oefeningen/tips om bovenbenen te ontspannen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

oefeningen/tips om bovenbenen te ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:26

Ik vind het erg lastig om mijn bovenbenen mooi te kunnen ontspannen. Als ik ga doorzitten is het heel snel dat de pony wie ik rijd terug valt omdat ik dan mijn boven benen klem, omdat ik het gevoel anders heb dat ik alle kanten op stuiter (wat niet zo is). Wat zijn oefeningen/tips wat ik kan gaan doen om mijn bovenbenen te kunnen ontspannen?

Ik wil zelf binnenkort ook zonder beugels een aantal keren oefenen. Heb het al een paar keer gedaan maar dan niet zo heel lang. Maar wat kun je nog meer doen om dit te oefenen?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:00

vooral rustig beginnen!

het aanspannen komt vaak doordat je je buiten je comfort zone zit. begin eerst met gewoon 1 pas doorzitten als je vanuit stap gaat aandraven, en hou het tempo eerst lekker laag. en ga daarna lichtrijden. zo zal je dat iedere keer uitbreiden, en als je merkt dat je weer gaat aanspannen, ga je gewoon een stapje terug. het is altijd wel even 'zoeken' naar waar je balanspunt zit tijdens het rijden en dat heeft gewoon tijd nodig. verwacht vooral niet dat je van de ene op de andere dag ineens perfect kan doorzitten. dit komt 'vanzelf' als je genoeg oefent en dan na verloop van tijd denk je ineens "hè wacht eens even, ik kan doorzitten!" dat was bij mij althans :')

gewoon lekker veel oefenen met kleine stapjes en dan voor je het weet gaat het steeds beter!! echt een gouden tip is er helaas verder niet want je zal het uiteindelijk toch zelf moeten doen ;)

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: oefeningen/tips om bovenbenen te ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:02

Ik volg even! Hier een paard dat zeer ruim draaft en dan is het erg lastig om zonder beugels te rijden, vlieg er zo vanaf voelt het dan.. Ben benieuwd naar tips!

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 10:12

Melewel94 schreef:
vooral rustig beginnen!

het aanspannen komt vaak doordat je je buiten je comfort zone zit. begin eerst met gewoon 1 pas doorzitten als je vanuit stap gaat aandraven, en hou het tempo eerst lekker laag. en ga daarna lichtrijden. zo zal je dat iedere keer uitbreiden, en als je merkt dat je weer gaat aanspannen, ga je gewoon een stapje terug. het is altijd wel even 'zoeken' naar waar je balanspunt zit tijdens het rijden en dat heeft gewoon tijd nodig. verwacht vooral niet dat je van de ene op de andere dag ineens perfect kan doorzitten. dit komt 'vanzelf' als je genoeg oefent en dan na verloop van tijd denk je ineens "hè wacht eens even, ik kan doorzitten!" dat was bij mij althans :')

gewoon lekker veel oefenen met kleine stapjes en dan voor je het weet gaat het steeds beter!! echt een gouden tip is er helaas verder niet want je zal het uiteindelijk toch zelf moeten doen ;)


Super bedankt! Ik ga er mee aan de slag door af en toe eens een pasje of 2/3 door te zitten en dan weer lichtrijden :)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:13

veertje99 schreef:
Melewel94 schreef:
vooral rustig beginnen!

het aanspannen komt vaak doordat je je buiten je comfort zone zit. begin eerst met gewoon 1 pas doorzitten als je vanuit stap gaat aandraven, en hou het tempo eerst lekker laag. en ga daarna lichtrijden. zo zal je dat iedere keer uitbreiden, en als je merkt dat je weer gaat aanspannen, ga je gewoon een stapje terug. het is altijd wel even 'zoeken' naar waar je balanspunt zit tijdens het rijden en dat heeft gewoon tijd nodig. verwacht vooral niet dat je van de ene op de andere dag ineens perfect kan doorzitten. dit komt 'vanzelf' als je genoeg oefent en dan na verloop van tijd denk je ineens "hè wacht eens even, ik kan doorzitten!" dat was bij mij althans :')

gewoon lekker veel oefenen met kleine stapjes en dan voor je het weet gaat het steeds beter!! echt een gouden tip is er helaas verder niet want je zal het uiteindelijk toch zelf moeten doen ;)


Super bedankt! Ik ga er mee aan de slag door af en toe eens een pasje of 2/3 door te zitten en dan weer lichtrijden :)


heel goed! :D

en eerlijk gezegd, ik kan het ook nog niet goed hoor... zodra het paard wat ik rij ook maar íets minder over de rug loopt, verander ik al in een stuiterbal...

gewoon lekker veel oefenen, en een zitlesje tussendoor nemen doet ook wonderen! het is soms wel even verhelderend als er iemand is die dan even alleen aandacht besteed aan je houding en dan ook even die 'rake punten' kan aanwijzen als je het zelf even niet in de gaten hebt :j

succes!! *\o/*

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 11:22

Melewel94 schreef:
heel goed! :D

en eerlijk gezegd, ik kan het ook nog niet goed hoor... zodra het paard wat ik rij ook maar íets minder over de rug loopt, verander ik al in een stuiterbal...

gewoon lekker veel oefenen, en een zitlesje tussendoor nemen doet ook wonderen! het is soms wel even verhelderend als er iemand is die dan even alleen aandacht besteed aan je houding en dan ook even die 'rake punten' kan aanwijzen als je het zelf even niet in de gaten hebt :j

succes!! *\o/*


Super dankjewel! Ik ga eens kijken of er in de buurt keertje iets van zitles is of zo iets *\o/*

ElsbethG
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-10-16

Re: oefeningen/tips om bovenbenen te ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:24

inderdaad kleine stukjes oefenen en vooral op letten dat je paard ontspannen blijft anders is het lastig om het goede ritme te vinden.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 20:57

ElsbethG schreef:
inderdaad kleine stukjes oefenen en vooral op letten dat je paard ontspannen blijft anders is het lastig om het goede ritme te vinden.


Dankjewel! Ben er al mee aan het oefenen geweest en ging best wel erg goed met de kleine stukjes :)

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Re: oefeningen/tips om bovenbenen te ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:33

Ook goed je hakken uitdrukken en steun zoeken op je voeten inplaats van op je bovenbenen.