vraag gewicht trailer ongeremd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 23:21

Ik wil een enkelasser kopen, die 750 kilo mag dragen is zonder kenteken. Maar is die 750 kilo incl het gewicht van de trailer en lading?

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:24

Ongeremd mag bijna elke grote auto maximaal 750 kg trekken, dat is idd trailer en lading, dus totaal

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 23:26

Het leeggewicht van een anderhalfpaardstrailer is al 750 kg. Dus als je iets zoekt om een paard te vervoeren heb je eerst een andere auto nodig denk ik.

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 23:39

is voor een shetlander :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:23

Ook voor een shet zou ik het niet doen. Even los van of het qua gewicht allemaal kan zijn die enkelassers qua wegligging om te huilen. Er zit geen tot nauwelijks vering onder en stuiteren behoorlijk. Er zijn zelfs heel veel mensen die om die reden ook hun sporthonden niet in een aanhanger vervoeren. Een paard comfortabel vervoeren in een normale trailer is al een hele opgave, in een enkelasser is het echt onmogelijk.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:15

Die kleine aanhangers zijn idd alleen gemaakt voor vervoer van spullen. Ik zou het ook niet doen nee.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:41

Ik raad het echt af.

De wegligging van onze hondenkar was al drama..
Ik zou mijn shetter mannen nooit in een enkelasser willen vervoeren

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:44

Zou hem hooguit als aanhanger voor hooi gebruiken
Niet voor een levend wezen .
Vreselijk zo'n enkelasser

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:15

750 kg is inderdaad de aanhanger inclusief laadgewicht

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:56

bolletje schreef:
Ik wil een enkelasser kopen, die 750 kilo mag dragen is zonder kenteken. Maar is die 750 kilo incl het gewicht van de trailer en lading?

Waarom per sé een ongeremde enkelasser zonder eigen kenteken?

- Geremd is fijner, duwt niet zo door op de auto
- Enkelasser is zoals genoemd minder comfortabel dan dubbelasser
- Trailer met eigen kenteken is niet veel duurder en mag afh. van toegestane maximale massa van de auto en de tmm van de trailer ook zonder E rijbewijs gereden worden (namelijk zolang tmm auto + tmm aanhanger niet meer is dan 3500 kg, zie de vele topics daarover en de Bokt wiki).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:02

Klopt die enkelassertjes voor kleinvee zijn vaak schrikabrend duur in verhouding tot een normale 1,5 paards trailer of dubbelassige veetrailer.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:24

Ook nog wat voordelen van een ongeremde kleinvee/pony trailer.
Is met bijna iedere auto en B rijbewijs te rijden
Is zeer makkelijk handmatig weg te zetten en aan te koppelen
GEEN onderhoudskosten voor het gehele remsysteem
Minder windvang
Rijcomfort kun je met de bandensoort en bandenspanning aanpassen !

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:44

Als je toch altijd alleen maar met een shetlander gaat rijden, dan kun je toch net zo goed een simpele 1.5 paards trailer nemen, die evt. terug laten keuren tot pak 'm beet 800/1000 kg en dan kun je hem ook met bijna elke auto trekken. Mijn trailer heeft bijvoorbeeld een papieren leeggewicht van 540 kg. In theorie zou ik hem dus zelfs met mijn Fiat Panda (mag 800 kg trekken :+ ) mogen rijden met een shetlandertje er in. Stang wat verlagen en dan heeft je Shet ook confortabel en veilig vervoer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:02

Karreman schreef:
Is met bijna iedere auto en B rijbewijs te rijden

Dat valt soms nog vies tegen. Willekeurig voorbeeld: een Golf 1.6 uit 2010 (toch geen belachelijk klein autootje) mag 610 ongeremde kg's trekken (geremd 1200 kg).

Shetlander weegt afhankelijk van formaat en conditie een 200-250 kg. Blijven er in dit voorbeeld nog 360-410 kg over voor de kar zelf.

Een kleinere auto die onder de jongere paardenmeiden populair is zoals b.v. een Opel Corsa: 500 kg. Valt nog niet tegen, de eveneens populaire Aygo mag 0 kg trekken :oo

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:04

Elise_K schreef:
dus zelfs met mijn Fiat Panda (mag 800 kg trekken :+ ) mogen rijden met een shetlandertje er in.

Reuzendoder die Panda :D

Ongeremd mag er dan maar weer 400 kg achter, wat laat zien dat het veel verschil maakt of de aanhanger een oplooprem heeft of niet.

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:09

Overigens wel handig om ook naar de kogeldruk te kijken. Ik kan me heel goed voorstellen dat de autos die niet gebouwd zijn om het zwaardere geschut te trekken, ook niet veel kogeldruk aan kunnen. En zeker als je zelf wat wilt gaan klussen, dan is het erg lastig het gewicht perfect gebalanceerd te hebben. Ik kan me voorstellen dat die kogeldruk bij een enkelasser en levende lading nog wel meer kan worden.

@Rex_Rolfo: Don't mess with my Panda :D :D Het zag er hilarisch uit toen ik even hindernis materiaal ging verhuizen met Panda en de paardentrailer :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:11

En terecht. Met een panda of andere kleine auto moet je nog geen lege 1,5 willen trekken. Beetje stevige windvlaag en je hebt 0,0 te vertellen over de trailer.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:12

Elise_K schreef:
@Rex_Rolfo: Don't mess with my Panda :D :D Het zag er hilarisch uit toen ik even hindernis materiaal ging verhuizen met Panda en de paardentrailer :')

Ik zou niet durven. Ideaal toch, trailer afkoppelen, Panda erin, heb je je eigen garage bij je _/-\o_


RR is beetje melig op de zaterdagavond

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:03

@Karreman, wij vangen anders ook weinig wind met onze teruggekeurde dubbelasser van 1.40 meter hoog. Daar passen onze twee shetten+sulky in :)

TS ik zou op zoek gaan naar een dubbelasser schapentrailer, die van ons heeft een superwegligging. Wij hebben hem wel zelf moeten terugkeuren van 2000 kg naar 1400 kg, maar dan kunnen alsnog onze shetten er prima in.

MirandaMalik

Berichten: 9879
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:34

Rex_Rolfo schreef:
jennerino schreef:
:j

Iemand is op zoek naar 25 nuttige posten om bij de kudde te horen _O-

Neeehooor ze zat al op 32! :D

Wij hebben onze shet als veulen vroeger bij de fokker opgehaald met een 1 assertje en ik was er bij in, vond het niet heel oncomfortabel maar was een heel klein stukje en we reden niet hard.

Het hangt er ook een beetje van af wat je er mee gaat doen vind ik, kleine afstanden is wat anders dan pittige stukken snelweg.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 12:38

Wij hebben een caravan die max 750 kilo mag wegen. Die is geremd, en daar ben ik blij van! Je wilt niet dat zo'n ding gaat door duwen.
Heb eens een mini aanhangertje met bakstenen opgehaald, die niet geremd was. Die ging bijna met de auto aan de haal. -O-

Dus als het even kan zou ik opzoek gaan naar een trailer die geremd is. :j

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: vraag gewicht trailer ongeremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:45

Mijn auto mag ook maar 600 kg ongeremd trekken en 1400 kg geremd. Een volgende aanhanger, niet voor paarden bedoeld, wordt zeker een geremde tandemasser, want onze ongeremde enkelasser voelt onprettiger achter de auto dan mijn geremde tandemasser paardentrailer.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:05

Chasey schreef:
Wij hebben een caravan die max 750 kilo mag wegen. Die is geremd, en daar ben ik blij van! Je wilt niet dat zo'n ding gaat door duwen.
Heb eens een mini aanhangertje met bakstenen opgehaald, die niet geremd was. Die ging bijna met de auto aan de haal. -O-

Dus als het even kan zou ik opzoek gaan naar een trailer die geremd is. :j

Dan was dat aanhangertje zwaar overbeladen!
Ik had onlangs 1700kg aan de haak hangen (mag 1800kg trekken) en dat voelde je wel hangen maar verder niks raars. Er lagen 450 steentjes van 1,6kg (oftewel 720kg steen!) en dat was niet eens een laag op de vloer (tweepaards)