De week van de teek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 09:56

*Bokt.nl / Paardenarts
Welzijn

Afbeelding
Foto door melody7

Deze week is het weer de jaarlijkse ‘week van de teek’, een week om wat extra aandacht te geven aan de teken en de ellende die zij kunnen veroorzaken.
Teken maken jaarlijks veel mensen en dieren ziek, daarom is het belangrijk om te weten wat je het best kunt doen wanneer jijzelf, je paard of een ander huisdier gebeten wordt door een teek en hoe je dit kunt voorkomen. Wij hebben hiervoor een aantal punten voor jullie op een rij gezet.

De teek
Teken zijn een spinachtige, welke leven in drie stadia; de larve, de nimf en de volwassen teek. Tussen deze stadia moeten ze zich voeden met bloed van een gastheer. Teken leven op de grond en in struikgewas. Je vindt ze eigenlijk op elke grondsoort, in kort gras, lang gras, op de heide, tussen bladeren, op mos, etc. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, laten teken zich niet op hun prooi vallen vanuit bomen, maar klimmen ze er van onderaf op. Ongeveer 20% van de teken is besmet met de ziekte van Lyme, gelukkig raakt slechts zo’n 2% van de gebeten mensen of dieren daadwerkelijk besmet.

Preventie tegen teken
Teken weren van je land is haast onmogelijk, tuinen worden nog wel eens behandeld met een erg sterk middel maar dat gif is natuurlijk ook niet gezond voor onze paarden. Toch kun je je paard beschermen tegen teken, er zijn verschillende middeltjes welke teekwerend zijn. Denk bij paarden bijvoorbeeld aan koudgeperste kokosolie, teatrea-olie (dit kun je het best verdunnen in een spuit met water) en de vele middelen tegen vliegen, dazen en teken waarvoor je bij alle ruiterwinkels terecht kunt.
Voor mensen kun je eveneens teatrea-olie gebruiken of een middel met minstens 50% DEET. Vergeet bij een wandeling in de bossen of in gras ook vooral niet om een lange broek aan te doen, die je het liefst in de sokken stopt. Dit maakt het de teken moeilijker om binnen je kleding te komen.

Toch een teek?
Het is belangrijk om je paard en jezelf toch regelmatig te controleren op teken, wanneer je buiten in het leefgebied van de teek bent geweest.
Wanneer je een teek hebt gevonden kun je deze het beste verwijderen door ze er met een pincet, tekentang of tekenkaart recht uit te trekken. Draai de teek tijdens het verwijderen niet, de kop kan dan makkelijker loslaten en gooi vooral geen zeep, alcohol of iets anders op de teek zolang de teek er nog in zit! Wanneer je een middel op de teek doet terwijl deze er nog in zit zal deze zijn maaginhoud uitspugen in het bloed. Ontsmetten nadat de teek verwijderd is kan natuurlijk wel.
Een teek kan er tot 24 uur over doen om zich vast te bijten en een weg naar het bloed te vinden, snelheid is dus fijn maar zekerheid geeft dit niet. Ondanks dat dit helaas nog vaak gezegd wordt is het ondertussen achterhaalt dat een teek pas na 24 uur ziektes over brengt, dit kunnen ze ook binnen een paar minuten al doen.
Wanneer je de teek verwijderd hebt, noteer dan even de datum en de plek waarop je de teek zat. Mochten er later ziekteverschijnselen optreden is het fijn als je weet hoe lang het al speelt.

Verschillende tekenziektes
De bekendste en meest voorkomende tekenziekte is natuurlijk de ziekte van Lyme, maar daar blijft het vaak niet bij. Bij mensen zijn er vele verschillende co-infecties. Denk aan: Babesia, Bartonella, Ehrlichia, Rickettsia, FSME/TBE , Chlamydophila Pneumoniae, Mycoplasma en Q-Koorts. Hiervan zijn de eerste 4 het meest voorkomend. Bij paarden kunnen naast Lyme ook Piroplasmose en Anaplasmose overgebracht worden.
Deze ziektes zijn natuurlijk allemaal verschillend in incubatietijd en klachten, echter overlappen de klachtenpatronen elkaar vaak en kunnen de ziektes elkaar ook versterken. Rekening houden met deze co-infecties is dus erg belangrijk want net zoals Lyme zijn ook deze ziektes vaak erg lastig te behandelen, met name in een later stadium.

Ziekteverschijnselen
Bij paarden zijn de bekendste ziekteverschijnselen gewichtsverlies, sloomheid, spierpijn, kreupelheid (door gewrichtsklachten/ontstekingen), koorts, ataxie, abortus en hersenvliesontsteking. Bij deze klachten is het natuurlijk altijd belangrijk om een dierenarts te raadplegen. Het opsporen van de ziekte(s) kan door middel van een bloedtest op verhoogde antistoffen, maar ook klinische diagnoses door het uitsluiten van andere ziektes worden gegeven.

Bij mensen zijn de meest voorkomende klachten in het begin stadium een kring, kringen, een vlek of meerdere vlekken (Erythema Migrans), griepachtige verschijnselen, vermoeidheidsklachten, spierpijn, stijve nek, hoofdpijn en koorts.

De bekendste klachten uit een later stadium zijn gewrichtsklachten, uitval, aangezichtsverlamming, dermatologische klachten en hersenvliesontsteking. Dit is natuurlijk maar een klein deel van alle klachten en de klachten variëren per patiënt, het ontbreken van bepaalde klachten sluit de ziekte van Lyme absoluut niet uit.
Gezien de Ziekte van Lyme de oorzaak kan zijn van meer dan 50 verschillende klachten en symptomen hebben de meeste co-infecties overlappende klachten. Wel is Bartonella makkelijker aan de specifieke klachten te herkennen. Bartonella kan typische ronde blauwe en rode vlekjes veroorzaken, paarse striae en blaasjes. Bij klachten is het natuurlijk altijd raadzaam om naar de huisarts te gaan.

Het opsporen van de ziekte van Lyme bij mensen is vrij complex gezien de bloedtesten in Nederland niet betrouwbaar zijn, bij een groot deel van de besmette Lymepatiënten geven deze testen dus vals-negatief aan. In Duitsland zijn verschillende laboratoria (o.a. Arminlabs en BCA labs) waar ze verder zijn in de ontwikkeling van de testen waardoor ze daar veel betrouwbaarder zijn. Daarnaast is een Erythema Migrans de meest betrouwbare ‘test’, wanneer je deze hebt heb je namelijk met zekerheid Lyme.

Behandelen
Bij paarden wordt de ziekte van Lyme meestal behandeld met antibiotica (Doxycycline), wanneer de ziekte tijdig gevonden wordt is het meestal na een kuur van 4-8 weken helemaal weg. Bij een later stadium kan dit niet genoeg zijn er moet er soms ondersteund worden met meer medicatie.
Piroplasmose wordt behandeld met een parasitair middel maar verdwijnt meestal niet meer helemaal uit het bloed. Anaplasmose gaat meestal vanzelf over na 7 tot 21 dagen maar heeft soms ook een behandeling met antibiotica nodig.

Bij mensen is in het beginstadium een antibioticakuur van 4 weken Doxycycline meestal genoeg. Bij een later stadium (chronische) Lyme is zo’n korte behandeling echter zinloos. De ziekte wordt dan erg moeilijk behandelbaar doordat het zich verstopt in cellen en hierdoor moeilijk te bereiken wordt voor medicatie. In de reguliere zorg zijn ze vooral bezig met symptoombestrijding maar hierbuiten zijn er verschillende behandelingen. De meest effectieve lijkt de behandeling volgens de ILADS richtlijnen. Dit zijn internationaal opgestelde richtlijnen waarbij gewerkt wordt met zowel antibiotica als ondersteunende supplementen, kruiden en andere natuurlijke middelen. Deze behandelingen kunnen jaren duren. De meeste co-infecties worden in deze behandelingen vanzelf meegenomen. Voor sommige co-infecties is een aangepast behandelplan nodig.

Tot slot, er is geen reden voor paniek om een teek. Het blijft natuurlijk zo dat er gigantisch veel tekenbeten per jaar zijn en dat er relatief maar een heel klein deel van de gebeten dieren en mensen ziek wordt. Alert blijven is echter wel altijd nodig!
Laatst bijgewerkt door melody7 op 03-04-17 10:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik


NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:01

De teken zijn al weer goed actief, ik moest er gisteren twee kleintjes al verwijderen van een van de pony's :\ schijtbeestjes O:)

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:26

Ik vond net deze op de grond. Dus waarschijnlijk afkomstig van 1 van de 4 honden. Pff Afbeelding

01/06/2020 geboren King Kodiak VHH Z “Koda” <3

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:50

Oei! Bedankt voor dit topic! Ga iig naar de DA voor de kat! Helaas geen liefhebber van bandjes dus geen seresto bandje (aanrader voot honden/katteneigenaren is 7-8 maanden tegen vlooien en teken! ).

In de wei hebben wii nooit last van teken gelukkig.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:27

Fijn dit topic!
Voorkomen is beter dan genezen!

Lindor92
Berichten: 6998
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:02

Ze zijn inderdaad heel actief al. Vorige week zaterdag 3 bij m'n kat verwijderd en een paar dagen later weer 3 hele kleintjes.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:33

Gatver, ik heb ze nog niet gezien. Maar ga meteen even een band voor de hond halen en de paarden insprayen.

Heb inmiddels 2 kennissen die vorige jaar de ziekte van lyme hebben opgelopen. Dat is geen pretje.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:35

let op met bandjes omdoen bij huisdieren, houd hierbij het dier goed in de gaten. onze hond kan er niet tegen word sloom/mindere eetlust en kreeg een rode huid.

die sprayde we gewoon altijd netjes in.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:40

Een van mijn honden had er ook alweer één, net onder haar oog... Vreselijke beestjes.


Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:02

Maartje1990 schreef:
Oei! Bedankt voor dit topic! Ga iig naar de DA voor de kat! Helaas geen liefhebber van bandjes dus geen seresto bandje (aanrader voot honden/katteneigenaren is 7-8 maanden tegen vlooien en teken! ).


Ik ook niet! Maar ik wil mijn kat nooit meer zonder seresto bandje in het teken seizoen. Het is echt een teken magneet, onze kat. Maar met bandje ben ik er nooit meer 1 tegen gekomen. Dus geheel tegen mijn bandjes principe draagt onze kat (en nu ook onze hond) een seresto band!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:06

De ILADS richtlijnen voor behandeling van chronische Lyme zijn bepaald niet onomstreden.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:21

StalNollie schreef:
let op met bandjes omdoen bij huisdieren, houd hierbij het dier goed in de gaten. onze hond kan er niet tegen word sloom/mindere eetlust en kreeg een rode huid.

die sprayde we gewoon altijd netjes in.

wat voor spray gebruikten jullie daarvoor?
Ik heb ook een hond die heel gevoelig is voor te sterke middelen ...

Relax. Nothing is under control.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 13:24

Ja ze zijn inderdaad helaas al erg actief, nadeel van de milde winter. Er waren er nu zelfs in de winter nog actief.

Kuggur, ik heb er niet voor niets 'lijkt' bij gezet, ik wil het niet als feit presenteren. Door mijn ervaringen en wat ik erover lees heb ik het idee dat dat de beste behandeling is, welke gebaseerd is op onderzoeken. De meningen zijn er natuurlijk over verdeeld, dat zul je altijd houden.

Zelf heb ik nu 10 jaar Lyme, ik word ook behandeld door een arts welke volgens de ILADS richtlijnen werkt. Dat is gewoon een afgestudeerde arts met heel veel ervaring welke werkt op een universiteit, geen kwakzalver oid. mocht dat gedacht worden :)

Mijn cavia's volgen? Dat kan! Facebook: Guinea Pigs Adventures Dagelijks op instagram: Klik

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:25

Kuggur schreef:
De ILADS richtlijnen voor behandeling van chronische Lyme zijn bepaald niet onomstreden.


Maar er is niet bepaald een alternatief he...

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:26

Ik heb goede ervaringen met de tic-clip.. Die hang je aan de halsband.. Je moet ze alleen elke 2 maanden afspoelen en om de 2 jaar vervangen..

Leven en laten leven, dat maakt het leven een stuk makkelijker.
[WN-ITP] Bluf van een oude man... [WN-ITP] Van afscheidsshoot naar aankoopshoot..

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:37

Kaygee schreef:
Maartje1990 schreef:
Oei! Bedankt voor dit topic! Ga iig naar de DA voor de kat! Helaas geen liefhebber van bandjes dus geen seresto bandje (aanrader voot honden/katteneigenaren is 7-8 maanden tegen vlooien en teken! ).


Ik ook niet! Maar ik wil mijn kat nooit meer zonder seresto bandje in het teken seizoen. Het is echt een teken magneet, onze kat. Maar met bandje ben ik er nooit meer 1 tegen gekomen. Dus geheel tegen mijn bandjes principe draagt onze kat (en nu ook onze hond) een seresto band!


De kat is geen liefhebber van bandjes haha.... beest wordt helemaal gek als ze een bandje om heeft. Ik heb er zelf gewn probleem mee, had nog seresto bandje liggen van onze vorige kat (nog in doos) helaas heb ik er niks aan

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Kaygee

Berichten: 2275
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:39

Oh dan houdt het gauw op inderdaad, een kat die er gek van wordt is ook niks. Hier was ik juist degene die anti band was, de kat was er al gauw aan gewend.

The_Cat

Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:43

Die seresto bandjes werken inderdaad goed ! Onze katten zijn al 2 zomers op rij tekenvrij geweest!

Ik heb wel zo mijn bedenkingen bij het diagnosteren van ziekte van lyme bij paarden. Ken ondertussen 3 paarden die het al gehad zouden hebben, waarbij 1 paard al 2x. Er is alleen een bloedonderzoek gedaan en er kwamen verhoogde waardes naar boven en die dierenarts zei meteen dat het Lyme was. Het kan natuurlijk wel, maar ik heb er toch zo'n beetje mijn bedenkingen bij :o


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:14

Ik heb een merrie met LYme (en een erfelijke spierziekte, dus dat maakt de diagnose er niet makkelijker op) maar zij testte positief op de Elisa test en had ook duidelijk Lyme symptomen. Reageerde in eerste instantie goed op de antibiotica en Chinese kruiden, maar zakte daarna toch weer terug. Maar zoals gezegd: meerdere dingen op elkaar bij haar.

rainbow: kun je die ook bv alleen aan de halsband hangen als je gaat wandelen of werkt het alleen als ze ze 24/7 om hebben?

Relax. Nothing is under control.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:19

Iemand hier enig idee wat de beste manier is om een hond teek vrij te houden? Werd vorig jaar niet blij van de teken :(

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:21

Kimbers: seresto band. Werkt tegen teken en vlooien

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:24

Goed stuk van de NRC:
Hopelijk pakt de geneeskunst in NL deze trend, het verder kijken dan "kan niet", snel op.
Hard nodig. 1 Elisa test op burgdorferi na beet met klachten zegt niets! Er zijn zoveel borrelia soorten, dan hebben we het nog niet eens over de co-infecties.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/31/pa ... 7-a1552713

Niet lullen maar poetsen.

Zus

Berichten: 600
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Noord Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:01

Erg goed dat de ellende die teken kunnen geven extra onder de aandacht wordt gebracht. Helaas heb ik aan de gevolgen van de ziekte van Lyme mijn twee lieve paardenvriendjes moeten laten inslapen . Sindsdien behandel ik mijn paardjes preventief met een anti tekenmiddel .


sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:01

The_Cat schreef:
Die seresto bandjes werken inderdaad goed ! Onze katten zijn al 2 zomers op rij tekenvrij geweest!

Ik heb wel zo mijn bedenkingen bij het diagnosteren van ziekte van lyme bij paarden. Ken ondertussen 3 paarden die het al gehad zouden hebben, waarbij 1 paard al 2x. Er is alleen een bloedonderzoek gedaan en er kwamen verhoogde waardes naar boven en die dierenarts zei meteen dat het Lyme was. Het kan natuurlijk wel, maar ik heb er toch zo'n beetje mijn bedenkingen bij :o


Gemiddeld zou 1 op de 5 teken al drager zijn.
In sommige gebieden is het meer en andere gebieden minder.
Echter zijn de symptomen zo duidelijk, maar ook zo algemeen en verschillend, dat de dierenarts het volgens mij niet snel kan vaststellen.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: De week van de teek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:34

Het zit hier momenteel vol met teken. De hond heeft gelukkig geen last dankzij haar seresto band. De kat zit steeds helemaal vol, daar moet ik nog iets voor zoeken dat werkt. Bandje is gevaarlijk, want hij is een fanatieke bomenklimmer. Mijn paard rijd ik zonder peesbeschermers in de bossen, want ik heb gemerkt dat het daaronder een super meelift plek voor die engerds is. Het lijken er wel elk jaar meer te worden.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 65 bezoekers