[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:33

Viel mij inderdaad ook op, alleen wanneer ik de filmpjes of foto's bekijk denk ik tja, ik zie het niet zo erg.

Maar ik denk dat er dan gewoon veel vraag naar is en dat dat er dan snel bij gezet word? Mijn fjord kon ook leuk dressuur lopen, voor ze blessures opliep moesten we nog 3 punten voor het M2, dus ze deed het prima, maar potentie had ze niet. :+ En tegenwoordig zie je inderdaad steeds meer mensen met een koudbloed dressuur rijden. Ze worden er ook steeds meer op gefokt.

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:33

Klopt. En niet iedereen wil een heethoofd, maar genoeg willen wedstrijden rijden. Dus de koudbloeden moeten er ook aan geloven. Anders valt er geen geld in te verdienen.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:44

Nu duurt het bij mij waarschijnlijk nog wel een paar jaar, maar ik zoek dan echt een knol á la opzadelen of erop springen, touwhalstertje om en gaan met die banaan, uren de velden in... Geen hittepetit die ik iedere dag dressuurmatig uit moet putten om geen vliegcursussen te krijgen...

Nu hoor ik veel "maar niet ieder paard kan bitloos gereden worden", maar ik draai dat dan om en zeg "als het paard niet braaf genoeg is om buiten bitloos te kunnen, is het niet het paard voor mij.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:57

Moet zeggen sinds die van mij op de prascend staat ik eindelijk een blije, maar ook rustige fjord heb. :=

Blijf dat apart vinden. :o

Alleen door wat er vroeger nog wel eens gebeurt is blijf ik voorzichtig.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Niniane

Berichten: 6433
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:06

Ik vind dat er tegenwoordig teveel focus gelegd wordt op dressuurmatig moeten presteren. Dit zie je bij de koudbloeden maar ook bij de warmbloeden. Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde ruiter weet niet wat te doen met een paard dat te heet is voor zijn/haar eigen bestwil.

En nu moeten koudbloeden ook steeds ranker, slanker met ruimere gangen. Wat is er mis met de charme van een nuchtere, robuuste pony die niet staat te briesen en te dansen van een blaadje dat net de verkeerde kant opwaait?

heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:24

Ja precies, iedereen wil gewoon wat anders en ze fokken nou eenmaal waar de meeste vraag naar is.
Pam is ook een drukke soms zenuwachtige fjord, maar ze kan zich ook als een echte koudbloed gedragen. Vertrouwt ze je is het prima en durft ze overal met je langs, weet ze nog net wat ze van je vind? Dan gaat ze je uitproberen.

En ja Morgane, als dat is wat je zoekt, dan is dat idd gewoon niet het juiste paard voor jou! Een paard waar je lekker de velden mee in gaat hoeft ook geen heet karakter te hebben.

Marcella, wat is er vroeger bij jullie gebeurd dat je zo voorzichtig bent?

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:43

Diverse malen vol aan de kletter geweest. Pirouettes en andere capriolen om ruiter kwijt te raken om zijn zin te krijgen. Soms compleet gestoord en levensgevaarlijk gedrag. Heb zelfs een keer DA erbij gehad om ogen na te laten kijken en uiteindelijk helemaal niks kunnen vinden geen enkele afwijking.

Achteraf zeg dat dit al cushing had kunnen zijn, want als de tumor druk op de oogzenuw geef kan dit ook dat beeld geven.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:45

MorganeR schreef:
Nu duurt het bij mij waarschijnlijk nog wel een paar jaar, maar ik zoek dan echt een knol á la opzadelen of erop springen, touwhalstertje om en gaan met die banaan, uren de velden in... Geen hittepetit die ik iedere dag dressuurmatig uit moet putten om geen vliegcursussen te krijgen...

Nu hoor ik veel "maar niet ieder paard kan bitloos gereden worden", maar ik draai dat dan om en zeg "als het paard niet braaf genoeg is om buiten bitloos te kunnen, is het niet het paard voor mij.


Als je dat soort paarden vindt, waarschuw mij dan ook even! :)) Die wil ik ook wel! Maar daar ken ik er maar 1 van en die is nog van horen zeggen ook! Wel een fjord trouwens :))


Die van mij wil ook wel alle kanten heen schieten. Alhoewel ze steeds beter te pruimen is. En inderdaad een x met touwhalster de Drunense Duinen in geweest, toen ze eerst haar hoofdstel had geslooptmet haar hectische gedoe.... :roll:

Ipsilonka

Berichten: 5852
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:12

Ik had een fjord die de hele wereld aan kon, maar die reed ik buiten toch echt op een stang, enthousiasteling dat het was. Mis hem vaak mijn vriend.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Anita45

Berichten: 1324
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Mantinge (Drenthe)

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:43

Ik moet zeggen dat de woorden van met name MorganeR en Niniane mij als muziek in de oren klinken. Ik zou willen dat veel meer mensen er zo over dachten. Laten mensen met hele serieuze sportambities toch voor een ander ras kiezen waardoor de Fjord kan blijven zoals hij bedoeld is. En niet zoals ik laatst hier op bokt las maar aangepast moet worden aan de mensen met die ambities en dus luxer moet worden en dat de mensen die houden van de Fjord zoals hij al die jaren was maar op zoek moesten gaan naar een ander ras. Dat is in mijn ogen toch de wereld op zijn kop.

Mijn Fjorden:
Meline (Havstad) moeder van:
Celony┼ en Djambo (Balony) - Ferro, Hindra, Indre, Jilco (verkocht) en Luco┼ (Karant) - Gino (Rudsmo Råssar) - Kayo (Anton, verkocht) - Mirko (Topas), grootmoeder van: Leneke (HindraxKventin) - Mara en Nolan (IndrexTopas) - Marinde en Nivar (HindraxTopas)
Topas staat bij ons ter dekking

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 05:55

Ik heb ooit een fjord gezien! Die had dan nog een fjordenkleur, maar zag er qua bouw uit als heel iets anders. En dan een fjordennek en -kop op geplakt. Zag er zo raar uit! Alsof ze aan het knippen en plakken waren geweest. Maar dat was dan de luxe fjord! >;)

Isabel_k

Berichten: 4761
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:16

MiSs_vOsj schreef:
Even voorstellen;

Mijn naam is Linda, ik ben 24 jaar en inmiddels alweer 9 jaar de eigenaar van mijn fjordenruin Basco.
Basco wordt dit jaar 12!

Hij wordt zowel onder het zadel als aangespannen gereden.

[ [url=m/WvH4uX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/M2iBta.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/wlGdug.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuke! Wat is zijn afstamming? Hij lijkt echt ontzettend op mijn merrie, haha. En volgens mij heet haar zoon (of iig een van de) ook Basco.


Afbeelding

IG: @arabierjoep

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:21

Ik moet zeggen dat ik een fjord zocht die echt koudbloedig was, opspringen en wandelingen maken,... dat leek me hemels. Zeker nadat ik een erge armbreuk heb gehad en ik eigenlijk niet meer mag paardrijden want eens ik slecht val, heb ik een grote kans op verlamming.
Maar ik kwam van die uitgesproken dressuurpaarden met veel bloed, die van het kleinste wegsprongen... Kwam dus als het ware van het ene uiterste naar het andere uiterste om het zo te noemen.
Heb toen een fjord gekocht van nog geen 3jaar. Enkel wat kennis opgedaan van op internet, boekjes, enz over het ras maar ik was dus een echte leek.
Heb ik nu een redelijke heethoofd van een fjord. Maar daarvoor vind ik hem niet minder leuk. Ik vind het voor mij nu juist een mooie 'tussenstap' van die bloedkikkers van dressuurpaarden naar het rustige ras.
Ik vind het een verrijking voor het ras dat er meer 'verschillende types' zijn als het ware. Dat er heethoofden zijn, en dat er rustige zijn. Maar ik zou het wel zonde vinden mochten de mensen echt enkel gaan fokken nu voor de sport en van die echte heethoofden maken. Dan gaat de charme van het ras eruit denk ik. Terwijl ik nu een heethoofd heb (nu zeker na zijn castratie), is hij wel nog steeds koudbloedig. Wil ik zeggen dat hij echt graag sprintjes inzet, heel erg warm wordt tijdens het werken,... maar uiteindelijk schrikt hij van niets, dus blijft het koudbloedige er wel overduidelijk inzitten is mijn gedacht dan.
Natuurlijk heeft ieder daarover zijn eigen mening, en ik vind het juist wel eens fijn om die verschillen te horen. Of ik ken nog steeds niet genoeg over het ras :D IS dan ook mijn eerste fjord die ik in levende lijve zie :D

some horses are worth melting for ♥ Olaf

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:07

Ik ben het eens met wat jullie allemaal zeggen, maar toch heb ik een fjord die niet onverdienstelijk doet in de sport (endurance). En het is helemaal niet dat ze daarvoor speciaal gefokt is ( ze is een Sverre x Havstad). En nu gaan we die grote afstanden met hoge snelheid nooit halen, maar die ga ik met mijn slechte rug ook niet volhouden.
Aan de ene kant is het fijn dat fjorden niet elke dag gereden hoeven te worden en bomproef zijn (die van mij stond gisteren te grazen tegen een wapperende vlag aan ^^) maar vaak staan fjorden veel te dik ergens grasmaaier te zijn, terwijl ze tot heel veel meer in staat zijn.

Beetje het idee van: we nemen er wel een fjord bij, want daar hoeven we toch niet zoveel mee te doen. Beetje hetzelfde gedachte gang wat mensen hebben met shetlanders. Niemand gaat een duur, hoog sensibel top dressuur paard erbij nemen als weidemaatje.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:23

Ik ben het (helaas) zeker met je eens dat veel paarden te dik zijn, vooral koudbloeden, want "dat hoort toch bij een koudbloed?" 8)7

Daarentegen zijn ze van nature natuurlijk 'gemaakt' voor barre omstandigheden en dus heel snel overvoed.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤


Marcella

Berichten: 36531
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:37

Die van mij kon het ene moment echt een koudbloed zijn en het volgende moment een totaal ander paard in Arabier vorm incl. gevaarlijk acties. Hij had voor dat het duidelijk was dat hij cushing had 2 gezichten. Hij is voor nu iets te dik, maar na hem 1x broodmager gehad te hebben ben ik daar ook voorzichtig mee.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:22

xxVon schreef:
Ik ben het eens met wat jullie allemaal zeggen, maar toch heb ik een fjord die niet onverdienstelijk doet in de sport (endurance). En het is helemaal niet dat ze daarvoor speciaal gefokt is ( ze is een Sverre x Havstad). En nu gaan we die grote afstanden met hoge snelheid nooit halen, maar die ga ik met mijn slechte rug ook niet volhouden.
Aan de ene kant is het fijn dat fjorden niet elke dag gereden hoeven te worden en bomproef zijn (die van mij stond gisteren te grazen tegen een wapperende vlag aan ^^) maar vaak staan fjorden veel te dik ergens grasmaaier te zijn, terwijl ze tot heel veel meer in staat zijn.

Beetje het idee van: we nemen er wel een fjord bij, want daar hoeven we toch niet zoveel mee te doen. Beetje hetzelfde gedachte gang wat mensen hebben met shetlanders. Niemand gaat een duur, hoog sensibel top dressuur paard erbij nemen als weidemaatje.


Wat leuk ik had ook een Sverre x havstad.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:38

Ik zie graag dat een fjord een fjord blijft. Ipv dat alles wordt aangepast op de dressuur. Wat natuurlijk niet weg neemt, dat je met een fjord ook gewoon mee kan doen aan wedstrijden. Ze zullen mss geen olympisch kanpioen worden, maar dat hoeft dan ook niet.

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:07

Foss schreef:
xxVon schreef:
Ik ben het eens met wat jullie allemaal zeggen, maar toch heb ik een fjord die niet onverdienstelijk doet in de sport (endurance). En het is helemaal niet dat ze daarvoor speciaal gefokt is ( ze is een Sverre x Havstad). En nu gaan we die grote afstanden met hoge snelheid nooit halen, maar die ga ik met mijn slechte rug ook niet volhouden.
Aan de ene kant is het fijn dat fjorden niet elke dag gereden hoeven te worden en bomproef zijn (die van mij stond gisteren te grazen tegen een wapperende vlag aan ^^) maar vaak staan fjorden veel te dik ergens grasmaaier te zijn, terwijl ze tot heel veel meer in staat zijn.

Beetje het idee van: we nemen er wel een fjord bij, want daar hoeven we toch niet zoveel mee te doen. Beetje hetzelfde gedachte gang wat mensen hebben met shetlanders. Niemand gaat een duur, hoog sensibel top dressuur paard erbij nemen als weidemaatje.


Wat leuk ik had ook een Sverre x havstad.


Oh dat is leuk! Dat is de eerste waarvan ik dan weet.
Ik merk dat je in verleden tijd praat, is hij/zij er niet meer of naar een andere eigenaar gegaan?
Leek/Lijkt hij/zij op die van mij?


Afbeelding

Afbeelding

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:43

Wat een leuk beestje! Heel lief koppie.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Ipsilonka

Berichten: 5852
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:22

Afbeelding
Dit was mijn fjord 152 groot en ongeveer net zo breed zei ik altijd. Myrstein x Tunfeld

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:40

Xxvon ze is 2 weken geleden ingeslapen.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:50

Foss, nog gecondoleerd! Ik denk dat ik dat toen niet meegekregen heb.

Ik vroeg me net af wie dit topic eigenlijk gestart heeft... Nou... Ik dus blijkbaar _O-
Aangezien er in HK topics dus geen "geplaatst door de topicstarter" meer staat haha.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:51

Foss schreef:
Xxvon ze is 2 weken geleden ingeslapen.


Dat is erg verdrietig, sterkte met het verlies.

[o] Klasse I + 18 / Klasse II + 7 / Klasse III + 2
B + 1 /

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:10

Dank je wel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers