Pathologie

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DeEenhoorn
Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-13

Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-17 19:18

Hallo,
Ik ben bezig met een opleiding tot analist/laborant en daar is pathologie een van de uitstroomrichtingen. Nu wil ik binnenkort wat vragen stellen aan ouderejaars studenten die al stage ervaring hebben, alleen weet ik niet zo goed wat nou echt goede vragen zijn, dat ze werken met cellen en weefsels, biopten en dergelijke is allemaal op internet wel te vinden namelijk.
Wat zijn écht goede vragen om aan iemand uit deze richting te stellen, om een goed beeld te krijgen over het vak?

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1


DeEenhoorn
Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 07:46

niemand?! :o

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:48

doe je de mbo opleiding?

Ik heb de MBO opleiding Chemisch-fysisch analist gedaan en wij hadden 9 mensen in het leerjaar die pathologie doen. zover ik weet heeft niet iedereen werk gevonden tot nu toe aangezien er niet veel werk in is te vinden. als je mbo afgerond hebt zul je geen patholoog zijn, je zorgt alleen voor het voorbewerken en kleuren van de monsters. het bekijken van de monsters wordt gedaan door de patholoog(dit is wat ik te horen heb gekregen van de pathologie studenten)

de aanlevering van monsters ligt natuurlijk aan het soort patiënten wat binnen komt in het ziekenhuis.

...

DeEenhoorn
Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 08:04

ja, ik volg de MBO opleiding, momenteel eerstejaars

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Re: Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:34

zover ik weet van de studenten die in mijn leerjaar pathologie hebben gekozen, is er weinig werk in te vinden.

ik ben vorig jaar afgestudeerd. tot 2jaar geleden was pathologie ook een studiekeuze, dit hebben ze teruggedraaid omdat er te weinig werk in te vinden is. vanaf vorig jaar hebben ze de richting pathologie, klinische chemie en microbiologie teruggedraaid naar 1 richting en dat is biomedisch onderzoek.

...


Eleionomae

Berichten: 19589
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:38

Mijn beste vriendin heeft pathologie gestudeerd aan de uni in utrecht. Echter is er zo weinig werk dat ze naar zweden moet verhuizen om aan het werk te kunnen..

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

Gianti

Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 08:40

Ik krijg zelf her en der pathologie erbij (geneeskunde), het moet je echt liggen want anders is het verschrikkelijk :')

Ik zou dus vooral vragen of het over een kwam met hun verwachtingen van het vak. Wat de studiedruk is van het vak. Meerwaarde is tov andere vakken

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:12

Je zou kunnen vragen of iemand een beschrijving kan geven van een 'gemiddelde' werkdag.

lucifertje

Berichten: 5603
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:24

[STW] Labratten op bokt?

Stel je vraag hier eens!

Bv:
- hoe ervaar je het vele kijken achter de microscoop.
- hoe zijn de werk perspectieven?
- wat raad je mij aan ter verdieping?

Votti

Berichten: 269
Geregistreerd: 21-01-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:25

Bij ons op de afdeling zijn de werkzaamheden vooral het verwerken van samples voor de pathologen. Het weefsel komt binnen, wordt verwerkt door de patholoog en dan komen de analisten om de hoek kijken. Het inbedden van weefsels in paraffine voor het snijden wordt als eerst gedaan. Daarna snijden ze daar coupes van (5 µm dunne stukjes weefsel), en dat zijn er heel wat per dag! Daarna kleuren ze de coupes voor de diagnostiek, die door de patholoog bekeken worden. Dat kan een simpele HE kleuring zijn, maar ook een specifieke antilichaam kleuring voor bepalingen. Zelf hoeven ze dus geen diagnoses te stellen o.i.d., dat is echt voorbehouden aan de patholoog.
Er is op onze afdeling redelijk veel doorloop qua personeel, het trekt op het moment weer iets aan.

Votti!

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:40

lucifertje schreef:
[STW] Labratten op bokt?

Stel je vraag hier eens!

Bv:
- hoe ervaar je het vele kijken achter de microscoop.
- hoe zijn de werk perspectieven?
- wat raad je mij aan ter verdieping?


mbo pathologie studenten bekijken de monsters niet onder de microscoop, dit is het werk van de echte patholoog.
bij mbo heb je ook niet echt een specifieke verdieping in de richting(zoals bij verteld is)

...

Votti

Berichten: 269
Geregistreerd: 21-01-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:17

Klopt Tweety!

Votti!

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:13

Welk niveau is deze opleiding?

{இ}ڿڰۣ-ڰۣ~—
Doe altijd wat je niet durft

lucifertje

Berichten: 5603
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:19

xTweetyx schreef:
lucifertje schreef:
[STW] Labratten op bokt?

Stel je vraag hier eens!

Bv:
- hoe ervaar je het vele kijken achter de microscoop.
- hoe zijn de werk perspectieven?
- wat raad je mij aan ter verdieping?


mbo pathologie studenten bekijken de monsters niet onder de microscoop, dit is het werk van de echte patholoog.
bij mbo heb je ook niet echt een specifieke verdieping in de richting(zoals bij verteld is)



Ben ik niet met je eens, bij ons keken de analisten wel maar dit kan per zkh verschillend zijn. Het stellen van diagnoses is wel voorbehouden aan de patholoog.

DeEenhoorn
Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 17:43

Ierpier schreef:
Welk niveau is deze opleiding?

Wat ik doe is MBO, niveau 4 word lesgegeven, maar onder een X niveau volg je je 2e en 3e jaar op niveau 3

Ohja, ik ben aan het meelezen, en echt bedankt voor jullie antwoorden <3

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:45

DeEenhoorn schreef:
Ierpier schreef:
Welk niveau is deze opleiding?

Wat ik doe is MBO, niveau 4 word lesgegeven, maar onder een X niveau volg je je 2e en 3e jaar op niveau 3

Ohja, ik ben aan het meelezen, en echt bedankt voor jullie antwoorden <3


bedoel je niet dat onder een x niveau... wanneer je de opleiding niet haalt en je van school wordt gestuurd, ze je een niveau 3 diploma meegeven?

Bij ons op de opleiding in breda werd dit namelijk gedaan. mensen die het 3e of 4e jaar niet haalde omdat het te hoog niveau was, geven ze een niveau 3 diploma mee.

...

DeEenhoorn
Berichten: 2935
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Pathologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-17 18:52

Nee, in het eerste jaar krijg je op niveau 4 les in principe, en wanneer je tempo geen Goed is, en je gemiddelde cijfer een 7,5 word je in het opvolgende jaar in een niveau 3 klas geplaatst, natuurlijk kun je daarna alsnog niveau 4 versneld volgen, dus als je via die weg gaat loop je slechts 1/2e jaar studievertraging op.
Ik volg de opleiding op het ROC van Amsterdam en help op de open dagen, dus als iemand geïnteresseerd is naar hoe het onderwijs bij onze school in elkaar zit, kom eens langs :)

*vindt het een remarkabele doelstelling*
FNRS proeven: F11 +1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 9 bezoekers