Patella Luxatie Honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 18:26

Hoi lieve bokkers,

Ik kom net terug van de dierenarts, met een hele vervelende uitslag; onze hond van nog niet eens 1,5 jaar heeft Patella Luxatie graad 3 (best heftig dus...).
De dierenarts raad ons aan binnen 1 maand te laten opereren, aangezien deze operatie heel prijzig is (1200-1300 euro) zouden wij het fijn vinden ervaringen van anderen te horen.

Alvast heel erg bedankt ;(

Groetjes van Senna en mijn hondje Bo

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:32

Heb je de fokker van je hond ingelicht?
Als zij hun verantwoording hebben genomen met het ontstaan van het nest, hebben gezorgd voor een goede en gezonde combinatie reu/teef, kunnen ze je financieel bij staan.
(dit gebeurt meestal niet als je de hond hebt van een particulier die een nestje heeft gefokt voor de leuk en vermeerdering van honden, met de reu van de buurman bij wijze van spreken)

Zijn de ouders van je hond hierop getest, heb je de test uitslagen hiervan gezien?
Het is soms wel een erfelijk iets, vooral bij bepaalde rassen komt het veel voor.


Ervaringen van operaties zijn vaak wel positief, zeker nu je hond nog jong is.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-03-17 00:47, in het totaal 4 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:36

Misschien heb je nog wat aan deze informatie:

Een fokker is volgens de Dierenwet aansprakelijk voor alle erfelijke aandoeningen bij nakomelingen, indien de fokker er niet alles aan gedaan heeft, bijv. door testen, om deze erfelijke aandoeningen te voorkomen.

Juist omdat het in de genen zit, hadden beide ouders getest en goed bevonden moeten worden, alvorens deze ouders voor de fok te gebruiken.

wetgeving:
citaat
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Geldend op 05-11-2014
Afdeling 5.
Het fokken met dieren
Artikel 55

1. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent het fokken met dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren. Deze regelen kunnen onder meer betrekking hebben op:
a. de methode van fokken;
b. het registreren, identificeren en certificeren van dieren;
c. het voorafgaand aan het fokken door de fokker te verrichten of te doen verrichten onderzoek bij een dier waarmee wordt gefokt naar de aanwezigheid van aandoeningen die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten, alsmede de methoden die daarbij worden gebruikt.

2. Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten te fokken of voor de fok te gebruiken.

3. Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken waarvoor krachtens het tweede lid een fokverbod is ingesteld, ten verkoop in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden, te verkopen, te kopen, toe te laten tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd dan wel om met een dergelijk dier deel te nemen aan een tentoonstelling, keuring of wedstrijd.
einde citaat
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/g ... HoofdstukI

Als je hulp nodig hebt voor het wettelijk aansprakelijk stellen van de fokker, dan kan je de Stichting Dier & Recht inschakelen. Deze Stichting heeft veel ervaring met deze zaken.
http://www.dierenrecht.nl/gewonnen-rech ... chikkingen
mailadres: info@dierenrecht.nl

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 01:23

Leuk, Barbet. Alleraardigst dat je dit hebt opgezocht. :)

Maar misschien heeft TS haar hond wel van de straat geplukt (wat ik persoonlijk altijd toejuich) en is er dus geen verantwoordelijke fokker om aansprakelijk te stellen!

En weet je? Daar gaat het hier ook niet eens om! Het gaat erom dat Bo een zeer vervelende en pijnlijke aandoening aan zijn knie heeft. En het doet er niet toe of Bo een al dan niet verantwoordelijk gefokte rashond is of een geadopteerde straathond. Het gaat erom dat Bo pijn heeft en TS de mogelijkheid heeft om Bo te laten operen. En dus wil TS graag ervaringen horen en geen juridisch gezwets!
Want met aansprakelijk stellen is het probleem van die arme hond en TS namelijk niet opgelost. :)

@TS: ik heb geen ervaring, maar een dikke :(:) voor jou en je hond. Hopelijk slaat de operatie aan en is Bo snel weer op de been. :(:)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 06:55

Ik ben vrijwilliger in een dierenasiel. Patella luxatie komt meer en meer voor (voornamelijk in honden uit de broodfok). Voor de dierenarts van ons asiel is deze operatie dus schering en inslag. Vooral bij kleinere rassen zoals pinchers en maltesers komt het veel voor, al hadden we laatst een Stafford met patella.
In het asiel worden de hondjes geoppereerd en gaan dan naar een pleeggezin. Hier moeten ze enkele weken in een bench verblijven waarna de beweging langzaam opgebouwd moet worden. Bijna alle operaties slagen meteen. Een enkeling moet nog eens opnieuw onder het mes wanneer het hondje teveel beweegt.

Mijn eigen Malteser kreeg 14 jaar geleden de diagnose. Destijds was het slagingspercentage van de operatie 5% ongeveer. Dus niet geoppereerd. Mijn meisje had een lichte vorm van patella en had op zich geen last. Echter begon toen ze een jaar of 3 was artrose te vormen door de patella. Toen ze een half jaar geleden overleed zat de artrose al door haar hele achterhand tot in de helft van de rug. Ik zou dus zeker opereren!

Je zou wel verschillende dierenartsen (België/nederlznf) kunnen contacteren. Tussen de 2 landen kan nogal een hoop verschil in prijs zijn

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:29

Mijn Chihuahua is aan beide knieën geopereerd. Kosten eerste knie 800 euro (en daarna 400 Euro omdat hij tijdens zijn herstel toch ergens op had weten te klimmen en er daarna weer afsprong waardoor de hechtingen scheurden, grrrr!!).
Zijn andere knie is een jaar later gedaan en die kostte 1000 Euro omdat die knie er door dat jaar wachten iets erger aan toe was.
Hij had graad 2 en 3 dacht ik.
Ook laten opereren met graad 2 omdat ik niet het risico wilde lopen op vroegtijdige artrose.

De fokker aansprakelijk gesteld, die alle aansprakelijkheid afwees. Rechtszaak van gemaakt en in het gelijk gesteld, zij moest ons alle kosten betalen (á 4000 Euro) maar juich niet te vroeg want daarna is er een hoger beroep geweest zonder ons medeweten (slechte juridisch adviseur) waarbij wij dus ineens veroordeeld werden tot het betalen van 2600 Euro aan haar.
Omdat wij het na 5 jaar echt helemaal beu waren hebben wij met de tegenpartij besloten alles te laten vallen (zij ook) en niet weer tegen de uitspraak in beroep te gaan.
Wij betalen niks, zij betaalt niks.

Hond doet het goed na de 3 operaties, geen last meer van z'n knieën dus nu hopen dat hij rustig 15 kan worden. Veel rechtuit fietsen om de achterhand goed sterk te maken was de tip van de orthopeed.

Om te voorkomen dat de hond tijdens zijn 6 weken absolute rust weer iets zou flikken heeft de orthopeed hechtingen voor honden van 30 kg gebruikt (op een hond van 3 kg haha) en wij omdat wij een bench heel sneu vinden en 6 weken zo lang duurt waardoor je sneller geneigd bent om hem er vaker uit te halen waardoor hij toch onbedoeld meer gaat bewegen hebben wij een campingbedje in de woonkamer gezet en de hond daar in gedaan. Zo zat hij toch op boxrust maar zat hij niet in zo'n bench de hele tijd. Het zag er veel vriendelijker uit dus hij heeft daar 6 weken in gezeten en de orthopeed was ook heel enthousiast en raadt het andere klanten nu ook aan.

Afbeelding

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:44

Bedankt voor je reactie. Wij kunnen niemand aansprakelijk stellen aangezien haar ouders hier tegen getest zijn.

Barbet schreef:
Misschien heb je nog wat aan deze informatie:

Een fokker is volgens de Dierenwet aansprakelijk voor alle erfelijke aandoeningen bij nakomelingen, indien de fokker er niet alles aan gedaan heeft, bijv. door testen, om deze erfelijke aandoeningen te voorkomen.

Juist omdat het in de genen zit, hadden beide ouders getest en goed bevonden moeten worden, alvorens deze ouders voor de fok te gebruiken.

wetgeving:
citaat
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren
Geldend op 05-11-2014
Afdeling 5.
Het fokken met dieren
Artikel 55

1. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regelen gesteld omtrent het fokken met dieren van bij die maatregel aangewezen soorten of categorieën van dieren. Deze regelen kunnen onder meer betrekking hebben op:
a. de methode van fokken;
b. het registreren, identificeren en certificeren van dieren;
c. het voorafgaand aan het fokken door de fokker te verrichten of te doen verrichten onderzoek bij een dier waarmee wordt gefokt naar de aanwezigheid van aandoeningen die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten, alsmede de methoden die daarbij worden gebruikt.

2. Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken die de gezondheid of het welzijn van het dier of de nakomelingen van het dier kunnen aantasten te fokken of voor de fok te gebruiken.

3. Bij algemene maatregel van bestuur kan het worden verboden een dier dat beschikt over één of meer aangewezen aandoeningen of uiterlijke kenmerken waarvoor krachtens het tweede lid een fokverbod is ingesteld, ten verkoop in voorraad te hebben, ten verkoop aan te bieden, te verkopen, te kopen, toe te laten tot een tentoonstelling, keuring of wedstrijd dan wel om met een dergelijk dier deel te nemen aan een tentoonstelling, keuring of wedstrijd.
einde citaat
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005662/g ... HoofdstukI

Als je hulp nodig hebt voor het wettelijk aansprakelijk stellen van de fokker, dan kan je de Stichting Dier & Recht inschakelen. Deze Stichting heeft veel ervaring met deze zaken.
http://www.dierenrecht.nl/gewonnen-rech ... chikkingen
mailadres: info@dierenrecht.nl

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 17:45

Bedankt voor je reactie!

ashley1 schreef:
Mijn Chihuahua is aan beide knieën geopereerd. Kosten eerste knie 800 euro (en daarna 400 Euro omdat hij tijdens zijn herstel toch ergens op had weten te klimmen en er daarna weer afsprong waardoor de hechtingen scheurden, grrrr!!).
Zijn andere knie is een jaar later gedaan en die kostte 1000 Euro omdat die knie er door dat jaar wachten iets erger aan toe was.
Hij had graad 2 en 3 dacht ik.
Ook laten opereren met graad 2 omdat ik niet het risico wilde lopen op vroegtijdige artrose.

De fokker aansprakelijk gesteld, die alle aansprakelijkheid afwees. Rechtszaak van gemaakt en in het gelijk gesteld, zij moest ons alle kosten betalen (á 4000 Euro) maar juich niet te vroeg want daarna is er een hoger beroep geweest zonder ons medeweten (slechte juridisch adviseur) waarbij wij dus ineens veroordeeld werden tot het betalen van 2600 Euro aan haar.
Omdat wij het na 5 jaar echt helemaal beu waren hebben wij met de tegenpartij besloten alles te laten vallen (zij ook) en niet weer tegen de uitspraak in beroep te gaan.
Wij betalen niks, zij betaalt niks.

Hond doet het goed na de 3 operaties, geen last meer van z'n knieën dus nu hopen dat hij rustig 15 kan worden. Veel rechtuit fietsen om de achterhand goed sterk te maken was de tip van de orthopeed.

Om te voorkomen dat de hond tijdens zijn 6 weken absolute rust weer iets zou flikken heeft de orthopeed hechtingen voor honden van 30 kg gebruikt (op een hond van 3 kg haha) en wij omdat wij een bench heel sneu vinden en 6 weken zo lang duurt waardoor je sneller geneigd bent om hem er vaker uit te halen waardoor hij toch onbedoeld meer gaat bewegen hebben wij een campingbedje in de woonkamer gezet en de hond daar in gedaan. Zo zat hij toch op boxrust maar zat hij niet in zo'n bench de hele tijd. Het zag er veel vriendelijker uit dus hij heeft daar 6 weken in gezeten en de orthopeed was ook heel enthousiast en raadt het andere klanten nu ook aan.

[ [url=m/0p3ZOq.png]Afbeelding[/url] ]

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:21

Sorry dat ik ts haar topic zo binnen val. Ik heb een Chihuahua van 3,5 jaar. Patella links achters graagd 3-4 maar GEEN last. Hinkelt niet. Wandelt en speelt heel graag. Zit ook niet vast en je mag eraan zitten.

Da adviseerde daardoor om het nu nog niet te doen. Gaat in april/mei wel op de foto. Twijfel niog elke dag. Wat zouden jullie doen?

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:32

Mijn keeshond is voor zo'n 2000 euro 10 jaar geleden aan beide achterpoten geopereerd. Ze kon van de een op andere dag niet meer lopen dus we hadden weinig keuze. Het herstel was pittig, maar ze springt nu al die jaren overal op en rent hard rond dus geld is t absoluut waard geweest! Ik kan Lorenzo zeker aanraden!

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:36

Harvey1 schreef:
Sorry dat ik ts haar topic zo binnen val. Ik heb een Chihuahua van 3,5 jaar. Patella links achters graagd 3-4 maar GEEN last. Hinkelt niet. Wandelt en speelt heel graag. Zit ook niet vast en je mag eraan zitten.

Da adviseerde daardoor om het nu nog niet te doen. Gaat in april/mei wel op de foto. Twijfel niog elke dag. Wat zouden jullie doen?

Graad 3-4 maar niet hinkelen/hupsen (dat typische loopje)?
Hoe ben je er achter gekomen dan als ik vragen mag?
Ik heb er voor gekozen om sowieso te laten opereren want PL is te verhelpen maar schade door artrose niet en daar had ik geen zin in bij zo'n jonge hond.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:07

ashley1 schreef:
Harvey1 schreef:
Sorry dat ik ts haar topic zo binnen val. Ik heb een Chihuahua van 3,5 jaar. Patella links achters graagd 3-4 maar GEEN last. Hinkelt niet. Wandelt en speelt heel graag. Zit ook niet vast en je mag eraan zitten.

Da adviseerde daardoor om het nu nog niet te doen. Gaat in april/mei wel op de foto. Twijfel niog elke dag. Wat zouden jullie doen?

Graad 3-4 maar niet hinkelen/hupsen (dat typische loopje)?
Hoe ben je er achter gekomen dan als ik vragen mag?
Ik heb er voor gekozen om sowieso te laten opereren want PL is te verhelpen maar schade door artrose niet en daar had ik geen zin in bij zo'n jonge hond.


De dierenarts zei het omdat hij 1x tot nu met zn pootje trapte toen hij lag te slapen. Ik dacht dat hij zich verstapt had, was daarna ook klaar maar moest toevallig bij de da zijn en vroeg ernaar.

we zijn altijd samen en op stal rent hij zich suf in de meest gekke wendingen en hij heeft nog nooit 1 hup gemaakt. Die artrose maakt mij bang en daarom gaat ie op de foto zo, als er irritatie is dan gaat hij rechtstreeks onder het mes.


Da en ik mogen er ook aan zitten hij geeft geen kik. Zo moeilijk.. ga je dan je gelukkige gezonde en pijnvrije (?) hond onder het mes doen en onder narcose? Elke dag denk ik er wel even aan..

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:37

Harvey1 schreef:
Sorry dat ik ts haar topic zo binnen val. Ik heb een Chihuahua van 3,5 jaar. Patella links achters graagd 3-4 maar GEEN last. Hinkelt niet. Wandelt en speelt heel graag. Zit ook niet vast en je mag eraan zitten.

Da adviseerde daardoor om het nu nog niet te doen. Gaat in april/mei wel op de foto. Twijfel niog elke dag. Wat zouden jullie doen?

Hier dezelfde twijfel. Mijn teckel van 1,5 jaar heeft aan beide kanten patella luxatie. Af en toe een hinkel, maar verder lijkt ze er geen last te hebben. Orthomanueel dierenarts raadt aan om pas verder te gaan kijken als ze er last van gaat krijgen.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:47

Mijn 3 jarige heeft het ook, rechts graad 2 links 1. Zij wordt niet geopereerd. Dierenarts raad het zeer af als er nog geen teken van artrose is na 3 jaar (doet het van pup af) en ze geen pijn heeft. Zij kreeg spierversterkers en veel lopen/ Nu doet ze het hooguit bij full speed rennen of erg hard draven. Volgens mijn dierenarts is de kans dat het terug komt groot als je zo jong al opereert, met geluk dat je weer kan opereren en pech dat het niet meer kan omdat er niks meer te doen is.
Ze heeft dus gelukkig nog helemaal geen artrose dus dat scheelt, ik laat haar dan ook pas opereren als ik zie dat ze last (pijn) heeft ervan, want pijnstilling is hier niet bespreekbaar

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:53

knabbelgirl schreef:
Mijn 3 jarige heeft het ook, rechts graad 2 links 1. Zij wordt niet geopereerd. Dierenarts raad het zeer af als er nog geen teken van artrose is na 3 jaar (doet het van pup af) en ze geen pijn heeft. Zij kreeg spierversterkers en veel lopen/ Nu doet ze het hooguit bij full speed rennen of erg hard draven. Volgens mijn dierenarts is de kans dat het terug komt groot als je zo jong al opereert, met geluk dat je weer kan opereren en pech dat het niet meer kan omdat er niks meer te doen is.
Ze heeft dus gelukkig nog helemaal geen artrose dus dat scheelt, ik laat haar dan ook pas opereren als ik zie dat ze last (pijn) heeft ervan, want pijnstilling is hier niet bespreekbaar


Dat het terug komt als je jong opereert (wat is jong) vind ik apart klinken maar ik ben geen dierenarts.
Dit is het verslag van de orthopeed van mijn Chihuahua:

Ruim twee jaar geleden werd Rambo (een toen 1 jarige Chihuahua reu) bij ons aangeboden op de poli Orthopedie vanwege problemen in de beide achterpootjes. Hij was tot dan toe slechts twee keer kort kreupel geweest. Bij lichamelijk onderzoek bleek hij aan beide kanten patella luxatie te hebben. In zijn geval betekende dat, op dat moment, dat de knieschijf aan beide zijden naar de binnenkant van het dijbeen af te bewegen was. Omdat het aan beide zijden graad 1 patella luxatie betrof (patella is eraf te duwen door druk van buiten af, maar deze gaat niet spontaan eraf), is besloten om het nog even af te wachten en te kijken hoe hij met training van de achterpootjes door wandelen en lopen langs de fiets het zou doen.

Dit ging een hele tijd goed, echter na bijna een jaar bleek dat hij toch vaker kreupel werd aan zijn linker achterpoot. De patella luxatie bleek te zijn toegenomen naar graad 2 (hierbij kan de patella door beweging van Rambo’s pootje spontaan luxeren). Er is toen besloten om deze knie te opereren. Hij is behandeld middels het verplaatsen van de aanhechting van de kniepees en het dieper maken van het gootje in het dijbeen. De eerste drie weken ging het heel goed. Echter na het enthousiast op en van de bank springen was Rambo plotseling weer erg kreupel. De patella bleek te luxeren en bij een heroperatie bleek dat dit veroorzaakt werd door het uitscheuren en knappen van een deel van de hechtingen. Tijdens die tweede operatie hebben we deze beschadiging hersteld en een extra teugeltje om de patella gelegd. Het herstel na deze tweede operatie ging erg goed en al vlot kon hij prima meerennen met de fiets. Een echte sportieve Chihuahua!

Twee maanden geleden kwam de pechvogel weer terug bij ons: nu ging het slechter met zijn andere (nog niet geopereerde) pootje. Aan de rechter zijde was de patella luxatie ondanks zijn activiteit en training erger geworden, zodat we besloten in overleg met zijn baasjes om ook deze zijde te opereren. De aanhechting van de kniepees is verplaatst zoals op de rontgenfoto’s zichtbaar is en de goot is ook aan deze zijde dieper gemaakt.
Om er voor te zorgen dat hij in zijn enthousiasme niet dezelfde complicatie zou krijgen als aan de andere knie heeft hij een aantal weken in een campingbedje gelogeerd als er geen toezicht op hem was. Dit was een mooi alternatief voor een bench en hij heeft zich prima gedragen. 1 keer was hij per ongeluk toch ontsnapt, maar gelukkig zonder gevolgen. Eind vorige week was hij op controle en bleek dat alles mooi op zijn plek zit.

Het trainen kan weer beginnen en hopelijk kan hij weer snel lange wandelingen maken en langs de fiets mee rennen. Zo zie je maar, ook kleine hondjes kunnen heel sportief zijn!!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:11

Mijn jack russel heeft het ook op beide poten. Ik heb 1 er van laten opereren de andere niet. Ze heeft vaker last van de geopereerde poot. Als de hond zelf er geen pijn van heeft zou ik het niet laten opereren. Ons jackske blijft heel actief en doet verder alles.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 09:38

Wij hebben overlegd met meerdere dierenartsen, en ze waren allemaal van mening dat we beter wel kunnen opereren. Ze heeft graad 3 in haar recherachterpoot, wat met haar leeftijd (nog niet eens 1,5jr) toch wel heftig is. Ze heeft er zelf ook last van, daarom laten wij haar waarschijnlijk opereren.

knabbelgirl schreef:
Mijn 3 jarige heeft het ook, rechts graad 2 links 1. Zij wordt niet geopereerd. Dierenarts raad het zeer af als er nog geen teken van artrose is na 3 jaar (doet het van pup af) en ze geen pijn heeft. Zij kreeg spierversterkers en veel lopen/ Nu doet ze het hooguit bij full speed rennen of erg hard draven. Volgens mijn dierenarts is de kans dat het terug komt groot als je zo jong al opereert, met geluk dat je weer kan opereren en pech dat het niet meer kan omdat er niks meer te doen is.
Ze heeft dus gelukkig nog helemaal geen artrose dus dat scheelt, ik laat haar dan ook pas opereren als ik zie dat ze last (pijn) heeft ervan, want pijnstilling is hier niet bespreekbaar

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:52

knabbelgirl schreef:
Mijn 3 jarige heeft het ook, rechts graad 2 links 1. Zij wordt niet geopereerd. Dierenarts raad het zeer af als er nog geen teken van artrose is na 3 jaar (doet het van pup af) en ze geen pijn heeft. Zij kreeg spierversterkers en veel lopen/ Nu doet ze het hooguit bij full speed rennen of erg hard draven. Volgens mijn dierenarts is de kans dat het terug komt groot als je zo jong al opereert, met geluk dat je weer kan opereren en pech dat het niet meer kan omdat er niks meer te doen is.
Ze heeft dus gelukkig nog helemaal geen artrose dus dat scheelt, ik laat haar dan ook pas opereren als ik zie dat ze last (pijn) heeft ervan, want pijnstilling is hier niet bespreekbaar


Waarom raadt jouw dierenarts het af?
Dat het terug komt lijkt me sterk, maar ik ben geen dierenarts. Maar vast is vast.
Als je wacht tot ze wel pijn krijgt ben je volgens mij al te laat want de 'gewone' luxatie doet ook geen zeer als de knieschijf er af schiet, dat doet geen pijn maar de stabiliteit is weg en daarom kunnenze niet meer op die poot staan.
Maar iedere keer als die knieschijf er af schiet, schuurt hij wel over het kraakbeen heen want daardoor dus wegslijt, dat levert dus artrose op (dan wordt het bot op bot zonder tussenlaagje) en dat doet dus wel pijn. Maar als je eenmaal zo ver bent kun je er niks meer aan doen, want kraakbeen wat weg is kan niet meer terug getoverd worden.
Daarom ben ik toen de dierenarts de diagnose PL vaststelde in overleg met haar naar de orthopeed gegaan en die heeft hem geopereerd en de knieschijf vastgezet zodat deze niet meer buiten het geultje waar hij in hoort kan schieten.

Dat PL sneller terug komt als ze jonger zijn vind ik echt raar klinken, want eenmaal vast gezet zit het gewoon vast.
Mijn orthopeed zei dit kan alleen nog los gaan als hij zo'n harde klap zou maken als hij bijv onder een auto zou komen, maar dan is z'n knieschijf wel het minst van je zorgen.

ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 09:59

TS, ik weet niet waar je woont maar ik kan je Ceriel Maas van de kliniek Veterinaire Specialisten erg aanraden. Ze zaten eerst in Oisterwijk (of nog) maar binnenkort verhuizen ze naar Vught.
Voor mij is het 1 uur en 15 min rijden maar ik ben heel erg tevreden over. Hij doet ook de Patella tests voor de rasvereniging enz dus hij heeft erg veel ervaring met die priegelknietjes van Chihuahua's.

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:34

ashley1 schreef:
knabbelgirl schreef:
Mijn 3 jarige heeft het ook, rechts graad 2 links 1. Zij wordt niet geopereerd. Dierenarts raad het zeer af als er nog geen teken van artrose is na 3 jaar (doet het van pup af) en ze geen pijn heeft. Zij kreeg spierversterkers en veel lopen/ Nu doet ze het hooguit bij full speed rennen of erg hard draven. Volgens mijn dierenarts is de kans dat het terug komt groot als je zo jong al opereert, met geluk dat je weer kan opereren en pech dat het niet meer kan omdat er niks meer te doen is.
Ze heeft dus gelukkig nog helemaal geen artrose dus dat scheelt, ik laat haar dan ook pas opereren als ik zie dat ze last (pijn) heeft ervan, want pijnstilling is hier niet bespreekbaar


Waarom raadt jouw dierenarts het af?
Dat het terug komt lijkt me sterk, maar ik ben geen dierenarts. Maar vast is vast.
Als je wacht tot ze wel pijn krijgt ben je volgens mij al te laat want de 'gewone' luxatie doet ook geen zeer als de knieschijf er af schiet, dat doet geen pijn maar de stabiliteit is weg en daarom kunnenze niet meer op die poot staan.
Maar iedere keer als die knieschijf er af schiet, schuurt hij wel over het kraakbeen heen want daardoor dus wegslijt, dat levert dus artrose op (dan wordt het bot op bot zonder tussenlaagje) en dat doet dus wel pijn. Maar als je eenmaal zo ver bent kun je er niks meer aan doen, want kraakbeen wat weg is kan niet meer terug getoverd worden.
Daarom ben ik toen de dierenarts de diagnose PL vaststelde in overleg met haar naar de orthopeed gegaan en die heeft hem geopereerd en de knieschijf vastgezet zodat deze niet meer buiten het geultje waar hij in hoort kan schieten.

Dat PL sneller terug komt als ze jonger zijn vind ik echt raar klinken, want eenmaal vast gezet zit het gewoon vast.
Mijn orthopeed zei dit kan alleen nog los gaan als hij zo'n harde klap zou maken als hij bijv onder een auto zou komen, maar dan is z'n knieschijf wel het minst van je zorgen.

Mijn dierenarts is orthopeed, het exact zelfde verhaal kwam van de second opinion orthopeed die dit beide zeiden. Of het te maken heeft met de oorzaak van haar patella zou ik je niet kunnen zeggen (Geboren zonder kniegroef). Ik ben zelf ook medisch onderlegt en weet dus hoe artrose ontstaat, maar als mijn dierenarts het afraad doe ik het gewoon nog niet, zeker met arts nr 2 die het eveneens afraad

In het geval van TS haar hondje snap ik de keus het wel te doen heel goed, dat is immers al even een stadium verder op nog jongere leeftijd. Ik hoop dat het goed gaat en hij erna geen last meer heeft TS! Dat is uiteindelijk het enige dat telt!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 10:41

Mag ik vragen welk ras mag ook via pb
Het is inderdaad een erfelijk iets heb je de test uitslagen gezien van beide ouders.toch door geven bij de fokker want kan ook door deze combi komen.ik wil je er meer over vertellen als je wilt via pb.wel zou ik zeker opereren vrouw die ik via fb ken heeft haar hond al geloof nu voor de 3de jeer er aangeopereerd.pb me maar als je intressen hebt

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 21:13

keona schreef:
Mag ik vragen welk ras mag ook via pb
Het is inderdaad een erfelijk iets heb je de test uitslagen gezien van beide ouders.toch door geven bij de fokker want kan ook door deze combi komen.ik wil je er meer over vertellen als je wilt via pb.wel zou ik zeker opereren vrouw die ik via fb ken heeft haar hond al geloof nu voor de 3de jeer er aangeopereerd.pb me maar als je intressen hebt


Hoi, bedankt voor je reactie. Het is een Beagle x Boerenfox en niet gefokt door een actieve fokker, maar gewoon door een particulier. Wij gaan haar laten opereren bij de arts die onze da aanraad, wij gaan haar zeker niet laten opereren door een hobbyist :)

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:25

Mijn chihuahua liep laatst op drie poten.
Is ruim een week geleden geopereerd.
Begint nu alweer voorzichtig stukjes te lopen.
Kosten waren hier 450.
Incl nazorg en medicatie zal het ongeveer 100 euro hoger zitten.
Ik zag heel erg op tegen de operatie en het herstel.
Mijn hond is ook 1,5 Jaar oud
Heb je vragen stel ze gerust

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:39

XxLMMxX schreef:
Mijn chihuahua liep laatst op drie poten.
Is ruim een week geleden geopereerd.
Begint nu alweer voorzichtig stukjes te lopen.
Kosten waren hier 450.
Incl nazorg en medicatie zal het ongeveer 100 euro hoger zitten.
Ik zag heel erg op tegen de operatie en het herstel.
Mijn hond is ook 1,5 Jaar oud
Heb je vragen stel ze gerust



Wow das erg weinig! Waar heb je hem laten opereren?

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Patella Luxatie Honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 22:46

Noord Holland.
Orthopeed was me aangeraden door mijn dierenarts.
Kosten lagen er gemiddeld tussen 500-800 per poot.
Wij vielen inderdaad aan de lage kant uit