Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 23:11

Na 5 jaar trouwe dienst moet ik helaas afscheid nemen van mijn Kia Kart, ook wel Kia Koekblik genoemd. Zijn originele naam is Kia Pride uit 2000/2001. Nu 93000 km op de teller. Onwijs veel geluk gehad met mijn Kia Kart: 5 jaar, weinig kosten, veel plezier. Maar helaas: nu is die gaan roesten onder de motorkap en is het fabrieksnummer niet meer te lezen. Kan het laten repareren, maar er moet ook een nieuwe distributieriem in en ik heb de waarschuwing gekregen: ik heb veel geluk gehad en hoogstwaarschijnlijk gaat die vanaf nu alleen maar geld kosten. 5 jaar geleden heb ik hem gekocht voor 1000 euro, dus zoveel reparatiekosten is die simpelweg niet waard.

Dus nu... Kan ik nog een maandje rondcrossen in mijn Kart, maar dan moet ik toch echt afscheid gaan nemen... |( |( |(

En dat betekent ook op zoek naar een ander racemonster. Mijn ''eisen":
- STUURBEKRACHTIGING (die les heb ik wel geleerd van mijn Kia Kart)
- Prijsklasse 1000-1500 (de verwachting is dat ik over 13 maanden afstudeer en ik daarna lekker fulltime kan gaan werken. Zodat ik dan ook kan sparen en een groter budget (over)heb voor een wat luxer autootje)
- Het gaat dus om een periode van +/- 2 jaar om rond te kunnen crossen
- Het liefste minder dan 100.000 op de teller

Ik heb natuurlijk al wat speurwerk gedaan en het een en ander ben ik tegengekomen.

- Daewoo Matiz: leuke autootjes, lekker goedkoop en vaak in een prima staat in de prijsklasse die ik zoek. Enige minpunt is dat ik het misschien wel een beetje te iel vind. Na mijn koekblik wil ik graag wat meer ''auto'' (hoeft niet groot, maar net even wat meer).

- Ford Ka: ik word al verliefd op ze als ik naar ze kijk... Kanariegeel, knaloranje of mooi zilver, maakt me niet uit: ze zijn allemaal leuk. Maar... Hoe zitten deze in elkaar? Kan ik met een gemiddelde Ford Ka uit 2003 nog een paar jaar vooruit? Zijn er ervaringen?

- Peugeot 206 uit 2000. Deze staat bij de garage waar ik altijd voor onderhoud kom. Toen ze erover vertelde, was het al snel geen optie meer dachten mijn ouders en ik: 180 op de teller en uit 2000. Tot ik hem vanavond op de website zag staan en ik op slag verliefd ben geworden.... Hoe is Peugeot qua aantal km's? Hebben jullie daar adviezen in? Het is verder een nette, goed onderhouden auto. Echt een autootje en geen koekblik. Nog best een luxe wagentje ook: stuurbekrachtiging, verduisterende ramen, alarm. (Ja, dat is luxe na mij Kia Kart!!!)

Moet ik een ander merk zeker in mijn overweging meenemen? Hebben jullie adviezen n.a.v. mijn ''eisen''? :D

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:14

Indien de Peugeot zijn onderhoud heeft gehad heb je daar voor dat budget geen hele slechte koop aan. De Ford roest je onder je billen uit en bij de matiz heb je het gevoel opgegeten te worden op de snelweg...

Edit: zoek eens op Nissan micra, onverwoestbaar

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:16

Die Ford Kaatjes roesten van onder je billen weg :+
Zou er niet aan beginnen. Matiz zou ik ook niet doen, ik heb pas bij dat tv-programma over bergingswerk gezien hoe die eraan toe zijn na een botsing bij 80 km/u. :oo :=
Ik heb zelf een Renault Clio uit 2000. Leuk ding. 1.6 liter motortje erin, 930 kilo, gaat als de brandweer. En het is toch nét geen koekblik. Hij heeft een aardige neus om te kreukelen en ook van achteren zitten de passagiers niet direct in de kofferbak maar is er wat ruimte.
Ze staan wel te koop voor rond de 1000 op marktplaats, alleen niet met zo weinig km als je Kartje denk ik.

Peugeotje heb ik ook voor gekeken maar daar rijdt hier in de buurt vaak van dat volk in wat graag zelf sleutelt, dat vertrouw ik nooit zo. Heb liever een auto die professioneel onderhouden is.
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 28-03-17 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:17

wij hebben een matiz gehad en ik vond het zelf echt 10x niks.. Je waait zowat om met die smalle bandjes en de hoge carrosserie.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:17

Ford Ka kan ik je afraden; vaak als ze ouder zijne en hoop narigheid. Daarnaast al van meerdere kennissen (en heel dichtbij mijn zus) gehoord/meegemaakt dat ze, zelfs met lage snelheden, bij een aanrijding als een koektrommeltje in elkaar gedrukt worden. Solide auto's zijn het wat dat betreft echt niet. Daarnaast hoor je van die Ka's regelmatig dat ze doorgeroeste chassisbalken e.d. hebben dus daar zou ik echt niet aan beginnen!

Ik rij nu een Peugeot (107 uit 2008) waar ik zeer tevreden over ben, al is die net een stukje groter/zwaarder en duurder dan jouw budget denk ik. Hiervoor een Fiatje Seicento Hobby gereden, was ook een heerlijk karretje.. Eigenlijk nooit problemen mee gehad ondanks zijn 17 jaar, maar heb er vorig jaar toch afstand van moeten nemen omdat ie een vaag probleem had wat niet op te lossen was (of eigenlijk was het te duur om uit te zoeken wat er aan de hand was) - maar volgens monteur had dat met elke andere auto van die leeftijd ook kunnen gebeuren..

Tot zover even mijn mening; ken de Daewoo verder niet en de Peugeot 206 specifiek ook niet :)

Tuttebel

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:19

Nissan micra al naar gekeken? Ik heb er èèn uit 2001 met een 1.4 motor en het is best een race auto

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:21

Ik kan je vooral aanraden om gewoon een paar proefritten te gaan maken in verschillende merken binnen je budget. Ik was heel bewust op zoek naar een duitser of japanner, maar toen de opel waar ik voor kwam kijken al verkocht was, hadden ze nog wel een peugeot staan. Heb er een proefrit in gemaakt en was op slag verliefd op de soepele manier van rijden en goede vering <3 .

Ik ben voor een peugeot 206+ gegaan, een 206 met het hippe uiterlijk van de 207. Ik kan hem je verder nog niet aan of afraden, ga hem vrijdag pas ophalen :Y) .

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:23

Ik heb een Matiz gehad, fijn autootje voor weinig geld. Dat opgegeten worden herken ik niet. Mijn 'mug' was vlug (alles relatief uiteraard) en ik heb er ook de nodige snelweg km's mee gemaakt. Daarvoor is hij natuurlijk niet ideaal, maar aangezien er in NL toch niet hard gereden mag worden kun je prima meekomen.
In de stad een superfijn ding, makkelijk te parkeren en vliegt over rotondes.

janneke_S

Berichten: 334
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:26

Persoonlijk zou ik me niet blind staren op de KM stand... hoog is uiteraard niet ideaal, maar het hoeft niet negatief te zijn.
Wij hebben een Peugeot 406 met iets van 280.000 van 2001 en een Opel Sintra met 377.000 uit 2000....
Vooral de sintra is een taaie. Rijden allebei nog als een trein.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:27

Wij hebben vorig jaar oktober een opel corsa gekocht voor €1000 euro en deze is nu weer opnieuw door de APK, dus kan weer een extra jaar mee.Hij had toen 150.000 op de teller (inmiddels 50.000 erbij). En ik zou ook een auto kopen met een nieuwe apk, desnoods afspreken met de verkoper dat dat gebeurd.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:35

Ook ik raad je een Nissan Micra aan! Hele fijne autootjes, niet smal, leuke uitstraling, prima te rijden!

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:42

Zoals hierboven staat zou ik me ook niet blindstaren op het aantal KMers. Zelfs als je rond de 150.000-200.000 zit kan je daar, als ze een beetje in normale staat verkeren en normaal zijn onderhouden, normaal gesproken nog makkelijk een paar jaar mee doen.

Opels zijn ook fijne auto's :) Toyota is ook aan te raden. Kia zou ik niet aan beginnen, roesten zoals hierboven staat zo onder je weg. VW polo/golf schijnen ook fijne auto's te zijn. Je moet alleen bij de oudere modellen misschien wel wat selectiever zijn waar je ze vandaan haalt en of er niet eindeloos in 'gescheurd' is.
Ik heb zelf zo'n 1,5 jaar een peugeot 206 gereden. Op zich een fijne auto, maar die van ons was na die tijd wel op. Maargoed, dat was volgens mij ook wel enigszins een impulsaankoop van m'n ouders en die verkeerde ook niet in de allerbeste staat..
Daarvoor/in de tussentijd ook een opel corsa uit '96 gehad. Ding kwam zo 3 a 4 jaar op rij zonder enige problemen door de keuring, tot afgelopen jaar. Sindsdien rijd mijn broertje in een Astra. Mijn vriend heeft ook al jaren een Corsa, ergens uit '02 of '04 geloof ik. Maar die rijd er zoveel in dat die ondertussen ook wel op begint te raken, dus waarschijnlijk stappen we hierna over op een nieuwer model VW Golf of Polo :)
Na de Peugeot hebben we een '02 Honda Civic gekocht. Ziet er misschien iets ''oudbolliger'' uit, maar het is wel fijn om met meer auto op de weg te zitten. Ik heb in Canada een jaar lang een Civic gehad, en nu sinds een maand of 5/6 ook in NL weer een. Vind het zelf ook fijne auto's en gaan doorgaans ook lang mee :) Volgens mij zijn ze alleen in NL wat lastiger te vinden. Moet ook zeggen dat we met deze heel veel mazzel hebben gehad :)

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:56

Opel Corsa of Astra.

Astra is wel iets groter, maar maandelijks kost mijn Astra (uit 2000) maar 15 euro meer aan wegenbelasting dan mijn ford ka (uit 1998) die ik hiervoor had. Kwa benzineverbruik is hij hetzelfde als mijn ford ka.

Voor de ford ka had ik een ouder model Astra (uit 1996) en ik heb er altijd spijt van gehad dat ik die weg heb gedaan en een ka voor in de plaats heb gekocht.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:57

Van de 3 die je als keuze hebt gesteld zie ik alleen potentie in de peugeot.
Mocht er niet te veel elektronische rommel in zitten heb je aan peugeot een prime autootje, zeker de 206 zijn heel erg in trek en wellicht ook makkelijker verkoopbaar voor je straks.
Matiz heb ik ook gehad...1,5 maand heb ik er mee gereden...was blij dat ik daar vanaf was...ik ben letterlijk (met 100km/h) van de snelweg gewaait met dat gevaarte...niet doen dus..goedkoop en leuk maar absoluut geen snelwegautootje. Fordje ka roest inderdaad erg snel, leuke autootjes maar snel af en roedtig en dus ook slecht verkoopbaar.
Verder zou inderdaad een nissan micra of almera een leuke optie kunnen zijn, opeltjes corsa en astra mogen er opzich ook wezen, van.de astra raad ik wel het "oudere" model aan...hoor van de nieuwe (met veel elektronische rommel) veel klachten terwijl de oude modelletjes het uitstekend volhouden een paar 100.00" km'ers.

Verder adviseer ik net als een aantal andere om je niet blind te staren op de km'ers van zo'n auto...heb zelf een opel vectra oud model met bijna 300.000 erop (benzine) waar amper wat aan mankeerd...weinig onderhoud aan dat ding, loopt (en zuipt) als een tierelier (zwaarder model ivm trailer trekken) en kwa km'ers zou er nog wel zeker 100/150.000 bij op kunnen zoals hij het nu doet...ding komt overigens uit '98 dus al 19 jaar jong...
Succes met je keuze, jammer dat je kart het niet meer gaat redden :(:)

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:05

Daihatsu cuore of als die te klein is de sirion? Die auto'tjes zijn bijna niet kapot te krijgen.
En de nissan micra, die al genoemd werd, ook een top wagentje!

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:08

Matiz niet doen, ka ook zeker niet.

Peogot 207 zijn goeie degelijke autos, net als een renault clio of twingo, opel corsa, fiat panda, vw polo oid!

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 00:16


Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 02:57

Ik rijd nu 7jaar in mijn 206 uit 2000 roest nergens. Alleen kwa onderhoud wel heel veel kosten gemaakt, remmen, injectoren, uitlaat, katelisator, accu en onlangs de radiateur. Rijd wel super fijn ook heel zuinig maar ik ga hem dit jaar wel inruilen voor een jongere auto die technish wat beter is dan een franse auto. Dus deze mag iemand anders zijn laatste jaartjes plezier gunnen.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 05:58

Ik zou dan weer niet voor de peugeot 206 gaan.

Ik had er een en m'n broer heeft er een.
Toevallig bij beide de koppakking eraan gegaan. Bij mij op 128.000 bij m'n broer op slechts 60.000.
Aanleiding? Geen idee.
M'n broer heeft regelmatig langs de kant gestaan deze winter met een oververhitte auto (zelfs op kerstavond). Die van mij nooit oververhit maar wel alle koelvloeistof gemixed met de olie en door de hele moter heen.

Hier in Aus zijn ze echt verschrikkelijk lastig om te laten maken.. veel duurder. Dat valt volgens mij wel mee in NL, maar zoals Roosje had ik voorheen ook nog een nieuwe distribitie riem, timingbelt.. beetje hier, beetje daar..

Ik vind het 't niet waard. :=

Ik heb nu een Toyota Yaris (sedan, die heb je in NL niet) en rijdt als een zonnetje :D

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:02

Ik rijd nu m'n 6e jaar in met m'n ka, die is inmiddels 17 jaar oud. Heb er inderdaad 2/3x hoge kosten aan gehad met roest maar de andere 3/4 jaar weinig. Je moet net geluk hebben denk ik ook! :)

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:42

Ik zou je ook een daihatsu cuore aanraden, was mijn eerste auto, kwam dacht ik uit 2001. Maar was een super autootje! Goedkoop in de lasten en ook qua onderhoud prima te doen.
Ik heb er namelijk geen problemen mee gaat enkel de normale onderhoudsbeurten.

Supervixen

Berichten: 12833
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:54

En een hyudai atos? Mijn zusje rijdt hierin rond, ook een prima bakkie.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 06:58

En een Peugeot 106?
Zijn wat ouder. Niet jonger te vinden dan 2002. Heel misschien 2003. Maar hele degelijke autootjes.
Mijn vader is heel erg te spreken over de 106 (= auto monteur). Zo degelijk als die auto maken ze niet meer zegt ie :+

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:04

Ik heb ook een matiz gehad en door storm en sneeuw kwam ik toch overal het klinkt misschien of die weg kan waaien maar dat gebeurd niet. Heb er een fijne hele goedkope auto aan gehad geen mankementen tot ik m zelf kapot reed.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Help.. Peugeot? Daewoo Matiz? Ford Ka?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:57

Ik heb een peugeot 306 uit 2000, ruim 230000km op de teller en nog nooit (!) kosten aan gehad. Auto ia hiervoor van mijn zus geweest en die heeft enkel een keer de accu moeten vervangen (wat niet gek is in 10jaar tijd). Heerlijke auto.

Mijn moeder heeft de matiz.. Pff wat een ellende is dat. Geen stuurbekrachtiging en op de snelweg lijkt het of hij uit elkaar valt of wegwaaid. Zo heel zuinig is hij ook niet trouwens, mijn auto is met dik 200kg zwaarder en regelmatig trailer erachter zuiniger dan de matiz.