Langere tijd ziek: werkgever wilt bevestiging fysio

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Langere tijd ziek: werkgever wilt bevestiging fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:04

Hoi allen!

18 februari is mijn knieschijf uit de kom geweest, heb ik 4 weken in een brace gelopen en sinds 1,5 week loop ik met een rekverband.

Ik heb hierbij 4 weken thuis gezeten en de afgelopen 2 weken werk ik halve dagen.

Mijn eerste fysio adviseerde mij langer dan die 4 weken thuis te blijven, maar na enig aandringen akkoord gekregen om halve dagen te gaan werken. Bij deze fysio liep het helaas niet vlotjes en heb vorige week een intakegesprek gehad bij een andere fysio.

Daarnaast ben ik in het ziekenhuis bezig voor een eventuele operatie.

Komende donderdag staat de bedrijfsarts op de planning.

Dit alles is geen probleem, alleen... Mijn werkgever begint ongeduldig te worden (ondanks dat ik veel inzet toon en graag wil werken).

Afgelopen week begon de werkgever te vragen wanneer ik weer volledige dagen kan gaan beginnen. In een 2e gesprek kreeg ik een onprettig gevoel, omdat er nog meer druk op werd gezet. Zij gaf aan dat ze graag een zwart op wit advies wil krijgen van een deskundige (de fysio).

Morgen heb ik mijn eerste echte behandeling bij de nieuwe fysio en daar al aangegeven wat werkgever graag zou willen. Maar... Mag een werkgever dit vragen? Ik dacht altijd dat dit bij de bedrijfsarts lag.

Wie weet wat de officiële regels zijn?
Laatst bijgewerkt door Cardy op 02-04-17 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Langere tijd ziek: werkgever wilt bevestiging fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:23

Volgens mij mag een werkgever dit ook niet vragen.
Je bent zelfs niet eens verplicht om te zeggen wat je mankeert.
Meestal zeg je dat wel, maar dat is iets anders.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Langere tijd ziek: werkgever wilt bevestiging fysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:32

je werkgever heeft geen recht op medische gegevens of een oordeel te doen of je weer kan werken.. Hiervoor moet hij bedrijfsarts inschakelen :)

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:33

Je werkgever heeft helemaal nergens recht op. Dit zijn zaken om met een bedrijfsarts te bespreken en zelfs die heeft geheimhoudingsplicht hierover.

Dus helaas voor je baas.
Overigens zou deze iets meer begrip kunnen tonen voor het feit dat dit een ieder kan overkomen en dat je je ook enorm inzet om toch te komen werken, al zijn het dan halve dagen.

Lien2
Berichten: 1236
Geregistreerd: 20-07-07
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:34

Dit mag je werkgever inderdaad niet vragen. ik zou het gesprek met de bedrijfsarts afwachten. Deze moet sowieso een probleemanalyse moeten maken aangezien je al 6 weken in de ziektewet zit. Google maar eens op "wet poortwachter"

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 20:43

Lien2 schreef:
Dit mag je werkgever inderdaad niet vragen. ik zou het gesprek met de bedrijfsarts afwachten. Deze moet sowieso een probleemanalyse moeten maken aangezien je al 6 weken in de ziektewet zit. Google maar eens op "wet poortwachter"


Die had ik inderdaad gevonden, dankjewel!

Onze werkgever doet het sowieso al niet via het boekje, als je je ziekmeldt wordt er altijd gevraagd wat je hebt. Normaal heb ik er niet zoveel moeite mee (fijne baas, kan je open tegen zijn). Maar sinds het laatste gesprek knaagt het aan mij en vind het vreemd dat ik bewijs moet leveren wat betreft mijn ziek zijn.

Ik wacht sowieso even de fysio af, zal ik ook eens met hem bespreken.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:45

Heb je rechtsbijstand? Zo ja zou ik die even bellen voor advies. Volgens mij moet je nu naar de arbo en daarmee verder kijken ipv met je baas. Sterkte met je knie! :( duurt wel langer dan je zelf dacht of niet?

Twilight

Berichten: 5503
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:45

je werkgever mag dit idd niet. ik zit in dezelfde schuit en zit onderhand al 4 maand thuis met voorlopig nog geen zicht op verbetering.
Blijven helaas pushen waarbij stress niveau bij mijzelf niet beter word. maar stok achter de deur en daar niet in mee gaan en op reageren. Hopen dat je een fijne bedrijfsarts treft. ik ben enorm blij met de mijne.

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 20:47

Nope mogen ze niet vragen.
Op mijn werk was er een collega die ze niet vertrouwde toen ze zei dat ze bekkenontsteking had (die had ook ECHT iedere week wel wat anders).
Maar zelfs dan mogen ze niet om een bevestiging gaan vragen van ziektes.
Alles moest via de Arbo.
Sterkte! Vervelend dat je werkgever je zo onder druk probeert te zetten.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 21:01

MarjanB schreef:
Heb je rechtsbijstand? Zo ja zou ik die even bellen voor advies. Volgens mij moet je nu naar de arbo en daarmee verder kijken ipv met je baas. Sterkte met je knie! :( duurt wel langer dan je zelf dacht of niet?


Duurt inderdaad langer dan gehoopt.... Hebben rechtsbijstand! Zal eens bellen morgen.

Iedereen bedankt.. Had al aangegeven dat ik hopelijk morgen goeie oefeningen krijg, dat ik mijn rekverband deze week af kan doen en na komende week weer volle dagen kan werken. Maar dat ik dus eerst verder geholpen moet worden, omdat ik dus nog last heb als ik de knie langere tijd gebogen moet houden. Kreeg als antwoord dat ik dat wel kan zeggen, maar ze dit van een professional willen horen. En dat ze dit willen weten voordat de bedrijfsarts er is, zodat er een goed plan gemaakt kan worden.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:11

je werkgever MAG alles vragen, jij hoeft alleen niet overal antwoord op te geven.

En in plaats van gelijk op de barricades te springen, kan je ook zeggen dat de prognose nog even niet zo gunstig is en kan je natuurlijk gewoon een briefje van de Fysio geven zodat je werkgever ook een beetje in kan plannen hoe lang hij jouw vervanger aan moet houden, en of hij nog andere maatregelen moet nemen om jou te vervangen.

Ik snap die hysterie nooit zo goed.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:14

Werkgever is geen arts en kan dus het advies van een behandelaar helemaal niet op waarde schatten. Behandelaar (fysio in dit geval) mág bovendien geen informatie aan derden verschaffen en alleen aan andere behandelaars met jouw toestemming.
Arboarts kan (met jouw toestemming dus) jouw behandelaar contacteren om een betere inschatting te kunnen doen. Maar die toestemming hóef je niet te geven.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:16

Cardy schreef:
Duurt inderdaad langer dan gehoopt.... Hebben rechtsbijstand! Zal eens bellen morgen.

Iedereen bedankt.. Had al aangegeven dat ik hopelijk morgen goeie oefeningen krijg, dat ik mijn rekverband deze week af kan doen en na komende week weer volle dagen kan werken. Maar dat ik dus eerst verder geholpen moet worden, omdat ik dus nog last heb als ik de knie langere tijd gebogen moet houden. Kreeg als antwoord dat ik dat wel kan zeggen, maar ze dit van een professional willen horen. En dat ze dit willen weten voordat de bedrijfsarts er is, zodat er een goed plan gemaakt kan worden.


Misschien vind de bedrijfsarts de verklaring wel niet nodig, weten zij veel...


danzzz schreef:
je werkgever MAG alles vragen, jij hoeft alleen niet overal antwoord op te geven.

En in plaats van gelijk op de barricades te springen, kan je ook zeggen dat de prognose nog even niet zo gunstig is en kan je natuurlijk gewoon een briefje van de Fysio geven zodat je werkgever ook een beetje in kan plannen hoe lang hij jouw vervanger aan moet houden, en of hij nog andere maatregelen moet nemen om jou te vervangen.

Ik snap die hysterie nooit zo goed.


De hysterie is dat jouw medische zaken gewoon privé zijn. Ik heb ooit een werkgever gehad die het hele bedrijf vertelde dat ik verslaafd was aan morfine toen ik aangaf niet te kunnen komen omdat ik de dag ervoor vanwege hoofdpijn tramadol had genomen. Ik snap héél goed dat de TS geen zin heeft om alles aan de neus van haar werkgever te hangen.

Daarnaast is het nooit prettig als je het gevoel hebt dat je gepust wordt om aan het werk te gaan terwijl je eigenlijk daar nog niet klaar voor bent. Werkgevers kunnen ook gewoon accepteren dat werknemers ziek kunnen worden.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 21:17

danzzz schreef:
je werkgever MAG alles vragen, jij hoeft alleen niet overal antwoord op te geven.

En in plaats van gelijk op de barricades te springen, kan je ook zeggen dat de prognose nog even niet zo gunstig is en kan je natuurlijk gewoon een briefje van de Fysio geven zodat je werkgever ook een beetje in kan plannen hoe lang hij jouw vervanger aan moet houden, en of hij nog andere maatregelen moet nemen om jou te vervangen.

Ik snap die hysterie nooit zo goed.


Het is zeker niet als hysterie bedoeld. Normaal ben ik er heel makkelijk in en ik deel heel openlijk dit soort informatie met mijn werkgever. Zo weet deze zelfde werkgever al meer dan een jaar dat ik eind 2017 naar een andere baan ga zoeken. Waarom? Omdat dit kan binnen dit bedrijf, krijg zelfs alle mogelijkheden om mij verder te ontwikkelen voor deze toekomstige baan.

De manier waarop het nu gaat geeft mij gewoon geen fijn gevoel, ze bracht het op een bepaalde manier dat het mij toch niet lekker zit.

Omdat ik normaal vrij makkelijk ben qua informatie delen, weet ik niet precies wat mijn rechten en plichten zijn. Is het dan meteen hysterie als ik daar meer over te weten wil komen? Daarnaast ook een naam van een instantie gekregen waar ik meer kan informeren, nou nog beter toch?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:22

Jouw fysio mag niet bepalen hoe lang je niet kan werken. Hij mag hier zelfs geen uitspraken over doen.
Ook mag je fysio geen info geven uit jouw dossier aan derden.

De enige die bepaald of je wel en niet kan werken is de bedrijfsarts.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:24

verootjoo schreef:
Jouw fysio mag niet bepalen hoe lang je niet kan werken. Hij mag hier zelfs geen uitspraken over doen.
Ook mag je fysio geen info geven uit jouw dossier aan derden.

De enige die bepaald of je wel en niet kan werken is de bedrijfsarts.


Das niet waar. Je behandelend professional kan grenzen stellen aan wát je kunt doen (niet langer dan 2 uur staan, geen draaiende bewegingen maken etc). De bedrijfsarts kan aan de hand daarvan beoordelen of je je eigen werk kan doen en zo niet kijken naar wat je nog wel kunt.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:28

Vjestagirl schreef:
verootjoo schreef:
Jouw fysio mag niet bepalen hoe lang je niet kan werken. Hij mag hier zelfs geen uitspraken over doen.
Ook mag je fysio geen info geven uit jouw dossier aan derden.

De enige die bepaald of je wel en niet kan werken is de bedrijfsarts.


Das niet waar. Je behandelend professional kan grenzen stellen aan wát je kunt doen (niet langer dan 2 uur staan, geen draaiende bewegingen maken etc). De bedrijfsarts kan aan de hand daarvan beoordelen of je je eigen werk kan doen en zo niet kijken naar wat je nog wel kunt.


Klopt, maar hij mag niet zeggen dat je bv 4wkn thuis moet blijven.
Of ja, je kunt het adviseren maar daar hoeft geen gehoor aan gegeven te worden.
De bedrijfsarts geeft wel bindend advies.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:28

verootjoo schreef:
Jouw fysio mag niet bepalen hoe lang je niet kan werken. Hij mag hier zelfs geen uitspraken over doen.
Ook mag je fysio geen info geven uit jouw dossier aan derden.

De enige die bepaald of je wel en niet kan werken is de bedrijfsarts.


Ik dacht ook al, hoezo bemoeit die fysio zich met het beloop van het herintreden?!
TS, misschien mis ik iets, maar is er een bedrijfsarts in beeld? Misschien kan je fysio met hem contact hebben?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:29

Rindin schreef:
verootjoo schreef:
Jouw fysio mag niet bepalen hoe lang je niet kan werken. Hij mag hier zelfs geen uitspraken over doen.
Ook mag je fysio geen info geven uit jouw dossier aan derden.

De enige die bepaald of je wel en niet kan werken is de bedrijfsarts.


Ik dacht ook al, hoezo bemoeit die fysio zich met het beloop van het herintreden?!
TS, misschien mis ik iets, maar is er een bedrijfsarts in beeld? Misschien kan je fysio met hem contact hebben?


Ja, je mist de OP en het halve topic als de bedrijfsarts je nog niet is opgevallen in dit verhaal ;)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:30

Rindin schreef:
verootjoo schreef:
Jouw fysio mag niet bepalen hoe lang je niet kan werken. Hij mag hier zelfs geen uitspraken over doen.
Ook mag je fysio geen info geven uit jouw dossier aan derden.

De enige die bepaald of je wel en niet kan werken is de bedrijfsarts.


Ik dacht ook al, hoezo bemoeit die fysio zich met het beloop van het herintreden?!
TS, misschien mis ik iets, maar is er een bedrijfsarts in beeld? Misschien kan je fysio met hem contact hebben?


Dat dus ja :+ dat het niet het werk van die fysio om te gaan vertellen dat je langer dan 4wkn thuis moet blijven...

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:31

Komende donderdag naar de bedrijfsarts vind ik anders rijkelijk laat als je al vier weken thuis zit en daarna halve dagen bent gaan werken omdat een fysio het zegt :=

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Langere tijd ziek: werkgever wilt bevestiging fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 21:37

Ik vind het sowieso laat dat de bedrijfsarts pas na 6 weken pas in beeld komt haha.

Na aanleiding van mijn pijnklachten en immobiliteit werd er rust geadviseerd. Een rit van 1,5 uur heen, 8 uur werken en 1,5 terug (met bus, trein, tram) viel niet echt onder rust. Heb in week 2 meteen geprobeerd weer te gaan werken, maar dat ging alles behalve goed.

In de weken die volgde veel overleg gehad met de fysio, maar ook met de artsen in het ziekenhuis. Niemand heeft gezegd dat ik niet mag werken, alleen a.d.h.v. protocollen en mijn (pijn)klachten adviezen gegeven.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:52

Rindin schreef:
verootjoo schreef:
Jouw fysio mag niet bepalen hoe lang je niet kan werken. Hij mag hier zelfs geen uitspraken over doen.
Ook mag je fysio geen info geven uit jouw dossier aan derden.

De enige die bepaald of je wel en niet kan werken is de bedrijfsarts.


Ik dacht ook al, hoezo bemoeit die fysio zich met het beloop van het herintreden?!
TS, misschien mis ik iets, maar is er een bedrijfsarts in beeld? Misschien kan je fysio met hem contact hebben?

Een zieke werknemer is wel verplicht om niks te doen dat het herstel vertraagd. Negeren van advies behandelend arts/fysio kan je daar wel onder scharen.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Langere tijd ziek: werkgever wilt bevestiging fysio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 10:56

Bedankt allemaal! Vanavond afspraak bij de fysio en eens met hem in overleg. Openheid en eerlijkheid naar mijn werkgever vind ik erg belangrijk, het moet alleen niet zo zijn dat dit nadelig werkt voor mij.

Ik heb voor nu in ieder geval genoeg informatie en ben erg blij met jullie.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:11

Cardy schreef:
Lien2 schreef:
Dit mag je werkgever inderdaad niet vragen. ik zou het gesprek met de bedrijfsarts afwachten. Deze moet sowieso een probleemanalyse moeten maken aangezien je al 6 weken in de ziektewet zit. Google maar eens op "wet poortwachter"


Die had ik inderdaad gevonden, dankjewel!

Onze werkgever doet het sowieso al niet via het boekje, als je je ziekmeldt wordt er altijd gevraagd wat je hebt. Normaal heb ik er niet zoveel moeite mee (fijne baas, kan je open tegen zijn). Maar sinds het laatste gesprek knaagt het aan mij en vind het vreemd dat ik bewijs moet leveren wat betreft mijn ziek zijn.

Ik wacht sowieso even de fysio af, zal ik ook eens met hem bespreken.


Niet je fysio afwachten, die heeft er niets mee te maken.
Wacht het gesprek met de bedrijfsarts af, dat is de enige die hierover gaat. Je werkgever heeft niets te eisen in die zin. Jammer voor hem.