Pony kan weer lopen dankzij prothese

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Pony kan weer lopen dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 10:32

Algemeen Dagblad
Medisch
Ingezonden door Mondy


Angel Marie kan eindelijk weer lopen. Maandenlang zwalkte de pony na een amputatie rond op drie benen. Haar moeder was vlak na haar geboorte op haar been gaan staan. Derrick Campana, in Amerika bekend als de ‘Dr. Doolittle van de dierenprothesen’, bouwde een op maat gemaakte prothese voor het dier.

Campana werkt voor de Animal Ortho Care in de Amerikaanse staat Virginia. Hij maakte voor Angel Marie met een 3D-printer een nieuw been uit duurzaam medisch plastic. Afgelopen maandag zette de pony haar eerste stapjes met de prothese. Het was een uiterst emotioneel moment. "Weer kunnen lopen is voor haar een droom die uitkomt", vertelt Campana aan persbureau Reuters.

Volgens eigenaresse Lennie Green heeft Campana het leven van de pony gered. "Zonder de prothese zou ze niet lang meer geleefd hebben. Dat zou zonde zijn geweest, want de kinderen zijn dol op haar. En zij is dol op kinderen", aldus Green.

Campana begon zijn carrière met het maken van prothesen voor mensen, maar zag al snel een mogelijkheid om ook dieren te helpen. Sindsdien is hij een begrip in de sector. Al eerder gaf hij bijvoorbeeld een Thaise olifant een nieuwe voorpoot, nadat die door een landmijn was afgerukt.

"Momenteel is het printen van prothesen met een 3D-printer nog erg duur", vertelt Campana. Hij heeft hoop voor de toekomst. "Ik denk dat dat nog wel gaat veranderen."

Klik hier voor een filmpje van pony Angel Marie.
Let op: deze beelden kunnen als schokkend worden ervaren.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Pony kan weer lopen dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:34

VER-SCHRIK-KE-LIJK

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:35

Waarom moeten mensen toch zo nodig alles in leven houden. Dat is gewoon egoïstisch.

Dit is geen leven voor die pony.
Net zoals honden een rolstoel geven. Ook zoiets belachelijks
Laatst bijgewerkt door leestmee op 30-03-17 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:35

Te ziek voor woorden....
Egoïstisch.....

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:36

Ik vraag me bij dit soort dingen altijd af, waarom zou je dit willen?

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:38

Arm, arm beest.. Dit is typisch mens, het leven willen verlengen.. Pony had allang een spuitje gehad wat mij betreft :(

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:38

Arme, arme pony. In laten slapen is in dit geval echt beter.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:39

Het ziet er niet uit dat dit dier ooit zich echt als paard kan gedragen en zich echt gelukkig voelt

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:40

Tjonge jonge is dat nu nodig.
Dat paardje heeft toch geen leven zo.
Ik vindt dit puur sentimenteel gedrag van de eigenaar.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:40

Die achterbeentjes lijken wel op die van een kangaroe, zo vergroeid zijn ze. Sneu voor het beestje, die heeft dus ook nog 3 maand lang op 3 benen gezwabberd.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:40

Walgelijk. Echt typisch de mens. Over de rug van een dier zichzelf promoten. Te triest voor woorden.

De titel kan beter zijn:
Pony moet langer lijden door door emotionele eigenaar.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 30-03-17 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:40

Ik vind het ook vreselijk. Ik zie de pony overigens ook niet lopen. Pony kan niet zelf lopen, niet zelf opstaan.. Ik vraag me sowieso af hoe dit ontwerp kan werken zonder een buigpunt bij de knie; om te voorkomen dat de prothese dan over de grond schraapt tijdens het lopen moet hij dan vanuit zijn schouder die prothese omhoog tillen, of niet? Lijkt me echt een onding. Soort van kruk, eigenlijk, maar dan een die je niet kunt optillen en op het nieuwe punt vóór je weer neer kunt zetten, omdat hij dan over de grond schraapt.

Overigens belast die hond erna zijn prothese ook bijna niet. Mogelijk komt dat nu, maar nu zag het eruit als extra ballast.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:40

Nieuwsredactie schreef:
"Zonder de prothese zou ze niet lang meer geleefd hebben. Dat zou zonde zijn geweest, want de kinderen zijn dol op haar. En zij is dol op kinderen", aldus Green.



Moet dat beestje dan maar in leven worden gehouden alleen omdat de kinderen gek op dat beestje zijn?!?! Ook kinderen moeten leren dat dieren geen mensen zijn en in dit soort gevallen beter ingeslapen kunnen worden! Mensen moeten eens stoppen met menselijk denken in dit soort gevallen.
Maarja ik zal wel weer te nuchter denken.
Beestje had ingeslapen moeten worden nadat de moeder op het been was gaan staan.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Pony kan weer lopen dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:51

Puur egoisme om zonbeestje in leven te houden. Ik ben blij dat ik duidelijk niet de enige ben die er zo over denkt

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Pony kan weer lopen dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:53

:n

Anoniem

Re: Pony kan weer lopen dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:55

Sjonge jonge, dat beestje is helemaal vergroeid. Wat een bizar gebeuren weer dit. :n

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Pony kan weer lopen dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:56

"pony kan weer lopen" ??? Ik zie die pony helemaal niet lopen hoor!!!!!!!

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:57

Bamii schreef:
Die achterbeentjes lijken wel op die van een kangaroe, zo vergroeid zijn ze. Sneu voor het beestje, die heeft dus ook nog 3 maand lang op 3 benen gezwabberd.


Dat dus ook.

De nadruk ligt nu op die stomme prothese, maar je wilt toch niet weten hoe dat dier de afgelopen maanden heeft geleefd.

Niet te bevatten gewoon... :r

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:57

Vreselijk inderdaad.
Op facebook kwam deze ook langs, mensen zeggen dan dat het inderdaad slecht is maar zouden we mensen ook moeten afmaken als ze een prothese moeten? Nou natuurlijk niet, mensen weten hoe ze het moeten gebruiken dieren niet.
Een ander argument is dat als het nu niet gebruikt word het nooit beter zal worden. Lekker sneu om zo veel dieren te laten lijden zodat er later 1 'gelukkig' kan worden.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:58

8)7 Triest........

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:58

Had dit gisteren ook al gezien. Walgelijk. Dat beestje heeft vergroeide achterbenen, leunt compleet voorover ook. De vacht ziet er niet uit, lijken wel doorligplzkken op de bil.

Only in America.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:00

Nieuwsredactie schreef:
[ Afgelopen maandag zette de pony haar eerste stapjes met de prothese. Het was een uiterst emotioneel moment. "Weer kunnen lopen is voor haar een droom die uitkomt", vertelt Campana aan persbureau Reuters.


Pony's dromen niet... :(

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:01

Moet dit soort dingen echt op de voorpagina? Vind het vooral heel erg sneu voor het beestje, wat is dat toch met mensen die koste wat kost de ellende van dieren rekken zodat ze zichzelf op de borst kunnen kloppen omdat ze een leven hebben 'gered'.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:05

Echt te bizar dit, pony kan weer lopen? Nou dit kun je amper lopen noemen. Arm beest ;(

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Pony kan weer lopen dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:08

Verschrikkelijk, arm dier.