24/7 op de wei en basisconditie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 00:56

Ik fiets de laatste dagen de ronde die ik eerst altijd liep rond stal dat duurde lopend een uur per paard
Nu ik fiets gaat dat veel sneller en kan ik mijn beide paarden na elkaar in een uur doen
De ronde is 4 a 5 kilometer
Er is ook een mogelijkheid een iets grotere ronde te doen van 7 a 8 kilometer
Dit kan toch makkelijk dagelijks in een draf tempo ook met mijn 3 jarige of niet
Neem aan dat ze in het wild ook zoiets met gemak afleggen zelfs de jonkies
Het korte rondje vandaag helemaal in draf waren ze beide totaal niet bezweet of buiten adem
Het leek mij wel goed voor de hoeven omdat ze verder alleen maar op de weide staan en voor de basisconditie om bij te houden of is dit teveel van het goede
Ik denk zelf dat dit makkelijk een standaard kan zijn net zoals andere paarden dagelijks in de molen staan
Dit gaat alleen om de basisconditie dus niet de krachttraining
Wat denken jullie

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:03

Ik snap je vraag niet helemaal.
wat heeft het fietsen ermee te maken.
is je vraag of je beide paarden dagelijks kan rijden het grote of kleine rondje.
als dat je vraag is. Ik zou dat zelf niet doen.
Rij je dan ook nog naast die rondes?
Je paard is nog erg jong. Die zou ik niet vaker als drie keer per week het kleine rondje laten lopen

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 01:07

Ik rij mijn 3 jarige nog lang niet pas over een paar jaar
Dit gaat over het dagelijkse fietsen met mijn paarden er naast het hele rondje in draf
Ik rijd misschien 3 a 4 keer per week met mijn oudere paard en dan echt intensief dan zal ik niet fietsen maar ik bedoel buiten dat om gewoon hun dagelijkse basis beweging dan is zo een rondje draven toch niet teveel gevraagd

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:09

Lijkt me geen probleem zou wel even in en uitstappen

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:09

Ik vind vanuit het niets iberns 4 - 5 km draven best heftig. Zeker voor een jonkie. Zelf zou ik dat langzamer opbouwen. Maar vooral goed naar de paarden kijken. De een is makkelijker dan de ander. Let ook op goef in- en uitstappen. Volgens mij is ze beide in een uur doen onmogelijk, tenzij je ze tegelijk mee neemt? Je gaat dat blootvoets ook niet redden zo ineens en dagelijks zoveel draf.
Laatst bijgewerkt door Caily op 02-04-17 01:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:10

Caily schreef:
Ik vind vanuit het niets iberns 4 - 5 km draven best heftig. Zeker voor een jonkie. Zelf zou ik dat langzamer opbouwen. Maar vooral goed naar de paarden kijken. De een is makkelijker dan de ander. Let ook op goef in- en uitstappen. Volgens mij is ze beide in een uur doen onmogelijk, tenzij je ze tegelijk mee neemt?


Ze loopt die afstand al met de paarden begrijp ik?

Edit: lijkt me makkelijk in een uir toe doen. Mijn pony van 1.13 draaft al 16 km per uur... in een halfuur is dat dus 8 km... dan moet 4-5 km echt zo gedaan zijn.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 02-04-17 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:11

Ja van alles in stap na alles in draf? Ipv per km opbouwen (of nog minder)?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:12

Stappen is super voor de conditie (beter dan stap) dus zie het probleem echt niet?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:15

Nou als jij dagelijks 5 km wanselt doe je dat ook niet plotsklaps zonder problemen in zn geheel in hardloop tempo toch?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:20

Caily schreef:
Nou als jij dagelijks 5 km wanselt doe je dat ook niet plotsklaps zonder problemen in zn geheel in hardloop tempo toch?


Paarden en mensen kun je echt niet vergelijken

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 01:20

Ten eerste worden ze beide naast dat uur stappen ook regelmatig losgegooid in de bak en rennen ze daar ook heen en weer op hoog tempo naar wat ze aankunnen
Ten tweede word mijn oudere paard al regelmatig getraind op wat langere ritten maar dan intensief (voor de endurance)
Het is dus niet zo dat ze van 24/7 weidegang en alleen een beetje stappen komen en nu ineens nonstop moeten draven ze zijn wel wat gewent

De hoeven zat ik ook te denken dat die misschien wel gevoelig kunnen worden als ik het ineens dravend op het harde ga doen omdat dat toch sneller slijt
Ik heb vandaag dan ook de helft op het harde laten draven en de andere helft in de berm

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 01:30

Ben een beetje onduidelijk geweest denk ik
Nu staan ze 24/7 op de weide met onbeperkt gras of zo nodig hooi en verder compleet voer bijgevoerd
Ze wandelen meestal dagelijks een uur met mij rondje stal
Soms laat ik ze is rennen in de bak op hoog tempo
Soms rijd ik mijn iets oudere paard waar ik gewoon al alles mee kan is wat intensiever een groot rondje draf en galop en wat oefeningen vragen
Maar het meeste wandel ik de ronde en dat duurt lang en lijkt me nou niet echt veel te doen voor hun conditie en body
Draven is voor mij voordelig maar het lijkt me ook dat ik ze daarmee beter in shape kan houden en dan ook makkelijker en beter de intensievere trainingen er tussendoor is mee kan bijpakken
Dat klein half uurtje draven zonder ruiter op constant normaal draftempo op een hele dag lijkt me voor een paard niet echt veel maar lijkt me wel beter voor hun gewrichten en alles soepel te houden en uiteindelijk de hoeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:46

Ik snap eigenlijk het probleem niet zo. Wilde paarden (of semi wilde paarden) leggen per dag wel heel wat meer kilometers af, op een veel ruwer terrein als de paarden van TS en dit al vanaf ze op hun benen kunnen staan. Waarom zou TS haar jonkie dan geen 4 á 5 km/dag kunnen laten draven? Als TS goed op de hoeven let, vind ik het een prima training.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:59

Ik Zou Het op Bouwen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 02:02

Qua lengte of afstand zou ik er niet zoveel problemen mee hebben, ook niet met een jong paard. Besef wel dat een paard in het wild zelden zolang draaft. Ze doen hapje-stapje, of stappen een stukje en leggen op die manier wel vele kilometers af, maar niet dravend :P

En ik weet niet op wat voor wegen je fietst, maar is het mogelijk de paarden in de berm te laten draven? Ivm verminderde schokdemping op het asfalt, ik kan me voorstellen dat dat slecht is voor de pezen/botten van het jonge paardenlichaam

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 10:23

Dankjullie
Ik weet niet of ze het zelden afleggen
Mijn paarden staan op grote verschillende weides en lopen ook heel de dag stap voor stap maar in het wild lijken me ze ook op verschillende ondergronden te moeten trekken naar andere plekken en ook te moeten vluchten dus draven en galloperen
Ik las pas ergens dat iemand zelfs een rondje deed met haar merrie en het veulen er bijna dagelijks achter aan mee liep de hele ronde en daarbij reageerde veel mensen ook dat dat in de natuur ook gebeurd
Daarom dacht ik nu volgens mij kunnen ze dat echt wel aan, zal een stuk makkelijker voor mij zijn en ik hoop ze beter in topconditie te houden van binnen en buiten
Hoor graag als daar twijfels over zijn hoor
Mijn oudere paard zal het naar mijn weten zeker wel aan moeten kunnen
De jongere denk ik ook wel maar heb toch mijn twijfels omdat ik ook heb geleerd dat mensen vaak zeggen laat die jonkies lekker staan
Maar dit is toch anders ik zit er nog lang niet op ze word pas over 2 jaar langzaam ingereden
Groetjes

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 10:32

Qua conditie moet dat wel lukken denk ik, zeker de korte ronde. Dagelijks de lange ronde lijkt me wat van het goede teveel, harde bodem is toch behoorlijk belastend voor de pezen.

Idd kan het blootvoets wat moeilijk worden: zeker in draf slijten de hoeven sneller. Met amper 3x per week paar km draven aan de hand op het harde had ik de mijne al te kort staan. Ik had bij haar gewoon een start-to-run schema voor mensen gebruikt om op te bouwen.

Ik vraag me ook af of je je paarden zowel links als rechts kan leiden. Want als je iedere dag bijvoorbeeld een rondje op de linkerhand gaat draven, dan heb je heel erg scheef bespierde paarden tegen de tijd dat je ze gaat inrijden.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 11:13

Oke hwn! Ja ik kan ze ook gedeeltes in de berm laten draven
Ze leken trouwens meer moeite te hebben met de berm dat oneven is als met de harde rechte weg maar daar denken de pezen en hoeven uiteindelijk vast anders over
Ik laat ze vrij los en ze lopen dus recht naast me het is niet zo dat ze de hele ronde naar links kijken omdat ik ze strak vastheb aan de rechterkant
Maar ik kan wel de ene dag linksom en de andere dag rechtsom gaan bij de ronde

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:18

Mwah hier men ik de nodige kms blootvoets... moet toch blijven vijlen

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 11:32

Maartje1990 schreef:
Mwah hier men ik de nodige kms blootvoets... moet toch blijven vijlen


Daarom..... Ik denk dat het ze alleen maar goed gaat doen
Goede voorbereiding op de vele kilometers endurance in de toekomst haha
Nou ik ga weer even een stuk fietsen
Groetjes

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:10

Met de juiste opbouw moet het zeker kunnen! Zowel qua conditie als hoeven als pezen. Dus zolang je dat doet, goed in- en uitstappen en niet pats boem ineens hele ronde draf ipv hele ronde stap, kunnen ze het zeker. Ik neem ook mijn jaarling (inmiddels bijna twenter) mee naast mijn merrie, en in het verleden ook met haar veulen gedaan, maar dan toch wel voornamelijk stapvoets en na een km of 3 waren de veulens meestal wel moe.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:45

Een paard dat altijd buiten staat kan in principe gewoon een klasse 1 endurance uitlopen. M.a.w 20 km met een snelheid van 10 km/h, dat is vrijwel alles in draf. Kijk gewoon even of je paard heel erg hijgt, meestal is een paar minuten stappen wel voldoende en kun je weer verder draven.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:06

Nou ik vrees echt dat mijn 17-jarige Tinker dan allang door dr benen is gezakt. En ik ben echt geen mietje en weet waar ik over praat, met mn andere Tinker trainde ik klasse III niveau...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:08

Caily schreef:
Nou ik vrees echt dat mijn 17-jarige Tinker dan allang door dr benen is gezakt. En ik ben echt geen mietje en weet waar ik over praat, met mn andere Tinker trainde ik klasse III niveau...

Ja oké tinkers :')

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: 24/7 op de wei en basisconditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 10:53

Ik verplaats je topic naar Beweging en Hoefverzorging aangezien de twee vragen uit dit topic daar beide betrekking op hebben :)