Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 11:01

Al sinds een aantal weken hoest mijn pony na het eerste rondje draf tijdens het longeren. Het klinkt even alsof er iets vast zit wat los gehoest moet worden, na 3 of 4 keer hoesten lijkt het los, dan briest ze en hoor ik haar de rest van de tijd niet meer.

Ik longeer haar ongeveer twee keer per week, en het vreemde is, ze doet dit alleen met longeren, met rijden/ wandelen/ als zij zelf een sprintje trekt, is er helemaal niks aan de hand.

Ik heb haar een aantal dagen achter elkaar een klein schepje Fenegriek gegeven voor een beetje grasmix maar dit lijkt niet te helpen.

Voordat ik de dierenarts bel zou ik ook graag hier even willen informeren of mensen dit herkennen.
En waarom het zou kunnen zijn dat het alleen bij longeren is en niet met rijden.


detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:06

doen ze hier ook wel. Ik zeg altijd maar zo als ze in het begin even hoesten en dan proesten dan is het goed. Mijn paard deed dat vroeger ook en ik dacht dan van direct stappen. Nou dat heb ik geweten..... Hij maakte er op een gegeven moment een spelletje van. Als hij geen zin meer had dan begon hij te hoesten.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:15

Ons paard doet dit ook al jaren. Bij het eerste drafje even hoesten en proesten, daarna klaar. We hebben de VA er al eens naar laten kijkenj maar daar kwam niks uit. Het paard is inmiddels bijna 27 dus het zal dan wel meevallen :)

Maar als je het niet vertrouwt, bel de VA, dan weet je zeker dat er niks ergs aan de hand is!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Belgiƫ - Oost-Vlaanderen

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:17

de mijne hoest ook al jaren tijdens zijn eerste drafje 1 of 2 keer. hij doet dit alleen tijdens het werk, als hij een sprintje trekt in de weide heb ik hem nog nooit horen hoesten.

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:17

Mijn merrie doet dit ook standaard als we gaan draven. Daarna proesten en je hoort haar ook niet meer.
Zou me er niet te druk om maken, maar zoals al gezegd, als je het niet vertrouwt even de DA bellen :)

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:20

Hier eentje dat bij de eerste draf even moet hoesten en proesten en daarna is het voorbij. Zo lang het niet blijft duren en er geen snot te zien is, is er weinig aan de hand. Vaak is het de versnelde luchtinstroom die wat kriebels geeft, mijne heeft het daarom ook altijd in de winter en eenmaal het warmer is nagenoeg niet meer tenzij de piste stoffig ligt.

Loopt je pony soms lager met z'n hoofd bij het longeren? Mss dat er hierdoor wat zand/stof in z'n neus komt en dat hij dat op de weide of bij het rijden niet heeft.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

KittyDylan

Berichten: 8873
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:23

Misschien ontspanning? Lijkt me niet erg als ze het enkel met het eerste rondje doet. Maar een DA kun je altijd laten komen als je het niet vertrouwd.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Mondy

Berichten: 11820
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:35

Hier ook een die altijd 3 keer moet hoesten zodra ik voor de eerste keer aandraaf. Moet ook de teugels lang houden dan maar kan hem daarna oppakken.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:58

Hier ook: 2 paarden heel soms bij de eerste paar drafpassen een kuch, dan een proest en dan niets meer.
Maak mij er geen zorgen om.

En op bericht hier onder: die van mij staan 24/7 buiten en krijgen alleen voordraag. Stof is hier vrijwel uitgesloten.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-03-17 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:00

Staat ze in een binnenstal? Kan een stofhoestje zijn.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:03

Hier ook, eerste drafpassen altijd even hoestje en daarna een proest.

Kan inderdaad een stofhoestje zijn, door de beweging komt alles toch weer even los.

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:15

Mijn paard doet dit ook soms, hoest 1 of 2 keer en dan is er niks meer aan de hand. Volgens de DA niks om me zorgen over te maken :)

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 13:55

Bedankt voor jullie reacties, "fijn" om te lezen dat er meer zijn die dit hebben en het waarschijnlijks niks ergs is.

Ik laat haar ook altijd meteen weer stappen als ze begint te kuchen. ik merk verder helemaal niks aan haar, ze is actief, alert en verder gezond. En nadat ze heeft gekucht begint ze idd te proesten en hoor ik haar daarna niet weer.

Op het moment van kuchen loopt ze idd wel laag. Ze staat snachts nog op stal en overdag buiten tot ong. 21.00. Ik denk dat als de temperaturen zo blijven ze een deze dagen wel dag en nacht buiten blijft, ben benieuwd of ik dan verschil merk.

Bedankt voor jullie reacties +:)+

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:00

Mijn paard deed dit ook altijd, hij is allergisch voor de stoffen in het hooi, al van jongs af aan.

Ik weet wat de reden was bij mijn paard, maar dit is niet het geval bij jouw paard en dan zou ik toch wel proberen achter te komen wat het is dat jouw paard doet hoesten.

Door beweging te geven in alle gangen blijft dit bij alles probleemloos en het houdt zijn longen schoon en fit. Dan hoest hij een paar keren bij het begin van de draf en dat is het. Helaas door zijn kreupelheid op oudere leeftijd.......deed de allergie hem geen goed en werd het erger........Gewoon omdat hij geen dagelijkse beweging meer kon hebben in alle gangen.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:05

Mijn paard vroeger hoestte nauwelijks en de dierenarts hoorde ook niks in zijn longen.
Maar het bleef wel zo dus toch naar de kliniek gegaan en bij de bronchoscopie bleek dat zijn longen vol zaten met snot.
Hij heeft er chronische bronchitis aan over gehouden.
Neem het altijd serieus, laat de dierenarts luisteren en kijk of je hem stofvrij kan zetten.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:09

Ik zou de DA toch zeker even laten kijken. Een paard dat ik heb gehad deed dit ook, alleen het eerste rondje dus maakte mij er weinig zorgen over. Bleek een beginnende stofallergie te zijn, na medicijnen, ondersteunende supplementen, nat hooi en zaagsel i.p.v. stro had hij er geen last meer van. Echter mocht ik 10 dagen absoluut niet rijden, omdat het rijden en longeren er voor zorgde dat hij ging hoesten. Het hoesten maakt de longblaasjes kapot en als dit dus te vaak gebeurde zou hij dampig worden. Ik zou dus echt even de DA laten kijken.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:10

Eens met MirandaFuego hierboven: Altijd serieus nemen als je paard hoest, want je weet de reden niet waarom je paard hoest.

Bij mijn paard is het bekend door dat er een dierenarts bij was en hij ook een longonstekking heeft gehad met zijn 3 jarige leeftijd. Daarna liet ik hem altijd er even op controleren wanneer de arts komt voor inentingen, of zijn longen wel schoon waren etc.

Beweging geven was het belangrijkste bij mijn paard om alles probleemloos op te lossen.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-17 16:54

Mijn pony krijgt sowieso haar dagelijkse beweging, rijden, longeren of wandelen en uiteraard heeft zij minimaal 10 uur per dag de tijd om buiten vrij te bewegen.

Ik wuif het ook zeker niet weg hoor, ze zal niet voor niks hoesten wat ik wel erg apart vind is dat het alleen bij longeren is en niet tijdens het rijden of als zij zelf een sprintje trekt in de weide of bak.


vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paard hoest alleen tijdens eerste rondje draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 17:00

Hier doen ze het ook weleens als we aandraven maar ook vaak als ze net hebben liggen rollen. Zeker als het een tijdje droog is geweest.

Groetjes Jolanda


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, djinnie, GoogleAdsense, LiannePuthzy, MarjanB, Rijsa, RoxanneJessy, SabrinaB en 79 bezoekers