Allround hengst voor tuigermerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 16:07

Na lang dromen ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar de mening van bokt. :P

Ik ben niet dit jaar (en waarschijnlijk ook niet volgend jaar) van plan te gaan fokken, maar in de toekomst is het vrijwel zeker dat ik een veulen ga fokken van mijn merrie. Het is natuurlijk te verleidelijk om me niet vast in te lezen over het proces en te kijken naar allerlei knappe hengsten. :o
Maar helaas weet ik (nog) niet zoveel af van de verschillende hengsten die beschikbaar zijn en welke mijn merrie zouden verbeteren op de punten waar dat nodig is. Ik weet wel al wat ik ongeveer wil.

Ik ben zelf graag veelzijdig bezig met mijn paarden, ik spring, doe dressuur, rij lekker buiten etc. Horonae (mijn merrie) is zelf ook een veelzijdig dier, maar wel een echte tuiger.Ze is bijna 5 dus we doen het verder nog rustig aan. Ze is als 3-jarige gekeurd en als ik het goed begrepen heb toegelaten tot het stamboek, maar kwam 2 van de 68 punten te kort op exterieur om ster te kunnen worden. Eventueel kan ik een foto bijsturen van het keuringspapier?
Ik wil dus graag een veulen wat diezelfde veelzijdigheid heeft als zij, mogelijk ook met oog op eventing in de toekomst.


Merrie in kwestie:
Horonae (volle broer is Grandioos: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1612812)

Standfoto (excuses voor de kwaliteit, dit was na het longeren)
Afbeelding

Vrijspringen:


Keuring bij aanschaf:


Onder het zadel:


Pluspunten:
- Buitengewoon zuivere, taktvolle draf
- Harde hoeven en goede benen, heeft geen dag onzuiver gelopen
- Lief, eerlijk dier, kinderen van 5 kunnen haar poetsen en knuffelen
- Goede galop (zeker voor een tuiger)
- Intelligent
- Mooie grote maat (1,78m)
- Heeft veel plezier in springen
- Aanleg voor zijgangen en verzameling
- Elegant hoofd

Verbeterpunten:
- Stap is een slechte gang
- Been mag meer vooruit weggezet worden in de draf
- Rug (lichte karperrug, heeft hier overigens geen last van)
- Onderhals
- Ze is snel afgeleid (heet of schrikkerig is niet helemaal de goede term)
- Springvermogen (?)
- Mag meer body hebben

Het veulen zou sowieso voor eigen aanhoud zijn. Ik zou graag boven de 1,70m blijven met het veulen. Ik ben persoonlijk niet zo'n groot fan van zwart, donkerbruin en bruine paarden, maar dat is natuurlijk maar een bijzaak.
Gelders, KWPN, Duits bloed of iets dergelijks maakt me niet zoveel uit. Het enige doel is om een goed, kwaliteitsvol veulen te fokken om lol van te hebben. Tuiger zou ik er desondanks niet zo gauw op zetten. (Hoe gek ik ook op tuigpaarden ben) Aparte kleurtjes zijn ook leuk!


Hengsten waar ik zover interesse in had:
- High Five US (geen idee hoe hij is qua springen, maar vind hem wel gaaf!)
- Qaside MD
- Quasi Gold MD
- Airborn
- Bon Balou (Denk ik mijn nummer 1 tot nu toe)

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar jullie mening en wat jullie aanraden. Zoals ik al aangaf, weet ik er nog niet zoveel vanaf...

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:44

High five US is een dressuurgefokte hengst.

houd je daar wel rekening mee :)

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 19:07


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:28

Ik zou een goede Gelderse hengst kiezen.
Dan behoud je veelzijdigheid.

Henkie of Floris denk ik aan.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 15:14

Excuses voor mijn opmerking, maar met een merrie met zo een strakke rug lendenpartij zou ik niet willen fokken

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 17:40

Himyar schreef:
Ik zou zeggen mijn volbloed hengst. Wel een laat rijp type, want met vijf nog in de groei en dat zal nog wel even door gaan.
http://www.bokt.nl/markt/ad/426334/enge ... eklicentie

Jouw advertentie is zolang dat niemand hem leest.

Hj zou niet mijn eerste keuze zijn voor deze merrie. Daar heb je een hengst voor nodig met een supergoede rug.
Met springen doet de rug ook helemaal niets, die is zo strak als een betonnen vloer. Misschien moet je er eens een fysio naar laten kijken.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 20:35

@Ketaki, dat weet ik, maar ik vind hem wel enorm gaaf :o

@Himyar, knap dier hoor, maar ik weet niet zo zeer zeker of hij wel een goede match is met mijn merrie?

@NatasjavE, Gelders ben ik zeker in geïnteresseerd, mijn trainer raadde dat ook al aan. Ik snap alleen nog niet zo goed wat een Gelders paard nou anders maakt dan een 'normale' kwpn'er? Ik hoor een aantal mensen zeggen dat ze absoluut niet Gelders willen fokken maar ik snap niet zo goed waarom dat is?

@pillow, ik snap dat dit een absoluut verbeterpunt is en vanuit professioneel opzicht een absolute no-go, maar in dit geval heeft mijn merrie (o.a. vanwege privé redenen) een onbeschrijfelijk grote emotionele waarde en zou een eventueel veulen van haar als opvolger duizend maal meer betekenen dan simpelweg een paard te kopen wat aan de eisen voldoet. Het doel is desondanks wel om de rug zo veel mogelijk te verbeteren.

@janderegelaa, haar rug is recentelijk nog helemaal gecontroleerd, en er is niks mis mee, ze heeft tijdens het rijden nergens last van en is ontzettend soepel en kan in de paddock en het land heerlijk bokken en spelen met haar vriendjes. Ze ondergaat totaal geen last van haar rug. Daarnaast let ik er wel op dat hij voldoende gespierd blijft door haar o.a. veel lang en laag te rijden. De rug is in dit geval meer een schoonheidsfout dan een belemmering, maar bedankt voor je zorgen. :)
Rug is inderdaad prioriteit om een hengst te vinden die een goede rug doorgeeft.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:42

Het beste advies wat ik kan geven klinkt niet vriendelijk, maar is wel als zodanig bedoeld:
Geniet van je paard, maar ga er maar niet mee fokken.
Laatst bijgewerkt door Albert op 26-03-17 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 20:47

Ik vind Icellie enorm knap maar hij heeft vrij dichtbij nog Renovo bloed zitten en mijn merrie heeft enkele generaties terug ook heel veel Renovo zitten, dus ik vrees dan een beetje voor inteelt? Onder andere ook een reden om niet voor een tuiger te kiezen is om mooi 'schoon' bloed toe te voegen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:51

pillow schreef:
Excuses voor mijn opmerking, maar met een merrie met zo een strakke rug lendenpartij zou ik niet willen fokken


Ik ga mee met deze reactie. Sorry. De rug viel me direct op en ik ben verre van een expert in dit soort dingen.

Als je een veulen fokt, ookal is die voor eigen gebruik, zorg erdan voor dat beide ouders goed zijn gebouwd. Verbeterpunten zijn er altijd, maar deze merrie vind ik een stap te ver.

Sorry voor de reactie. Kan je niet een veulen kopen?

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 09:31

Begrijp me niet verkeerd, ik voel me niet beledigd of aangetast of iets dergelijks door de reacties van mensen die kritiek hebben op mijn paard, maar ik heb duidelijk aangegeven dat het hebben van een rechte rug geen fysieke belemmering is en dat ik hier ben om te vragen naar eventuele hengsten die oa een betere rug zouden door meegeven. Ik heb nergens gezegd dat het definitief was om te fokken met haar, maar wel een plan wat mij zelf zeer aanstaat.

Reacties van dat mensen niet met haar zouden fokken heb ik begrepen, maar ik ben juist nieuwsgierig of er hengsten zijn die haar minpunten zouden verbeteren. :)

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:19

Ik vind dit een erg mooie merrie. Mijn keus zou het denk ik ook niet zijn om ermee te fokken, maar ik begrijp je keuze wel.

De rug is dan wel het grootste aandachtspunt. Omdat je neigt naar de eventing zou ik kijken naar de wat compactere springhengsten met voldoende beweging. Volbloeden zou ik absoluut links laten liggen. Fijn in de eventing wb bloed, maar vaak zelf weke lendenen en een lange rug. Ook de gangen ga je daar weinig mee verbeteren denk ik.

Pluspunt is dat je niet zo naar de maat hoeft te kijken, omdat ze merrie al zoveel maat heeft.

Wat denk je van Numero Uno? Mooie compacte hengst met een goede bovenlijn. Mooie veulens en een bewezen vererver.
Je zou ook kunnen denken aan Cantos. Erg goede bovenlijn ook, al is die ietsje langgelijnder dan Numero Uno.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:26

DreamGuide schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik voel me niet beledigd of aangetast of iets dergelijks door de reacties van mensen die kritiek hebben op mijn paard, maar ik heb duidelijk aangegeven dat het hebben van een rechte rug geen fysieke belemmering is en dat ik hier ben om te vragen naar eventuele hengsten die oa een betere rug zouden door meegeven. Ik heb nergens gezegd dat het definitief was om te fokken met haar, maar wel een plan wat mij zelf zeer aanstaat.

Reacties van dat mensen niet met haar zouden fokken heb ik begrepen, maar ik ben juist nieuwsgierig of er hengsten zijn die haar minpunten zouden verbeteren. :)


Ik ben blij dat je het niet verkeerd opneemt. Het is altijd moeilijk om dit soort dingen to horen.

Er zijn vast wel hensten die haar rug kunnen verbeteren. Maar fokken is gokken :) dus ookal heb je een hengst met de perfecte rug, er is geen garantie dat hij die (gedeeltelijk zelfs) zal doorgeven aan de merrie.

Je merrie is nog jong. Ze kan nog steeds problemen ontwikkelen wegens haar rug.

Nog een puntje, je vermeld dat je de eventing kant wil opgaan met het veulen. Met de merrie zou ik zelf nooit op een cross terrein rond hupplen. Haar rug is erg stijf tijden het springen, en haar achterhand doet niet veel. Ik zou bang zijn dat haar achterbenen blijven hangen want die hindernissen zitten meestal vast. Of dat ze niet souple genoeg is voor combo hindernissen. Ook is het vrij moeilijk om een eventing paard te fokken. Het is toch een speciale mix dat je nodig heb en vooral de nodige temperament (moedig, slim, en nuchter) kan je niet voorspellen met een veulen.

Ik wenst je veel success met de keuze. Het ziet er echt een ontzettend leuk beestje uit.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:51

DreamGuide schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik voel me niet beledigd of aangetast of iets dergelijks door de reacties van mensen die kritiek hebben op mijn paard, maar ik heb duidelijk aangegeven dat het hebben van een rechte rug geen fysieke belemmering is en dat ik hier ben om te vragen naar eventuele hengsten die oa een betere rug zouden door meegeven. Ik heb nergens gezegd dat het definitief was om te fokken met haar, maar wel een plan wat mij zelf zeer aanstaat.

Reacties van dat mensen niet met haar zouden fokken heb ik begrepen, maar ik ben juist nieuwsgierig of er hengsten zijn die haar minpunten zouden verbeteren. :)


Of een hengst dit gaat verbeteren is niet goed te voorspellen.
Als je er mee fokt zou ik een hengst kiezen met een zeer goede gewelfde bovenlijn, en een waarvan de voorouders dat ook hebben. Dus niet op zoek gaan naar een weke rug, maar naar een goede rug.
En dan is het afwachten of het veulen de rug van de vader of van de moeder krijgt. Houdt er rekening mee dat de kans net zo groot is dat je een veulen met de rug van de moeder krijgt (aangezien zowel haar moeder als haar vader ook een strakke rug zouden vererven volgens de indexen), als de rug van de vader. En dan moet je je afvragen, wil je een veulen fokken met zo'n rug.

Normaal zou ik een Gelderse hengst op een TP merrie zetten met jouw fokdoel, maar alle Gelderse hengsten scoren aan de strakke kant qua rug.
Bij de dressuurpaarden kom je dan gauw bij hengsten uit waar Flemmingh bloed in zit, en bij de springpaarden is er wel meer keuze, maar daar ben ik niet zo in thuis. De vraag is echter of je wel een kruising SP x TP of DP x TP moet willen fokken, ik denk echt dat je dan beter een veulen kunt kopen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:00

Mijn gedachte was, dat je met Gelders teveel risico loopt het platte kruis in stand te houden. Dan beter een F1 kruising. Heb je ook kans dat je wat meer rijpaard gangen krijgt, minder tuigerig. Of je moet dat in stand willen houden. Er is een tuiger x Volbloed (Volfonic xx) genaamd Fragnes.

https://www.youtube.com/watch?v=fK4QUbF0JwE

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:08

Himyar schreef:
Mijn gedachte was, dat je met Gelders teveel risico loopt het platte kruis in stand te houden. Dan beter een F1 kruising. Heb je ook kans dat je wat meer rijpaard gangen krijgt, minder tuigerig. Of je moet dat in stand willen houden. Er is een tuiger x Volbloed (Volfonic xx) genaamd Fragnes.

https://www.youtube.com/watch?v=fK4QUbF0JwE


Ja die kans loop je zeker, erger nog, de strakke rug en lendenen (plat kruis is niet zo heel erg).

Een F1 kruising kan je niet fokken met deze omdat het echt een tuiger is waar ook hackney in zit. En F1 kruisingen fokken was leuk in de tijd van de omvorming naar rijpaard, maar in het geval van TS totaal geen meerwaarde.

Ik zou als ik TS was een leuk Gelders veulen kopen met veelzijdige aanleg, koop een merrieveulen, dan kan je daar een paar jaar over fantaseren welke hengst daar op moet, want fokken is idd wel ontzettend leuk.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:16

Mijn merrie heeft een tuigpaardmoeder en de vader is WV Saron, die zowel erg goed kan springen als dressuren. De merrie is erg goed gelukt. Weet niet of je er wat aan hebt

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:23

Dorine92 schreef:
Mijn merrie heeft een tuigpaardmoeder en de vader is WV Saron, die zowel erg goed kan springen als dressuren. De merrie is erg goed gelukt. Weet niet of je er wat aan hebt


WV Saron komt uit een Zichem moeder, en Zichem staat ook bekend om zijn strakke lendenen. Zou ik nooit aandurven.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:49

Als je het tegenvalt kan het een veulen worden waar je nog weer 25 jaar aan vast zit en waar je niet mee kunt rijden. Ik spreek uit ervaring wij hebben een slecht veulen gefokt ooit. We wilden het niet verkopen, maar als we het hadden gewild had niemand het willen kopen. Misschien voor de slacht maar dat was voor ons geen optie. We hebben er veel van gehouden en jaren mee getobt en het was gelukkig nog een lief paard maar we doen het nooit weer. Ondanks alles heeft het veulen denk ik een heel goed leven gehad maar we hadden het nooit op de wereld moeten laten zetten zo denk ik er nu wel over. Als je daar zelf heel makkelijk in staat en het financieel en emotioneel geen probleem voor je is beschouw dit dan als niet geschreven.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:26

Ik vind de rug op de foto ook erg recht en strak, maar moet eerlijk zeggen dat de bewegingsfilmpjes me meevallen. Ik zie meer souplesse dan ik verwacht had.

Wel vind ik dit lastig qua fokadvies..ik vraag me af of je een paard hier uit kan fokken die echt aan je wensen kan gaan voldoen. {allround, springen}

Verder ga ik met CJ9 mee.

Numero Uno fokt ook een recht kruis..dat wil je niet voor zo'n merrie denk ik.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 19:22

GJ9 schreef:
Himyar schreef:
Mijn gedachte was, dat je met Gelders teveel risico loopt het platte kruis in stand te houden. Dan beter een F1 kruising. Heb je ook kans dat je wat meer rijpaard gangen krijgt, minder tuigerig. Of je moet dat in stand willen houden. Er is een tuiger x Volbloed (Volfonic xx) genaamd Fragnes.

https://www.youtube.com/watch?v=fK4QUbF0JwE


Ja die kans loop je zeker, erger nog, de strakke rug en lendenen (plat kruis is niet zo heel erg).

Een F1 kruising kan je niet fokken met deze omdat het echt een tuiger is waar ook hackney in zit. En F1 kruisingen fokken was leuk in de tijd van de omvorming naar rijpaard, maar in het geval van TS totaal geen meerwaarde.

Ik zou als ik TS was een leuk Gelders veulen kopen met veelzijdige aanleg, koop een merrieveulen, dan kan je daar een paar jaar over fantaseren welke hengst daar op moet, want fokken is idd wel ontzettend leuk.


Het paard heeft 0% volbloed, dus zo bekeken zou het F1 zijn.
Overigens komt het Gelderse paard ook voort uit verschillende bronnen, Selle Francais/Anglo Normand, Oldenburger, Oostfries, Holsteiner. En daar zat veelal weer Engels bloed achter: Norfolk Roadster, Yorkshire Coach (Cleveland Bay X Volbloed), Hackney, Franse draver (met soms een scheut Standardbred).

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 22:19

Dat weet ik, maar toch was de F1 kruising die succesvol was de kruising Volbloed x Gelders (in die tijd ook wel basispaard genoemd). En dat is echt wat anders dan volbloed x tuiger, of volbloed x haflinger of whatever.
Paard van TS is echt een typisch tuigpaard met tuigtypische gangen, dat is geen basispaard meer, ze zijn gericht gefokt voor het showen voor de wagen, en dat ga je altijd terug zien in een veulen.
Maw, dat Volbloed x Gelders in de tijd van de omvorming goede paarden gaf, zegt niet dat volbloed x tuigtypische tuiger nu ook een goed sportpaard geeft dat mee kan komen. Koop dan liever een veulen dat er genetisch veel beter voor geschikt is...

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 08:16

Nee, een complete metamorfose valt niet te verwachten.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Allround hengst voor tuigermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 20:11

@Saar88, ik neig zelf ook niet zo snel naar een volbloed. Inderdaad vanwege de rug maar ook omdat mijn merrie qua temperament en uithoudingsvermogen heel erg prettig is, niet heet en niet sloom. Cantos vind ik er denk ik wel erg gaaf uitzien, ook mooi veel body.

@Dorine92, ik ken zelf toevallig ook iemand die een halve tuiger heeft, inderdaad een enorm leuk paard!

@Rizette, ik snap wat je bedoelt en als ik een fanatieke wedstrijdruiter was zou dat inderdaad een enorme domper zijn, maar ik ga net zo lief met een paard een stuk fietsen als dat ik op wedstrijd ga, als je snapt wat ik bedoel. Ik hou van paarden puur als hobby, als ik met mijn huidige paard niet (meer) kon rijden zou ik haar ook in geen honderd jaar verkopen.

@Elisa2, ik denkt dat het principe van fokken = gokken ook in dit geval erg toepasbaar is. Maar zelfs dan, als ik niet zou kunnen springen of niet zou kunnen eventen is dat ook al geen probleem. Ik probeerde alleen aan te geven waar ik naar zou streven in een veulen, ik neig dan meer naar allround dan puur en alleen dressuur of springen.

@Himyar, als ik een complete metamorfose zou verwachten dan zou ik niet gaan fokken met mijn merrie. :o Ik hoop juist dat een aantal van haar eigenschappen in het veulen terug komen, dat is de voornaamste reden voor mij om te fokken. Ik kan niet beginnen met in woorden te omschrijven wat een heerlijk dier dit paard is.


Er zijn denk ik 2 belangrijke punten om mee te nemen:
1. Als ik het heb over eventing dan bedoel ik daarmee geen topsport of iets dergelijks, ik ben maar een amateur wedstrijdruiter. :')

2. De merrie komt wel uit een goede lijn? Vanuit haar lijn komen de afgelopen jaren al meerdere kampioensveulens en paarden voort, ik kan me haast niet indenken dat dat het geval zou zijn als er iets chronisch mis zou zijn met de paarden? Het enige wat ik me dan kan voorstellen is dat inderdaad zo'n rechte rug tuigertypisch is en dat het niet zo verwonderlijk is dat mijn paard een dergelijke rug heeft.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:19

Je hebt een tuigpaard en hebt verbeterkenmerken voor een sportpaard geschreven.
Tuigpaarden hebben vrij veel lijnenteelt en zijn daarmee er goed in hun type doorgeven.
Wat je er ook opzet, de kans is erg groot dat het gewoon op de moeder lijkt. Dingen als been beter naar voren wegzetten kun je eigenlijk gewoon vergeten, ze zijn generaties lang gefokt om dat juist niet te doen.
Ik zou dan liever een goede tuig of gelderse hengst zoeken dan iets te gaan mixen wat geen aansluiting heeft.