wat te doen.... ik weet het niet meer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 10:48

Hee!

Naar aanleiding van een ander topic zit me toch iets niet lekker.

Ik doe op dit moment de opleiding paardenhouderij. Gekozen omdat ik van moeders een opleiding moest gaan doen en ik daarvoor gewerkt had en wel graag naar school wilde. Dus eigenlijk gewoon voor de leuk deze opleiding gaan doen.

Nu is het zo dat de stage (2 dagen per week) me echt opbreken. Ik bel vaak af en anders zie ik er echt tegenop (vandaag ook weer, ik 'moet' van 13.00 tot 21.00). Het is echt uurtjes uitzitten. Nu heb ik een paar dagen gemist vanwege een keel- en longontsteking, deze dagen moet ik van stage inhalen. Zij hebben bedacht dat 1 van die dagen wel op koningsdag kan zijn van 8.00 tot 17.00. Dit is omdat er een medewerker van hun zelf weg is gevallen en ik er dus mooi gratis kan staan. Ik heb gezegd dat ik mijn agenda zou checken maar 's middags was het al geregeld. Dit zijn dingen waar ik helemaal niets mee kan.
Maar goed dit zijn slechts enkele dingen waardoor ik er echt tegenop zie.

Ik ben na de middelbare school begonnen met de opleiding hoefsmid. Lang verhaal kort.. Ik heb op stage een ongeluk gehad, dit dusdanig dat ik er 2,5 jaar later nog steeds flink last van heb. Ik heb de opleiding dus om deze reden moeten stoppen.
Hierna heb ik een HBO gedaan voor 2 maanden. Dit paste absoluut niet bij mij. Om eerlijk te zijn heb ik mezelf ook in die opleiding gepraat omdat ik heel graag HBO wilde doen omdat iedereen dit graag zag. Maar ik vond de klas niet leuk, de opleiding niet leuk en ben dus gestopt.

Nu doe ik dus paardenhouderij. Een opleiding waar ik me in de klas heel erg thuis voel en het heel erg leuk heb. Alleen de stages, ik vind het gewoon echt helemaal niks. Ik ben (en ben nooit) van plan geweest hierin te gaan werken.

Maar ik ben inmiddels 21 en ik heb het gevoel dat mijn leven nu een beetje verpest is en ik of een eeuwige student blijf, of voor de rest van mijn leven in een supermarkt moet werken.
Ik heb het gevoel dat ik niet weer met deze opleiding kan stoppen, dat zou dan de derde al zijn..
Maar ik heb ook geen flauw idee wat ik anders zou willen doen. Het liefste doe ik iets buiten en ben ik lekker bezig, dit gaat helaas vanwege de lichamelijke problemen na dat ongeluk op stage niet meer. Ik ben handig met computers en ergens lijkt het me heerlijk vaste tijden te werken, een vast loon te verdienen en geen last te hebben van het weer (dus een kantoorbaan oid). Maar ik zou daarin niet weten hoe en wat.
Ik heb me altijd zo gericht op fysieke banen en nooit gekeken naar een andere kant.

Beroepskeuzetesten heb ik er tientallen gemaakt en elke keer komen ze anders uit. Dit helpt me dus ook niet echt verder.

En nu, ben ik 21, woon in een koophuis met mijn vriend, nog steeds op school en moet ik waarschijnlijk weer iets anders gaan doen en ik heb geen idee wat. Ik voel me best wel mislukt en iedereen zegt ook dat ik dit moet afmaken omdat ik anders wéér iets niet afmaak.

Nu heb ik alles van me afgeschreven en vraag ik me af of er mensen zijn die dit herkennen en die misschien tips hebben hoe zij dit hebben aangepakt of een idee hebben hoe ik dit moet aanpakken. want dit schiet natuurlijk ook niet op.

Gedachtes hierover zijn zeker welkom want ik weet het gewoon niet.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:54

ik heb 5 opleidingen niet afgemaakt, werk nu fulltime in een branchewaarvan ik niet had gedacht dat ik daar ooit teecht zou komen. I vraag me welens af of ik toche en opleiding wil gaan doen, maar wat dan?

ik voel me niet mislukt. ik heb een huisje (huur, maar wel mijn plekje). een paard en ik heb 2 schatten van honden. ik heb een familie waar ik om geef en fijne vrienden om me heen. op dit moment ben ik tevreden. en die opleidingen... ach ja. Wist ik veel wat er bij me past. ik ben ondertussen 28. je hebt nog alle tijd.

Wel vind ik dat je eens met je stage moet gaan praten. ze doen dingen die jij niet fijn vind, maar waarom doen ze dat en weten ze hoe jij dat vind? niet afbellen, gewoon gaan en ga dat gesprek eens aan!

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:54

Goed dat je hier kritisch over nadenkt. Ik zou zeker aanraden te stoppen met paardenhouderij, je hebt hier echt heel weinig aan, en als je niet in de paarden wil gaan werken helemaal niets. ZONDE van je tijd om dit af te maken.
Ik zou de rest van de tijd tot het nieuwe studiejaar gebruiken om te oriënteren op mbo opleidingen, bijvoorbeeld in de ICT. hier is goed werk in te vinden en zo te lezen zou het bij je kunnen passen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:57

Maar waarom breekt je stage je nu op? Want zoals ik het lees, lijkt het alsof je gewoon geen zin hebt om te werken. Aangezien je voor je opleiding gewoon werkte lijkt me dat nogal raar en niet kloppend...

Welke HBO-opleiding heb je 2 maanden geprobeerd?

En wat vind je buiten de paarden om leuk om te doen in het dagelijks leven?

Enneuh, troost je... Ik ben 26, uitzendkracht, heb een HBO opleiding gedaan en doe werk waar ik te slim voor ben... En ik weet ook nog steeds niet wat ik wil worden :P :P

Ooh daarover gesproken, waarom MOET je van je moeder een opleiding gaan doen?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:01

Ik heb ook mijn opleiding niet afgemaakt, MLO (lab.school) en tja... ik ben gewoon met de flow gegaan.
Werkte tijdens mijn stoppen al parttime bij het kruitvat, ben dat maar fulltime gaan doen. Van daaruit weer in andere winkels terecht gekomen, toen naar een callcenter en daar weer uit op kantoor terecht gekomen, eerst als secretaresse en nu heb ik mijn eigen toko als... tja als wat eigenlijk...

Ik heb er nooit zo over nagedacht dat ik me mislukt zou moeten voelen oid. Als ik maar werk had en de huur kon betalen en mn ding kon doen vond ik het wel prima.

Nooit gedacht dat ik op kantoor terecht zou komen (dan was ik wel MEAO gaan doen oid) maar dat is toch gebeurd. Wel in een hele leuke dynamische omgeving (universiteit) want in een saai bedrijf op een saai kantoor lijkt me dus weer helemaal niks.

Mijn leven is wel okee zo. Ook zonder diploma. En ja, ik heb ook wel eens gedacht 'ik moet nog iets gaan doen' maar ik zo totáál niet weten wat. Ik zou liever meer bezig willen zijn, meer buiten willen zijn, maarja... willen en kunnen zijn twee verschillende dingen. Dus ik doe mn ding hier, en ik vind het wel goed zo.

Je rolt waarschijnlijk vanzelf wel ergens in. Je bent nog jong, op mn 21e werkte ik nog in een kledingzaak voor minimum loon geloof ik. En dat is ook 'goed gekomen'.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:03

Ik kan je niet vertellen of je met je opleiding moet stoppen of niet. Ik kan je wel vertellen dat je 21 bent en nog super jong en je kan absoluut nog wel een andere studie kiezen. Iedereen kan weer gaan studeren. Of je nou 18, 21, 45 of 60 bent. En jij hebt geluk, want je hebt nog relatief weinig verantwoordelijkheden zoals kinderen of een eigen huis (neem ik even aan). Ik ben niet echt ouder dan jij (24), dus ik wil absoluut niet belerend overkomen, maar ik wil volgend jaar ook weer studeren en dan ben ik 26.

Eerlijk gezegd wil ik je aanraden om er eens met iemand anders over te gaan praten. Ik heb zelf gekozen voor een loopbaancoach, maar als je dat niet ziet zitten kun je ook gewoon eens beginnen met je ouders of je vrienden. Vraag ze eens wat zij bij je vinden passen en wat zij je sterke punten vinden. Mijn vrienden zeiden vrij verrassend "dierenarts" en andere dier-gerelateerde dingen waar ik zelf al jaren niet meer aan had gedacht. Toen ben ik daar weer over na gaan denken.

Misschien moet je loslaten dat je nú per se iets anders moet kiezen om te studeren. Misschien eerst een jaar hier en daar gaan werken en ondertussen nadenken en met veel mensen praten en onderzoek doen naar wat je nu eigenlijk echt wilt, in je carriëre maar ook daarbuiten.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:06

Ik heb tussen mijn 16e en 19e ook 3 opleidingen niet afgemaakt.
Omdat ik graag op mezelf wilde wonen ik bij mijn huidige baan geen fulltime contract kon krijgen (intratuin) eigelijk tegen mijn zin in bij de Aldi gesolliciteerd.
Uiteindelijk heb ik hier toch 13 jaar met erg veel plezier gewerkt.
Evt de rest van je leven in een supermarkt werken is zo erg nog niet hoor.
Als je goede doorgroeimogelijkheden hebt en tussendoor cursussen ed kunt volgen dan kan je nog best een eind komen.
Ik was als 22 jarige ass bedrijfsleider 28u p.w met een loon van 1500 euro netto per maand.
Ik had echt niks te klagen hoor :)

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:07

Heb je wel een startkwalificatie of ben je voor de wet nog leerplichtig? Wat betreft de ziekte dagen inhalen bij je stage, als stagiaire wordt je nu eenmaal behoorlijk gebruikt. Het is vervelend maar dit zal je bij bijna alle stageplekken ondervinden. De organisatie stopt tijd in jou en daar willen zij ook wat voor terug zien.

Ik denk dat het voor jou van belang is dat je je goed gaat oriënteren op de diverse opleidingen die worden aangeboden. Ga eens een week meelopen ergens als je denkt dat dat beroep iets voor jou zou kunnen zijn. Ga desnoods eerst een jaar werken voor je aan een nieuwe opleiding begint. Je doet die opleiding uiteindelijk om er zelf beter van te worden. Jouw moeder probeert je enkel te stimuleren om een goede toekomst voor jezelf op te bouwen. Heb je de knelpunten die je nu ervaart ook met haar besproken?

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:08

Ik zou zeggen even doorbijten en dan heb je straks wel een mooi diploma! Het is wel erg makkelijk om elke keer te stoppen als het even niet leuk is. Stages zijn zeker zeer haatvol en ik ben 17 en heb alle 5 de dagen met carnaval stage moeten lopen. En ik heb een relatie dus dat was ook doorbijten. Maar om zoiets zou ik niet snel stoppen. Het is 1 dag met Koningsdag het is maar 1 jaar dat je het mist, het is 1 stage adres wat gewoon niet fijn is maar er zijn er zoveel die wel fijn zijn.

En daarbij zijn er gewoon beroepen die 24/7 doorgaan en daar kies je dan zelf ook voor.

Ik snap dat het heel rot is om een saaie/niet fijne stage te hebben want ik heb er ook zat gehad. Maar ik zou toch even doorbijten en het afmaken. Als je dan je diploma op zak hebt voel je je zo opgelucht trots en blij!

En dan zou je altijd daarna nog kunnen werken en een thuisstudie doen.

Tink89
Berichten: 2935
Geregistreerd: 16-02-14

Re: wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:11

Ik vind eerlijk gezegd dat je een beetje zeurt. Tuurlijk is stage niet altijd leuk, maar het leven is soms nou eenmaal een paar dagen niet leuk. Je typt dat je al enkele keren afgebeld hebt. Daar zou ik als stagebedrijf ook niet blij mee zijn (ziekte is natuurlijk een ander verhaal). Ik denk dat je gewoon moet doorzetten. Een diploma is beter dan niks en met je huidige cv zal elke toekomstige werkgever denken 'Nou, die maakt dus nooit iets af en heeft geen doorzettingsvermogen'.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:16

Tja, een opleiding gaan doen omdat het wel leuk lijkt slaagt meestal niet. Je kunt blijven miepen en zeuren en medelijden met jezelf blijven hebben maar dan kom je er niet. Je bent handig met computers, ga een ict opleiding volgen en zet eens een keer door. Je gaat niet naar school voor de gezelligheid maar om iets van je leven te maken.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:18

Ik zie ook weinig argumenten voor het niet kunnen werken op koningsdag terwijl je nog een hele reeks stagedagen moet inhalen. Dan mag je blij zijn dat je stage adres ze je laat inhalen ipv zegt dat je je stage niet hebt gehaald.

Prima om na te denken wat je nou echt wil doen.... maar verwacht geen wonderen (37 jaar en ik heb nog steeds geen idee ) ... nadenken over wat je wel wil kan best even naast het doen van deze opleiding dan heb je tenminste een papiertje en laten zien dat je iig iets kan afronden. Deze stage houd je ook niet de hele opleiding... dus om het alleen van deze stageplek te laten afhangen lijkt me ook wat overdreven.

Lisamartine
Berichten: 206
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:33

Ik lees in je op: -ik heb een HBO gedaan omdat iedereen dit graag zag.
-ik doe nu een opleiding paardenhouderij omdat ik van moeders een opleiding moet doen
- iedereen zegt dat ik het moet afmaken

Maar wat wil jij? Wees niet te streng voor jezelf je bent pas 21 je kunt nog alle kanten op. Je kunt een andere opleiding starten, je kunt gaan werken en vanuit daar een opleiding volgen enz. Je leven is echt niet verpest als je tot de conclusie komt dat dit het toch niet voor je is.

Ik denk dat je eens heel goed moet nadenken over wat jij zelf wil zonder daarbij te kijken naar wat andere mensen misschien van jou verwachten.
Je moet uiteindelijk zelf happy zijn met wat je doet (en ja daar horen minder leuke dingen doen om er te komen soms helaas ook bij).
Wees daarin eerlijk naar jezelf. Succes!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:38

Lisamartine schreef:
Wees niet te streng voor jezelf je bent pas 21 je kunt nog alle kanten op.


Maar ze is nu wel aan het deelnemen in de grotemensenwereld met een stage waarbij ze ook gewoon verwacht wordt op te komen dagen. Dus wat je hebt lopen moet je afmaken. Of je stopt ermee. Ook een stagiaire dient haar verantwoordelijkheden te kennen.

Lisamartine
Berichten: 206
Geregistreerd: 31-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:41

Soms is de druk die door de maatschappij opgelegd wordt niet bevorderlijk. Ik vind het verantwoordelijk en volwassen dat TS hierover nadenkt en tot een oplossing wil komen.
Neemt niet weg dat nette communicatie met een stage bedrijf wenselijk is inderdaad.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:49

Lisamartine schreef:
Ik lees in je op: -ik heb een HBO gedaan omdat iedereen dit graag zag.
-ik doe nu een opleiding paardenhouderij omdat ik van moeders een opleiding moet doen
- iedereen zegt dat ik het moet afmaken

Maar wat wil jij? Wees niet te streng voor jezelf je bent pas 21 je kunt nog alle kanten op. Je kunt een andere opleiding starten, je kunt gaan werken en vanuit daar een opleiding volgen enz. Je leven is echt niet verpest als je tot de conclusie komt dat dit het toch niet voor je is.

Ik denk dat je eens heel goed moet nadenken over wat jij zelf wil zonder daarbij te kijken naar wat andere mensen misschien van jou verwachten.
Je moet uiteindelijk zelf happy zijn met wat je doet (en ja daar horen minder leuke dingen doen om er te komen soms helaas ook bij).
Wees daarin eerlijk naar jezelf. Succes!


Ik begrijp niet waarom TS wordt weggezet als te lui en geen doorzettingsvermogen. Ze heeft gewerkt voordat ze hier aan begon. Ze doet een opleiding omdat haar moeder het wil... Kennelijk was ze zelf liever blijven werken. Ben je dan lui? Nee, je bent bezig je omgeving te pleasen.
Tot het moment dat je inziet dat je er niet gelukkig van wordt...

En in sommige bedrijven word je sowieso al niet serieus genomen, waardoor het plezier heel erg ver weg lijkt. Maar niemand die aan TS vraagt wat er precies is dat ze niet leuk vindt? Er wordt gewoon meteen geoordeeld en voor het gemak een virtuele schop onder TS haar hol gegeven.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 12:04

Ik ga niet alles quoten want dan wordt het heel erg lang haha

Emtywords
Ik wil zeker het gesprek vandaag aangaan. Het zit me heel erg dwars dat ik zo tegen iets op zie terwijl ik normaal helemaal zo niet ben. Ik mag graag werken en wil graag dingen doen en ondernemen. Lekker bezig zijn en heb eigenlijk altijd wel plezier in dingen die ik doe.
Soms denk ik wel om gewoon op een functie te solliciteren en daarin verder te groeien mbv cursussen/avondopleiding oid.
Nu ligt de druk inmiddels wat hoger omdat wij een koopwoning hebben, nu komen we makkelijk rond maar ik voel er wel druk van dat ik nú iets moet doen om toch iets voor elkaar te krijgen.

Eef_bam
Ict zou zeker iets zijn wat bij mij zou passen. Ik ben het met je eens dat dit zonde van mijn tijd is, ik kan dan beter iets doen wat beter bij mij past en ik ook echt van plan ben iets mee te doen. Want zo schiet ik er ook weinig mee op.

janine1990
Ik wil wel werken maar vond het lastig dat ik geen diploma had. Iedereen pushte om een opleiding te gaan omdat een diploma ontzettend belangrijk is. Dus ben ik dat gaan doen. Mijn moeder had dezelfde reden.
Ik heb Leraar natuurkunde gedaan. Het leraar zijn zou zeker bij mij passen, alleen in dat vak niet. Ik vond de druk van de opleiding te groot en werd door de moeilijke stof best faalangstig. Ik heb hier normaal helemaal geen last van dus waar dat vandaan kwam weet ik niet.
Qua wat ik leuk vind is het heel breed. Eigenlijk vind ik lekker bezig zijn, probleemoplossend denken etc leuk. Natuurlijk zijn er altijd dingen die niet leuk zijn en dat hoort erbij. Maar ik merk dat ik vooral baantjes heb gehad waarbij zelf nadenken niet werd gewaardeerd en dat vind ik jammer. Want ik mag graag problemen oplossen, nadenken over processen binnen een bedrijf en een stuk leiding geven.

Amaris
Ik geloof ook wel dat het goed komt. Alleen zie ik even niet hoe ik daar toe moet komen. Ben helemaal geen pessimist maar sommige momenten zit ik gewoon even in de knoop. Ik moet mezelf even een schop geven en weer doorgaan en aanpakken.
Alleen soms.... Denk dat iedereen wel eens een moment heeft van door de bomen het bos niet meer zien. Dat heb ik nu en nu wil ik plannen maken en daarmee ook doorpakken.
Dan is soms de mening van anderen wel even goed om het weer te relativeren :)

Yellowgray
Dat is misschien wel een goed idee. Gewoon de druk eraf halen en dan komt dat inzicht vanzelf. Denk dat dit ook een van mijn problemen is. De drang om te presteren en het goede te willen doen. Hierdoor juist verkeerde keuzes maak en me dit niet verder helpt.
Ik zou altijd naast een baan nog een opleiding kunnen volgen of door kunnen groeien.

ClaudiaHS
Ik heb in verschillende supermarkten gewerkt en dit past gewoon niet bij mij. Ik vind heel veel leuk en vond het contact met klanten ook altijd erg leuk. Werk was makkelijk en prima te doen, alleen supermarkt is niets voor mij. Ik heb bijvoorbeeld wel 3 jaar bij de Blokker gewerkt en dat vond ik ontzettend leuk. Niks ten nadele van mensen die in een supermarkt werken hoor, maar voor mij is het niet weggelegd.

Blon_D
Ik heb een Havo diploma en 21 dus ik ben niet meer leerplichtig. Ik heb de problemen met haar besproken maar zij blijft bij haar standpunt. Juist omdat zij haar opleiding ook niet heeft afgerond en inderdaad: een goede toekomst voor mij wil. Ik kan ook erg goed met mijn moeder en ik weet dat haar bedoelingen juist heel goed zijn. Alleen soms komt vanuit daar ook druk, iets waar ik dan weer mee worstel.

Jasmijnjoy
Ik zou graag willen maar deze opleiding kost helaas ook geld en dat zou zonde zijn. Ik weet niet of ik trots zou zijn op dit diploma. Ik denk het om eerlijk te zijn niet. Werken op feestdagen is geen probleem, dit zonder overleg inplannen echter wel. Ik heb altijd met kerst, oud en nieuw en weet ik wat gewerkt maar altijd in overleg.

tink89
Hier ga ik niet eens op in. Ik bel soms af omdat ik dan zelf nauwelijks door het huis kan lopen door het vocht in mijn knie in enkel. Dit heb ik niet expliciet vermeld inderdaad maar vind je reactie erg veroordelend en kort door de bocht.
Ze geloofden ook niet dat ik een keel- en longonsteking had, dit is gewoon iets wat lang duurt. Ondertussen zijn wij nog verhuist dus dat heeft ook niet geholpen aan het beter worden.
Mijn cv ziet er overigens prima uit, veel werkervaring waar ook banen voor langere tijd op staan. Ik ben zeker wel een doorzetter, alleen moet het wel van 2 kanten komen. Een stagiaire als goedkope hulp zien voor rotklussen is imo niet de juiste insteek, helaas zien veel bedrijven dit wel zo.
Nu is dit helemaal geen beroerd bedrijf, alleen spelen er gewoon dingen waarover ik het gesprek aan moet want dit werkt zo niet.
Ik ben juist iemand van de 'niet zeuren, gewoon doorgaan' mentaliteit. En juist hierin kom ik mezelf nu tegen.

bigone
Ik raad je aan de OP te lezen samen met deze reactie. Verder ga ik hier niet eens serieus op in. De toon van je reactie motiveert niet erg om er iets serieus uit te halen.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:24

ilaan schreef:
janine1990
Ik wil wel werken maar vond het lastig dat ik geen diploma had. Iedereen pushte om een opleiding te gaan omdat een diploma ontzettend belangrijk is. Dus ben ik dat gaan doen. Mijn moeder had dezelfde reden.
Ik heb Leraar natuurkunde gedaan. Het leraar zijn zou zeker bij mij passen, alleen in dat vak niet. Ik vond de druk van de opleiding te groot en werd door de moeilijke stof best faalangstig. Ik heb hier normaal helemaal geen last van dus waar dat vandaan kwam weet ik niet.
Qua wat ik leuk vind is het heel breed. Eigenlijk vind ik lekker bezig zijn, probleemoplossend denken etc leuk. Natuurlijk zijn er altijd dingen die niet leuk zijn en dat hoort erbij. Maar ik merk dat ik vooral baantjes heb gehad waarbij zelf nadenken niet werd gewaardeerd en dat vind ik jammer. Want ik mag graag problemen oplossen, nadenken over processen binnen een bedrijf en een stuk leiding geven.


Als ik het goed heb, ben je toch op zoek naar een wat praktische opleiding. Veel praktijkwerk, beetje theorie. Kan me voorstellen dat je dan de stap naar het MBO maakt...

Nu ben ik niet heel erg bekend met opleidingen, en zeker niet met de richting die jij zoekt... Ik heb Bedrijfskunde gedaan (= heel saai voor iemand zoals jij denk ik), maar tijdens een minor communicatie (= iets praktischer, maar denk niet iets voor jou) had ik een klasgenoot van de opleiding 'human technology'...

Natuurkunde is iets dat we zelf kennen, waardoor je vrij gemakkelijk die kant op gaat als je niet breder weet te kijken (ik had achteraf waarschijnlijk iets heel anders gekozen, maar bedrijfskunde was voor mij op dat moment (be)grijpbaar). Prachtig vak, maar ik vond het op het VWO al zo lastig :') Ik bakte er niets van. Ik kan me voorstellen dat er op zo'n opleiding echt veel op je af komt, waardoor je gaat twijfelen of je het wel op de juiste manier aanpakt (binnen het vak natuurlijk). Dat je dan last krijgt van faalangst vind ik ook niet gek.

We kunnen je van alles verplichten natuurlijk, maar je moet het graag zelf willen. Als ik jou was zou ik eens gaan kijken richting human technology. Is een HBO opleiding en het moet erg leuk zijn. In deze tijd moet je er ook zeker wel iets mee kunnen lijkt me. Maar nog veel belangrijker is de faculteit waaraan het wordt gegeven. Vaak hebben die nog veel meer opleidingen richting jouw interesses.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:30

Je moet ten eerste eens stoppen met jezelf mislukt vinden en zo hard zijn voor jezelf. Dat is nergens voor nodig. Je hebt wellicht wat minder handige keuzes gemaakt maar ook die keuzes zijn niet per definitie slecht. Hoe meer jij je zelf belemmert door je rot te voelen en schuldig te voelen over de situatie waar je nu inzit, hoe moeilijker het gaat worden om daarmee te stoppen.

Dat een diploma erg handig is ben ik geheel met je moeder eens, zeker als je straks ouder wordt. Maar je moet wel een opleiding doen die bij je past. Ik zou eens opzoeken gaan naar een professioneel iemand die samen met jou kan kijken naar wat nu een opleiding zou zijn die bij je past. Vanuit daar kun je dan stappen gaan maken.

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:35

Maak je geen zorgen over het eeuwige student zijn! Ik ben 28, moeder én ik doe een voltijd HBO opleiding. Ik ben op mijn 22e gewisseld van opleiding, maar door extreme faalangst ben ik nog niet klaar. Het gaat inmiddels een stuk beter en ik ga nu bijna naar mijn afstudeeropdracht! Ik herken het trouwens heel sterk van het moeite met stagelopen, dat heb ik ook bij beide opleidingen. Bij mij is het mijn perfectionisme en daardoor faalangst waardoor ik telkens af wil zeggen, maar inmiddels heb ik geleerd dat ik dat niet moet doen en gewoon door moet pakken, het geeft uiteindelijk veel voldoening!

Het is zelfs zo dat mijn zoontje me extra motivatie heeft gegeven om dat diploma te gaan halen. Het is soms wel zwaar om het te combineren, maar het is zeker te doen! Het zijn overigens ook allemaal bewuste keuzes, op mijn 21e samen met mijn man (toen nog vriend) een huis gekocht, in 2015 met hem getrouwd, vorig jaar moeder geworden, waarbij ik natuurlijk wist dat ik nog moest afstuderen.
Dus laat je niet tegenhouden, als je iets echt wilt dan lukt dat!!

Anoniem

Re: wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:46

Voel jezelf alsjeblieft niet mislukt Ilaan. Ik ben ook met tig opleidingen gestopt maar inmiddels voel ik me niet meer mislukt; het gaat zoals het gaat.
Sowieso zou ik zeggen, nokken met paardenhouderij :+ Maar dat is meer omdat er ook gewoon geen droog brood in te verdienen is. Je hebt nu nog de kans om om te schakelen, ik zou zeggen grijp die kans. Maar probeer inderdaad wel goed uit te zoeken wat je wil, waar je in wilt werken. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan :+

Waarom moet je van je moeder een opleiding doen? Je woont op jezelf, dopt je boontjes zelf.. Als jij weer wilt werken en wilt nadenken over wat je wilt doen is daar toch niets mis mee?

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:01

ilaan schreef:
Nu is het zo dat de stage (2 dagen per week) me echt opbreken. Ik bel vaak af en anders zie ik er echt tegenop (vandaag ook weer, ik 'moet' van 13.00 tot 21.00).


2 dagen per week stage lopen breekt je op? Je beseft je wel dat een werkweek doorgaans 40 uur is? Sorry to say, maar dit komt op mij meer over als een gebrek aan doorzettingsvermogen. Het maakt niet uit welke opleiding je gaat doen, daar blijf je tegenaan lopen als je dat niet aanpakt.
Je hebt het in je openingspost heel veel over wat je 'leuk' of 'niet leuk' vindt, maar iedere opleiding heeft leuke en minder leuke kanten, en als je dan je papiertje hebt heeft ook iedere baan leuke en minder leuke kanten.
Ik vind de tip van Amandavd om eens te kijken met een professional naar wat bij jou past de beste die tot nu toe gegeven is.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:05

Ik vindt moeder worden en wat daar bij komt kijken ook wel een richting . :)
Hoe denk je daar over?
Huishouden doen en zo .

Misschien gek gedacht in deze tijd maar toch.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:11

In de paardenwereld stagelopen betekend inderdaad vaak ingezet worden als gratis hulp, dat is iets wat je eigenlijk van te voren had kunnen weten. Indien je je laat beinvloeden door mensen om je heen zal het heel lastig worden om iets te vinden wat totaal van jou is. Je zegt dat het onderwijs iets voor je is, dan kijk je eerst eens welke vakken je het meeste aanspreken en ga je dan zoeken naar een opleiding die hier bij past. Ik ben het wel eens met diegene die zei dat twee dagen stage en dan al regelmatig afbellen, of door lichamelijke beperkingen of door geen zin, dat dat toch echt maar twee dagen is. En wanneer je daar nu al van baalt is dit zeker geen opleiding of zelfs maar een beroep voor jou, twee dagen is niet te vergelijken met meer dan 40 uur in de paarden. Dus laat het los, kap er mee en zoek wat je wel wil, hbo en mbo zijn de meer praktische opleidingen en leraren zijn ook nog steeds gevraagd.

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:12

hmm ts. lastig hoor.

ik ben bang dat je gezien je blessurre je alle lichamelijke beroepen achter je moet laten. dat kan helaas niet meer. dit heeft misschien nog tijd nodig om te accepteren.

wat betreft een kantoorbaantje, die zijn zo slecht nog niet hoor. als je leuke collega's hebt en wat uitdaging in je werk komt het helemaal goed.

ik zou lekker stoppen en weer aan het werk gaan (wat dan ook). en dan goed nadenken wat je wilt.dan kun je mooi geld verdienen en wie weet deeltijd studeren