Band opbouwen & vertrouwen winnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roostheapple

Berichten: 5
Geregistreerd: 27-03-17

Band opbouwen & vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 17:24

Hoihoi!
Iets minder dan n jaar geleden was er bij ons op de manege n klein vriendschappelijk wedstrijdje. In die tijd was ik helemaal gek op Caesar, n kleine ruin die zich vaak niet gedroeg (maar dat vond ik wel leuk), maar omdat Caesar tijdens t proefje waarschijnlijk bokkend de bak door zou gaan ben ik toen op Roos het proefje gaan doen. :) Dat ging hartstikke goed! En ik realiseerde me daardoor ook dat Roos een hele lieve leuke pony was en vanaf dat moment ben ik langzaam omgeslagen naar de Roos-kant en sindsdien is ze mijn favoriete pony! :D

Vanaf die zomer reed ik vooral veel op haar. Ze is zo ongeveer de enige pony die ik kan rijden met 100 % vertrouwen en zonder ook maar bang te zijn. Maar nu wil ik graag dat zij leert dat zij mij ook kan vertrouwen en dus een band opbouwen.

De laatste tijd ben ik af en toe met haar gaan wandelen in de bak maar vooral gewoon gaan borstelen en met haar in de paddock zitten. Tijdens dat zitten liet ik haar dus gewoon rondlopen. Naarmate ik het meer deed kwam ze steeds vaker naar me toe gewandeld (superschattig!) en af en toe bleef ze ook bij me staan. Volgens mij is dat wel n goed teken. :P Maar nu wil ik graag wat meer gaan doen dan alleen maar zitten. Ik heb al gedacht aan schriktraining zodat ze leert dat ze niet bang hoeft te zijn en dat ik haar bescherm, maar bevelen jullie ook andere oefeningen aan? Ik hoor het graag. :)

Groetjes :D

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:30

Eén van de beste manieren om met een paard een band op te bouwen is juist door te doen wat je doet: zitten bij je paard en niets willen. Paarden zijn wezens die graag met elkaar ZIJN en dat minstens zo belangrijk vinden als dingen met elkaar DOEN. Die geaarde rust die gewoon zitten en niks doen je paard brengt is één van de beste dingen die je ze kunt bieden :)

En dat is heel moeilijk want mensen willen altijd maar van alles dóén met zo'n paard. Mag ik eens vragen waarom je een band wil met een manegepaard en waarom je met haar schriktrainingdingen wil doen? Een paard wat geschikt is voor een manege heeft geen schriktraining nodig. Als je dan persé iets met haar wil doen -wat leuk is voor jou maar niet HET LEUKSTE voor het paard, vraag dan eerst aan de manegehouder toestemming. En eigenlijk denk ik dat het voor Roos veel fijner is om tussen de manegelessen door niet nog allerlei andere dingen te hoeven.

Annelou_k

Berichten: 24
Geregistreerd: 26-03-17

Re: Band opbouwen & vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:41

Je kan ook gewoon lekker met haar gaan spelen, lekker rennen enzo......❤️

roostheapple

Berichten: 5
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 17:44

Koper schreef:
Eén van de beste manieren om met een paard een band op te bouwen is juist door te doen wat je doet: zitten bij je paard en niets willen. Paarden zijn wezens die graag met elkaar ZIJN en dat minstens zo belangrijk vinden als dingen met elkaar DOEN. Die geaarde rust die gewoon zitten en niks doen je paard brengt is één van de beste dingen die je ze kunt bieden :)

En dat is heel moeilijk want mensen willen altijd maar van alles dóén met zo'n paard. Mag ik eens vragen waarom je een band wil met een manegepaard en waarom je met haar schriktrainingdingen wil doen? Een paard wat geschikt is voor een manege heeft geen schriktraining nodig. Als je dan persé iets met haar wil doen -wat leuk is voor jou maar niet HET LEUKSTE voor het paard, vraag dan eerst aan de manegehouder toestemming. En eigenlijk denk ik dat het voor Roos veel fijner is om tussen de manegelessen door niet nog allerlei andere dingen te hoeven.


Dank je wel voor je reactie :) Een vriendin van mij vroeg ook een keer "Waarom wil je een band met een paard? Je hebt er toch niks aan?" Als ik er zo over nadenk kan ik niet zo vlug een reden bedenken :P Tis gewoon vooral dat ik, zoals ik al zei, haar heel erg vertrouw en haar wil leren dat ze mij ook kan vertrouwen. Onze stal is niet gigantisch groot en ik kom ook best vaak dus het is niet dat ik haar maar eens per week zie of zo (anders zou ik het inderdaad een beetje zinloos vinden om een band op te bouwen). Voor sommigen gaat het om het rijden, maar voor mij gaat het echt om de paarden (en dan vooral om Roos :P ).

En toen ik een beetje zat te googlen naar manieren om een band op te bouwen (daardoor vond ik dat zitten ook), vond ik dus een stukje over een soort van schriktraining waarbij je het paard "confronteert" met iets dat het niet kent en zodra het tekenen van angst/onrust toont je onmiddellijk blijft staan en wacht tot het paard ontspant. Hiermee zou je het paard leren dat je naar hem/haar luistert en dat het voor jou belangrijk is dat het paard zich comfortabel voelt. Ik vond er wel wat in zitten :) Maar misschien heb je wel gelijk ja, ze is niet heel erg schrikachtig van zichzelf :P

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:46

Mijn punt was meer dat het voor jou wel hartstikke leuk is om een band met zo'n paard te hebben maar voor een manegepaard heeft het geen enkele meerwaarde. Als je graag een band met een paard wil heb je denk ik veel meer aan een verzorgpony. En niet aan een dier wat 100 kinderen per dag ziet en waarschijnlijk niet zit te wachten op een emotionele band met die kinderen.

Wel snap ik je idee over de schriktraining hoor :) Wat jij schrijft werkt bij mijn ruin heel goed. Wanneer hij spanning opbouwt heb ik niks aan 'm tot hij die spanning weer kwijt is en daar kan ik 'm bij helpen door een stapje terug te doen naar waar het weer veilig is, dan te wachten en als hij de spanning kwijt is weer verder te lopen. Inderdaad omdat hij dan bevestigd heeft gekregen dat ik zijn achterdocht voor de situatie serieus neem (en dan niet van: o jee paardje ben je bang kom maar hier maar wel van: ho paard, terug. Wachten. Braaf. En weer lopen. Alsof jij ineens bedenkt dat je dat wil doen). Als ik hem door zijn angst heen probeer te duwen wordt hij hysterisch. Voor mijn merrie werkt de aanpak voor mijn ruin juist averechts. Bij haar moet je juist wel doorlopen alsof er niks aan de hand is. Door die zelfverzekerdheid merkt zij dan dat er niks is om je druk over te maken. Mijn merrie is een volgzaam type (waterpaard) terwijl mijn ruin een neuroot is (overwegend vuurtype).

Paarden kunnen verschillende karaktertypes hebben. Kijk hier maar eens: http://horseinfo.nl/paardentypen-volgen ... laarakker/

Pak je stoeltje, ga in de wei zitten en ga kijken (of zelf bedenken ;) ) welk type bij welk paard op de manege past. Dan kun je ook beter inschatten wat ze van jou nodig hebben. Wat maakt bij voorbeeld dat Caesar anders reageert dan Roos? En wat kun je daar eventueel aan doen?
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-03-17 18:04, in het totaal 5 keer bewerkt

Amber90
Berichten: 59
Geregistreerd: 19-11-15

Re: Band opbouwen & vertrouwen winnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:51

Ik ga met Koper mee. Waarom zoek je niet een leuke verzorgpony? Ik denk dat lieve Roos erg blij is met de uurtjes waarin ze even lekker niks hoeft te doen. Leuker dan nog weer een rondje wandelen of schriktraining gaan doen. Ik denk dat schriktraining bij een manegepony ook niet heel veel uithaalt.

roostheapple

Berichten: 5
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 18:08

Koper schreef:
Mijn punt was meer dat het voor jou wel hartstikke leuk is om een band met zo'n paard te hebben maar voor een manegepaard heeft het geen enkele meerwaarde. Als je graag een band met een paard wil heb je denk ik veel meer aan een verzorgpony. En niet aan een dier wat 100 kinderen per dag ziet en waarschijnlijk niet zit te wachten op een emotionele band met die kinderen.

Wel snap ik je idee over de schriktraining hoor :) Wat jij schrijft werkt bij mijn ruin heel goed. Wanneer hij spanning opbouwt heb ik niks aan 'm tot hij die spanning weer kwijt is en daar kan ik 'm bij helpen door een stapje terug te doen naar waar het weer veilig is, dan te wachten en als hij de spanning kwijt is weer verder te lopen. Inderdaad omdat hij dan bevestigd heeft gekregen dat ik zijn achterdocht voor de situatie serieus neem. Voor mijn merrie werkt zoiets juist averechts. Bij haar moet je juist wel doorlopen alsof er niks aan de hand is. Door die zelfverzekerdheid merkt zij dan dat er niks is om je druk over te maken.

Paarden kunnen verschillende karaktertypes hebben. Kijk hier maar eens: http://horseinfo.nl/paardentypen-volgen ... laarakker/

Pak je stoeltje, ga in de wei zitten en ga kijken (of zelf bedenken ;) ) welk type bij welk paard op de manege past. Dan kun je ook beter inschatten wat ze van jou nodig hebben.



Amber90 schreef:
Ik ga met Koper mee. Waarom zoek je niet een leuke verzorgpony? Ik denk dat lieve Roos erg blij is met de uurtjes waarin ze even lekker niks hoeft te doen. Leuker dan nog weer een rondje wandelen of schriktraining gaan doen. Ik denk dat schriktraining bij een manegepony ook niet heel veel uithaalt.



K zal dat stukje over paardentypen zo gaan lezen, bedankt :D
Verzorgpony zit er voor mij helaas niet in, paardrijden zelf vinden mijn ouders al duur (en eng) genoeg :( Als ik jullie reacties zo lees ga ik toch n beetje twijfelen, haha. Maar met dat zitten wil ik wel doorgaan :) Ik heb bij een andere vriendin van mij gezien dat zij een band heeft met een manegepaard en paard én meisje zien er allebei gelukkig uit als ze bij elkaar zijn. Het kán dus wel!

(Ik heb nu wel het idee dat ik een beetje in de verdediging schiet, want ik wil het echt graag, maar ik snap ook heel erg goed wat jullie zeggen hoor :P )

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:22

Ik snap heel goed dat je het wilt :)

Je kunt heel veel leren over paarden door naar ze te kijken. Dan is op je stoeltje zitten helemaal niet saai. En dingen als poetsen (als het paard dat leuk vindt, en dan terwijl je poetst te kijken welke plekken je paard het liefste geborsteld wordt en welke juist niet, en dan bij de fijne plekken wat langer te poetsen) zijn natuurlijk ook prima. Maar een paard vindt er meestal niks aan om over het erf te wandelen bij voorbeeld.

Voor mijzelf geldt dat ik een band opbouw met een paard door ze 2 keer per dag te voeren en verzorgen en door te reageren op wat ze zelf aangeven. En dat laatste probeer ik te ontdekken door te kijken. Het is makkelijk om de signalen van een paard te missen doordat ze zo klein zijn (de signalen dus, niet de paarden). Mijn merrie heb ik nu ruim 2,5 jaar en hoewel ik haar elke dag 2 of 3 keer zie heb ik vorige week nog weer wat dingetjes ontdekt die ik niet wist. Gewoon door met haar bezig te zijn en te kijken naar hoe ze reageert. Mijn ruin heb ik nu 8 jaar... en ook met hem ben ik nooit uitgeleerd. Hij is erg aan het veranderen nu. Het zijn dingetjes die een ander niet op zouden vallen maar mij wel. Juist doordat ik niet als uitgangspunt heb wat ik wil doen ("vandaag ga ik schriktraining doend") maar door zonder agenda of verwachtingen te kijken en te voelen. Want juist als je je voor alles open stelt merk je het meest. En dan zie je na een tijdje dus ook de signalen die je mist wanneer je je paard gauw uit de wei haalt om 'm nog even te poetsen voordat de les zo begint. Juist doordat je dan niet wordt afgeleid door het uit de wei halen/poetsen/de les.

En natuurlijk ligt het ook aan je eigen karakter. Ik doe het op deze manier, terwijl een ander juist een band opbouwt met een paard door er een crossparcours mee af te leggen. Dat zijn een andere type mens en paard dan ik en mijn dieren. En ook die van mij zijn dus heel verschillend van elkaar. De ene vindt het geweldig als ik de borstels pak en komt ook regelmatig uit zichzelf naar mij toe voor een kroelsessie terwijl de andere een actie/spaarstand paard is. Die wil óf knallen óf geen gezeur en gedoe. Aandacht is prima maar dan wel iets doelgerichts en actiefs binnen duidelijke kaders, en geen getrut wat de ander juist heerlijk vindt.

roostheapple

Berichten: 5
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 19:54

Koper schreef:
Ik snap heel goed dat je het wilt :)

Je kunt heel veel leren over paarden door naar ze te kijken. Dan is op je stoeltje zitten helemaal niet saai. En dingen als poetsen (als het paard dat leuk vindt, en dan terwijl je poetst te kijken welke plekken je paard het liefste geborsteld wordt en welke juist niet, en dan bij de fijne plekken wat langer te poetsen) zijn natuurlijk ook prima. Maar een paard vindt er meestal niks aan om over het erf te wandelen bij voorbeeld.

Voor mijzelf geldt dat ik een band opbouw met een paard door ze 2 keer per dag te voeren en verzorgen en door te reageren op wat ze zelf aangeven. En dat laatste probeer ik te ontdekken door te kijken. Het is makkelijk om de signalen van een paard te missen doordat ze zo klein zijn (de signalen dus, niet de paarden). Mijn merrie heb ik nu ruim 2,5 jaar en hoewel ik haar elke dag 2 of 3 keer zie heb ik vorige week nog weer wat dingetjes ontdekt die ik niet wist. Gewoon door met haar bezig te zijn en te kijken naar hoe ze reageert. Mijn ruin heb ik nu 8 jaar... en ook met hem ben ik nooit uitgeleerd. Hij is erg aan het veranderen nu. Het zijn dingetjes die een ander niet op zouden vallen maar mij wel. Juist doordat ik niet als uitgangspunt heb wat ik wil doen ("vandaag ga ik schriktraining doend") maar door zonder agenda of verwachtingen te kijken en te voelen. Want juist als je je voor alles open stelt merk je het meest. En dan zie je na een tijdje dus ook de signalen die je mist wanneer je je paard gauw uit de wei haalt om 'm nog even te poetsen voordat de les zo begint. Juist doordat je dan niet wordt afgeleid door het uit de wei halen/poetsen/de les.

En natuurlijk ligt het ook aan je eigen karakter. Ik doe het op deze manier, terwijl een ander juist een band opbouwt met een paard door er een crossparcours mee af te leggen. Dat zijn een andere type mens en paard dan ik en mijn dieren. En ook die van mij zijn dus heel verschillend van elkaar. De ene vindt het geweldig als ik de borstels pak en komt ook regelmatig uit zichzelf naar mij toe voor een kroelsessie terwijl de andere een actie/spaarstand paard is. Die wil óf knallen óf geen gezeur en gedoe. Aandacht is prima maar dan wel iets doelgerichts en actiefs binnen duidelijke kaders, en geen getrut wat de ander juist heerlijk vindt.


Jouw manier spreekt me idd het meeste aan :) Omdat ik afgezien van de afgelopen paar weken nooit buiten de lessen om naar stal kwam, moet ik nog een beetje leren om signalen op te vangen, maar juist daarom is het ook belangrijk dat ik vaak ga denk ik :P