Methode voor kinderen leren paardrijden

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lunabreezer
Berichten: 70
Geregistreerd: 12-09-16

Methode voor kinderen leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 10:26

Hoi,
Ik zit al een tijd lang met een idee in mijn hoofd en het word steeds maar groter in mijn hoofd dus ik dacht ik vraag even wat jullie van dit idee vinden.
Een tijd geleden wilde mijn vader een Shetlander voor mij kopen alleen moest ik mijn moeder gaan overtuigen dat dit een goed idee was. Sinds toen is het idee begonnen.
Als ik de Shetlander genaamd Breezer zou hebben dan zou ik graag twee Bijrijdsters willen hebben. Een met echt al wat ervaring in de dressuur en dan met hem in de sport zou kunnen starten (hij is heel goed in dressuur). En de ander die vind paarden heel erg leuk en wil graag leren paardrijden. Om het laatste meisje zal mij het gaan. Ik zou haar dan op een andere manier leren paardrijden.
Breezer kan helemaal los zonder tuig rijden zelfs zonder neckrope met iemand erop. Dit meisje zal ik eerst zonder ook maar iets van tuig in stap te leren rijden. Hier zou ze van leren haar benen en gewicht te gebruiken om te sturen.
Daarna pak ik de neckrope erbij hier zou ze ook in stap mee leren rijden. Hier leert ze van hoe je met teugels om moet gaan. Aangezien je ook met beide teugels moet sturen als je een kant op wil.
Daarna pak ik het hoofdstel erbij en kans ze het allemaal een beetje in praktijk brengen (haar gewicht, zit, teugels, benen om te sturen). Dit zal een tijdje zou blijven tot ze Breezer na zou kunnen laten geven. Dan pas pak ik het zadel erbij. Nadat dit ook goed gaat ga ik een beetje afwisselen en gaan we in stap oefenen voor de draf.
In draf beginnen we met een neckrope dit omdat zij niet aan de mond van de pony kan trekken. Als ze nu ook maar heel licht aan de neckrope trekt gaat hij terug naar stap dus is het gemakkelijker om haar te leren dat ze niet moet trekken ook kan ze met een neckrope haar handen niet zo hoog houden zoals je veel beginners ziet doen. Hierna gaan we naar zonder tuig dan leert ze ook in draf haar zit en benen te gebruiken. Ookal gebeurt dit pas als ze heel goed door kan zitten. Daarna komt het hoofdstel en daarna het zadel waar ze leert licht te rijden en de verlichte zit. Dan kunnen we ook balkjes gaan draven en een heel laag sprongetje gaan doen.
Hierna doen we dit alles ook in galop.

Veel mensen denken misschien waarom zou je het niet op de standaard manier doen? Ten eerste krijgen kinderen hier een veel betere zit van en leren ze meteen met verschillende dingen te rijden. En ten tweede het gaat veel sneller om ze echt goed te leren rijden. Het begin is veel langzamer dan een 'normale' les maar als ze uiteindelijk kan galopperen kan ze ook wel echt steengoed rijden.

Nu een vraag aan jullie wat vinden jullie van dit idee? Heb ik misschien iets over het hoofd gezien?

Vroeger wilde ik dit plan ook echt gaan doen maar omdat ik uiteindelijk toch geen eigen pony heb en geen papieren kan dat op dit moment niet. Maar stel dat ik later wel papieren heb wat zouden jullie er dan van vinden?
Laatst bijgewerkt door lunabreezer op 01-04-17 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Methode voor kinderen leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:29

Nee zonder papieren moet je geen les geven.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

lunabreezer
Berichten: 70
Geregistreerd: 12-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 10:34

lieveli schreef:
Nee zonder papieren moet je geen les geven.

Dat snap ik, ik was het toen van plan. Nu niet meer mede omdat ik geen pony heb maar ook omdat ik geen papieren heb. Wat zou je er van vinden als ik later wel papieren heb?

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Methode voor kinderen leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:41

Als je haar ook zonder zadel les gaat geven zou ik wel een goede bbp aanschaffen. Naar mijn mening is een zadel namelijk ook belangrijke bescherming voor je paard en niet alleen een hulpmiddel voor de ruiter.

Het klinkt wel erg mooi om zo les te geven! Zou er een markt voor zijn? Vaak willen kinderen snel ergens komen en gaat het meer om het doel dan de weg er naar toe... En hoe zouden ouders erover denken? Zeker ouders zonder paardenervaring vinden het misschien een heel onveilig idee om tuigloos te rijden.

lunabreezer
Berichten: 70
Geregistreerd: 12-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-17 10:48

Pauline2cv schreef:
Als je haar ook zonder zadel les gaat geven zou ik wel een goede bbp aanschaffen. Naar mijn mening is een zadel namelijk ook belangrijke bescherming voor je paard en niet alleen een hulpmiddel voor de ruiter.

Het klinkt wel erg mooi om zo les te geven! Zou er een markt voor zijn? Vaak willen kinderen snel ergens komen en gaat het meer om het doel dan de weg er naar toe... En hoe zouden ouders erover denken? Zeker ouders zonder paardenervaring vinden het misschien een heel onveilig idee om tuigloos te rijden.


Ik zou idd zeker een bbp aanschaffen!
Ja, zo zijn kinderen. Dat is het enigste minpuntje wat ik in mijn plan tot nu toe heb kunnen ontdekken.
En over de ouders, ze zouden het misschien onveilig kunnen vinden maar wat ik ook erg vaak hoor is dat ouders zonder paardenervaring het ook maar zielig vinden vinden voor het paard. Dat hij zo'n zadel op moet en zo'n bit in zijn mond.
Ik ben ook wel erg benieuwd zoals je zei er een markt voor is.


lunabreezer
Berichten: 70
Geregistreerd: 12-09-16

Re: Methode voor kinderen leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 15:14

Nog even voor de duidelijkheid ik ben alleen benieuwd wat jullie van deze methode vinden niet of het voor nu een goed idee is. Ik weet heel goed dat het zonder diploma geen goed idee is en daarom doe ik dit ook niet.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Methode voor kinderen leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:18

Toen ik op de manege les gaf begonnen de kinderen met leren rijden op een deken. ( helaas ) wel met hoofdstel.

Het waren van die dikke oude dekens die wij met een dekensingel op hun rug vastmaakte.

Kinderen leren er inderdaad veel beter van rijden dan gelijk met een zadel alleen weet dan wel wat je doet en hoe je les geeft.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:24

Ik zou iets anders zoeken voor mijn kind.
Prima zonder zadel en bitloos. Maar zo erop en dan niks in handen hebben gaat er bij mij niet in. Het lijkt mij dat je het kind eerder angst zou aanjagen i.p.v. iets leren en plezier hebben.
Het plezier staat voorop. (ook voor de pony) En dan eerder spelletjes bedenken waar een kind door leert sturen en zijn/haar evenwicht houden dan zomaar erop zitten.
Eerst vertrouwen, plezier en dan techniek.
Om het trekken e.d. te voorkomen kan je voor bitloos kiezen. Of een halster met teugels o.i.d.
Ik zou als ouder geen vertrouwen hebben in jou idee.

Af en toe denk ik dat er vooral hier wel erg door gedraaft wordt t.o.v. het paard. Een paard of pony is niet van suiker ! Kan wel iets hebben. Zolang er een leuk en paardwaardig leven tegenover staat zie ik niet in waarom een paard niet af en toe aan het "werk" kan en ook wel eens dingen moet doen die niet zo leuk zijn.
Moet je eens kijken wat ze 50 jaar geleden allemaal moeste door staan. En nog.... in andere landen worden ze nog echt aan het werk gezet en hebben ze een niet zo leuk leven. ik zeg niet dat dat goed is, zeker niet, maar draven we hier dan niet een beetje door ???

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:34

Goed idee, al lijk je m.i. wel bepaalde zaken te vergeten. Je hebt het vnl over leren sturen met gewicht, benen,... maar vooraleer je kan leren sturen mbv je zit zoals we dat noemen moet je leren zitten. Dwz je evenwicht leren houden op het paard, recht zitten, eventueel leren vallen,... je moet daarnaast vertrouwen leren krijgen, in het paard, in jezelf en in de lesgever. Tot slot, bij kinderen ook heel belangrijk: plezier beleven!!! Je kan in zulke lessen ook veel spelletjes spelen en variƫren. Dit is om te leren voor kinderen ook belangrijk.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:35

Er valt echt wel wat te zeggen voor het (leren) rijden zonder zadel en/of hoofdstel. Maar hoe je dan hulpen geeft is complex. Wat doe je bijvoorbeeld bij kinderen die de neckrope gebruiken om hun evenwicht te bewaren?
Verder heb je te maken met motoriek, cognitieve ontwikkeling van kinderen en jouw didactiek. Veiligheid speelt ook een rol! Hoe verantwoord je ongelukjes? Zadels en hoofdstellen zijn uitgevonden met een reden.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Methode voor kinderen leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:51

Vanwege de leeftijd van de TS verplaats ik dit topic naar Young rider Talk.

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:06

Citaat:
En dan eerder spelletjes bedenken waar een kind door leert sturen en zijn/haar evenwicht houden dan zomaar erop zitten.
Eerst vertrouwen, plezier en dan techniek.


De beste methode lijkt mij aangepaste voltige. Links EN rechtsom, in stap, galop en draf.
Daarmee komen evenwicht, vertrouwen en de juiste spieren.
Pas daarna komt hulpen geven.

Ik weet: dit is een ouderwetse methode, die helaas zeldzaam is geworden.
Na drie zitlessen worden kinderen in een groepsles gedonderd, "moeten ze sturen" dus hard aan de teugels trekken en het paard vooruit schoppen in een les die zo chaotisch is, dat ik er liever niet in zou rijden.
De meeste kinderen leren hier zichzelf de grootste fouten aan...
Citaat:
Om het trekken e.d. te voorkomen kan je voor bitloos kiezen. Of een halster met teugels o.i.d.


Nee.
In de verste verte niet.
Het is paardvriendelijk, maar als de kinderen niet correct zitten, evenwicht hebben en met 'gedachte, zit, kijken waar je heen gaat' kunnen sturen wordt het sowieso trekken.
(...accoord, trek dan aan het halster, maar het kind leert trekken.)
En desnoods: leer dan "correct trekken": je wil naar links, dus dan ook linkerbeen lang, zit op links.
(Kijk maar eens hoe vaak dit fout gaat in beginnersles en hoe weinig er van wordt gezegd.)


Oud gezegde in onderwijsland:
"lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is".

In hippisch Nederland heft het helaas nul aanzien, niemand leert les geven aan beginners.

Dus TS: goed om er over te beginnen!!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Methode voor kinderen leren paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 11:28

Ik denk dat ze er veel van kan leren! En eenmaal ze aan de galop met zadel begint zal dit ook echt goed lukken denk ik! Een vriendin van mij heeft ook eerst leren stappen, draven, galopperen en springen zonder zadel. Daarna opgebouwd met het tuig en nu kan ze echt wel goed rijden.

Moppie en Lou - For always in my heart little friends <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers