Mijn jaarling op boxrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 10:03

Hoi Allemaal,

6 maanden geleden werd Joy van mij. Ze is een quarter merrie van inmiddels 11 maanden. Toen ik haar kocht was ik al op de hoogte van de navelbreuk die zij had. Echter was Wolvega ervan overtuigd dat de breuk vanzelf zou dichtgroeien. Helaas was dat niet het geval en heb ik besloten haar naar Utrecht te brengen om het te laten repareren.

De operatie is goed verlopen en Gup is inmiddels alweer thuis. Helaas moet ze nu 6 weken op boxrust, totdat de wond en de peesplaten helemaal zijn genezen.

De dag dat ik haar bracht
Afbeelding

vlak na de operatie
Afbeelding

De wond
Afbeelding


Mijn vraag aan jullie: weten jullie wat leuke afleiding dingetjes om in haar stalletje te hangen/leggen om te zorgen dat ze niet de hele tent afbreekt?


Daarbij misschien ook nog wat tips om haar in goede conditie te houden? Dank alvast!

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24034
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 11:51

Fijn dat de operatie goed is gegaan! Sneu zo'n jong ding op boxrust maar snap het wel omdat de buik toch open is geweest. Hier op stal ook een jaarling die hieraan is geopereerd, maar die heeft een 'stal' buiten gekregen (ofwel, stukje afgezet in de paddock, verhard stukje zodat ze niet in het zand zou liggen). Op die manier genoeg afleiding en tussen de andere paarden :)

Iig zorgen voor voldoende (onbeperkt) ruwvoer, eventueel kun je appel en wortelstukjes verstoppen, misschien is zo'n voerbal iets waar je die stukjes in kan doen? Of een haybal? En heeft ze wel een buurman die haar gezelschap houdt?

Succes met haar rustig houden en succes met het herstel!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 12:03

Dankje Tancreda4! Ik zal inderdaad eens kijken voor een speelbal oid.

Gelukkig staan haar vriendjes lekker om haar heen!
Afbeelding

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:18

6 weken is zo om,en wat is 6weken op een mooi gezond paardenleven van hopelijk 30 jaar?Mag je wel met haar lopen?Anders lekker borstelen en zorgen dat er hooi ligt zodat ze kan eten,gelukkig kan ze de anderen gewoon zien.Ik heb ook een jong paard,van vier,die staat snachts binnen en daar heb ik een heel dik touw voor gevlochten,daar staat hij sochtends mee te slingeren en zichzelf mee te slaan...

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:20

wortels en stukjes appel aan een draad ophangen in de stal :) is ook een leuk zicht om naar te kijken :=

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 12:58

Arm ding :(:)
Wij hadden een soort bal waar je likbakjes in kon doen met smaakjes. Wel zorgen dat de bal vrij hangt, anders het te makkelijk, haha! Volgens mij was dat van hetzelfde merk als de Jollyball.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 18:08

geerke schreef:
6 weken is zo om,en wat is 6weken op een mooi gezond paardenleven van hopelijk 30 jaar?Mag je wel met haar lopen?Anders lekker borstelen en zorgen dat er hooi ligt zodat ze kan eten,gelukkig kan ze de anderen gewoon zien.Ik heb ook een jong paard,van vier,die staat snachts binnen en daar heb ik een heel dik touw voor gevlochten,daar staat hij sochtends mee te slingeren en zichzelf mee te slaan...


Ze mag er niet uit. Eerlijk gezegd durf ik dat ook niet zo goed, omdat ik bang ben dat ze aan de hand gaat lopen stuiteren.

Ik ben vandaag weer geweest en ze staat rustig te eten. Ze heeft voldoende kuil en ze heeft zich volgens mij neergelegd bij haar lot. Ik heb haar flink gepoetst, die wintervacht maakt dat ze stond te zweten. Ze voelt zich verder prima!

Rizette
Berichten: 4370
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:40

Kijk uit met dingen aan een draad hangen. Die draad kan om de kaak of tussen de tanden.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 19:01

Onderstaande bal/liksteen heb ik net gekocht. Draad twijfelde ik ook al aan.

Afbeelding

Ik ben benieuwd of ze het wat vindt! Ik heb er een liksteen met wortelsmaak bij gedaan, dat is tot nu toe wat ze het lekkerst vindt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:48

Het ontbreekt haar aan niets,komt helemaal goed hoor!Maak je geen zorgen!

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:57

Google eens op target training met een clicker. Zo kan je ze mentaal heeeel goed bezig houden zonder dat ze hoeven te lopen.

Je kan haar van alles leren, pionnetje oppakken, balletje op een stokje aanraken, flemen, verzin het maar.
Beste is de handelingen haar zelf uit te laten zoeken, dus niet uitlokken met een snoepje maar zet maar een pion in haar stal, zeg niks, doe niks en wacht af.
Als de clicker eerst goed geconditioneerd is kan je gaan clicken zodra ze eerst alleen kijkt naar de pion. Doordat kijken haar iets lekkers op levert, zal ze zelf meer gaan proberen om meer lekkers te krijgen. Dus gaan ze vaak aanraken oid en dan kan je daar voor clicken. Dit kan wel meerdere sessies duren hoor, dus heb geduld! Dan wordt het spelletje zooooveel leuker en het resultaat veel groter. Ookal zijn we snel gewend om ze te helpen haha.

Ik heb mijn hond die echt NIET wilde apporteren, zittend op de grond zonder een woord te zeggen, zelf laten uitvogelen hoe hij moest apporteren. Puur door een stukje timing van de clicker. Me paard nu zonder iets te zeggen/lokken/doen aan het leren dat hij een skippybal gaat apporteren. Tot nu toe snapt hij dat 'dat ding aanraken' zorgt voor wat lekkers :')

Dit is mentaal echt hersenkrakend voor ze en ze kunnen in 10min al mentaal moe zijn hiermee hahaha

Sowieso succes nog eventjes!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 21:06

Ow wat een leuk idee! Ik heb nog wel ergens een clicker van mijn hond liggen. Maar gaat dat niet haar grondwerktraining beïnvloeden uiteindelijk? Ik ben al begonnen met Clinton Anderson namelijk. Voor de operatie al. Niks heftigs hoor. Gewoon de basis dingen.

Thanks Geerke! Ja we doen ons best. Gelukkig is ze een superrelaxte quarter, dus ik ga ervan uit dat het inderdaad goed gaat komen!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:16

Ach arme schat.
Vraagje , heb je een foto van hoe het was voor de operatie?
Mijn veulen heeft ook een navelbreuk waarvan ze denken dat het misschien geopereerd moet worden, Maar mij lijkt het allemaal erg klein.

Mijn merrie heeft 2 maanden boxrust gehad en daar werd steeds kleine plukjes hooi aan gegeven de hele dag door dat leidde haar enorm af.
Ze heeft die tijd prima doorstaan.
Maar tis extra sneu voor die jonkies

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 21:18

Ik zat daar eerst zelf ook wat mee, mijn honden zijn volledig clicker getraind maar met me paard wilde ik er niet echt aan. Honden zijn jacht dieren die gewend zijn te moeten werken voor hun voer.. Een paard tja.. ik heb nog nooit een graspriet weg zien rennen..

Mijn enorme 'in your face' ruin, waarvan ik had verwacht dat zijn door grondwerk aangeleerde respect voor mijn ruimte, als sneeuw voor de zon zou verdwijnen, reageert er verbazing wekkend goed op. Hij weet dat hij nooit wat lekkers krijgt, alleen na die click en houd keurig afstand en weet heel goed dat hij iets moet doen voordat hij wat krijgt.

Voor de rest doe ik er alleen iets mee wat ik echt als truukje wil leren, dus geen algemene oefeningen (zoals grondwerk e.d.). Ik weet dat er ook mensen zijn die een spin vanuit het zadel met behulp van een clicker aanleren, daar twijfel ik wel wat over en ben ik zelf nog niet over uit haha.

Overigens reageren paarden wel stukkkken trager als honden op een clicker, dat hele proces heeft wat meer tijd nodig :')

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 22:10

Silly1972 schreef:
Ach arme schat.
Vraagje , heb je een foto van hoe het was voor de operatie?
Mijn veulen heeft ook een navelbreuk waarvan ze denken dat het misschien geopereerd moet worden, Maar mij lijkt het allemaal erg klein.

Mijn merrie heeft 2 maanden boxrust gehad en daar werd steeds kleine plukjes hooi aan gegeven de hele dag door dat leidde haar enorm af.
Ze heeft die tijd prima doorstaan.
Maar tis extra sneu voor die jonkies


Helaas kan ik die foto's niet meer vinden. Onderstaande foto is ingezoomd van een standfoto. Als ik met mijn vinger voelde paste die door het gat in haar buik. Het "zakje" dat eronder hing was ietsje groter. Ik kon via internet niet wijs worden wanneer er geopeerd moest worden (zowel leeftijd niet als grootte). Maar omdat ik het gewoon geen prettig idee vond dat ze een gaatje in haar buik had, waar dus darm in kon zakken, heb ik het laten maken. Nu is ze nog jong genoeg om snel te herstellen. Misshien had het alsnog dichtgegroeid, maar durfde het risico niet te nemen.

Afbeelding

Voor kleine trucjes zou ik idd de clicker kunnen gebruiken. De rest gaat op de Anderson manier dan! Ik ga me even inlezen! :Y)

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:14

Ja precies zoiets moet kunnen denk ik. En goed consequent zijn dat ze geen lekkers gaan opeisen maar het moeten verdienen. Succes er nog even mee! :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:30

Je kan eens kijken voor een HayPlay bal. Dan doen ze langer met het ruwvoer.

Wat je ook kan doen is overleggen met de arts of een beetje tranquigel en dan een beetje stappen zou mogen (op termijn). Als je je jaarling na 6 weken op de box ineens naar buiten gooit gaat ze natuurlijk volledig uit haar plaat.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 22:34

eilleen333 schreef:
Je kan eens kijken voor een HayPlay bal. Dan doen ze langer met het ruwvoer.

Wat je ook kan doen is overleggen met de arts of een beetje tranquigel en dan een beetje stappen zou mogen (op termijn). Als je je jaarling na 6 weken op de box ineens naar buiten gooit gaat ze natuurlijk volledig uit haar plaat.


Ja we gaan na de zes weken eens rustig kijken hoe we haar weer zo relaxed mogelijk in de groep kunnen laten en het land op. Gelukkig staat ze in een opfok waar ze veel verstand hebben van dit soort dingen, dus het moet goedkomen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 23:48

Even een updatje! Two weeks down, four to go!

Ik vroeg vandaag een stalgenootje even bij Joy te gaan kijken, kreeg ik deze foto's toegestuurd:

Afbeelding

Lekkere dikke quarterbillen! *\o/*
Afbeelding

Joy heeft even een lekkere groomingbeurt gehad! <3 En nog een appeltje toe.

Ik ben zelf even een weekje uitgeschakeld om te gaan kijken (zie mijn haartransplantatie topic :D ) dus dit is wel heel fijn! Ik ben superblij dat ze op zo'n lekker plekje staat. Morgen krijg ik als het goed is het speeltje binnen.

Vraagje: hoefjes krabben of niet? Afgelopen week gedaan en er zat een flinke plak onder alle vier. Stinken ook. Ben bang dat ze rotstraal krijgt dus ik tast hierover een beetje in het duister.

Al met al gaat het prima. Guppie is nog steeds superrelaxed en toont totaal nog geen verveling of stalondeugden. Ze staat lekker de hele dag op het ruwvoer te kauwen. Ze krijgt nu twee keer per dag een kwartje veulenbrok. Das genoeg gezien haar omvang :=

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn jaarling op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 00:20


Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 00:46

KootMiraDrum schreef:
Sterkte de komende 6 weken met je dametje. Komt wel goed.
Heb net even gegoogled naar de methode waar je over schrijft, en 't lijkt me nogal heftig voor zo'n Ukje.
https://www.youtube.com/watch?v=JwoyxETo-t0


Het valt reuze mee hoor. Je moet gewoon weten waar je mee bezig bent en wat je doet. Daarbij zijn we begonnen met de absolute basis en jagen we er niet gelijk de hele methode doorheen in twee weken. Sowieso nu dus niet, maar daarvoor 1 tot 2 keer per week tien minuutjes oefenen met wijken voor druk (niet wijken wijken, maar veel kleiner, hoofdje omlaag bijvoorbeeld) of wegsturen (het allereerste begin van longeren) dit zelfs in een box, niet meteen in een roundpen.

Doordat ze naar de kliniek moest, wilde ik wel dat ze relaxed op de trailer zou kunnen. Ook dat hebben we twee keer geoefend doormiddel van Downunder Horsemanship. Ook weer maar 10 minuten per keer.

Ik wil zeker niet dat ze nu al moet kunnen lopen aan de longe ofzo. De basisdingen zitten erin, dus lekker buitenspelen als ze van de box komt.

Hieronder wat korte impressies van de oefeningetjes die ik doe.

https://youtu.be/vvbyZXP0faE

https://youtu.be/aju-sHJ4OIM

https://youtu.be/DKUyyyYGFmk

https://youtu.be/nP5lNoAFLeU