het liefst hebben dat je jezelf en je gezin voorstelt in een mail, zegt hoe veel tijd je hebt voor de hond en wat je globaal met de hond wil of ervan verwacht. Een goede fokker geeft zijn pup niet zomaar mee, zij checken de eigenaren graag of de pup goed terecht komt. Bij erg veel fokkers zijn wachtlijsten; wij stonden op een wachtlijst en kwamen helaas niet in aanmerking en zij heeft ons toen doorverwezen naar een kennis die op dezelfde manier fokt, maar geen website oid heeft. Geen wachtlijst en binnen een paar weken konden we komen kijken!

Wij hebben veel fokkers gemaild/gebeld die we vonden via deze website: http://labrador-fokkers.startpagina.nl/
Allemaal goede fokkers, al is de site wat verouderd geloof ik, dus zelf nog een keer checken of ze nog steeds zijn aangesloten bij de rasvereniging is handig :D

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:19

Ik zou willen dat ik een pup aangewezen had gekregen door de fokker. Zelf heb ik een hond die totaal niet bij ons past. Gekozen omdat hij in het nest zo leuk was. Hij is heel dominant maar ook onzeker. Totaal niet mijn idee van een fijne hond.

De honden bij mn instructrice voldoen aan alle eisen om te mogen fokken. Worden door en door getest voordat ermee gefokt wordt. De reuen en teven zijn allemaal fantastisch lieve honden. Ik zie regelmatig een nestje pups daar. En de volwassen honden zie ik maandelijks. Allemaal gezonde mooie dieren. En ze groeien op met kinderen, katten en paarden. Ideaal :-)

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:44

Wij willen ook een pup, een beagle. Wij hebben de rasvereniging benaderd en daarna zelf contact opgenomen met fokkers, en uiteindelijk staan we nu op de wachtlijst bij haar. Wij mogen zelf onze pup kiezen maar ik wil wel dat de fokker ons daarin adviseert. Een kennis die ook fokt doet dat namelijk wel, sterker nog, heel veel fokkers kiezen tegenwoordig welke pup je krijgt en nemen jouw voorkeur daarin mee. Dit voorkomt vaak een hoop ellende. Als pupeigenaar kies je voor de pup die je op dat moment leuk vindt zonder naar karakter eigenschappen of je eigen gezinssituatie te kijken.

dakpan
Berichten: 166
Geregistreerd: 13-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 07:57

Het eerste waar ik aan dacht toen ik je titel las was: je begint absoluut met je afstandsbedieningen in te pakken en hoog weg te leggen!
Waarom zijn de choco's zo andere labradors? Wij hebben er nl (nu alweer 15 jaar) 1tje en het enige wat ik anders vond was dat ze niet zo'n fan van water was, later dan weer wel.

joyce83

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:07

http://www.vanmeinweg.nl/ is een fokster welke ik ken vanuit de hondenclub. Ze heeft echt lieve teefjes. Ben laatst gaan kijken toen ze twee nestjes had en het hele huis wordt voor de pups ingericht. Ze mogen lekker buitenlopen als het weer goed is, de hele hondenfamilie voedt de kleintjes op. Ze doet echt heel veel voor de kleine pups. Ik weet echter niet wanneer er weer een nestje komt. Ze fokt wel overwegend zwarte labradors.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:07

Amandavd van die Beagle ga je zo veel plezier hebben. En hem heel regelmatig achter het behang plakken. Ik vind dat je de pup in overleg moet kiezen. Bij al mijn drie honden heb ik, na het nest te hebben bekeken, zo "mijn" pup eruit gezocht. En drie keer een 100% match. Maar ik kan intuïtief goed uit de voeten en dat scheelt ook natuurlijk.

@ dakpan van die afstandsbediening merk ik niks hoor. Mijn lab pup is zo braaf dat ik me wel eens afvraag of hij wel helemaal normaal is. Een boek heeft hij kapot gemaakt tot nu toe. En een plant gesnoeid. Hij zit niet in de bench of zo.

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:09

Jennyj01 schreef:
Amandavd van die Beagle ga je zo veel plezier hebben. En hem heel regelmatig achter het behang plakken. Ik vind dat je de pup in overleg moet kiezen. Bij al mijn drie honden heb ik, na het nest te hebben bekeken, zo "mijn" pup eruit gezocht. En drie keer een 100% match. Maar ik kan intuïtief goed uit de voeten en dat scheelt ook natuurlijk.

@ dakpan van die afstandsbediening merk ik niks hoor. Mijn lab pup is zo braaf dat ik me wel eens afvraag of hij wel helemaal normaal is. Een boek heeft hij kapot gemaakt tot nu toe. En een plant gesnoeid. Hij zit niet in de bench of zo.


Ik weet het hahaha, ik heb vroeger ook een Beagle gehad. We gaan ook op cursus en willen na de puppycursus door gaan met andere cursussen etc. Ze zijn stronteigenwijs maar een hart van goud.

Ja in overleg is altijd goed, maar sommige mensen hebben weinig inzicht. Zo wilde een gezin met twee drukke kinderen een drukke maar onzekere pup hebben, ja dat gaat gewoon niet werken. En die wilde dat gewoon niet inzien.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:34

Onze labrador was gefokt door Budiliumhof in Budel.
Wij hadden hem zelf als 1 jarige via marktplaats overgenomen van iemand die ging emigreren.
Geen idee of dat bij jou valt onder 'field' maar hij was echt een geweldige gezinshond. Wel fit en actief maar dat zochten wij ook :)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 05-04-17 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:41


StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 08:51

Ik zit zelf helemaal niet in het labrador wereldje, dus een goede fokker kan ik je niet opnoemen.

Als je een fokker hebt gekozen, probeer dan met de teef ( en liefst ook reu ) te gaan wandelen. Dan merk je hoe ze in elkaar zitten en hoe graag ze willen werken.

Met pups zelf uitzoeken. Ga niet af op welke pup het eerste naar je toe komt en al die dingen, maar ga af op de verhalen van de fokker. Ik kreeg iedere dag of iedere paar dagen allemaal foto's van de pups en welke streken ze hadden uitgehaald etc. Voordat ik naar het nest ging kijken had ik dus al 2 honden in gedachte. 1 van de 2 was een hele makkelijke teef, die meteen op mij af kwam. De andere lag onder de bank te slapen, maar was heel dominant. Ben toch voor de tweede gegaan en het is een hond die perfect bij mij past, ondanks dat ze niet meteen contact met mij maakte.

Dus heb goed in ogen wat voor hond je wilt qua karakter. Goed met kinderen is een heel ruim begrip. Wil je dat ze een intense werkdrang heeft of wil je dat ze een drukke meid is die alleen maar met je kinderen wilt spelen of...

Als je zelf heel veel ervaring met honden hebt zou ik de keus van pup zelf maken, maar anders in combinatie. Niet alleen de fokker laten beslissen, maar wel dat de fokker je keus geeft tussen 2 honden met ongeveer het karakter waar je naar opzoek bent.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:03

allereerst, wat een ontzettend leuke tijd ga je tegemoet. De voorpret is al zo leuk!
Je zit er al lekker in wat betreft kennis en je hebt al veel onderzoek gedaan. Ga met de diverse fokkers die je online aanspreken op gesprek, breng een bezoekje en kijk goed rond.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Een labrador pup aanschaffen .... waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:14

wij hebben onze 2 labjes van marktplaats af. Onze bruine als2,5 jarige gekregen, Zat bij mensen meer dan 12 uur per dag in de berging, wel met buurman die hem even uitliet, maar toch. De situatie voor deze mensen was drastisch veranderd at ze gekozen hebben voor een neiuw mandje voor de hond. Gelukkig is ze bij ons gekomen. Ons ander merakel komt ook van mp af. Is nu net 1 jaar en heeft de bijnaam bandidos. Haar eigen naam doet ze geen eer aan Dat is Slim. Slim mag graag de wereld ontdekken met de bekkie, houd daar rekening mee, de een doet het niet, de ander is meestersloper
Als je je ogen, oren en neus de kost geeft, valt dat broodfokken wel mee. Daar prik je doorheen.