Met de deur in huis...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 11:35

Hoi,

Ik wil me voorstellen en meteen om jullie mening vragen. Dus bij deze: Mijn naam is Romy en ik rij inmiddels 23 jaar. Twee maanden geleden heb ik een paard gekocht.

Ik zal starten bij het begin:

Na 22 jaar dromen kwam daar eindelijk mijn droom uit. Romy gaat een paard kopen! Begin Januari ben ik gaan kijken in Zevenaar bij Fiergo. Fiergo is een 6 jarige Lusitano ruin (22 Juni wordt hij 7). Bij de oud eigenaar heeft hij WE (Working Equitation) wedstrijden gelopen en zij deed aan academische rijkunst met Fiergo. Het paard is dus volledige beleerd. Hij werd verkocht als mensgericht en werkwillend. Toen ik ging kijken bleek dit allemaal te kloppen. Ik heb op Fiergo over de straat gereden en op een grasveldje naast de weg mijn eerste proef rit gereden. Dit ging uitstekend. Hij was braaf en heeft geen stap verkeerd gezet. Ook de tweede keer dat ik bij hem ben gaan kijken was hij braaf.

Afbeelding
Proefrit

28 Januari ben ik hem gaan ophalen en was hij van mij. Na 3 dagen wennen aan zijn nieuwe stal heb ik mijn eerste buitenrit gemaakt samen met een stalgenoot en haar merrie. Hij was wat kijkerig maar ontzettend braaf. Inmiddels staat hij 2 maanden bij mij in Eindhoven en ben ik er twee keer gigantisch hard vanaf gevallen. Wat heeft geresulteerd in een gekneusde bekken, blauwe plekken, schrammen en een gekneusd ego. Het is een volledig ander paard dan twee maanden geleden. De eerste keer was ongeveer 5 a 6 weken geleden. Ik was alleen op buitenrit en al bijna terug op stal. Met een lang teugeltje liep ik terug over een zandpad naar het erf. Fiergo schrok van een stelletje op een bankje wat om de hoek stond. Hij draaide 180 graden en sloeg op hol. Ik heb hem uiteindelijk kunnen vangen maar kon door mijn kneuzingen niet meer opstappen (tevens waren de teugels gebroken). Na 3 weken en met goedkeuring van de fysio ben ik weer opgestapt en zijn we weer gaan rijden. Niet meer alleen omdat ik dat risico niet meer wilde nemen. Hij heeft het prima gedaan tot aan afgelopen vrijdag.

Afbeelding
Eerste ritje met stalgenootje.

Aangezien ik niet alleen naar buiten durfde en er niemand ging rijden heb ik bij stal in de bak gereden. Hij heeft 20 min. zijn uitstekende best gedaan en geen stap verkeerd gezet. Tijdens het uitstappen draaide hij uit het niets de bekende 180 graden en sloeg op hol. Ik kan geen duidelijke aanleiding geven van dit gedrag. Er niks van waar hij geschrokken zou kunnen zijn. Na hem weer gevangen te hebben wilde ik opstappen en veranderde Fiergo in een heus rodeopaard. Gelukkig kon ik mijn voet uit de beugel trekken en hem vasthouden want hij bleef rondjes 'spinnen'. Een stalgenoot heeft hem vast gehouden zodat ik alsnog kon opstappen. Na een aantal rondjes stappen waarin hij twee keer gepoogd heeft ertussen uit te knijpen wilde ik af stappen. Ook hier paniekerig gedrag toen ik mijn voet over het zadel wilde doen. Wederom moest iemand hem vasthouden zodat ik veilig kon afstappen.

Afbeelding
Buitenritje met stalgenootjes

Ik heb de vorige eigenaar gesproken en zij herkend dit gedrag niet. Ze heeft ook nog nooit het idee gehad dat hij van plan was om iets richting dit gedrag te laten zien. Hij komt van een Lusitano stoeterij in Nederland, is door haar zus gekocht en ingereden en stond ander half jaar bij haar. Ze heeft hem verkocht omdat ze geen klik met hem had.

Op stal merkte ik de laatste weken ook wat verandering in zijn gedrag. Hij laatst zich moeilijk vangen in de wei. Is in rang gestegen in de kudde. Als hij met mij mee moet lopen (met het wandelen of uit de wei naar stal) gaat hij om de paar meter stil staan en moet ik veel moeite doen om hem weer vooruit te krijgen. Hij kan niet stil binnen op stal staan. Daar is hij onrustig (dit gedrag liet hij al vanaf dag 1 zien). Buiten poetsen gaat prima maar ook daar kan hij soms onrustig zijn. Hij is heel erg schrikkerig. Schrikt al als je met je hand over je jas heen wrijft. Tijdens het rijden gaat hij regelmatig stilstaan en moet ik afstappen om hem verder te krijgen. Tevens draait hij hier ook wel eens om als hij bang is maar gaat of kan dan niet op hol slaan (omdat er bijvoorbeeld een ander paard achter hem loopt).

Afbeelding
Foto van de eerste keer bij hem kijken.

Mijn vraag/vragen aan jullie:

- Kan dit testgedrag zijn?

- Kan dit pubergedrag zijn?

- Is zijn karakter/ gedrag veranderd omdat hij op een andere stal staat of een andere plaats in de kudde heeft?

- Moet ik strenger zijn of juist geduldiger?

- Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik kocht een paard omdat ik graag wilde genieten van de ontspanning die het paardrijden kan bieden. Ik wilde een braaf paard die ik uit de wei kon halen en mee op buitenrit kon gaan. Geen project die me stress, spanning en verdriet zou opleveren. Inmiddels heb ik een paard die ik niet meer vertrouw en waar ik niet meer op durf te rijden. Mocht dit gedrag niet veranderen ben ik genoodzaakt hem te verkopen. Ik kan het niet riskeren om er een derde keer af te vallen en er minder goed van af te komen dan de laatste twee keer. Aangezien ik de gene ben die er op moet kunnen rijden valt de optie weg om hem door een ander te laten rijden. Ook omdat hij dit gedrag niet altijd laat zien. En er altijd weer een moment komt dat ik het zelf moet gaan doen. Ik heb ook al afgevraagd of hij misschien pijn heeft maar ook dat is een optie die voor mij niet op gaat omdat hij het dan vaker of al eerder getoond zou hebben.

Hopelijk hebben jullie ideeën en of tips?

Afbeelding

Fiergo


ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:47

Wel een heel mooi paard hoor :j

Wat is er anders bij jou dan bij de vorige eigenaar?
Wat krijgt hij voor voer en hoeveel, komt hij veel buiten?
Heb je je zadel al na laten kijken of het goed past, misschien de veearts hem even laten nakijken of hij ergens ongenak van heeft?

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:49

Ik zou hem iets meer tijd geven, twee maanden is erg kort, misschien ben je voor hem gewoon iets te snel gegaan. Ookal is dat natuurlijk lastig te beoordelen vanaf mijn scherm. Wat ik zou doen is hem de tijd geven rustig aan de stal de groep en jouzelf te wennen. Eerst vertrouwen krijgen in elkaar vanaf de grond, en er daarna pas weer op. Op de grond kan je dan duidelijk aangeven dat jij de leider bent en dat hij jou kan vertrouwen.

<3 Flinn Tygo Mimi en konijntjes Snoopy en Jessie!! <3

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 11:52

ellepel schreef:
Wel een heel mooi paard hoor :j

Wat is er anders bij jou dan bij de vorige eigenaar?
Wat krijgt hij voor voer en hoeveel, komt hij veel buiten?
Heb je je zadel al na laten kijken of het goed past, misschien de veearts hem even laten nakijken of hij ergens ongenak van heeft?


Bedankt :)

Wat is er anders? Heel veel is er anders. Los van de normale dingen zoals een andere omgeving, stal en kudde. Hij krijgt hetzelfde voer. Ik rij hem met een ander hoofdstel +bit. Ik heb een boomlooszadel wat goed ligt. Veearts komt volgende week voor zijn enting dus zou het haar eens voorleggen.

xJolijn

Berichten: 2932
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:58

Staat het paard nu meer of minder buiten dan bij de vorige eigenaar? Wordt het meer of minder gereden/gewerkt?
Het kan natuurlijk prima zo zijn dat jouw paard ontzettend fijn te rijden was op buitenrit omdat hij vele uren los stond en (ik zeg maar wat) 6 dagen per week gereden en/of gelongeerd werd, hij kon zijn energie goed kwijt. Als hij bij jou minder buiten staat of als jij hem enkel pakt voor buitenritten en verder (veel) minder of niet met hem werkt, heeft hij wellicht te veel energie?

https://www.instagram.com/brunosbelevenissen/

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:58

Het is een geweldig mooi paard!
Alleen als ik de foto's van het proefrijden zie denk ik waarom in hemelsnaam zo'n scherp bit?
Jij rijd volgens mij met een simpel trensje maar hij is eerder gereden met een bit dat hefboomwerking heeft.
Zelf ben ik ook voor een simpel bit, maar het kan zo zijn dat ze dit gedrag dus heeft laten zien en dat het andere bit als (in mijn ogen geen goede) oplossing heeft gediend.

Daarnaast zou ik ook het zadel en de rug na laten kijken. Eerst lichamelijke problemen uitsluiten en daarna met een instructeur aan het werk om vertrouwen weer op te bouwen.

Go wisely and slowly, those who rush stumble and fall

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 12:01

paramuse schreef:
Alleen als ik de foto's van het proefrijden zie denk ik waarom in hemelsnaam zo'n scherp bit?
Jij rijd volgens mij met een simpel trensje maar hij is eerder gereden met een bit dat hefboomwerking heeft.


Ik ben inderdaad ook voor een simpel bitje vandaar ook het andere hoofdstel. Inmiddels rij ik weer met neusriem en sperriempje. Het hoofdstel van de proefrit is van de vorige eigenaar. Zij reed hem overigens ook bitloos. Dus daar zou het probleem niet moeten liggen.

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 12:04

xJolijn schreef:
Staat het paard nu meer of minder buiten dan bij de vorige eigenaar? Wordt het meer of minder gereden/gewerkt?


Hij staat even veel buiten hier als bij de vorige eigenaar. Alleen bij mij wel op meer gras en met meer ruimte. Hij wordt nu meer gereden omdat zij, toen ik hem van haar kocht, al 7 maanden zwanger was. Voor haar zwangerschap weet ik niet hoe veel hij gereden werd. Ga ik navragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:04

Ik gok dat hij bij de vorige eigenaar ook al geen heilig boontje was aangezien hij daar op een pelham gereden werd. En dat omdraaien en eruit naaien is meestal niet iets wat ze ineens bedenken.
Ik denk dat er niks aan de hand is met dit paard maar dat hij wat meer paard is dan jij aan kan. Dus door pakken en iemand zoeken die jou daar bij kan helpen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:09

Mijn pony doet dit als hij "geen zin" heeft. Denk dat het misschien ook wel testgedrag is. Toen ik mn pony net reed deed hij ook zo, wegrennen uit het niets rodeo weggeven, maar zodra zijn baasje erop stapte liep hij de sterren van de hemel. Hij wist dat hij er bij mij voor zorgde dat ik afstapte en niet meer durfde te rijden. Nu is dat inmiddels en doet hij dit bij een verzorgster.
Eerlijk gezegd zal ik niet zo heel goed weten wat je ermee aan moet doen, bij mij hielp het niet om strenger te zijn, dan werd het alleen maar erger..
ik hoop dat het goed gaat komen!

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:18

Het eerste wat me opviel is dat hij tijdens jullie testrit wel een heel wat straffer bit in had.En jij rijdt met een trensje zonder neusriem. Ik denk eigenlijk dat dit paard bij de vorige eigenaar ook moeilijk was anders gebruik je zo'n bit niet.Ik voel best wel met je mee want van je eerste eigen paard verwacht je meer plezier dan narigheid. Heb je al les? Ik denk dat je te snel ermee naar buiten bent gegaan enzo. Wat ik zou doe,maar dat is dan persoonlijk,is les nemen nu. heb je verder op de grond wel een goede band met hem,kun je hem gezellig knuffelen bijvoorbeeld? Want dan komt de rest ook wel goed. Als dat niet zo is dan zou ik persoonlijk hem inruilen tegen een waar je een betere klik mee hebt. Dat is echt geen schande,ieder paard en ieder mens zijn weer anders en het gaat erom de juiste combinatie te vinden.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:21

Vooropgesteld dat ik ook geen expert ben, lijkt het probleem van jou knappe paard in leiderschap en gebrek aan respect te zitten.

Wat doe je naast je buitenritten met hem? Werk je ook aan de 'basis' thuis, doe je grondwerk?

Het feit dat jij nu bang voor hem begint te worden geeft hem een negatieve voorsprong waar hij waarschijnlijk graag gebruik van maakt.

Als je het nog een kans zou willen geven zou ik hem doorpakken met iemand met 'ballen', die niet onder de indruk is van zijn gedrag en niet bang aangelegd. Voor jou zelf en jullie als combinatie zou ik in de bak werken aan de basis, vertrouwen en leiderschap.

nicolanca
Berichten: 933
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:22

Heb je les?

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:29

Het is trouwens een prachtig beestje <3 Toch volhouden TS. Het is een jong paard.

Ik denk niet dat het karakter van het paard verandert door een andere omgeving met andere gebruiken. Wel kan hij hier natuurlijk anders op reageren dan dat hij voorheen deed.
Het is lastig om te zeggen of je strenger of geduldiger moet zijn na het lezen van de tekst. Het klinkt wel een beetje alsof het vluchtgedrag voortkomt doordat het vertrouwen er misschien nog niet helemaal is.

Goed dat je zo naar je materialen zoals bit en zadel kijkt :j Is natural horsemanship niet wat om te proberen? Het versterkt de band met je paard en het kan ook heel ontspannend werken.

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 12:33

Even een reactie op wat bovenstaande berichten. Hij werd inderdaad gereden met Pelham maar ook bitloos. Dus zou een ander bit bij mij geen verschil moeten maken. Inmiddels rij ik wel weer met neus en sperriempje. Om net iets meer controle te hebben. Ik heb met hem geen les. Maar naar wat er gebeurd is lijkt me dit inderdaad de volgende stap. Tevens logeer en wandel ik met hem. Ik ben me aan het oriënteren op welke manier van grondwerken het beste bij ons past. En ja ik ben het met jullie eens dat ik waarschijnlijk te hard van stapel ben gegaan en te snel dingen van hem ben gaan 'eisen'. Dus doen we een stapje terug en gaan we werken aan gezamenlijk vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:38

Korendijk schreef:
Even een reactie op wat bovenstaande berichten. Hij werd inderdaad gereden met Pelham maar ook bitloos. Dus zou een ander bit bij mij geen verschil moeten maken. Inmiddels rij ik wel weer met neus en sperriempje. Om net iets meer controle te hebben. Ik heb met hem geen les. Maar naar wat er gebeurd is lijkt me dit inderdaad de volgende stap. Tevens logeer en wandel ik met hem. Ik ben me aan het oriënteren op welke manier van grondwerken het beste bij ons past. En ja ik ben het met jullie eens dat ik waarschijnlijk te hard van stapel ben gegaan en te snel dingen van hem ben gaan 'eisen'. Dus doen we een stapje terug en gaan we werken aan gezamenlijk vertrouwen.


Hoe bitloos? Hackamore? Of side pull dat maakt nogal wat verschil. En in de bak of ook buiten?


Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 12:41

Anoniem schreef:
Korendijk schreef:
Hoe bitloos? Hackamore? Of side pull dat maakt nogal wat verschil. En in de bak of ook buiten?


Side pull en ook buiten.

Joltsje

Berichten: 9020
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:57

Wat vervelend ts. Komt je droom eindelijk uit. En dan loopt het net wat anders.

Super knap hoe je er naar kijkt en niet gelijk je paard als rotpssrd bestempeld. Maar ja.. is ook een plaatje natuurlijk.

Ik ga mee met de rest. Eerst kijken of het wat lichamelijks is. En daarna met les aan de slag. Ik zou zeker zijn mond laten nakijken. Wie weet ligt het bit net op een pojnlijke plek.

Ik denk eigenlijk ook dat je te snel van stapel bent gegaan. Boj een buiyenrit moet het paard wel vertrouwen in je hebben. En zonder dat jullie elkaar kennen is dat spannend natuurlijk. Nadat je bent gevallen kun je hem dat vertrouwen ook niet zo makkelijk geven. Kan gebeuren, maar heeft tijd nodig.

Be your best self

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:00

Korendijk schreef:
Side pull en ook buiten.


Heb je dat zelf gezien? Of van horen van?
Volgens verkopers is hun paard altijd 100% braaf. En bitloos buiten gereden zijn, kan ook zijn op een zomer avond bij 35graden na een flinke training.
Maargoed ik zie ook dat je geen les heb. Dus dat lijkt mij de eerste stap.

manonutjuh

Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:01

Heb je ook een goede pad onder je boomlooszadel?
Ik zie op de foto's een gewoon dekje en een bontje onder je zadel.

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 13:02

Joltsje schreef:
Ik zou zeker zijn mond laten nakijken. Wie weet ligt het bit net op een pojnlijke plek.


Is gecontroleerd! Niks gevonden. *D

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 13:03

Anoniem schreef:
Korendijk schreef:
Side pull en ook buiten.


Heb je dat zelf gezien? Of van horen van?
Volgens verkopers is hun paard altijd 100% braaf. En bitloos buiten gereden zijn, kan ook zijn op een zomer avond bij 35graden na een flinke training.
Maargoed ik zie ook dat je geen les heb. Dus dat lijkt mij de eerste stap.


Van horen zeggen en op foto gezien.

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 13:05

manonutjuh schreef:
Heb je ook een goede pad onder je boomlooszadel?
Ik zie op de foto's een gewoon dekje en een bontje onder je zadel.


Heb een ander zadel, boomloos, dan op de eerste foto. Met een speciale boomloospad met inlages.

Afbeelding

nicolanca
Berichten: 933
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:07

Ik denk dat je paard de eerste keer gewoon echt schrok, en vervolgens nog eens extra geschrokken is van het feit dat jij er af viel. Ik heb ook een jong paard, en toen ik er de eerste keer afviel was mijn instructrice er vooral bezorgd over dat mijn paard misschien bang zou zijn geworden van mij op haar rug. Als de vorige eigenaar haar heel rustig stukje bij beetje heeft afgericht kan het best zijn dat je paard het nog nooit eerder had meegemaakt dat de ruiter erafviel.

Toen ik mijn paard, net zadelmak, van Frankrijk naar Nederland verhuisde, heb ik de eerste drie maanden ook nog niet zo veel mee gedaan, en dan nog moet ik zeggen dat ze het super gedaan heeft om in haar koppie zo'n grote verandering te verwerken. Dus ik denk wel dat je een beetje hard van stapel bent gelopen. En het duurt tijd om een eenheid te worden met je paard, en zonder instructeur/trice kan bijna niemand vooruitgang boeken. Lusitano's zijn barokke paarden, daar past academische rijkunst wek bij, ik denk dat het verstandig kan om zoveel mogelijk aansluiting te zoeken bij wat je paard al kent en te kijken of je een instructrice in die hoek kunt vinden.

Ik moet zelf toegeven: ik heb eerst 30 jaar op maneges gereden, toen heb ik elf jaar een kwpn merrie gehad die elf was toen ik haar kocht, nu heb ik een berber (een aan lusitano verwant ras) van inmiddels zes, ik probeer iedere week te lessen, en ik kom er toch achter dat ik heel veel " basis" dingen in het verleden niet goed heb (aan)geleerd. En daar kom ik dus nu pas achter.

Maar sowieso heb ik zelf echt een instructrice nodig om vooruitgang te kunnen boeken.

P.S. Ik zie in je profiel dat je twintig jaar jonger bent dan ik. 1 tip: wacht niet tot je 51ste om echt te leren rijden (dat is namelijk best frustrerend!)
Laatst bijgewerkt door nicolanca op 26-03-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

Korendijk
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-01-17

Re: Met de deur in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-17 13:16

Iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ik waardeer het enorm dat mensen positief reageren. Ik heb veel gehad aan de tips en ga hierin mijn eigen weg zoeken. Komt er op neer dat ik het rustig aan ga doen en wil beginnen met wat grondwerk. Tevens zal ik hem door de arts eens goed laten nakijken. Ook ik moet herstellen en hoop daarna weer samen te kunnen gaan genieten. Ik ga dit bericht verwijderen omdat ik een beetje bedolven word door de reacties!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers