Teugels op maat houden/Handschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RunningSolo
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-12-15

Teugels op maat houden/Handschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 23:19

Beste Bokkers,

Mijn paard is een sterrenkijker, en is heel sterk in zijn mond. Daarom draag ik handschoenen. Ze trekt half de teugels uit mijn handen, en daardoor schaaft het steeds tussen mijn vingers, waardoor ze heel snel kapot gaan. Uiteindelijk heb ik geen grip meer. -O-
Ik heb van Harry's Horse een paar gehad, en nog veel meer, ik denk wel in een jaar 5 tot 6 handschoenen geprobeerd maar ze zijn weer na een paar maandjes kapot.
Hebben jullie misschien tips om mijn teugels beter vast te houden of hebben jullie ervaring met een handschoen dat langzaam kapot gaat? :D
Tips over hoe ik het hangen aan de teugels van mijn paard zijn ook welkom, maar ik hoef geen haat natuurlijk. :)

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:32

Is het een idee om dit rij technisch op te lossen? Ik ken het probleem maar met een nieuwe instructrice en dan gefocused op het recht richten helpt het bij ons heel veel, direct een ander paard, die ipv van tegen je werkt met je werkt!

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:41

Deni11 schreef:
Is het een idee om dit rij technisch op te lossen? Ik ken het probleem maar met een nieuwe instructrice en dan gefocused op het recht richten helpt het bij ons heel veel, direct een ander paard, die ipv van tegen je werkt met je werkt!

Ga ik in mee :j

Enig idee waarom ze zo trekt TS?

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Teugels op maat houden/Handschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:46

Zij kan alleen trekken als jij ook trekt.. als jij het vel van jouw handen rijdt, hoe moet het nog veel gevoeligere mondje van je paard er wel niet aan toe zijn?

Ik zou andere instructie zoeken, iemand die je hier mee helpt op een manier die niet jouw handen en de mond van je paard aan flarden rijdt..

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Re: Teugels op maat houden/Handschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:06

Zoals Troi zegt. Een paard kan alleen trekken als je vasthoudt. Het is niet de bedoeling dat je met zoveel kracht de teugels vasthoudt. In het begin had mijn paard de neiging om te hangen. Mijn instructeur gaf de volgende instructie. Zodra het paard ging hangen, moest ik de teugels een fractie loslaten en voorwaarts laten gaan. Op deze manier zorg je ervoor dat een paard niets heeft om aan te hangen. Dit heb ik een paar lessen moeten doen, en toen liep mijn paard op eigen benen. Overigens rijd ik bitloos. En ik weet niet of dit ook helpt bij een trekkend paard.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 09:44

Ken dit dit document? Even wat naar onderen scrollen, maar helemaal doorlezen is ook prima. ;)

ElsbethG
Berichten: 55
Geregistreerd: 21-10-16

Re: Teugels op maat houden/Handschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:21

ik had ook een merrie die steeds mijn teugels uit mijn handen trok... ze hing er niet echt aan maar presteerde het steeds om de teugels iets langer te krijgen... nu rijd ik met dikke rubberen teugels waardoor ik beter ze op maat kan houden... ondertussen veel overgangen rijden met de nadruk op licht houden in de hand, van achter naar voren dus... succes!

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Re: Teugels op maat houden/Handschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:35

Ik zou goede les nemen en veel overgangen rijden

lisanne_15
Berichten: 61
Geregistreerd: 09-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 16:34

als je druk op de teugels houd zal je paard alleen maar (harder) blijven trekken
probeer je paard goed van achter naar voren (goed aan het been) te rijden. en geen druk houden als je paardje hangt.
voor handschoentjes advies kan ik je helaas niet helpen, heb zelf nooit met handschoentjes gereden.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Teugels op maat houden/Handschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 22:46

Ik heb 1 gouden regel bij teugels vasthouden: het op maat houden doe je tussen de duim en de wijsvinger en het 'inwerken' met je ringvinger. Ik rijd dus in principe met een open hand en de teugel houdt je vast met je duim op de teugel op de wijsvinger. Ik rijd alleen met glad leren teugels, bij voorkeur vrij smalle. Op het moment dat je qua gewicht de teugels niet kunt houden met alleen je duim en wijsvinger heb je te veel druk. Het is bij sommige paarden in het begin erg irritant, maar de paarden krijgen er uiteindelijk een hele prettige mond van.

Janique29

Berichten: 32
Geregistreerd: 03-06-12

Re: Teugels op maat houden/Handschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:42

Misschien zijn teugels met anti-slib een idee in plaats van andere handschoenen? Daarnaast zou ik inderdaad ook een paar lessen erop richten. Zelf rijd ik met Roeckl Madison waar ik ook erg tevreden over ben. Roeckl gaat over het algemeen wel snel stuk, maar deze hebben de beste prijs kwaliteit verhouding tot nu toe en zitten heerlijk. Doe er denk ik half jaar mee per paar.

zz0o0ee
Berichten: 11
Geregistreerd: 21-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:09

Ik rijd al jaren met handschoenen. Vaak glijden de teugels dan wel sneller uit mij mijn handen. Zonder Heb ik hier minder last van. Misschien een idee teugels met remblokjes te gebruiken? Of met anti-slib?

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:35

Wat voor mij niet helemaal duidelijk is uit je post is of het nou gaat om geleidelijk opbouwende druk (hangen) of ineens een ruk die ze geeft (ineens hoofd omhoog).

In het geval van hangen (dus geleidelijk meer druk): dat is iets wat je echt rijtechnisch moet oplossen. Teugels met anti-slip maken (naar mijn mening) handschoentjes alleen maar sneller kapot. Dan zou je met blote handen moeten gaan rijden, al kunnen van die nopjes op nieuwe jachtteugels echt ontzettend zeer doen (en nieuwe springteugels met leren remdingen kunnen ook zeer doen als ze nog niet soepel zijn). Bit, bokt, hoefslag en weet ik t allemaal staan bomvol tips om een paard lichter op de voorhand / in je hand te maken.

In het geval van een plotselinge ruk: Tja, dat is soms wat lastiger om voor te zijn. Je hebt misschien een fijne, ontspannen hand zelf en dan ben je niet altijd bedacht op zo'n ruk. Wat ik wel eens doe dan is een knoop in de teugels maken en de teugels zelf vasthouden direct onder de knoop. Dan kan je paard hooguit je handen omhoog / omlaag / naar voren trekken, maar meer niet. En wat ook kan helpen is dat je het overschot teugel (wat aan de bovenkant van je hand uitsteekt) ook vastpakt met je andere hand (teugel van boven naar beneden in je hand). Dan heb je ook extra grip en kunnen de teugels niet uit je handen getrokken worden, maar kan je wel je teugels makkelijker langer / korter maken. Je kan dan alleen niet zo makkelijk een hand ver van de hals af doen. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Plaatje: https://yesteryearsnews.files.wordpress.com/2011/01/horse-jockey-reins.jpg