Edelien van Blessum Nederlands Kampioen arresleerijden 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

Edelien van Blessum Nederlands Kampioen arresleerijden 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-17 12:35

bokt / leeuwarder courant / kfps / facebook / omrop fryslan
Aangespannen rijden
Afbeelding
Foto door EngeltjeS

Paarden op het ijs? Bij de Elfstedenhal was enige huiver, maar nu is iedereen enthousiast over het eerste NK Arresleerijden (Beljeijen) in Leeuwarden. De Leeuwarder ijsvloer was zondagmiddag dikker dan ooit: al gauw een centimeter of 10. Dat moet wel, want de paarden hebben stiften op hun hoeven, die 4 centimeter diep in het ijs prikken. Maar liefst 22 arresleden met paard, kleding, tuigage en al wat er bij hoort deden mee aan dit unieke evenement. Er kwamen ruim 600 bezoekers naar de Elfstedenhal om het spektakel te bekijken.

"Het liefst doen we dit natuurlijk buiten, maar dat kon deze winter alweer niet", zegt organisator Fokje Nijdam van de Friese Aanspanning. Net als in 2014 werd nu weer gedacht aan een NK in Thialf, maar dat zat dit laatste weekeinde vol met de IJsspeedway. "Toen dachten wij: we bellen Leeuwarden, waarom niet?"
"We moesten er even over nadenken", geven Johan van der Kooij en Baukje Heeg van de Elfstedenhal toe: "Je weet niet precies wat de risico’s zijn." Na overleg met Thialf durfden ze het aan.

Het kan alleen op de laatste dag van het schaatsseizoen, want de ijsvloer is daarna bedorven. "We laten alleen vertrouwde paarden van minstens zes jaar oud toe", zegt Nijdam. Toch blijft het altijd afwachten hoe die op het ijs reageren. Nijdam: "Eén vos werd te wild, die moesten we weghalen." Uiteindelijk won Jaap van der Weg uit Leeuwarden met het paard Edelien van Blessum. Het was een spannende finalerit, Jaap van der Weg met Edelien tegen Siebren Reijenga met Martine. Tot de helft van de baan bleven ze dicht bij elkaar, maar Jaap vroeg halverwege de baan een versnelling van Edelien en die kreeg hij, waardoor ze als eerste finishten en Sybren Reijenga als tweede. De derde plaats was voor Hinke Fiona Cnossen met haar Elgar.

In de B finale was de uitslag als volgt:
1e Gert van Dijkhuizen met Hinke Oo
2e Augustinus Hoekstra met Luuk
3e werd Hans de Ruiter met zijn tuigpaard Sandor

Winnaar van het Schoonste Geheel, een prijs die uitgereikt wordt aan de mooiste combinatie werd gewonnen door Siebren Reijenga uit Joure.

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:


Bekijk in dit topic enkele foto's van het evenement:
[EV-ITP] NK Indoor Arresleerijden, een paar mooie actie foto's!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Hobbyhorse

Berichten: 1317
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 08:32

Wow wat een oogvitaminen {:} Ziet er echt prachtig uit, ik wist niet eens dat er een NK arresleerijden bestond, zou ik graag naar gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:27

Hobbyhorse schreef:
Wow wat een oogvitaminen {:} Ziet er echt prachtig uit, ik wist niet eens dat er een NK arresleerijden bestond, zou ik graag naar gaan kijken.

Mogelijk volgend jaar weer in de elfstedenhal! :D

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Edelien van Blessum Nederlands Kampioen arresleerijden 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:53

Zo gaaf!

Brave pony's heb ik, alleen een maatje kleiner en geen arreslee.
Maar stiekem staat dit wel nog op mijn verlanglijstje :j .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Laventador

Berichten: 28
Geregistreerd: 22-04-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:18

De naam Edelien van Blessum komt me zo bekend voor. Hebben ze misschien is meegedaan aan de Friese draverijen? :)

Almost Famous - Flight Windspiel - Nimbus Lavec - Keep Flying
Draf&Rensport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:10

draversss schreef:
De naam Edelien van Blessum komt me zo bekend voor. Hebben ze misschien is meegedaan aan de Friese draverijen? :)


Ik zat even te googlen, en kwam uit bij een winst op de drafbaan in 2008 :=

Maar het zou me inderdaad niets verbazen als ze vaker heeft gedraafd. Het is niets voor niets de speer van Blessum :)


EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:11

Joaltijd schreef:
draversss schreef:
De naam Edelien van Blessum komt me zo bekend voor. Hebben ze misschien is meegedaan aan de Friese draverijen? :)


Ik zat even te googlen, en kwam uit bij een winst op de drafbaan in 2008 :=

Maar het zou me inderdaad niets verbazen als ze vaker heeft gedraafd. Het is niets voor niets de speer van Blessum :)

Ze had ook de Gouden zweep gewonnen, 2 jaar geleden geloof in, in Leeuwarden.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, BlackClaw, Bloodymary, Maanon_, meintje, neline11, winnetou4502 en 117 bezoekers