Eerste vakantie: naar Ierland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 10:27

Hoi!

Er zijn inderdaad al behoorlijk wat topics over vakanties. Ik heb helaas niet echt kunnen vinden wat ik zocht dus bij deze dit topic.

Ik ga dit jaar voor het eerst op vakantie met mijn vriend! Super spannend. We zijn absoluut niet van de zon, zee, strand vakantie en de keuze voor een land was al snel gemaakt. We wouden het liefst naar scandinavië maar dit stellen we uit voor een andere keer, we willen toch liever 'dichtbij' eerst wat ervaring opdoen.

We gaan dus naar ierland! We willen de mooie kust verkennen en van de natuur genieten. We hadden zelf Galway gevonden en dit leek ons een heel leuk stadje om onze vakantie door te brengen.

Even een opsomming:
- Galway
- We willen graag naar de kust en natuur zien
- We hebben GEEN auto, we zijn dus afhankelijk van het OV, is dit handig als een stadje in galway?
- Aan wat voor overnachtingsplekken kunnen we denken, en tegen wat voor prijs?
- Ik wil heel graag door de natuur paardrijden, weet iemand daar een geschikte stal voor? (Mijn vriend kan niet paardrijden, maar die zou heel graag een lesje willen hebben. Ik rij verder gewoon L niveau)
- We willen graag mooie library's bezoeken en cultuur opsnuiven.


We willen evt onze week in 2en splitsen en de andere halve week in een ander stadje doorbrengen, zo ja, welk stadje kunnen jullie aanraden en waarom?

Tja, verder pies ik in mijn broek zo spannend vind ik het. :')

Alvast super bedankt!


Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:29

Ierland is geweldig mooi! Ik ben (helaas) alleen in Dublin geweest. Dus ik kan je verder niet helpen, maar ik wens je heel veel plezier!

Goof

Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:31

Eigenlijk kun je al je antwoorden wel vinden door te googlen.
Heb je al een plattegrond bekeken van Ierland? Dan kun je precies zien wat er in de omgeving te zien is en welke andere plaatsen er liggen. Met behulp van google kun je kijken welke activiteiten of bezienswaardigheden er in die omgeving zijn. Je kan ook opzoeken of je er kunt paardrijden. Je kunt ook opzoeken welke mogelijkheden voor overnachtingen er zijn en uiteindelijk zo een keuze maken (en iets boeken als je dat meteen wil doen). En ook kun je vinden hoe verbindingen tussen twee plaatsen en in de plaats zelf zijn met ov en of er eventueel tours te doen zijn vanuit jouw plaats.
Dus kortom, ga lekker een dag (of veel langer!) achter de laptop zitten samen. Ga speuren en rondneuzen en ga veel vakantievoorpret hebben!

Tink89
Berichten: 2868
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:33

En wil je niet googlen, koop dan in de boekwinkel of via bol.com ofzo een mooie reisgids van Ierland :) Ook superhandig om ter plekke bij je te hebben!

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 10:46

Dankjewel voor jullie reacties! Uiteraard heb ik wel gegoogeld maar ik vind het ook erg leuk om persoonlijke ervaringen te horen. :P En tips voor sites zijn natuurlijk ook welkom!

De tip van een reisgids is heel handig, dankjewel!

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:49

Ik zou niet naar Ierland gaan als je afhankelijk bent van het ov. In de grote steden perfect geregeld; maar als je daarbuiten meer wilt zien erg schaars. Mijn grote tip zou dan ook zijn: huur een auto!

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 10:51

In verband met onze leeftijd mogen we helaas geen auto huren, anders hadden we dat inderdaad gedaan!

Tink89
Berichten: 2868
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:53

Fair schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! Uiteraard heb ik wel gegoogeld maar ik vind het ook erg leuk om persoonlijke ervaringen te horen. :P En tips voor sites zijn natuurlijk ook welkom!

De tip van een reisgids is heel handig, dankjewel!


Persoonlijke ervaring: met de bus zie je meer (en die is veel goedkoper) dan de trein. En je kunt makkelijk op de bonnefooi hostels enzo boeken. Zou je in Killarney komen, ga naar The Sugann (ofzoiets). Dat was echt fantastisch!

Limerick kun je overslaan, daar was niks aan. Kilkenny was wel mooi en Dublin is ook prima te doen in een dag of 3, maximaal 4.

Edit: wij hebben dus alles met de bus gedaan. Helemaal prima, er rijdt genoeg. Ook dagtripjes naar de kliffen enzo zijn prima geregeld. Dus een auto hoeft echt niet.
Laatst bijgewerkt door Tink89 op 03-04-17 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:53

jaloers <3 <3 veel plezier alvast hihi

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Berdien

Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:09

Galway is geweldig, ontzettend leuke stad. Ik heb er een half jaar gewoond/gestudeerd. Voor een week alleen wel wat klein. In één dag heb je het centrum echt wel gezien. Je kunt wel vanaf Galway een aantal tours doen, zoals naar de Cliffs of Moher, The Burren etc. Dan zie je ook nog eens meer dan in de auto, vanwege alle heggen en stenen muurtjes :)) :D

Je zou ook een paar dagen Galway en een paar dagen Dublin kunnen doen. In Dublin heb je ook veel te zien en te doen, en de treinreis van Dublin naar Galway is ontzettend mooi. Steek je heel Ierland door.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:18

Zonder auto is west Ierland heel moeilijk... Ik raad absoluut een auto aan :j Wij hebben hele goede ervaringen met sunnycars.nl. Boek je rechtstreeks in Ierland dan betaal je je blauw aan verzekeringen ;)
Cliffs of moher, Ox mountains (vlakbij ons huis ;) ) de Burren zijn allemaal de moeite waard net als national park Connemara. Let op in Ierland hebben schapen "right of way" en zul je ze regelmatig op keinere wegen tegenkomen zeker onderweg naar connemara :j Ik ken wel iemand die een ijn vakantiehuisje verhuurd, dat ligt tussen de Burren en Galway city in. We hebben daar zelf 3x gezeten toen we nog op huizenjacht waren. Vandaar uit kun je alle kanten op! Mocht je nog vragen hebben dan roep je maar :)

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14039
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:20

Omdat je vraag over een reisbestemming gaat verplaats ik je topic van [LZP] Leven Zonder Paarden naar [BEU] Bokt Erop Uit.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

“These violent delights have violent ends.”

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:21

Dit topic staat hier verkeerd, het hoort in Bokt erop uit. Het zal tzt wel verzet worden.

Ierland is prachtig, een goeie keuze dus. Ook is het prima te doen met openbaar vervoer. Een van mijn eerste vakanties (25 jaar terug) was ook naar Ierland, met openbaar vervoer. We hebben een rondreis gemaakt. Dat zou mijn tip voor jullie ook zijn. Als je op een of twee plekken verblijf, zijn de mogelijkheden wat beperkter.

Galway is een hele leuke stad die je zeker moet zien. Maar om daar te komen vlieg je of naar Dublin, of naar Cork. Ik zou dus in een van die plaatsen beginnen. Als je naar Dublin vliegt, kan je vanuit daar de rondreis beginnen. Galway is vanaf Dublin in ieder geval makkelijk met de trein te bereiken.

Je kan vanuit bijv. Galway, maar ook vanuit Dublin en Killarney (ook westkust) kan je dagtrips maken naar bijv. Cliffs of Moher, Ring of Kerry. Geen auto nodig dus.

Wat slaapplaatsen betreft kan je denken aan Youth Hostels. Wij hebben toen B&B's gedaan.

Voor het openbaar vervoer zijn er speciale tarieven voor bijv. 14 dagen oid. Dat zou je even moeten onderzoeken op het internet. Zo los een treinticket kopen raad ik af, dat is heel duur.

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:59


Sani

Berichten: 27356
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:02

Als je de kans hebt, moet je zeker naar the cliffs of moher gaan. Zo mooi, gewoon even een middagje daar zijn en genieten!
Ik ben vorig jaar van dublin naar galway, Cork en terug naar Dublin gegaan. Wel met een huurauto, dus geen ervaringen met het OV behalve de bussen in Dublin.
In Galway kan je ook leuk rondlopen. We hebben een rondje gedaan langs South Park richting Mutton Island, alleen ging het toen regenen, dus konden we het rondje niet afmaken.

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:03

Altijd regenkleding in je tas duwen ;) Het 4 seasons in 1 day is geen grapje :) Dat maakt het voor ons zo mooi!

TS wanneer wil je gaan? Je kunt in laagseizoen heel goedkoop met je eigen auto met de boot gaan. Dan heb je alle vrijheid en hoef je geen auto te huren. Het rijden is dan nog steeds goed te doen! Je zit dan ongeveer 20 uur op de boot als je vanuit frankrijk rechtstreeks naar Rosslare of Dublin (22uur) vaart. Irishferries gaan we zelf altijd mee en op een nare storm na(1 keer gebeurt) is het best een fijne reis. Manlief pakt komende maand voor de 4de keer de boot naar Ierland en met flinke aanhanger is hij 179 euro heen en hetzelfde terug kwijt. Zonder aanhanger is het een stuk goedkoper ;)

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!


Fair
Berichten: 3553
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-17 07:10

Super dankjewel voor alle tips. We gaan met het vliegtuig (60,- p.p heen en terug, vrij normale prijs toch?) we gaan de eerste 3 dagen naar Dublin. Daarna gaan we door met een directe buslijn naar Galway. Het schijnt dat dat een hele mooie busreis is! Dan blijven we nog 3 dagen in Galway.

Dankjewel voor de tips met alle tours! Dat lijkt ons zeker leuk omdat we niet de mogelijkheid hebben om er zelf heen te rijden. Jeetje ik heb er nu echt heel veel zin in! Is het handig om zo'n tour voordat je naar Ierland gaat te boeken? Of kan dat ook een paar dagen van te voren?

We denken om de dagen in Galway eerst even in de stad te kijken en dan voornamelijk de dagen vol te proppen met leuke tours! En door al jullie leuke tips wil ik er eigenlijk nog een week aan vast plakken en naar meer steden reizen haha. 8-)

Zijn er ook nog leuke must-see's in Dublin?

Dankjewel voor de tip van de regenjas, die gaat zeker mee haha!

We willen trouwens eind Juni gaan. :)

We hebben helaas geen eigen auto, dus met de boot is opzich wel mogelijk, maar we zien er verder niet heel erg veel nut in als we geen auto hebben.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 09:39

Als je een lekker tentje in Dublin wil; charlies <3

En heeeeel cliché, de bustours zijn ook tof. Zie je leuke dingen. En als je t leuk vind; the Guinness storehouse :)

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:00

Klinkt goed hoor. Zo is het ook te doen.

In Dublin is genoeg te doen, maar natuurlijk afhankelijk van wat jullie leuk vinden. Handig is om een hop on hop off tour door Dublin te doen. Misschien vinden jullie de Viking versie wel leuk.
Grote trekpleister in Dublin is natuurlijk het Guinness Storehouse. Wat ik zelf nog niet heb gezien, maar denk ik wel leuk is is het Leprechaun Museum.

Wat ook zeker de moeite waard is, is de DART (trein) naar of Howth (een schiereilandje), of naar Bray. Kan ook allebei. Naar Bray kom je langs een prachtige route langs de kust en Howth is leuk, met een haventje en je kan er mooi wandelen ook.

Heb je dan nog meer tijd over, kan je ook een dagtrip naar bijv. de Wicklow Mountains doen. Zeker ook heel mooi. In Dublin worden deze dagtrips heel veel aangeboden. Dat zal in Galway niet anders zijn neem ik aan. Om het hier in Nederland al te reserveren lijkt mij niet nodig.

Wij hebben toen vanuit Galway een dagtrip gemaakt naar de Cliffs of Moher en the Burren. Prachtig.

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:59

Dublin <3 Ik zou juist Guinness skippen en dat vervangen met Jameson. Zoveel leuker en persoonlijker! Omdat je een gids krijgt ben je maar met een klein clubje terwijl bovenin het Storehouse een enorme mensenmassa staat.

Wij vonden Kilmainham Gaol erg interessant, de bibliotheek van Trinity College is ontzettend mooi en Dublin Castle was ook zeker de moeite waard.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 12:23

Kilmainham Gaol is zeker heel erg interessant. Krijg je wat van de geschiedenis van Ierland mee. Het is wel aan te raden om of heel vroeg heen te gaan, of van te voren te boeken. Het is er altijd heel druk.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:40

Ik ben vorig jaar wezen 'rondtrekken' met het OV door Ierland! :) Topvakantie, dit jaar ga ik weer. Zal als ik tijd heb even uitgebreid reageren met tips etc.


Afbeelding

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:46

Ik volg even!
Ik vertrek morgen naar Dublin.
Wat zit daar in de buurt aan mooie natuur? :)
Stukje rijden (uurtje) is niet erg, als we daardoor mooie plekjes kunnen vinden :)

Volg mijn leven in Nieuw Zeeland
[BEU] Een nieuw leven in Nieuw Zeeland, het boerenleven!

Fotografe & paardenmeisje

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Eerste vakantie: naar Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:55

Als je naar Dublin gaat en mooie natuur wil zien, is Howth een aanrader! Is bijzonder mooi :j

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:10

Lienek schreef:
Ik volg even!
Ik vertrek morgen naar Dublin.
Wat zit daar in de buurt aan mooie natuur? :)
Stukje rijden (uurtje) is niet erg, als we daardoor mooie plekjes kunnen vinden :)


Dan zou ik.de Wicklow Mountains aanraden. Ligt vlak onder Dublin.